شرح خبر

تفاوت دو حساب اندوخته و ذخیره در حسابداری چیست؟/دستورالعمل تبادل اطلاعات مؤدیان مالیاتی موضوع ماده (۱۲۰) قانون برنامه پنجم توسعه/آیا قتل ناشی از اشتباہ در هویّت، عمد محسوب می‌شود یا شبه‌عمد یا خطای‌ محض؟‌/ پرسش و پاسخ / مالیاتی/پرسش و پاسخ ، بیمه

دوشنبه, ۷ فروردین ۱۳۹۶

 



تفاوت دو حساب اندوخته و ذخیره در حسابداری چیست؟



 



اندوخته ها ( به طور مثال اندوخته قانونی) مبلغی است از یک ماخذ مشخص (مثل نسبتی از سرمایه) که می بایست قبل از تقسیم سود در حسابی به این عنوان .جداگانه نگهداری شود تااز خروج این مبلغ از چرخه دارائی شرکت جلوگیری گردد.



 



ضمنا موعد تاریخ مشخصی برای آزاد شدن آن مشخص نمیباشد و بنا بر قانون و یا تصمیم سهامداران شرکت سقف مشخصی دارد .



 



برای بوجود آوردن اندوخته حتما بایستی سودی موجود باشد ، اما برای بوجود آوردن ذخیره چنین الزامی لازم نیست .



 



همچنین اندوخته قانونی هر ساله به میزان ۵ درصد سود سال جاری در نظر گرفته میشود و این عمل تا زمانی که اندوخته قانونی به میزان۱۰ درصد سرمایه شرکت برسد الزامی و ببیشتر از ۱۰ درصد اختیاری میباشد.



 



ولی ذخیره ، مخزنی از هزینه های تحقق یافته پرداخت نشده است و سقف مشخصی ندارد ونیز تصمیم سهامداران شرکت در تعیین میزان آن دخالت ندارد .



 



در واقع ذخیره به هزینه های گذشته اشاره میکند ولی اندوخته ارتباطی با هزینه ها در زمان گذشته ندارد . در بعضی کتابهای قدیمی اندوخته و ذخیره و انباشته به یک معنی مورد استفاده قرار میگرفتند. 



 



دستورالعمل تبادل اطلاعات مؤدیان مالیاتی  موضوع ماده (۱۲۰) قانون برنامه پنجم توسعه



 



 



دستگاههای اجرایی­ موظفند­بلافاصله­ پس از راه ­اندازی پایگاه اطلاعات در­ سازمان،­اطلاعات درآمدی و هزینه­ ای مؤدیان مالیات را به شرح اقلام زیر با رعایت مفاد این دستورالعمل در اختیار سازمان قرار دهند:



 



الف- معاملات(خرید و فروش دارایی ها، کالاها و خدمات)



 



ب- تجارت خارجی(واردات و صادرات کالاها و خدمات)



 



ج- قراردادهای مربوط به انجام معاملات و فعالیت های تجاری



 



د- قراردادهای مربوط به انجام عملیات پیمانکاری



 



هـ- صدور و اخذ مجوزهای فعالیت اقتصادی و همچنین مجوزهای مربوط به انجام معاملات تجاری



 



و- تراکنش های جابه جایی نقدینگی(بانکها، مؤسسه های پولی و اعتباری، تعاونی های اعتبار، صندوق های قرض الحسنه و عناوین مشابه،صرافی ها و همچنین تسهیلات بانکی اعم از ارزی و ریالی، گشایش اعتبار­اسنادی و تنزیل اسناد اعتباری، ضمانتنامه ها و نظایر آن)



 



ز- نقل و انتقال اموال غیر منقول، سهام و سایر اوراق بهادار



 



ح- تراکنش های بیمه ای( بیمه های اتکایی، باربری و مسئولیت مدنی و بیمه های اجتماعی)



 



تبادل اطلاعات و استفاده از اطلاعات موجود در این پایگاه با حفظ محرمانه بودن و رعایت ماده(۲۳۲)قانون مالیاتهای مستقیم، تنها در چارچوب قانون برای تشخیص، تعیین، وصول و دادرسی مالیاتی خواهد بود.



 



اطلاعات موضوع ماده­(۲)­این دستورالعمل مشمول مواد­(۲۳۰)­و­(۲۳۱)­قانون مالیات های مستقیم و ضمانت اجرایی مندرج در آن می باشد.



