شرح خبر

راه اندازی سامانه جدید مالیاتی , نحوه بازداشت اموال منقول و غیرمنقول , موافقتنامه بین‌ المللی FATF چیست , تدابیر مقابله با پولشویی , اعتراض به جریمه‌ رانندگى , علی الراس و نکات حائز اهمیت آن

پنجشنبه, ۱۰ فروردین ۱۳۹۶

یادداشت / بیمه



 



 کارفرما فقط در موارد ذیل می‌تواند از مزد کارگر برداشت نماید :



 



هنگامی که کارفرما به عنوان مساعده وجهی را در قبال رسید معتبر به کارگر داده باشد



 



اقساط وامهایی که کارفرما در قبال رسید معتبر به کارگر داده است طبق ضوابط مربوطه



 



چنانچه در اثر اشتباه محاسبه مبلغی اضافه پرداخت شده باشد



 



 پس به یاد داشته باشید ؛



 



بدهکار نمودن حساب کارکنان تحت عناوینی مانند جریمه سهل انگاری ، مطابق با قوانین کار و تامین اجتماعی نمی باشد.



 



 یکشنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۵



به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، 11 سوله بزرگ محل نگهداری و دپوی لوازم خانگی کشف و توقیف شد.



 



پرونده‌های مربوط به هر یک از مالکان این کالاهای قاچاق برای رسیدگی به شعبه اول ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی شهر ری ارجاع شد.  



 



روزگذشته عملیات گسترده گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران و سربازان گمنام امام زمان(عج) و نیروی انتظامی در منطقه شورآباد صورت گرفت.



 



در این عملیات که به لحاظ گستردگی سوله‌ها و انبوه اقلام لوازم خانگی حدود  8ساعت به طول انجامید، پس از بازرسی 11 سوله بزرگ محل نگهداری و دپوی لوازم خانگی همه کالاها در محل نگهداری آنها توقیف شد. 



 



راه اندازی سامانه جدید مالیاتی



معاون حقوقي رئيس‌جمهور از راه‌اندازي سامانه جديد مالياتي با هدف نظارت بيشتر در کشور خبرداد.



 



مجيد انصاري، اظهار کرد: اين سامانه جديد مالياتي به منظور نظارت بر ماليات و گمرک و به منظوراصلاحات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري براي جلوگيري از ايجاد فساد، فرار مالياتي و ورود کالاهاي قاچاق راه‌اندازي مي‌شود.



وي با اشاره به سامانه جديد مالياتي مستقر شده که به زودي راه‌اندازي مي‌شود، افزود: با راه‌اندازي اين سامانه ارتباط بين مودي و مميز مالياتي قطع و همه دارايي‌هاي مشمول ماليات به طور سيستماتيک وارد اين سامانه مي‌شود که با استقرار اين سامانه مشکلات مالياتي کمتر خواهد شد.  



وي به کنترل مبادي ورودي و استقرارسامانه شناسايي کالا اشاره کرد و گفت: با اتصال سامانه گمرک، سامانه مالياتي، گمرک، حمل و نقل، بانک مرکزي و بانک‌هاي ساير کشورها به يکديگر وصل مي‌شود و به نوعي زمينه بروز مفاسد از بين مي‌رود.



معاون حقوقي رئيس جمهوراز کاهش قاچاق کالا خبر داد و افزود: در زمينه قاچاق، ميزان ورود کالاي قاچاق به کشور از 25 ميليارد دلار به 15 ميليارد دلار کاهش يافته است که پيش‌بيني مي‌شود با استقرار سامانه گمرکي و اجراي قانون اين ميزان کمتر شود.



وي از اجرايي شدن آيين‌نامه قانون قاچاق کالا دردولت خبر داد و افزود: آيين‌نامه اجرايي قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دردولت به تصوب رسيده است که با اجرايي شده اين آيين‌نامه‌ها ميزان ورود کالاهاي قاچاق هم کاهش پيدا مي‌کند. 



 



 



نحوه بازداشت اموال منقول و غیرمنقول توسط تامین اجتماعی



 



در بازداشت اموال غیر منقول باید قبل از بازداشت، مشخصات مال غیرمنقول در برگه های بازداشتنامه به طور کامل قید گردد، به طوریکه تاریخ و مفاد اجرائیه که به موجب آن بازداشتنامه صادر می گردد و محل مال غیر منقول و شماره پلاک ثبتی و یا مشخصات ملکی درج گردد و سپس واحد اجرائیات مکلف است فوراً مراتب بازداشت را به بدهکار و ثبت محل اطلاع دهد.



