شرح خبر

مالیات بردرآمد املاک , روش تنظیم قرارداد , چگونه دفاعیه مالیاتی تنظیم کنیم , قوانین حقوق و دستمزد , شرکت چه فرقی با موسسه دارد , جلوگیری از هک شدن مودم

پنجشنبه, ۱۰ فروردین ۱۳۹۶

 مالیات بردرآمد املاک /



 



 همانطور که می دانیم صاحب ملک یا مستغلات از محل درآمدِ اجاریِ آن مشمول مالیات به نرخ های اعلام شده در قانون خواهد بود . از طرفی دیگر معافیت هایی در همین قانون پیش بینی شده و باعث می شود صاحب درآمدِ ناشی از املاک ، مالیات پرداخت نکند .



 



۱ . معافیت زیربنا



 



اولین معافیت مالیاتی به زیربنا مربوط می شود. بنا برقانون چنانچه زیربنای مفید واحد مسکونی شما (در شهر های غیر از پایتخت) زیر ۲۰۰ مترمربع باشد، از پرداخت مالیات معاف هستید اما چنانچه در تهران زندگی می کنید، حد معافیت زیربنا ۱۵۰ متر است . ( تبصره ۱۱ ماده ۵۳ )



 



۲ . معافیت خانوادگی



 



به موجب قانون هر واحد مسکونی که در اختیار پدر یا مادر ، همسر یا فرزند یا اجداد و نیز افراد تحت تکفل فرد باشد ، اجاری تلقی نمی شود مگر این که به موجب اسناد و مدارک ثابت شود که اجاره پرداخت می شود. (به هر شخص یک واحد قابل قبول است)( تبصره ۱ ماده ۵۳ )



 



۳ . هم موجر هم مستاجر



 



هرگاه مالک خانه یا آپارتمان مسکونی، خانه خود را به اجاره فرد دیگری واگذار کند و خانه دیگری را برای سکونت خود اجاره کند و یا به خانه های سازمانی نهاد ها مراجعه کند، مالیات منظور شده برای او مابه التفاوت مبلغ اجاره بهای دریافتی خود از اجاره پرداختی خواهدبود. ( ماده ۵۵ )



 



۴ . فقط درآمد اجاره دارم!



 



برای کسانی که به جز خانه اجاره داده شده هیچ گونه درآمدی ندارند، اگر تا سقف معافیت مالیات بر درآمد حقوق اجاره دریافتی داشته باشند، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. این رقم در سال ۱۳۹۳  معادل، ۱۲ میلیون تومان در سال  بوده است.در این قانون حقوق بازنشستگی و جوایز و سود ناشی از سپرده های بانکی درآمد تلقی نخواهد شد.  اگر در هر زمانی ثابت شود که اظهارنامه شما خلاف واقع است، مالیات متعلق به اضافه یک برابر آن، به عنوان جریمه وصول خواهد شد. ( ماده ۵۷ )



 



۵ . مالکان مجتمع های مسکونی به شرط ...



 



هر مالک مجتمع مسکونی بالای سه واحد استیجاری که تمامی قوانین الگوی مصرف توصیه شده مسکن را رعایت کرده باشد، در طول مدت اجاره از تمامی مالیات معاف خواهد بود. ( تبصره ۱۱ ماده ۵۳ )



 



۶ . معافیت در زمان تخلیه



 



در صورتی که مالک محل سکونت خود را بفروشد و در سند انتقال بدون اجاره بها مهلتی برای تخلیه ملک داده شود، تا مدت ۶ماه اجاری تلقی نمی شود.(تبصره ۸ ماده۵۳)



 



 



 



 



معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران پیوند اعضا در کشور مشمول بیمه شده و افراد هیچ هزینه ای بابت پیوند عضو پرداخت نخواهند کرد



 



به گزارش پارس نیوز، محمد آقاجانی در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: مقررشده پیوند اعضا مشمول بیمه قرار گرفته و از این پس افراد بابت پیوند عضو هیچ پولی را پرداخت نکند.



وی افزود: این تصمیم بر اساس مصوبه هیئت وزیران اتخاذ شد و خوشحال هستیم که مردم دیگر بابت هزینه های پیوند دچار مشکل نمی شوند.



معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به هزینه های گزاف پیوند عضو در کشور اظهار کرد: هزینه پیوند عضو در ایران بسیار زیاد بود و افراد برای پرداخت این هزینه ها در بسیاری از مواقع با مشکل مواجه می شدند.



آقاجانی با ارائه آماری از تعداد پیوندهای صورت گرفته طی سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته در کشور 6 هزار پیوند قرنیه و 330 پیوند کلیه ، کبد،‌ریه و پانکراس صورت گرفته است.



وی با اشاره به تقسیم هزینه های پیوند اعضا میان وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر خاطر نشان کرد: مقرر شده بخشی از هزینه ها از جمله هزینه دستمزد تیم جراحی و بیهوشی از طریق وزارت بهداشت پرداخت شده و سازمانهای بیمه گر نیز سایر هزینه ها را متقبل شوند.



معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تمام سازمانهای بیمه گر وظیفه پرداخت هزینه های پیوند اعضا را بر عهده دارند تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران 4 بیمه گر پایه کشور موظف به پرداخت هزینه های پیوند عضو خواهند بود و فرقی نمی کند که یک بیمار تحت پوشش چه نوع بیمه ای باشد.



وی با اشاره به انجام عمل پیوند اعضا دربیمارستانهای دانشگاه های تخصصی اذعان کرد: عمل های پیوند عضو در بیمارستانهای دانشگاه ها انجام می شود و قادر نیستیم این عمل های دشوار را در تمام بیمارستانهای کشور انجام دهیم.