 



 



آیا قتل ناشی از اشتباہ در هویّت، عمد محسوب می‌شود یا شبه‌عمد یا خطای‌ محض؟‌



 



گاہ جانی با تفكر مجرمانه به قصد جنایت بر انسانی محترم، شخص بی‌‌گناہ دیگری را اشتباهاً و به تصور آنكه فرد مورد نظر اوست، هدف قرار دادہ و مرتكب جنایت بر وی می‌شود. در این صورت درباره‌ حدود و ماهیت ضمان جانی اختلاف شدہ است.



 



در مورد قتل ناشی از اشتباہ در هویّت، دو گونه نظر وجود دارد، به این ترتیب كه عده‌ای از حقوقدانان این نوع قتل را عمدی دانسته و عده‌ای دیگر نیز معتقدند كه این نوع قتل عمدی نیست.



 



نتیجه :



 



اشتباہ در هدف موجب سلب مسئولیت است و نوع قتل خطای محض خواهد بود .



 



اشتباہ در هویت مقتول موجب سلب مسئولیت نیست و نوع قتل عمدی خواهد بود .



 



 



 



 پرسش و پاسخ / مالیاتی



 



 تبصره ماده ۱۵۷ ق.م.م : در مواردی كه مالیات به هر علت از غیرمؤدی مطالبه شده باشد پس از تأیید مراتب از طرف هیأت حل اختلاف مالیاتی مطالبه مالیات از غیر مؤدی در هر مرحله‌ای كه باشد كان لم یكن تلقی می‌گردد و در این صورت اداره امور مالیاتی مكلف است بدون رعایت مرور زمان موضوع این ماده ظرف یك سال از تاریخ صدور رأی هیأت مزبور، مالیات متعلق را از مؤدی واقعی مطالبه نماید و گرنه مشمول مرور زمان خواهد بود.



 



اگر برگ تشخيص ماليات اشتباهاً به اسم شخص ديگری صادر شده باشد چه كار بايد كرد ؟



 



در اين صورت بايد شخصي كه اشتباهاً به نام او برگ تشخيص ماليات صادر شده است به برگ تشخيص اعتراض نمايد و با ارائه اسناد و مدارك لازم ضمن طرح پرونده در هیات حل اختلاف برابر تبصره یادشده برگ تشخيص مجدداً به نام مودي واقعی صادر و مالیات از وی مطالبه خواهد شد .



 



بخشنامه مالیاتی مرتبط



 



شماره ۳۰/ ۴/ ۱۱۰۱۶/ ۵۳۲۹۶ تاريخ ۱۰/ ۱۱/ ۷۷



 



● بقرار اطلاع بعضي از حوزه ها و مراجع مالياتي ادعاي موديان مالياتي مبني بر مطالبه ماليات از غير مودي را که بايد به استناد تبصره ماده ۱۵۷ قانون مالياتهاي مستقيم توسط هيأت حل اختلاق مالياتي مورد رسيدگي قرار گيرد , صرفاً در هيأت هاي حل اختلاف مالياتي بدوي و تجديد نظر که بعد از صدور و ابلاغ برگ تشخيص ماليات با رعايت قسمت اخير ماده ۲۳۸ و تبصره ماده ۲۳۹ قانون مذکور حسب مورد تشکيل  مي شود و همچنين هيأت موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالياتهاي مستقيم که تشکيل آن بعد از شروع اقدامات اجرائي مي باشد ، قابل طرح و رسيدگي ميدانند که اين برداشت از قانون صحيح نمي باشد زيرا حکم تبصره ماده ۱۵۷ مورد بحث فاقد " قيد و حصر "  بوده و لذا اگر پرونده در مرحله وصول و اجرا باشد طبق تبصره ۲ ماده ۵۸ آئين نامه وصول و اجرا قابل احاله به هيأت موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالياتهاي مستقيم و در ساير مراحل براساس اقامه دعواي شاکي قابل طرح در هيأت هاي حل اختلاف مالياتي مستقر در اداره مربوطه خواهد بود .



 



● مفاد اين بخشنامه به تائيد هيأت عمومي شوراي عالي مالياتي نيز رسيده است .