 



 تذکر: با توجه به اینکه فروش اموالی که سازمان به عنوان بازداشت کننده دوم به بعد می باشد عملاً دشوار است، چنانچه حسب اعلام اداره ثبت، بازداشت سازمان بعد از بازداشت سایر طلبکاران باشد واحد اجرا موظف است علاوه بر مال بازداشتی مال بلامعارض دیگری را از مدیون بازداشت نماید. 



 



 



 یادداشت / مراجع حل اختلاف مالیاتی



 



 روشهای رسيدگی به اختلافات مالياتی به موجب آنچه که در قانون مالیاتهای مستقیم به آن تصریح شده است . 



 



اول - رئیس امور مالیاتی



 



دوم - هيات حل اختلاف بدوی



 



سوم- هیات حل اختلاف تجدید نظر



 



چهارم - هیات ماده ۲۱۶



 



پنجم - شوراي عالی مالياتی



 



ششم - هیات ماده ۲۵۱ مکرر



 



هفتم - ديوان عدالت اداری



 



آخرین اخبار گمرکی ،بازرگانی ، حسابداری ، اقتصادی و اجتماعی در http://telegram.me/karvarzmehr



 



 منظور از جنبه عمومی جرم چیست /



 



 از یک دیدگاہ، ڪلیه جرائم به دو دسته ڪلی جرایم قابل گذشت و جرایم غیر قابل گذشت تقسیم می شوند.



 



 در جرائم قابل گذشت ، برای آنڪه مقامات قضایی شروع به رسیدگی ڪنند ، نیاز به شڪایت شاڪی یا مدعی خصوصی است، یعنی تا ڪسی شڪایتی مطرح نڪند ، قاضی وارد رسیدگی نمی‌شود مانند فحاشی ، توهین، ضرب و جرح و تخریب و ....



 



 بعد از شڪایت شاڪی و شروع به رسیدگی هم ، هرگاہ شاڪی رضایت و گذشت خودش را ڪتبا اعلام ڪند ، قاضی دیگر به موضوع رسیدگی نمیڪند و پروندہ را مختومه می‌ڪند.



 



 در جرائم غیر قابل گذشت، ممڪن است قاضی با شڪایت شاڪی شروع به رسیدگی ڪند ولی رضایت و‌گذشت شاڪی موجب نمی شود ڪه رسیدگی را متوقف ڪند مانند سرقت ، ڪلاهبرداری و ... (البته گذشت شاڪی در این موارد موجب تخفیف در مجازات مجرم می شود ) چون قانونگذار معتقد است این قبیل جرائم دارای جنبه عمومی هستند و موجب اخلال در نظم عمومی شدہ و امنیت جامعه را خدشه دار می‌ڪند.



 



 حتی در بعضی از جرائم غیرقابل گذشت، قضات منتظر شڪایت شاڪی هم نمی مانند و بلافاصله بعد از اطلاع از وقوع جرم ، وارد رسیدگی می‌شوند مانند قتل، حمل و نگهداری و خرید و فروش مواد مخدر و مشروبات الڪلی، جرایم علیه امنیت ملی و ....



 



 



هزینه فرصت یا هزینه فرصت از دست رفته چيست؟



 



یکی از اصول اساسی اقتصاددانان این است که منابع کمیاب می‌باشند. این بدان معناست که هرگاه ما تصمیم به استفاده از یک منبع می‌گیریم، در واقع ما از فرصت استفاده کردن از آن منبع در جایی دیگر و به شکلی دیگر، چشم پوشی کرده‌ایم.



 



این موضوع به کرات در زندگی روزمرهٔ ما قابل مشاهده است، جایی که ما دائماً در حال تصمیم‌گیری هستیم که با درآمد و زمان محدود خودمان چه کاری انجام دهیم. آیا باید به سینما برویم و یا برای امتحان هفتهٔ آینده خود مطالعه کنیم؟ آیا باید به شهر x سفر کنیم یا یک ماشین بخریم؟ آیا باید ادامهٔ تحصیل بدهیم یا بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه وارد بازار کار شویم؟ در هر کدام از این موارد، در واقع هر انتخاب فرصت انجام دادن کار دیگر را از ما می‌گیرد.