آقاجانی در پاسخ به این پرسش که تشخیص لزوم عمل پیوند اعضا برعهده چه نهادی است گفت: تشخیص اینکه یک فرد بیمار نیازمند پیوند عضو است یا خیر برعهده تیم معالج او در نهایت بر عهده وزارت بهداشت است.



معاون درمان وزارت بهداشت از افزایش پیوند از جسد در کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: خوشبختانه طی مدت زمان اخیر رشد قابل توجهی در حوزه پیوند از جسد را در کشور شاهد بودیم و این روند همچنان نیز رو به رشد است. 



 



 



 



 



جزئیات کشف بیش از 2 تن ماده مخدر صنعتی در بندر شهیدرجایی



 



عباس علیدادی، ‌‌ناظر گمرکات استان هرمزگان:



یک دستگاه کانتینر ۴۰ فوت از مبدأ تایوان تحت عنوان اتومبیل‌های سواری برش‌خورده، تایر، رینگ مستعمل و اجزا و قطعات مستعمل خودرو در پنج ردیف برای ترانزیت به کشور افغانستان وارد کشور شد.



 



این کانتینر به واحد ایکس ری (X-Ray) ارجاع و اسکن شد. در گزارش دریافتی علاوه بر کالای اعلام‌شده، بشکه‌های فلزی نیز مشاهده شد.



 



پس از فک پلمب و ارزیابی کانتینر، ۹ دستگاه اتومبیل‌سواری (سه دستگاه از وسط برش خورده و ۶ دستگاه که فقط سقف آنها برش خورده بود) و نیز مقادیری تایر مستعمل، رینگ، قطعات مستعمل خودرو و ... مشاهده شد.



 



در بررسی‌های دقیق‌تر مشخص شد در ۶ دستگاه از اتومبیل‌های سواری مستعمل که سقف آن‌ها برش خورده، صندلی‌ها برداشته‌ شده و در هر کدام دو عدد باک یدکی کامیون به‌صورت بسیار ماهرانه‌ای رنگ‌آمیزی و عایق‌بندی و در جای صندلی‌های اتومبیل جاسازی‌شده و روی آن‌ها با لوازم متفرقه پوشانده شده است.



 



پس از باز کردن درب این باک‌ها مشخص شد محتویات آن‌ها مایعی بی‌رنگ و رقیق با بویی بسیار تند و مشمئزکننده است. پس از ارزیابی، از کالا نمونه‌برداری و به آزمایشگاه ارسال و باک‌های یادشده از ماشین‌ها خارج و در یک کانتینر جداگانه بارگیری و پلمب شد.



 



پس از جدا کردن کالای یادشده مشخص شد وزن ۱۲ دستگاه باک کشف‌شده با محتویات آن‌ها دو هزار و ۳۸۰ کیلوگرم است و آزمایشگاه نوع مایع درون این باک‌ها را «انیدرید استیک» که یک نوع پیش ساز مواد مخدر صنعتی و انواع قرص‌های روان‌گردان است، اعلام کرد.



 



 



 



 



روش تنظیم قرارداد



 نگرشى بر كلياتِ تنظيم قراردادها  (قسمتِ اول)



تنظيم و نگارشِ قرارداد، يكى از حساس ترين و البته تخصصى ترين و ظريف ترين امورى است كه وكلا عهده دارِ آن مى باشند.



اگر گفته شود كه بسيارى از دعاوىِ مطروحه در مراجعِ قضايى ،  ناشى از ايراداتِ موجود در قراردادها مى باشد، امرى مقرون به واقع است.



 



متاسفانه امروزه هرشخص غير متخصصى به خود اجازه ى تنظيمِ قرارداد را مى دهد، و اين در حالى است كه به جرأت مى توان گفت، تنظيم و نگارشِ قرارداد ، يكى از پيچيده ترين و هنرمندانه ترين بخشهاىِ حقوق است و براى اقدامِ به آن بايد تسلطى كامل به قواعدِ عمومىِ قراردادها، و آثارِ قانونىِ هريك از عقودِ معين داشت.



منصرف از اينكه قرارداد تنظيمى ناظر به عقود معين است يا غيرِ معين، شاكله ى قاطبه ى آنها با يكديگر شباهت دارند و تفاوت آنها در جزئيات و ظرايف هريك از آنها مى باشد. دقت در رعايتِ كليات از يك سو و از سوىِ ديگر رعايتِ ظرايف در خصوصِ جزئيات، وَجهِ مميزه ى ميانِ قراردادها مى باشد. در اين نوشتار برآنيم كه اصولِ ناظر بر شكل و كلياتِ قراردادها را مرور كرده و نيز اشاراتى داشته باشيم به برخى از جزئياتى كه بايد در قرار دادها مد نظر قرار گيرد.



الف) اسكلت و چهارچوبه ى قراردادها



به طور كلى، قراردادها داراى اسكلتى واحد به شرح زير مى باشند: علاقمندان به مطالعه ادامه مطلب ، لطفا روی لینک http://goo.gl/AJQmSD  کلیک نمایند



 



 



 



 



 نقل و انتقال علامت تجاري ثبت شده /



 



 جهت انتقال علامت تجاري ثبت شده احتياج به تنظيم سند رسمي صلح در دفاتر اسناد رسمي مي باشد كه در آن علامت مربوطه به شخص ديگري واگذار مي گردد و در سند صلح مذكور اسم علامت تجاري و شماره ثبت آن و نام صاحب علامت و نام منتقل اليه قيد مي گردد.



