شرح خبر

افراد موفق ده دقیقه پیش از ترک محل کار چه می کنند؟

یکشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۵

ممکن است هر یک از ما جزو گروهی باشیم که 10 دقیقه پایان روز کاری را به ساعت زل می زنیم و لحظه شماری می کنیم که ساعت کار به پایان برسد و ما از محل کار بیرون بزنیم.



یا شاید هم جزو افرادی باشیم که خود را تا لحظه آخر آنقدر غرق کار می کنیم که متوجه گذر زمان نمی شویم و لحظه آخر وسایلمان را بر می داریم و بدون خداحافظی درست و حسابی با همکاران محل را ترک می کنیم.



اگر هر کدام از دو حالت فوق در مورد شما صادق است، پیشنهاد می کنیم تغییراتی در روتین لحظات پایانی ساعت کاری خودتان ایجاد کنید.



مایکل کر، یکی از صاحب نظران امور کسب و کار و نویسنده کتاب های متعددی در این زمینه، اظهار کرده است:"چگونگی  ساعات پایانی کار روزانه از اهمیت خاصی برخوردار است؛ تا حدی که می تواند روی خلق و خوی شما برای بقیه روز تاثیر بگذارد، روابط شخصی شما با دیگران را تحت الشعاع قرار دهد، سطح شادمانی و نحوه خواب شبانه شما را دستخوش تغییر کند و در عملکرد روز بعد شما دخیل باشد."



پس به نظر می آید به لحظات آخر ساعات کاری خود و پیش از ترک محل کار باید دقت بیشتری دشته باشید.



در ادامه قصد داریم با نحوه گذران ده دقیقه آخر ساعات کاری توسط افراد موفق آشنا شویم. 



موفقیت



1- تمرکز خود را از دست نمی دهند

لین تیلور کارشناس امور مربوط به محل کار در این مورد می گوید: "این زمان معمولا زمانی است که ذهن ما می تواند متوجه مسایلی غیر از کار بشود و در پایان روز ما به اندازه ساعات دیگر حضور ذهن نداریم." سعی کنید اجازه ندهید هیچ جیز تمرکز شما را از کارتان منحرف کند. در این لحظات پایانی خود را درگیر امور غیر کاری نکنید. تمرکز خود را بر روی کار خود و پایان آن حفظ کنید.



موفقیت



2- فهرست کارهایی که باید روز بعد انجام دهند را تکمیل می کنند

افراد حرفه ای موفق همیشه فهرست امور در دست انجام خود را به روز می کنند. تیلور در این خصوص می افزاید:"اما ده دقیقه پایانی روز برای افراد موفق زمان برآورد میزان موفقیتشان در دستیابی به اهداف روزانه است. این افراد در این لحظات پایانی روز فهرست خود را مرور کرده و موارد مهم و قابل پیگیری برای روز بعد را مشخص می کنند."



موفقیت



3- دستاوردهای روزانه خود را بررسی می کنند

تیلور اعتقاد دارد که افراد موفق علاوه بر تمرکز بر به انجام رساندن کار ها، به آنچه در طول انجام داده اند نیز می نگرند و آن را مورد ارزیابی قرار می دهند.  کر نیز تایید می کند که:"با حتی صرف کردن یک دقیقه زمان برای مرور آنچه در طول روز انجام داده اید حسی از موفقیت به دست می آورید و اگر این مرور را در پایان یک روز شلوغ و پر مشغله انجام دهید از اینکه بیش از آنچه فکر می کرده اید امور را به انجام رسانده اید حس بسیار خوبی پیدا می کنید. با انجام چنین کاری و صرف زمانی برای ارزیابی اموری که در طول روز انجام داده اید سطح شادمانی و رضایت شغلی شما و به تبع بهره وری شما افزایش می یابد."



موفقیت



4- اهداف کاری خود برای روز بعد را مشخص می کنند

افراد موفق هر روز فهرستی از اموری که باید انجام دهند در دست دارند، فهرستی که بر اساس اولویت ها تنظیم شده است. تیلور می گوید:"ممکن است دو یا سه مورد که از اهمیت ویژه ای برخوردارند به راحتی در خاطر شما بمانند ولی یادداشت کردن امور به نوعی مانند نوشتن قراردادی با خودتان است که شما را ملزم به پیگیری می کند." کر نیز می افزاید:"هر چه بیشتر سعی کنید افکارتان را روی کاغذ بنویسید، بیشتر به پیگیری و دستیابی به اهدافتان در زندگی عادت می کنید."