 



اگر یک فرد و یا یک بنگاه، از میان چندین انتخاب متفاوت یکی را برگزیند، هزینهٔ فرصت این فرد یا بنگاه، معادل است با هزینه مرتبط با بهترین انتخاب ممکن از بین سایر انتخاب‌های باقی‌مانده که از آن صرف نظر شده‌است.



 



البته بیشتر اوقات در اقتصاد هزینهٔ فرصت در پروژه‌های اقتصادی مطرح می‌گردد و هدف اصلی از طرح آن نیز بررسی تخصیص بهینه منابع موجود است. مفهوم هزینهٔ فرصت نقش مهمی را در تضمین اینکه منابع کمیاب به صورت کارا مورد استفاده قرار گرفته‌اند یا نه، بازی می‌کند؛ بنابراین محدود به هزینه‌های پولی و یا مالی نمی‌شود و هر چیزی که دارای ارزش باشد و از آن صرف نظر شده باشد، می‌تواند به عنوان هزینهٔ فرصت تلقی شود. از آن جمله می‌توان به هزینهٔ واقعی محصول صرف نظر شده، زمان و یا لذت از دست رفته اشاره کرد.



 



فرض کنید شما تصمیم می‌گیرید برای ادامهٔ تحصیل وارد دانشگاه شوید. در این صورت فرض کنید که هزینه‌های شما اعم از هزینهٔ رفت‌وآمد و خرید کتابها و… معادل با ۱٬۴۰۰٬۰۰۰ تومان باشد. آیا هزینهٔ رفتن شما به دانشگاه همین مقدار خواهد بود؟ مسلماً اینطور نیست. شما همچنین باید هزینهٔ فرصتِ مدت زمانی را که صرف مطالعه کردن و رفتن به کلاس درس کرده‌اید، در نظر بگیرید. تصور کنید که اگر شما زمان خود را به جای ادامهٔ تحصیل، صرف یک کار تمام وقت می‌کردید، می‌توانستید درآمدی معادل با ۱٬۶۰۰٬۰۰۰ تومان داشته باشید. اگر شما هزینهٔ واقعیِ تحصیل و درآمدی که از آن صرف نظر کرده‌اید را جمع کنید (یعنی ۳٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان)، این مقدار معادل خواهد بود با هزینهٔ فرصت تحصیل شما در دانشگاه.



منبع:اقتصاد روز



 



 



هزینه های قانونی ملکی که ساکن آن نیستید



 



مطابق با ماده ۱۰ قانون تملک آپارتمان ها هر کس آپارتمانی را خریداری می نماید، به نسبت مساحت قسمت اختصاصی خریداری خود در زمینی که ساختمان روی آن بنا شده یا اختصاص به ساختمان دارد، مشاعا سهیم می گردد.



 



مگر آن که مالکیت زمین مزبور به علت وقف یا خالصه بودن یا علل دیگر متعلق به غیر باشد که دراینصورت باید اجور آن را به همان نسبت بپردازد.



مخارج مربوط به محافظت ملک و جلوگیری از انهدام و اداره و استفاده از اموال و قسمتهای مشترک و بطور کلی مخارجی که جنبه مشترک دارد و یا به علت طبع ساختمان یا تاسیسات آن اقتضا دارد که یکجا انجام شود نیز باید به تناسب حصه هر مالک به ترتیبی که در آیین نامه ذکر خواهد شد، پرداخت شود؛ هر چند آن مالک از استفاده از آنچه که مخارج برای آن است، صرف نظر نماید.



 



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ در پی تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر منع واردات کالاهای لوکس، مصوبه‌ای در مورد ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی صادر شده بود که این مصوبه امروز در  جلسه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد.



 



پیش از ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی، برخی افراد مانند جانبازان و نخبگان می‌توانستند از سهمیه واردات این خودروها برخوردار شوند که بر این اساس برخی افراد نسبت به واردات اقدام کرده بودند،اما به دلیل مصوبه دولت، خودروهای آنها در گمرک توقیف شده بود و امکان ترخیص نداشت.



 



 



بر این اساس شکایاتی از سوی برخی افراد مطرح شده بود که در نهایت دیوان عدالت اداری رأی بر ابطال مصوبه دولت داد. توجیه مطرح در مورد ابطال این مصوبه آن است که حجم موتور دلیلی بر لوکس بودن خودرو نیست و ممکن است خودرویی با حجم موتور پایین‌تر از 2500 سی‌سی تولید شود اما از نظر آپشن‌های موجود در حد خودروی لوکس به حساب آید.