 



 پس از دريافت سند صلح مي بايست با مدارك زير به اداره ثبت علامت تجاري مراجعه تا انتقال مربوطه ثبت گرديده و در روزنامه رسمي آگهي گردد كه در غير اينصورت انتقال علامت مذكور صورت نمي پذيرد.



 



مدارك شامل :



 



۱ . سند صلح علامت تجاري



 



۲ . اصل گواهي ثبت علامت تجاري



 



۳ . مدارك شناسايي منتقل اليه



 



۴ . فرم مخصوص ثبت انتقال علامت تجاري



 



۵ . پرداخت هزينه انتقال و تأييديه حسابداري



 



 در صورتي كه علامت به طريق قانوني مورد انتقال قرار گيرد در اظهار نامه مربوط به تغيير نام صاحب علامت نكات ذيل صريحا بايد قيد شود :



 



۱ . شماره ثبت علامت در ايران



 



۲ . نام و اقامتگاه و تابعيت مالك جديد



 



۳ . نام و نشاني نماينده قانوني مالك در ايران



 



۴ . مدارك قانوني انتقال (سند انتقال ) و وكالت نامه ( در صورتي كه وكيل ، متكفل امر انتقال مي باشد ) و تصديق ثبت علامات در ايران بايد ضميمه اظهار نامه شود.



 



 نکته : تصديق ثبت بعد از بررسي و ظهر نويسي بنام مالك جديد به صاحب آن مسترد خواهد شد.



 نکته : در صورتي كه انتقال در خارجه به ثبت رسيده باشد رونوشت مصدق (تاييد شده ) مستخرجه ثبت اداره ثبت علايم خارجي كافي خواهد بود. 



 



 



 



 



ردیابی فعالیت های پولشویی با دستگاه های کارت خوان



کارشناسان اقتصادی معتقدند که دستگاه های کارت خوان به دلیل ارتباط با سیستم بانکی کشور، به خوبی ردیابی می شوند و این امر عرصه را برای فعالیت های سیاه از جمله پولشویی تنگ تر می نماید.



 



به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، استفاده از دستگاه های کارت خوان رایج شده، به طوریکه تعدد این دستگاه ها در بساط دست فروشان نیز دیده می شود، چرا که بهترین وسیله و سریع ترین راه برای نقل و انتقالات پولی و مالی محسوب می شود.



گفتنی است از آنجایی که کلیه گردش های مالی توسط این دستگاه ها در سیستم بانکی ثبت می‌شود، تقریبا از هرگونه پولشویی و جعل جلوگیری شده و نیز در صورت ثبت شدن مبالغ کلان امکان این وجود دارد که مرکز مبارزه با پولشویی با این افراد برخورد کند.



حمیدرضا نبی زاده، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مزایای دستگاه های ATMگفت: از طریق این دستگاه ها پول نقد از چرخه داد و ستد بازار حذف شده و بیشتر نقل و انتقالات از طریق سیستم بانکی و حساب های بانکی صورت می گیرد.



وی در ادامه عنوان کرد: قابلیت ردیابی کلیه نقل و انتقالات پولی از طریق دستگاه های کارت خوان وجود دارد . این در حالیست که ردیابی این انتقالات از طریق پول نقد به هیچ وجه میسر نخواهد بود، لذا این امر اثر مثبتی در کاهش پولشویی دارد.



نبی زاده با اشاره به مزایای دستگاه های کارت خوان گفت: تسریع در نقل و انتقالات، جلوگیری از پولشویی و افزایش شاخص های اقتصاد بانکی، از قابلیت های این دستگاه هاست.



این کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: از آنجایی که کارت خوان دروازه ورودی حساب های پولی است لذا هیچ گونه حساب جعلی و یا پولشویی در این زمینه اتفاق نخواهد افتاد و همچنین افزایش قدرت نفوذ کارت خوان ها، شاخصی مهم برای اقتصاد هر کشوری تلقی می شود.



 



دستگاه های کارت خوان ابزار مناسب پیش گیری از پولشویی



در همین راستا مهدی تقوی کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: این دستگاه کمک شایانی به تسریع انتقال مالی و ایجاد امنیت می کند و ابزار ساده ای جهت جایگزینی نقل و انتقالات وجوه نقدی محسوب می شود.



این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سقف انتقال پول در بانکها توسط دستگاه های کارتخوان از تبدیل پول های کثیف به پولهای تمیز جلوگیری می کند، افزود:کارت خوان ها روزانه مبلغ اندکی را منتقل می کنند که این امر یکی از مزیت های آن برای جلوگیری از پولشویی است.  



وی در پایان بیان کرد: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فعالیت های بانکداری شاهد تعدد دستگاه های کارت خوان در سطح کشور حتی در بساط دست فروشان هستیم که این امر شاخص مثبتی در جهت ترقی سیستم بانکداری کشور محسوب می شود زیرا این دستگاه ها به دلیل ارتباط با سیستم بانکی کشور، به خوبی ردیابی می شوند و نه تنها در خصوص تسریع در انتقالات بلکه در مواردی جلوی فعالیت های سیاه از جمله پولشویی را می گیرند.



 



شاپرک و ای تی ام در راه مبارزه با پولشویی



در همین راستا محمد رضا غفوری کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: مبارزه با پولشویی، قواعد و رویه های خاصی دارد که مکانیزم های آن از طریق کمیته های بانکی، سازمان های بین المللی و ارگان های نظارتی صورت می گیرد.



