شرح خبر

پلیس با مجرمان فرار مالیاتی برخورد می کند

چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۵

معاون مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی ناجا با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری سازمان امور مالیاتی و پلیس آگاهی، گفت: پلیس با کسانی که به نحوی با توسل به جرم، جعل و یا عمل متقلبانه ای مرتکب فرار مالیاتی شده اند، برخورد می کند.سرهنگ مجید اعظمی مقدم با اشاره به اینکه علت اصلی بسیاری از جرایم انگیزه و نیاز اقتصادی است، افزود: هر اندازه در کشور فعالیت های اقتصادی رونق داده شود بالطبع از بیکاری، فقر و در نتیجه از بروز جرایم جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: از این رو پلیس آگاهی با اعتقاد و باور به اهمیت و تاثیر مالیات بر شکوفایی و رشد اقتصادی ، کاهش آسیب های اجتماعی و جرایم در کشور و با توجه به تصویب قانون جدید امور مالیاتی(که فرارمالیاتی را جرم انگاری کرده است)، در سال 94 با سازمان امور مالیاتی کشور به این توافق رسید تا کسانی را که با تقلب، سند سازی و توسل به شیوه های متقلبانه سعی در فرار مالیاتی دارند را شناسایی و با آنها برخورد کند.

معاون مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی ناجا گفت: اولویت اصلی پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی در حوزه فرار مالیاتی در بخش فروش فاکتورها و سند سازی های متقلبانه است.

اعظمی مقدم افزود: برخی افراد با استفاده از فاکتور های جعلی فروش و همچنین ایجاد شرکت های کاغذی اقدام به فرار مالیاتی یا سند سازی در حوزه مالیات می کنند.

وی با اشاره به اینکه پلیس با کسانی که فعالیت اقتصادی سالمی دارند و به هر دلیلی توان پرداخت مالیات را نداشته و بدهکار مالیاتی هستند برخورد نمی کند، گفت: برخورد پلیس کسانی را شامل می شود که به نحوی با توسل به جرم، جعل و یا عمل متقلبانه ای مرتکب فرار مالیاتی شده اند که در این خصوص با هماهنگی مراجع قضائی اقدام لازم انجام می شود.

این مقام انتظامی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه سازمان امور مالیاتی با پلیس آگاهی گفت: تا قبل از تعامل، پلیس ورود جدی به بحث فرار مالیاتی نداشته اما پس از انعقاد تفاهنامه، این بخش به عنوان یک ماموریت ویژه در اولویت کاری پلیس قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به گذشت یک سال از انعقاد این تفاهم نامه، بیش از چند صد پرونده تشکیل، چندین شبکه بزرگ فعال با فرار مالیاتی چند صد میلیارد تومانی شناسایی و همچنین افرادی نیز بازداشت شدند که برای سیر مراحل قانونی در اختیار مراجع قضائی قرار گرفتند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: اولویت در پلیس آگاهی برخورد با شبکه های بزرگی است که تاثیر گذاری بیشتری بر حوزه های اقتصادی کشور دارند که البته این شامل همه جرایم اقتصادی می شود و فرار مالیاتی از این حوزه مستثنی نیست.

وی اضافه کرد: برخورد با دانه درشت های این حوزه که تاثیرگذاری بیشتر و عمیق تری در این رابطه دارند، اولویت اصلی ماست که در این خصوص از همه ظرفیت های پلیس آگاهی، مجموعه قضائی و سازمان امور مالیاتی استفاده می کنیم.

سرهنگ اعظمی مقدم اضافه کرد: با تعامل این سه سازمان و سه ضلع این مثلث اتفاقات خوبی را رقم خورده و امیدواریم این اتفاق منشا خیر و اثرگذاری در حوزه های اقتصادی و اجتماعی شود و با انجام این تعاملات از بخشی از آسیب های اجتماعی و جرایم پیشگیری شود.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع، در این خصوص با سازمان امور مالیاتی به صورت نزدیک و تنگاتنگ جلسات هم اندیشی و هم افزایی برگزار می شود و براساس خواسته ، نیاز آنها و با هماهنگی مراجع قضائی تلاش می کنیم در راستای اقدامات مقابله ای برنامه ریزی کنیم.