شرح خبر

رئیس کل گمرک: روسیه عزم جدی بر افزایش مراوده های تجاری با ایران دارد

سه شنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

به گزارش خبرنگار اقتصادی ، مسعود کرباسیان عصر دوشنبه بعد از امضای سه تفاهمنامه بین گمرکات ایران و روسیه در محل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: رئیسان جمهوری دو کشور عزم جدی برای توسعه روابط بین دو کشور به ویژه در بخش اقتصادی دارند؛ در این زمینه روسیه عزم خود را برای کاهش مشکلات فرارو جزم کرده است.

وی ادامه داد: بسیاری از تجار دو کشور چشم به توافق امروز گمرکات دو کشور دوخته و به تجار ایران نوید می دهند که دولت روسیه تصمیم دارد ایران را جایگزین کشورهایی کند که پیش تر روابط تجاری با آنها داشته است.

وی با یادآوری اسناد تفاهمنامه های گمرکی بین دو کشور افزود: این تفاهمنامه ها در زمینه های کریدور تسهیل (سبز) گمرکی، موافقتنامه دوجانبه در زمینه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی و تبادل اطلاعات ارزش گمرکی کالاها و وسایل نقلیه مبادله شده بین گمرکات دو کشور است.

وی به کریدور سبز اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته گمرک روسیه این کریدور را با برخی دیگر از کشورها ایجاد کرده بود و اینک تصمیم دارد تا ایران را جایگزین آنها کند؛ با اجرای کریدور سبز، مراودات تجاری بین دو کشور بدون تشریفات گمرکی انجام شده و منجر به رشد حجم روابط تجاری دو کشور خواهد شد.

** همکاری سه جانبه گمرکی میان ایران، روسیه و هند

کرباسیان همچنین از توافق سه جانبه همکاری گمرکی بین روسیه، هند و ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امضای تفاهمنامه های امروز، نقشه راه همکاری های مشترک دو کشور در سال های 2016 و 2017 میلادی خواهد بود.

وی همچنین برای ارائه گواهی مبدا کالاها از ایران به صورت الکترونیکی، سایت گمرک ایران و اتاق بازرگانی ایران به تجار روسی و گمرک روسیه اعلام آمادگی کرد.

** کالای هیچ کشور سومی از طریق ایران به روسیه نخواهد آمد 

«آندره بلیانینوف» رئیس سازمان فدرال گمرک روسیه نیز بعد از امضای این تفاهم نامه ها افزود: تجار روسی خواهان افزایش حجم روابط تجاری با ایران هستند و برای دستیابی به این مهم تاکنون سفیران دو کشور کارهای زیادی را انجام داده اند.

وی گفت: گمرکات دو کشور اطلاعات کمی از یکدیگر دارند و لازم است این دیدارها و مراوده ها در سطح کارشناسان کمرگات دو کشور با جدیت انجام شود.

بلیانینوف با بیان اینکه کریدور سبز می تواند یکی از محورهای اصلی روابط دوجانبه تجاری ایران و روسیه باشد، ادامه داد: دو کشور اشتراکات زیادی در مساله گمرک دارند و رویکرد تجاری دو طرف نزدیک است.

وی یادآورشد: رئیسان جمهوری ایران و روسیه این وظیفه مهم را فراروی گمرکات این دو کشور قرار دادند تا حجم مبادلات کالایی دوجانبه به ویژه در زمینه کالاهای فاسد شدنی افزایش یابد.

این مقام مسئول روسیه با بیان اینکه تاکنون پاسخی از طرف ایران در زمینه اجرای کریدور سبز دریافت نکرده ایم، افزود: هر چند یادداشت تفاهم ها امروز امضا شده است اما باید هر چه سریعتر کارهای اجرایی آن آغاز شود.

وی تصریح کرد: هیچ شکی نیست که گواهی مبدع شرکت های ایران کاملا موثق است اما یادآور می شویم که کالای هیچ کشور سومی از طریق ایران به روسیه نخواهد آمد.

بلیانینوف تاکید کرد: ارزش واقعی کالاهای ایرانی نکته بسیار مهمی است که باید هر چه سریعتر در مورد آن تصمیم گیری شود؛ این کار را می تواند توسط گمرک یا اتاق بازرگانی ایران انجام شود.

وی یادآورشد: گمرکات دو کشور پیشتر با هم تفاهم داشتند که چند شرکت مورد تایید گمرک ایران به روسیه معرفی شوند تا آزمایش های محدودی روی آنها انجام شود؛ در این زمینه ارگان های نظارتی روسیه از جمله سازمان دامپزشکی آماده اجرای آزمایشات است.

به گزارش ایرنا، سه تفاهمنامه همکاری گمرکی که امروز بین ایران و روسیه امضا شد در زمینه «ایجاد کریدور سبز تسهیل گمرکی، موافقتنامه دوجانبه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی و تبادل اطلاعات ارزش گمرکی کالاها و وسایل نقلیه مبادله شده دو طرف» است.

راه اندازی گذرگاه سبز که برای نخستین بار در تاریخ روابط اقتصادی دو کشور با هدف تسهیل صادرات کالای ایرانی در بخش های غذایی، کشاورزی و باغی انجام می شود، صادرات کالا از ایران به بازار روسیه را چند برابر می کند. با راه اندازی این گذرگاه بسیاری از امور مربوط به بازرسی و ترخیص کالاها و محموله های ایرانی در گمرک روسیه تسریع می شود.

یکی از مهمترین دستاوردهای گذرگاه سبز که بزرگترین سند همکاری های تاریخ گمرکی دو کشور به شمار می رود، تسریع در صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه است که امکان تجارت بیشتر طرف روسی با ایران را فراهم می کند.

همچنین براساس توافق صورت گرفته، روند اداری صادرات محصولات کشاورزی فاسدشدنی ایران در اولویت کاری گمرک روسیه قرار می گیرد و از گذرگاه سبز گمرکی این کشور ترخیص می شود. گمرک ایران نیز متعهد شده است اطلاعات کالاها و ارزش گمرکی آنها را ارسال کند تا نسبت به ترخیص سریع محصولات کشاورزی ایران اقدام شود.

تحریم های اروپا علیه روسیه و همچنین مناقشات مسکو و آنکارا، فرصت صادرات کالاهای ایرانی به این کشور را افزایش داده است.

کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور آبان ماه پارسال در روسیه توافق کردند ارزش روابط اقتصادی تهران و مسکو را از نزدیک به 2 میلیارد دلار کنونی به 10 میلیارد دلار در آینده ای نزدیک افزایش دهند.