وی در ادامه تصریح کرد:ایجاد طرح شاپرک و زیر ساخت هایی که بانک مرکزی تدارک دیده در واقع موجب ساماندهی و نظم در حوزه تعاملات ارتباطی بین بانک ها شده است.



غفوری در پایان عنوان کرد: چون دستگاه های کارت خوان به حساب های بانکی متصل هستند و کلیه این گردش های مالی رصد می شوند، لذا از طریق قواعد و اصولی تحت عنوان قواعد مبارزه با پولشویی، امکان این امر وجود ندارد. 



 



 



 



 



 عکسبرداری از خانه‌‌ها با پهپاد برای یافتن "متخلفان مالیاتی"



 



 پیدا کردن متخلفان مالیاتی در اسپانیا بعد تازه‌‌تری به خود گرفته است. دولت با استفاده از پهپادها و عکاسی از منازل شهروندان از طریق هوا، تخلف‌های مالیاتی آنان را کشف می‌کند.



 



سال ۲۰۱۵ یک پروژه آزمایشی برای نخستین بار در جزیره مایورکا‌، واقع در شرق اسپانیا به اجرا درآمد. به واسطه نتایج بدست آمده مشخص شد که بسیاری از شهروندان به طور غیرقانونی ساخت و سازهایی در خانه‌هایشان انجام داده‌اند و برای آنکه از پرداخت مالیات طفره بروند، این تغییرات را به ادارات مربوطه اعلام نکرده‌اند.



 



اسپانیا برای این پروژه ۸۰ میلیون یورو هزینه کرده و حال محاسبات نشان داده‌اند، از طریق یافتن متخلفان مالیاتی دولت تقریبا یک میلیارد و هفتصد میلیون یورو عایدی داشته است. البته جستجوها هنوز تمام نشده و از همین رو انتظار می‌رود عایدی دولت بیشتر هم شود . 



 



 



 



چگونه دفاعیه مالیاتی تنظیم کنیم؟



 



 



۱.    با استناد به ماده ۲۳۷ قانون مالیات‌های مستقیم، گزارش کامل رسیدگی که مبنای صدور برگ تشخیص است را از اداره امور مالیاتی مربوطه استعلام نمایید. به حکم قانون، اداره امور مالیاتی موظف است اطلاعات مزبور را در اختیار مؤدی قرار دهد.



 



۲.    گزارش رسیدگی یاد شده را به دقت بررسی کنید.



 



۳.    نحوه رسیدگی را با مقررات قانون مالیات‌های مستقیم، آیین نامه‌های اجرایی، بخشنامه‌های سازمان امور مالیاتی، آرا شورایعالی مالیاتی و آرا دیوان عدالت اداری مقایسه و مغایرت‌های احتمالی را فهرست کنید.



 



۴.    لایحه دفاعیه خود با تصریح مغایرت‌های نحوه رسیدگی اداره امور مالیاتی با قوانین مقررات مراجع مذکور در فوق تنظیم نمایید. تنها به قوانین استناد کنید و از تطویل بی مورد کلام خودداری کنید.



 



۵.    در صورتی که به قانون اشراف ندارید، خطر نکنید، از مشاوران حرفه ای کمک بخواهید.



 



وقتی یکی از نمایندگان ماده ۲۴۴ در جلسه رسیدگی هیأت حل اختلاف مالیاتی حضور ندارد:



 



۱.    دفاعیات خود را کتباً مطرح کنید. (فارغ از حضور و یا غیبت نمایندگان، همواره لایحه دفاعیه را در دفتر هیأت‌ها ثبت و رسید دریافت کنید)



 



۲.    مراتب عدم حضور نماینده غایب را کتباً در صورتجلسه رسیدگی اعلام و به استناد تبصره ۱ ماده ۲۴۴ موکدا عدم رسمیت جلسه اعلام و خواستار تجدید دعوت شوید.



 



۳.    در صورتیکه نماینده غایب، نماینده اتاق بازرگانی است، مراتب را به همراه تصویر صورتجلسه رسیدگی به اتاق تهران اعلام و ارسال نمایید.



 



 نكات كليدي قوانین حقوق و دستمزد



 



 



اضافه کاری = ساعات اضافه کاری * ۱۴۰% * ۲۲۰ ساعت / حقوق پایه



 



ماده ۵۹ – در شرايط عادي ارجاع كار اضافي به كارگر با شرايط ذيل مجاز است :



 الف – موافقت كارگر



ب – پرداخت ۴۰% اضافه بر مزد هر ساعت كار عادي.



 



تعطیل کاری =ساعات تعطیل کاری * ۱۴۰% * ۲۲۰ ساعت / حقوق پایه



 



ماده ۶۲ – روز جمعه، روز تعطيل هفتگى كارگران با استفاده از مزد مى باشد.



كارگرانى كه به هر عنوان به اين ترتيب روزهاى جمعه كار مى كنند، در مقابل عدم استفاده از تعطيل روز جمعه ۴۰% اضافه بر مزد دريافت خواهند كرد.



 



شب کاری = ساعات شب کاری * ۱۳۵% * ۲۲۰ ساعت / حقوق پایه



 



ماده ۵۸ – برای هر ساعت کار درشب تنها به کارگران غیر نوبتی ۳۵% اضافه بر مزد ساعت کار عادی تعلق می گیرد.