 



دیوان عدالت اداری امروز با 57 رأی مصوبه دولت مبنی بر منع واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی را ابطال کرد و این رأی دیوان از زمان تصویب مصوبه دولت قابل اعمال است.



 



 



طبق رأی امروز دیوان عدالت اداری، خودروهای توقیف شده در گمرک باید آزاد شوند و همچنین از این پس واردات خودروهای با حجم موتور 2500 سی‌سی آزاد خواهد بود. این رأی دیوان عدالت اداری برای همه سازمان‌ها لازم‌الاجرا است و تصویب ممنوعیت واردات این نوع خودروها توسط دولت مغایر با قانون تلقی شده است.



 



به گزارش فارس، نوبخت سخنگوی دولت 19 شهریور 93 اعلام کرد که دولت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی را ممنوع کرد.



 



 موافقتنامه بین‌ المللی FATF چیست؟



 



 یک سازمان همکاری بین دولتها است که هدفش توسعه و پیشرفت واکنش بین­ المللی نسبت به مسئله پولشویی است.



 



اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی سال ۱۹۸۹ از سوی کشورهای گروه ۷ شکل گرفت و یک سازمان همکاری بین دولتها است که هدفش توسعه و پیشرفت واکنش بین­ المللی نسبت به مسئله پولشویی است.



 



در اکتبر ۲۰۰۱، گروه اقدام مالی مأموریت خود را گسترش داد و شامل مبارزه با تروریسم نیز ساخت.



 



گروه اقدام مالی یک مجموعه سیاست­گذار است که کارشناسان حقوقی، مالی و ضابطان قانون را در کنار هم قرار می‌دهد تا در قوانین و مقررات کشورها اصلاحات لازم پدید آید.



 



در حال حاضر، ۳۳ حوزه قضایی (کشور و سرزمین) و ۲ سازمان منطقه‌ای عضو گروه اقدام مالی هستند . این ۳۵ عضو هسته تلاشهای جهانی مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را تشکیل می‌دهند.



 



همچنین ۲۷ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای بعنوان اعضای وابسته و ناظر با گروه اقدام مالی همکاری دارند؛ این سازمانها حق رأی ندارند، اما در جلسات و گروههای کاری بطور کامل شرکت می‌کنند.



 



سه وظیفه اصلی گروه اقدام مالی در ارتباط با پولشویی به شرح ذیل است ، نظارت بر :



 



۱ . پیشرفت اعضاء در اجرای تدابیر مقابله با پولشویی؛



 



۲ . تجدید نظر و گزارش روندها، تکنیک‌ها و اقدامات متقابل؛



 



۳ . توسعه، اتخاذ و اجرای استانداردهای مبارزه با پولشویی در سطح جهان.



 



 نکاتی در ۴۰ توصیه نخست FATF مطرح شده است. این توصیه‌ها؛ الزامی (در چارچوب قوانین داخلی کشورها) برای کلیه کشورها در جهت تلاش جدی برای مقابله با پولشویی است. به طوری که در توصیه های ۳۶ تا۴۰ بر بهبود همکاری های متقابل در مورد مسائل پولشویی توصیه شده است.



 



 پس از واقعه ۱۱سپتامبر نهاد FATF ، نه ( ۹ ) توصیه دیگر را به پیوست ۴۰ توصیه قبلی ارائه کرد که در آن گزارش دهی نقل وانتقالات مشکوک پولی و مرتبط با فعالیت های تروریستی به عنوان چهل و چهارمین توصیه ذکر شده است. در مجموع ساختار کلی توصیه ها بر پایه محدود کردن مجاری مالی برای ورود پول های بزهکارانه به بازارهای مالی است .   