 



قابل توجه شرکت های تجاری و تجار محترم  :



 



جهت تبادل اطلاعات بین صاحبان اظهارنامه های کالاها متقاضیان میتوانند از طریق سامانه "بازار" و جستجوی کالای مورد نظر خود، از طریق پیامک ارسالی توسط سامانه گمرک با صاحبان اظهارنامه های جستجو شده ارتباط برقرار کرده و در صورت تمایل صاحب اظهار نامه، پس از مشاهده پیامک (متن) ارسالی توسط درخواست کننده، با ایشان ارتباط برقرار خواهد کرد.



 



در حال حاضر اجرای سامانه به صورت آزمایشی بوده و از طریق آدرس اینترنتی http://bazaar.irica.co در دسترس می باشد.



 



*********



برای اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه های گمرکی و بازرگانی به کانال شرکت کاروررمهر   بپیوندید



 



یادداشت / پرسش و پاسخ ، بیمه



 



طبق قانون پرداخت کمک‌هزینه به کارگر در تمام سال ۳۰روز است.



 



( کمک هزینه های مسکن، خواروبار و عائله مندی و پرداخت این کمک ها ۳۰ روز است )



 



سوال :  آیا در نیمه اول سال که ماهها ۳۱ روزه هستند باید به کارگران از بابت کمک هزینه های مسکن، خواروبار و عائله مندی ۳۱ روزه پرداخت گردد یا ۳۰ روز؟



 



پاسخ : از آنجا که در مقررات مربوط به کمک هزینه های مسکن، خواروبار و عائله مندی، پرداخت این کمک ها بصورت ماهانه قید شده است و ماه نیز از نظر احتساب موارد قانونی مستنداً به ماده ۴۴۳ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی، ۳۰ روز است لذا مزایای یاد شده در تمام ماههای سال اعم از ۳۱ روزه، ۳۰ روزه و ۲۹ روزه در قالب تعریف شده در ماده قانونی مرقوم یعنی ۳۰ روزه پرداخت خواهد شد. بدیهی است کارگاههائی که این کمک هزینه ها را در شش ماه اول سال ۳۱ روزه پرداخت می کنند این رویه جزء شرایط کار کارگران محسوب و کماکان معتبر خواهد بود.



 



طرح ترابرپذیری موبایل چیست ؟     معاون وزير ارتباطات با اعلام آغاز تجاري طرح ترابردپذيري موبايل، از جابجايي سيم‌کارت بيش از ۳۰۰۰ مشترک در فاز آزمايشي اين طرح خبر داد.



علي‌اصغر عميديان امروز (يکشنبه) در مراسم رونمايي از فاز تجاري طرح «ترابردپذيري موبايل» که اين امکان را به مشترک مي‌دهد که بتواند با حفظ شماره خود، اپراتور موبايل خود را تغيير دهد، اظهار داشت: با اجراي طرح اين امکان براي مشترکان ايجاد شده است که اگر از هزينه، کيفيت، تنوع خدمات و پوشش‌دهي اپراتور خود رضايت دارند، بدون دغدغه تغيير شماره، از خدمات و سرويس‌هاي ساير اپراتورها استفاده کنند.



 



قابلیت فروش ملکی که در رهن بانک است .



 



در صورتی که ملکی در رهن بانک قرارداشته باشد، اما مالک با حفظ حقوق مرتهن، آن را فروخته باشد آیا خریدار می تواند با پرداخت بدهی مالک، از بانک تقاضای فک رهن کند ؟



 



وفق نظریه مشورتی شماره ۷ /۴۶۲۲ مورخ ۴/ ۷/ ۱۳۸۴ اداره کل حقوقی قوه قضائیه که مشعر است :



 



با توجه به این که طبق ماده ۷۹۳ قانون مدنی و رای وحدت رویه ۶۲۰ مورخ ۲۰/ ۷/ ۸۶  هیات عمومی دیوان عالی کشور معاملات مالک نسبت به مال مرهون در صورتی که نافی حق مرتهن نباشد نافذ است و بر اساس ماده ۳۶۲ قانون مدنی خریدار قائم مقام قانونی فروشنده تلقی می شود، مضافاٌ به این که ماده ۲۶۷ قانون مدنی ایفاء دین از جانب غیر مدیون را هم جایز شمرده است، لذا در فرض استعلام خریدار پس از پرداخت بدهی مدیون به بانک می تواند تقاضای فک رهن نماید و مباشرت راهن شرط نیست .