 



کارهای نوبت کاری



 



۱-کار نوبت کاری که بین صبح وعصر قرار میگیرد



حقوق = ساعات نوبت کاری * ۱۱۰% * ۲۲۰ ساعت / حقوق پایه



 



۲-کار نوبت کاری که بین صبح وعصر وشب قرار گیرد



حقوق = ساعات نوبت کاری * ۱۱۵% * ۲۲۰ ساعت / حقوق پایه



 



۳-کار نوبت کاری که صبح وشب یا عصر وشب قرار گیرد



حقوق = ساعات نوبت کاری * ۱۲۲٫۵% * ۲۲۰ ساعت / حقوق پایه



(ساعات شب کاری از ۲۲ تا ۶ بامداد می باشد)



 



در رابطه با محاسبه ي مزاياي پايان خدمت و عيدي ؛



 



سنوات = تعداد روزهاي كاركرد * ۳۶۵ روز / حقوق پایه



ماده ۲۴ – كارفرما مكلف است به كارگري كه مطابق قرارداد، يكسال يا بيشتر ……. براساس آخرين حقوق مبلغي معادل يكماه حقوق به عنوان مزاياي پايان كار .



 



عيدي = دو برابر پايه حقوق مشروط به اينكه از سه برابر حداقل حقوق همان سال بيشتر نباشد .



اگر بيشتر نبود = دو برابر پايه حقوق



اگر بيشتر بود = روزهاي كاركرد * ۳۶۵ / ۳ * حداقل پايه حقوق



 



نحوه محاسبه حقوق ماهیانه ( ماده ۳۷ قانون کار )



 



برابر مفاد قانون مدني جمهوري اسلامي ، ماه شمسي ۳۰ روز است، لذا در قانون کار ، مزد و مزاياي متعلقه به کارگر بر مبناي ۳۰ روز محاسبه ميگردد. البته پرداخت مزد و مزاياي متعلقه ، در ماههاي ۳۱ روزه تقسيم بر ۳۰ شده و در عدد ۳۱ ضرب ميگردد و طبيعتا در ماههاي ۲۹ روزه نيز بر عدد ۳۰ تقسيم شده و در ۲۹ ضرب ميگردد .



 



يعني تعيين حقوق و دستمزد بر مبناي ماه ۳۰ روزه ، و پرداخت آن بر مبناي تعداد روزهاي ماه انجام ميگردد. به اين معني که وقتي از سوي شورايعالي کار ، حداقل مزد کارگران اعلام ميگردد ، اين مبلغ بر مبناي ماه شمسي ( ۳۰ روزه ) اعلام شده ، ولي هنگام پرداخت آن بايستي به تناسب تعداد روزهاي ماه مورد نظر محاسبه گردد.



 



با توجه به اينكه ساعات كاري در روز ۷ ساعت و ۲۰ دقيقه ميباشد پس هر شخص بايد در ماه ۳۰ تا ۷٫۳۳ كار كند كه ميشود ۲۲۰ ساعت حالا اگه جمعه ها و نصف روز پنج شنبه ها و ساير روزهاي تعطيل رو ازش كم كنيم ميشود خالص كاركرد شخص .



مثلا وقتي شخصي در ماه ۱۸۰ ساعت كار ميكند و كل حقوق يك ماه را دريافت ميكند در واقع قسمتي از حقوق كه دريافت ميكند بابت ساعاتي است كه شخص فعاليتي نداشته.



 



در قانون کار ۴۴ ساعت کار در هفته اعلام شده و یک روز جمعه هم استراحت ولی حقوق پرداخت میشود پس:



۴۴ ساعت / ۶ روز کاری =۷٫۳۳ که همان ۷ ساعت و بیست دقیقه میشود.



 



برای روز جمعه هم حقوق پرداخت میشود پس مشخص است  روز کاری از نظر قانون کار ۷٫۳۳ است و اگر  ۷٫۳۳ را در ۳۰ روز ضرب کنید عدد۲۲۰ ساعت در ماه بدست خواهد آمد که  حقوق ماهانه فرد را بر اساس ۳۰ روز یا ۲۲۰ ساعت محاسبه مي شود. 



 



 



 



 



شرط پرداخت حق اولاد به‌ کارمندان‌ خانم



 



قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان آقا و خانم دریافت حق اولاد و حق عائله مندی را پیش بینی کرده ولی برای خانمهای کارمند، پرداخت این حقوق مشروط به شرایطی شده است.



 



شرایط پرداخت کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد برای کارمندان زن شاغل:



 



بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، «کارمندان زن شاغل، بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب » که دارای همسر نبوده یا همسر آنان معلول یا از کار افتاده کلی باشند یا خود به تنهایی متکفل مخارج فرزندان باشند، از مزایای «کمک‌هزینه عائله‌مندی و اولاد موضوع بند ۴ ماده ۶۸ قانون مذکور نیز برخوردار می‌شوند». بد نیست بدانید که کارمندان زن شاغل، بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول این بند باید شرایطی داشته باشند:



 



۱- همسر نداشته نباشند؛



۲- همسر آنان معلول یا از کارافتاده کلی باشد؛



۳- خود به تنهایی مخارج فرزند خود را تامین کنند.



 



به این ترتیب در صورتی که این شرایط وجود داشته باشد کارمند زن می‌تواند از کمک‌‌هزینه عائله‌مندی و کمک‌هزینه اولاد استفاده کنند.



 



علاوه بر این، کسانی حق عائله‌مندی و اولاد دریافت خواهند کرد که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهر ماه سال ۱۳۸۶باشند به عبارت ساده‌تر باید کارمند دولت باشند. کارمند دستگاه اجرایی، فردی است که براساس ضوابط و مقررات مربوط، به موجب حکم یا قرارداد مقام صلاحیتدار در یک دستگاه اجرایی به خدمت پذیرفته می‌شود.