 متن/ بخشنامه مالیاتی



 



شماره ۸۱/ ۹۳/ ۲۰۰ تاریخ ۲۰/ ۷/ ۱۳۹۳



 



 موضوع : تقبل زيان توسط سهامداران شرکت و تهاتر آن از محل حساب جاري شرکاء



 



 بدينوسيله رأي اکثريت اعضاي هيات عمومی شورای عالی مالياتی درخصوص تقبل زيان توسط سهامداران شرکت و تهاتر آن از محل حساب جاري شرکاء ، موضوع صورتجلسه شماره ۷- ۲۰۱ مورخ ۱۸/ ۶/ ۱۳۹۳ که در اجراي ماده ۲۵۸ قانون مالياتهاي مستقيم صادر گرديده است. به شرح ذيل جهت اجراء ابلاغ مي گردد :



 



《 باتوجه به تفکيک شخصيت شرکت و صاحبان سهام و در نظر گرفتن اينکه افزايش حقوق صاحبان سهام (بجز از محل آورده­ها) به عنوان درآمد تلقي مي­شود، لذا تقبل زيان توسط سهامداران شرکت و تهاتر آن از محل حساب جاري شرکاء درآمد محسوب و مي­بايستي درصورت سود و زيان به عنوان درآمد شناسايي گردد. از اين رو مطالبه ماليات از اين بابت با رعايت مفاد مواد ۱۲۸، ۱۰۵ و بند ۱۲ ماده ۱۴۸ قانون مالياتهاي مستقيم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدي آن وفق مقررات قانوني خواهد بود.



 



 نرخ حق بیمه متقاضیان ادامه بیمه تامین اجتماعی به طور اختیاری :



 



 نرخ حق بیمه متقاضیان ادامه بیمه تامین اجتماعی به صورت اختیاری 26% بوده که با احتساب 3% کمک دولت جمعاً 29% می شود.



 



 بیمه شدگان موصوف می توانند در صورت احراز شرایط مقرر با انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه ، از تعهدات قانونی مربوطه شامل: بازنشستگی ، فوت ، از کارافتادگی و خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی بهره مند شوند.



 



 کمک هزینه کفن و دفن ، وسائل کمک پزشکی ( پروتز و اروتز ) به این قبیل از بیمه شدگان با رعایت مقررات مربوطه پرداخت می شود. 



 شرایط دفاع در مقابل سارق چیست...



 



 دفاع از خود یا دیگران در مقابل سارق و مهاجم دارای شرایطی است و در صورت وجود آن شرایط قانون گذار از فرد مدافع حمایت خواهد ڪرد.



 



 باید دانست :



 



دفاع و حمله باید متناسب باشد. مثلاً اگر ڪسی با چوب به دیگری حمله ڪرد مدافع نمی‌تواند با اسلحه از خود دفاع ڪند.



 



امڪان دسترسی به نیروی انتظامی نباشد.



 



خطر قریب الوقوع باشد. بنابراین اگر ڪسی دیگری را صرفاً تهدید ڪند مدافع نمی‌تواند با سلاح او را به قتل برساند.



 



دفاع برای دفع خطر ضرورت داشتہ باشد. مثلاً اگر ڪسی ضربه ای آرام به وسیله ای به شما بزند و فرار ڪند و دور شود مدافع نمی‌تواند با سلاح سرد یا گرم او را بزند بعد ادعا ڪند ڪه دفاع ڪردہ است.



 



 در صورتی ڪه دفاع با این شرایط منطبق باشد دفاع مشروع تلقی می‌گردد و مدافع مجازات نمی‌شود.



 



 اعتراض به جریمه‌ رانندگى



 



 برای اعتراض به جریمه‌های راهنمایی و رانندگی باید به كجا مراجعه كنم؟



 



 ابتدا می‌توانید اعتراض خود را با ذکر دلایل به اداره اجراییات راهنمایی و رانندگی تسلیم کنید و اداره مذکور موظف است حد‌اکثر تا ۲۴ ساعت به اعتراض رسیدگی‌ كند و در صورت غیر‌موجه دانستن اعتراض، به معترض اعلام كند.



 



اگر معترض بر اعتراض خود مصر بود، موضوع به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارجاع می‌شود که تصمیم آن واحد قطعی است



اشتغال در چند کارگاه و وضعیت #سابقه_بیمه ی آن



 



مشاهده مي شود در برخي موارد اشخاص در كارگاههاي متفاوتي اشتغال به كار دارند با توجه به اينكه در اغلب موارد اين كارگاه ها مشمول قانون كار مي باشند آيا برخورداري يك شخص در دو يا چند كارگاه مختلف از مزاياي قانون كار قانوناً اشكالي ندارد؟



 



در قانون كار و مقررات مرتبط به آن براي اشتغال به كار افراد در بيش از يك واحد كارگاهي ممنوعيتي پيش بيني نشده است و به اين لحاظ اين قبيل كارگران در هر واحد به اعتبار كار انجام شده تحت پوشش قانون مرقوم و مقررات تبعي قرار مي گيرند و در هر كارگاه به نسبت ايام كاركرد و ساعات كار انجام شده از امتيازات متعلقه برخوردار مي شوند و از لحاظ سازمان تأمين اجتماعي نيز بيمه شدن كارگران در دو يا چند واحد كارگاهي مشمول قانون كار بلا اشكال مي باشد .