موفقیت



5- به مکاتبات اضطراری خود رسیدگی می کنند

شما به ساعت های پایانی روز رسیده اید ولی سیل مکاتبات همچنان ادامه دارد که بعضی از آنها هم اضطراری هستند. در اینجاست که مهارت های مدیریت زمان شما معنا پیدا می کنند. یک فرد موفق قادر است بین آنچه باید سریعا پاسخ داده شود و مکاتباتی که می توانند به بعد موکول شوند تفاوت قایل شود. گاه باید مکالمات طولانی را به زمانی موکول کنید که شما و طرف مکالمه تان در بهترین شرایط قرار دارید که احتمالا اول صبح خواهد بود. به عقیده تیلور در اینصورت باید پاسخی داده شود که به بحث در خصوص موضوع مورد نظر در زمانی مشخص در روز آینده اشاره می کند. اگر نه این موضوع احتمالا تا دیروقت آن روز به طول می انجامد و شما در حالی مشغول مذاکره خواهید بود که خستگی روز به شما اجازه تمرکز نمی دهد. ارسال پاسخ و موکول نمودن بحث در خصوص یک موضوع اضطراری، همچنین به شما فرصت می دهد به آن موضوع بیاندیشید و در طول ساعات پایانی روز آن را از تمام زوایا بررسی کنید، بدون آنکه ریسک اشتباهات ناشی از اقدام سریع را به جان بخرید.



موفقیت



6- لحظاتی را برای بررسی روزی که پشت سر گذاشته اند اختصاص می دهند

افراد موفق نه تنها به پروژه هایی که در طول روز پشت سر گذاشته اندفکر می کنند، بلکه سعی می کنند با تجزیه و تحلیل آنها به علل شکست و موفقیت پروژه دست یابند. تیلور می افزاید:"افراد واقعا موفق می دانند که اگر یادگیری را متوقف کنند رشد آنها و به تبع موفقیت ایشان متوقف می شود."



موفقیت



7- از سایرین تشکر می کنند

سازمان های موفق بر مبنای قدردانی و سپاسگزاری شکل گرفته اند. اگر قدردانی از سایرین را به عنوان بخشی از عادات روزانه خود درآورید، همیشه شادمانی را به همراه خواهید داشت و به سایر همکاران نیز روحیه ای می بخشید که کار بیشتر را تشویق می کند.



موفقیت



8- برنامه های خود را برای روز بعد مرور می کنند

هیچ چیز بدتر از این نیست که اول صبح به محل کار خود وارد شوید و متوجه شوید که پنج دقیقه بعد باید در جلسه ای مهم حاضر شوید. افراد موفق پیش از ترک محل کار برنامه روز بعد خود را مرور می کنند و سعی می کنند تصوری از فردا داشته باشند. بدین نحو روز کاری خود را با آمادگی و اعتماد به نفس بیشتر و استرس کمتر آغاز می کنید.



موفقیت



9- کسی را در انتظار نمی گذارند

چقدر بد است که یکی از همکاران تمام مدت شب را در انتظار دریافت ایمیل یا خبری از شما باشد تا بتواند کاری را به انتها برساند و بعد متوجه بشود که شما خیلی وقت است محل کار را ترک کردید و تا فردا صبح امکان ارسال مدارک مورد نیاز را ندارید؟ آدم های موفق ممکن است همیشه همه آنچه برنامه ریزی کرده اند را به انجام نرسانند یا به تمام ایمیل هایی که دریافت می کنند پاسخ ندهند، اما حداقل به سایر افرادی که در انجام کاری سهیم هستند اطلاع می دهند که امکان پیگیری و انجام موردی در آن خصوص مقدور نیست و به روز دیگری موکول می شود.



موفقیت



10- میز و دسکتاپشان را سر وسامان می دهند

اگر نظم و ترتیب نداشته باشید انجام کارها دو برابر بیشتر طول خواهد کشید. تیلور در این خصوص می گوید که داشتن دسکتاپ و میز مرتب و منظم به افکار شما نظم می دهد و اولویت بندی های شما را کارآمدتر می کند. بدین نحو سریعتر می توانید مدارک را پیدا کنید و زمان خود را به درستی مدیریت خواهید کرد.



موفقیت



11- به همکاران اطلاع می دهند که در حال ترک محل کار هستند

آدم های موفق به همکاران خود اطلاع می دهند که تا چند دقیقه دیگر محل کار را ترک می کنند. در اینصورت اگر کسی کار مهم و فوری با ایشان داشته باشد برای بیان و پیگیری آن زمانبندی مناسبی را با شما چک می کند.



منبع : business Insider