 



 



تفاوت "درآمد سرانه اسمی" و "درآمد سرانه براساس برابری قدرت خرید"



 



بارها شنیده اید که مثلا می گویند بنزین در ترکیه یا اروپا گرانتر از ایران و عربستان است و یا اتومبیل در ایران گرانتر از دبی و ترکیه است. این جملات به چه معنی است و از کجا ناشی می شود؟



 



فرض کنید سبدی از 5 کالا شامل یک کیلو گوشت، یک کیلو برنج، یک گالن بنزین، یک پیراهن مردانه، و یک دفتر صدبرگ را در ایران بتوان به قیمت 100 هزار تومان (تقریبا 30 دلار) خریداری کرد و همان سبد کالا را در آمریکا به قیمت 90 دلار بتوان تهیه کرد، در آنصورت و با تعمیم آن به کل اقتصاد، می توان گفت قیمتهای داخلی کالاها در ایران یک سوم قیمتهای داخلی آمریکاست. زیرا با 90 دلار در ایران می توان بجای یک سبد کالا، سه سبد کالای گفته شده را خریداری کرد. با این مثال، چنانچه درآمد سرانه آمریکاییها سه  برابر درآمد سرانه ایرانیها باشد، درآنصورت از نظر قدرت خرید در شرایط برابر قرار خواهند داشت.



 



برای مقایسه بهتر تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه کشورها معمولا از برابری قدرت خرید (یا اصطلاحا شاخص PPP) برای همسان سازی قیمتهای داخلی کشورها  استفاده می کنند. استفاده از شاخص درآمد سرانه برای مقایسه سطح رفاه و درآمد کشورها این اشکال را دارد که نمی توان فهمید با آن درآمد چه مقدار کالا و خدمات را درآن کشور می توان خرید ولی با بکارگیری روش برابری خرید، می توان با حذف تفاوت قیمتهای داخلی کشورها، درک درستی از میزان درآمد و قدرت خرید آن درآمد به دست آورد.



 



در سال 2013، تولید ناخالص داخلی اسمی ایران معادل 367 میلیارد دلار بود که با در نظرگفتن جمعیت 77 میلیون نفری ایران، درآمد سرانه اسمی هر ایرانی معادل 4،766 دلار محاسبه گردیده است. در همان سال، تولید ناخالص داخلی براساس برابری قدرت خرید معادل 1،244 میلیارد دلار بود که درآمد سرانه براساس برابری قدرت خرید، حدود 16،164 دلار به ازای هر نفر محاسبه شده است.



 



بعبارت دیگر، قیمتهای داخلی در ایران در مقایسه با متوسط جهانی، حدودا یک سوم است. بدیهی است منظور از پایین بودن قیمتهای داخلی، متوسط کالاها و خدمات در کل اقتصاد است و گرنه کالاهایی نظیر اتومبیل در ایران تقریبا دو برابر قیمتهای جهانی است.



 



شکل زیر، وضعیت درآمد سرانه کشورهای جهان براساس برابری قدرت خرید است.



منبع:اقتصاد به زبان ساده



 



 



 



 



ماشین‌­آلات خارجی ترخیص شده مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیست



 



تصویب نامه ۱۷۱۳۴۵/ت۵۲۴۰۲ه مورخ  ۹۴/۱۲/۲۶هیات وزیران درخصوص خروج  ماشین‌آلات و تجهیزات خارجی ترخیص‌شده در قلمرو گمرکی از شمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده درصورت انتقال داخلی به مناطق آزاد با ارایه پروانه ترخیص گمرکی و تأیید گمرک



 



وزارت امور اقتصادی و دارایی – وزارت نفت- وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت -دبیرخانه شورای­عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی



 



هیأت وزیران در جلسه ۲۶/۱۲/۱۳۹۴ به پیشنهاد شماره ۱۰۷۹۳۴ مورخ ۱۱/۶/۱۳۹۴ وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:



 



۱ـ ماشین‌­آلات و تجهیزات خارجی ترخیص شده در قلمرو گمرکی در صورت انتقال داخلی به مناطق آزاد با ارایه پروانه ترخیص گمرکی و تأیید مراتب توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران مستقر در منطقه، مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیست.



 



۲ـ انتقال ماشین­ آلات و تجهیزات تولید داخلی به مناطق آزاد با ارایه برگ خروجی صادره توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، مشمول حکم ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزش ‏افزوده ـ مصوب ۱۳۸۷ـ می­‌باشد. همچنین صادرکننده مکلف به ثبت نام در نظام مالیاتی، تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر و سایر مقررات مربوط در قانون مالیات بر ارزش افزوده است.



 



۳ـ در صورت اعاده ماشین ­آلات و تجهیزات از منطقه به سایر مناطق کشور، ضوابط و مقررات مربوط به قانون مالیات بر ارزش ‏افزوده نسبت به آن­ها اعمال خواهد شد.



 



 



معاون اول رییس‌­جمهور ـ اسحاق جهانگیری



 



 



 



 



 مشمولین استفاده از سامانه صندوق فروش ( pos مکانیزه فروشگاهی ) در سال ۱۳۹۴ بشرح زیر اعلام گردیده است .



 



 صاحبان مشاغل یادشده ، در صورت عدم استفاده از سامانه های مذکور از معافیت مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط محروم خواهند شد .