 



منبع : سازمان تامین اجتماعی



 



 شرايط تعيين نام شركت :



 



  لاتين نباشد .



 از اسامي ممنوعه نباشد.



 ريشه فارسي داشته باشد.



 چهار سيلاب باشد .



 هر چهار سيلاب خاص باشد .



 مستندش در فرهنگ دهخدا باشد .



  سابقه ثبت نداشته باشد .



 از نام و نام خانوادگی



استفاده نگردد .



 دارای معنا ومفهوم باشد وبا فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد .



 از کلماتی نظیر :



 



ایران – جهان – شاهد – شهید - مرکز – بنیاد – سازمان – اسامی متبرکه –آزاده – جانباز – بهزیست – نظام – انتظام – دادگستر – موزه – تکنیک – الکترو – خدمات خودروئی- تکنولوژی- مختصات کامپیوتری – پلی – پاریز – اینترنت – کارگشا – چند منظور- گمرک – پاستور -هیمالیا – بوف – آی تک – کیش – نیرو انسانی استفاده نگردد .



 



توجه داشته باشيد كه اعداد ؛ رنگ ؛اسم شهر ؛ اسم كشور ؛ جهات جغرافيايي اسم خاص محسوب نميشوند .



 



 آزمونهای محتوای نقد وبانک به شرح ذیل است:



 



۱- صورت ریز مانده های وجوه نقد را دریافت و با دفتر کل مطابقت دهید .(هدف اثبات صحت محاسبات ریاضی)



 



۲- درخواست تاییدیه ی بانک را به منظور اثبات وجوه نقد به بانکها ارسال کنید(هدف اثبات وجود ومالکیت)



 



۳- صورت مغایرت بانکی را به تاریخ ترازنامه برای هر یک از حسابهای بانکی دریافت و ازصحت تهیه صورت مغایرت اطمینان حاصل نمایید. وماندهای موجود در صورت مغایریت رابا دفاتر وصورتحساب بانک مطابقت دهید.حسابرسان می بایست جزئیات صورت مغایرت بانکی را رسیدگی نمایند تا از درستی تهیه آن مطمئن شوند .رسیدگی به صورت مغایرت بانکی شامل اثبات درستی محاسبات ریاضی ،ردیابی مانده ها به صورت حسابهای بانکی و حسابهای بانک در دفاتر شرکت وپی جویی اقلام مغایرات (اقلام باز) می باشد. رسیدگی به صورت مغایرت بانکی توسط حسابرسی از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که کسری وجه نقد می تواند با حذف یک چک صادره ارائه نشده به بانک (چکهای معوق) یابا ارتکاب یک اشتباه عمدی در جمعهای صورتهای مغایرت بانکی مخفی نگه داشته شود. مانده ی صورت حساب بانک با دریافت تاییده از بانک تایید می شود چون ممکن است صورت حساب استفاده شده در صورت مغایرت بانکی ، آخرین صورت حساب همان سال بانک نباشد.



 



۴- صورت حساب مقطعی بانک که شامل عملیات چند روزکاری پس از تاریخ ترازنامه می باشد از بانک دریافت کنیم.



 



۵- وجوه نقد نزد صندوق شرکت و تنخواه گردانها را در مقطع پایان سال شمارش کنید( هدف اثبات وجود ومالکیت)



 



۶- انقطاع زمانی دریافتها و پرداختهای نقدی را کنترل کنید (هدف اثبات کامل بودن) انعکاس صحیح وضعیت وجوه نقد در ترازنامه مستلزم انقطاع زمانی (cut off) وپرداختهای نقدی در پایان سال است. وجوه نقد مندرج در ترازنامه می بایست تمام دریافتهای آ»رین روز سال منعکس نماسند وهیچگونه دریافتی بعد از سال را در برنگیرد چنانچه حسابرسان بتوانند درآخرین روز سال مالی در محل شرکت حضور یابند با شمارش وجوه نقد می توانند انقطاع عملیات نقدی صاحبکار را اثبات نمایند. همچنین جهت انجام عملیات انقطاع زمانی موجود ی نق وبانک می بایست آخرین چکهای صادره را درپایان سال یادداشت نمایند تا بتوانند چکهای صادر شده ی بعدی را به عنوان پرداختهای سالد مالی بعد محسوب نمایند تا جزء پرداختهای سال جاری محسوب نگردد.آزمون انقطاع زمانی آزمودنی است که حسابرس به منظور حصول اطمینان از این موضوع که کلیه ی رویدادهای واقع شده طی دوره های مالی در همان دوره های مالی به ثبت رسیده اند انجام می شود.



 



۷- کلیه ی نقل وانتقالات حسابهای بانکی را برای هفته ی آخر سال مورد رسیدگی و هفته ی اول سال بعد ردیابی کنید.



 



۸- هر گونه چک با مبلغ غیر عادی در وجوه اشخاص وابسته را پی جویی نمایید. اینگونه چکها می بایست مورد بررسی قرار گیرد که اولا دارای مجوز لازم بوده و به درستی در دفاتر ثبت شده اند وثانیا به صورت کافی در صورتهای مالی افشا شده اند.



 



۹- ازچگونگی ارائه وکفایت افشاء وجوه نقد در صورتهای مالی براساس استانداردهای حسابداری اطمینان حاصل کنید.



وجوه نقد مندرج در ترازنامه می بایست تنها وجوهی را شامل گردد که برای عملیات جاری شرکت در دسترس باشد و بتوان در هر لحظه از استفاده نمود لذا وجوه محدودیت دار مثل حساب بانکی که فعلا بسته شده است. را که شرکت نمی تواند استفاده نماید می بایست تحت سرفصل سایر دارایی ها طبقه بندی نمایند.



 



۱۰- کنترل شود که مانده های حسابهای ارزی برمبنای صحیح تسعیر ارز گریده و سود وزیان حاصل از تسعیر ارز در حسابها شناسایی شده باشد.



 



۱۱- کنترل شود که تضمین کافی و مناسب از تنخواه گردانها و صندوقدار شرکت اخذ گردیده باشد.



 



۱۲- بررسی شود که ایجاد تنخواه براساس مجوز بوده و سقف تنخواه رعایت شده و در پایان سال نیز مانده ی تنخواه تسویه وبه حسابهای بانکی واریز شده باشد.



 



 نکته :



 



هدف حسابرسان در حسابرسی نهایی اثبات ادعاهای مدیریت در ره یک از سرفصل های ترازنامه و سود وزیان می باشد. از آنجایی که استانداردهای حسابداری و هدفهای خاص هر یک از سرفصلا ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند لذا برنامه های حسابرسی اثبات ادعاهای مدیریت در هر یک از سر فصل ها در عمده ی موارد یکسان بوده و در برخی موارد به دلیل استانداردهای حسابداری و هدفهای خاص آن سر فصل متفاوت خواهد بود .



 



علی الراس و نکات حائز اهمیت آن



 



 در سه حالت زیر علی الراسی اتفاق میفتد:



 



 در موعد مقرر از ارائه دفاتر و اظهارنامه خودداری گردد ==> علی الراس➕ معافیت لغو➕ 40% جریمه غیر قابل بخشش



 



 اظهارنامه ارائه گردد ولی دفاتر ارائه نگردد ===> علی الراس➕ 40 % جریمه قابل بخشش



 



 رد شدن دفاتر و اسناد ===> علی الراس



 



معنی علی الراس :



 فرمول کلی آن به صورت زیر می باشد:



 



       ضریب ✖قرینه = درآمد مشمول مالیات



 



ضریب هر ساله توسط سازمان مالیاتی اعلام می گردد.



 



منظور از قرینه یا قرائن طبق ماده 152 ق.م.م عبارت است از  مختصات شغلی که توسط کمیسیون تعیین ضرائب تعیین می گردد و شامل 7 آیتم می باشد.



 



 نکته خیلی مهم این که وقتی کار به علی الراسی میرسد دیگر هزینه های انجام شده توسط مودی قابل محاسبه نمی باشد.



 



 ضمنا علیرغم حذف علی الراس در اصلاحیه قانون مالیاتها  هنوز این امر محقق نشده است و فعلا تا دو سال دیگر قابل اجرا می باشد تا  درباره آن تصمیم گیری گردد



 



برنامه جدید گمرک برای گوشی‌های همراه



گمرک ایران از آماده شدن سامانه استعلام شماره سریال گوشی‌های تلفن همراه وارداتی (IMEI) خبر داده و لینک این سامانه را در سایت رسمی گمرک ایران قرار داده است.