 



۱ . فروشندگان لاستیک



۲ . نمایشگاههای اتومبیل



۳ . فروشندگان مصالح ساختمانی



۴ . فروشندگان تاسیسات الکترونیکی ، مکانیکی ساختمان



۵ . فروشندگان انواع رنگ ساختمان ، صنعتی و اتومبیل



۶ . فروشندگان مواد شیمیایی



۷ . نمایندگی فروش شرکتهای توزیع کالاهای داخلی و وارداتی



۸ . نمایندگی های فروش شرکتها و موسسات تجاری و صنعتی اعم از داخلی و خارجی



۹ . فروشندگان یخچال های صنعتی و ویترینی



۱۰ . بارفروشان و فروشندگان میوه و تره بار و میدان داران 



 



 



 



 



 حساب جاری شرکاء ؛؛؛



 



 این سرفصل حساب ،  در سمت بدهی‌های ترازنامه بعضی از شركت‌های خصوصی مشاهده می‌شود و مبالغ آنها هم در بیشتر موارد بسیار بالا و در بعضی مواقع غیر قابل مقایسه با سایر اقلام ترازنامه است.



 



● معمولا" حسابرسان و ماموران مالیاتی رسیدگی ، به این سرفصل با دید فروش‌ها یا در آمدهای ثبت نشده نگاه می کنند.



 



● سوال آنها این است که چرا هر ساله شركاء (صاحبان سرمایه) باید به طور مرتب مبالغی را از جیب خود به شركت واریز كنند.



 



● در بعضی از شركت‌ها مشاهده می‌شود كه این سرفصل حساب هر سال نسبت به سال قبل متورم تر می‌شود.



 



 دیدگاه حسابرسان اینست که ؛



 



● ممكن است شركتی در سال‌های اول یا دوم بعد از تاسیس با مشكلات نقدینگی روبه‌رو شود و حتی زیان‌ده هم باشد، ولی این عمل تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد؟



 



● آیا صاحبان سرمایه چنین شركت‌هایی نمیدانند كه اگر پول خود را به صورت سپرده ثابت بلند مدت نزد بانك‌ها می‌گذاشتند، می‌توانستند بدون هیچ مشكلی، سود سرمایه گذاری خود را بیشتر از سود احتمالی یا زیان شركتی كه در آن سرمایه گذاری كرده بودند، به‌دست آورند.



 



به همین دلیل آنها :  حساب‌های دیگری از قبیل قیمت تمام شده كالای فروش رفته، و سایر مدارك و مستندات از قبیل گزارش‌های تولید، میزان اضافه كاری كاركنان، حواله‌های خروج كه نزد نگهبانی بایگانی می‌شود و ... را با دقت رسیدگی میكنند و به هر ثبت حسابداری كه بدهكار آن حساب‌های صندوق یا بانك هستند و بستانكار آنها جاری شركا ، با تردید نگاه و رسیدگی میکنند ، به عبارت دیگر،  به‌دنبال درآمدهای ثبت نشده هستند.



 



 



 



 



شرکت چه فرقی با موسسه دارد؟



 



با نگاه به لیست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مشاهده می‌کنید که علاوه بر هزاران شرکتی که ثبت شده، تعداد زیادی موسسه هم به چشم می‌خورد. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که شرکت چه فرقی با موسسه دارد؟



 



 



در این مطلب برای شما توضیح خواهیم داد که شرکت چه فرقی با موسسه دارد؟ اما قبل از هر چیز باید ابتدا شرکت و موسسه را تعریف کنیم.



 



شرکت چیست



 



مطابق با تعریف قانون مدنی، به اجتماع حقوق مالکین در شی واحد به نفع اشاعه شرکت یا کمپانی (Company) گفته می‌شود. در واقع شرکت به مجموعه افرادی گفته می‌شود که بر اساس یک قرارداد مشترک گرد هم جمع شده و سود به دست آمده از فعالیت را بین خود تقسیم می‌کنند.



 



بر طبق ماده 20 قانون تجارت هفت نوع شرکت سهامی، مسئولیت محدود، تضامنی، مختلط غیر سهامی، مختلط سهامی، نسبی و تعاونی وجود دارد.



 



موسسه چیست



  



در تعریف موسسه می‌توان گفت که به جز انواع شرکت، برخی شرکت‌ها وجود دارند که هدف از بنیان آنها، کارهای غیرتجاری مثل فعالیت ادبی، علمی، خیریه، خدماتی و… است که به آنها موسسه گفته می‌شود.



 



موسسات دو نوع هستند:



 



موسسات غیر انتفاعی مثل انجمن‌های ادبی، علمی، اسلامی‌و … که هدف از تاسیس آنها جلب منافع و تقسیم سود بین اعضای خود نیست.



 



موسسات غیر تجاری مثل آموزشگاه‌های علمی، زبان، فنی، مدارس غیر انتفاعی و … که هدف از تاسیس آنها جلب منافع و تقسیم سود بین اعضا است.



 



تا به اینجا با تعریف شرکت و موسسه آشنا شدیم اما هنوز پاسخ سوال خود را نگرفته‌ایم. با یک نگاه اجمالی به این تعاریف می‌توان تفاوت بین شرکت و موسسه را فهمید.



 



حال زمان پاسخ دهی به این سوال است که شرکت چه فرقی با موسسه دارد؟



  



تفاوت شرکت با موسسه



 



کسی که یک شرکت ثبت می‌کند، هدفی صرفا تجاری داشته و برای رسیدن به سود و سرمایه بیشتر فعالیت می‌کند. در حالی که افرادی که اقدام به ثبت موسسه می‌کنند، هدفی والا و نامحدود دارند که رسیدن به سود اقتصادی هم جزیی از آن است.



 



دومین مورد تفاوت این است که برای ثبت شرکت با توجه به نوع آن حداقل به دو نفر نیاز است، در صورتی که ثبت موسسه به وسیله یک نفر هم امکان پذیر است.



 



 



 



 



آموزش: جلوگیری از هک شدن مودم و استفاده دیگران از اینترنت شما



تعداد کاربران اینترنت وای فای روز به روز در حال افرایش است و با استفاده از مودم های بی سیم، مشکل استفاده غیر مجاز افراد ناشناس از اینترنت دیگران نیز مطرح شده است. عدم رعایت نکات امنیتی موجب دسترسی افراد ناشناس به اینترنت وای فای می شود.اگر احساس میکنید سرعت اینترنت شما از حد معمول پایین تر آمده یا حجم اشتراک به طور غیر عادی کم می شود ممکن است همسایه های شما به اینترنت وای فای شما دسترسی پیدا کرده باشند. خوشبختانه چندین روش برای شناسایی استفاده غیر مجاز وجود دارد. در این مطلب آموزش جلوگیری از هک شدن مودم وای فای و شناسایی افراد غیر مجاز را آموزش می دهیم. با سخت افزار همراه باشید.



خطرات



یکی از بزرگ ترین مشکلات دسترسی غیر مجاز به وای فای کاهش سرعت اینترنت می باشد که در واقع موجب کاهش پهنای باند اینترنت می شود. برای مثال اگر چندین کامپیوتر ،گوشی هوشمند و تلوزیون و...را به یک مودم وای فای وصل کنید شاهد کاهش سرعت اینترنت خواهید بود.البته دزدی اینترنت فقط مختص هک شدن وای فای نمی  باشد و بسیاری از سرویس دهندگان اینترنت نیز از مشترکان خود سو استفاده کرده به این صورت که اعلام شده هرچقدر مصرف اینترنت بیشتری داشته باشید باید هزینه کمتری پرداخت کنید که البته این عمل به صورت برعکس صورت میگیرد! اگر هزینه های اینترنت شما افزایش یافته و اینترنت بیشتری در ماه مصرف میکنید ممکن است یکی از همسایگان شما از اینترنت شما استفاده کند.



 



علاوه بر سرعت پایین یک مودم با ضریب امنیت پایین موجب افزایش خطرات امنیتی می شود. ممکن است همسایگان شما فقط از اینترنت شما برای استفاده اینترنتی استفاده کنند اما یک مودم با امنیت پایین میتواند به افراد ناشناس اجازه دیدن وب سایت هایی که شما از آن ها بازدید کرده اید ، دسترسی به وسایل متصل به شبکه و حتی انتقال ویروس به کامپیوتر شما را بدهد. همچنین افراد ناشناس میتوانند از اینترنت شما برای انجام  کار های غیر قانونی استفاده کنند. فکر میکنید اگر چنین اتفاقی روی دهد چه کسی کار غیر قانونی انجام داده است؟ مسلما شما !



شناسایی افرادی که از وای فای شما استفاده میکنند



اگر احساس می کنید کسی از اینترنت شما استفاده میکند میتوانید با زدن آدرس 192.168.1.1 یا 192.168.2.1 در مرورگر خود به صفحه ی ادمین مودم متصل شوید. برای اتصال به این صفحه به یک نام کاربری و رمز عبور نیاز دارید که به طور پیش فرض در اکثر مودم ها admin  و 1234(یا هر دو مورد admin) می باشد در صورت بروز مشکل برچسب زیر مودم خود را بررسی کنید.



پس از ورود به صفحه ی ادمین با جستجو در لیست Media Access Control (MAC)  میتوانید کامپیوتر های متصل شده به مودم را مشاهده کنید. مکان مک آدرس در مودم های مختلف متفاوت است اما ممکن است آن را زیر  wireless configuration ، wireless status  یا  DHCP client مشاهده کنید. در لیست مک آدرس میتوانید آی پی مک کامپیوتر های متصل به مودم را مشاهده کنید اگر در خانه یا محل کار برای مثال 4 دستگاه دارید و 6 دستگاه در مک آدرس مودم وجود دارد به این معناست که کسی از اینترنت شما به صورت غیر مجاز استفاده میکند. در صفحه مک آدرس میتوانید مک آدرس دستگاه های هوشمند خود را در اختیار مودم قرار دهید تا مودم فقط به این دستگاه ها متصل شود. بدست آورد مک آدرس در هر سیستم عامل روش متفاوتی دارد. همچنین نرم افزار هایی مانند who’s on my Wi-Fi نیز وجود دارند که شناسایی و مسدود کردن افراد ناشناس را برای شما بسیار راحت میکند.



قفل کردن



اگر کسی از اینترنت شما استفاده میکند بهتر است امنیت مودم خود را افزایش دهید. اگر مودم نام کاربری و پسورد جهت اتصال به آن را ندارد در اولین فرصت برای تنظیم کردن آنها اقدام کنید. اگر از رمز عبور پیش فرض مودم استفاده میکنید آن را تغییر دهید. این کار را میتوانید از صفحه ی ادمین مودم خود انجام دهید. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که در صورت پشتیبانی مودم، نوع رمز نگاری آن  را حتما بر روی WAP2 قرار دهید.



 



در ماه های اخیر بسیاری دیده شده که مودم های وای فای با گوشی های اندرویدی هک میشوند دلیل آن هم یک نقص امنیتی در مودم های دارای WPS می باشد. اگر مودم شما دارای WPS میباشد بهتر است هرچه سریع تر از طریق صفحه ادمین مودم اتصال با WPS را در مودم های خود مسدود کنید که با این کار احتمال هک شدن مودم را تا میزان زیادی کاهش می دهید.