 



روابط عمومی گمرک ایران اعلام کرد: مراحل آماده‌سازی این سامانه از سال گذشته با کمک متخصصان و دانش‌پژوهان پژوهشکده سامانه‌های هوشمند دانشگاه تهران آغاز و به‌زودی جهت دسترسی عموم وارد فاز اجرایی می‌شود و عموم مردم می‌توانند با ارسال شماره سریال گوشی‌های تلفن همراه وارداتی به شماره پیامک 30008887 استعلام نموده و گوشی‌های قاچاق را از غیرقاچاق تشخیص دهند.



 



بنابراین گزارش، این سامانه بخشی از سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی محسوب می‌شود و یکی از برنامه‌های اصلی و عملیاتی گمرک در امر مبارزه با قاچاق کالا است و گام بزرگی در مبارزه با ورود کالای قاچاق به کشور به‌شمار می‌رود.



 



بنابراین گزارش،گمرک ایران از سال گذشته مراحل مقدماتی سامانه ثبت و دریافت شماره شناسه گوشی‌های تلفن همراه (IMEI) را آماده‌سازی و واردکنندگان را ملزم کرد تا شماره سریال گوشی‌های تلفن همراه وارداتی را در سامانه جامع گمرکی ثبت کنند و هم‌اکنون بانک اطلاعاتی ثبت شماره سریال گوشی‌های تلفن همراه وارداتی به مراحل نهایی و تکمیلی نزدیک شده است.



 



براساس این گزارش، سامانه ثبت و دریافت شماره سریال گوشی‌های تلفن وارداتی گام مهمی در اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محسوب شده و با اجرایی شدن آن قدم بزرگی در مبارزه با قاچاق کالا برداشته خواهد شد.



 



همچنین این اقدام نشان می‌دهد که هوشمندسازی اطلاعات کالاهای وارداتی و کدگذاری کالاها از لحظه ورود تا عرضه بهترین روش در امر مبارزه با قاچاق کالا به‌شمار می‌رود و امید است با کمک بانک اطلاعات گمرک ایران و حمایت مسوولان و رسانه‌ها گام‌های مهم دیگری در امر مبارزه با قاچاق کالا برداشته شود.



 



همچنین بهره‌گیری گمرک از توانمندی دانش‌پژوهان داخلی برای هوشمندسازی رویه‌های گمرکی امروزه این امید را در پیش‌روی مسوولان و مردم قرار داده که با تکیه بر دانش بومی و تلاش و پشتکار می‌توان قدم‌های بزرگی در امر مبارزه با قاچاق کالا برداشت که نمونه آن کشف کالاهای قاچاق کانتینری طی هفته‌های اخیر به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی بوده است.



 



 



 اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص ؛



 



 تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم /



 



اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل از طرف بانکها و ... منوط به اخذ گواهی های زیر خواهد بود :



 



۱ . گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده .



۲ . گواهی اداره امور مالیاتی مربوط مبنی بر وصول نسخه ای از صورتهای مالی ارائه شده به بانکها و سایر موسسات اعتباری .



 



برابر ضوابط اجرائی تعیین و ابلاغ شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور و بانک مرکزی ، اعطای تسهیلات برای اشخاص حقوقی از مبلغ ۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و بالاتر و برای اشخاص حقیقی از مبلغ ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و بالاتر مشمول تبصره مذکور و اخذ گواهی های یادشده می باشد .



 



از اول دی سال ۱۳۹۲ ، پذیرش و پاسخگوئی استعلامات در کلیه واحدهای مالیاتی صرفاً از طریق سامانه الکترونیکی ایجادشده صورت می گیرد .



 



فلذا با توجه به مراتب و آنچه که در ماده ۴ ضوابط اجرائی ابلاغی آمده ، لازم است اشخاص متقاضیِ تسهیلات در راستای تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانونِ مذکور نسبت به تهیه و تنظیم صورتهای مالی مطابق نمونه های موجود و ارائه آن به بانک اعطاء کننده تسهیلات و نیز اعلام کد شش رقمی واحد مالیاتی خود به بانک مربوطه اقدام تا نسبت به استعلام از واحد مالیاتی از طریق سامانه الکترونیکی ایجادشده به همین منظور اقدام گردد .