شرح خبر

حذف مالیات علی الراس , مضرات چای کله مورچه ای و باروتی , مخارج قابل تخصیص به اموال , برگ متمم_تشخیص_مالیات چیست , تخلفات کامپیوتری , جربمه سنگین فروش گوشی های قاچاق اعلام شد ,

پنجشنبه, ۱۰ فروردین ۱۳۹۶

 حذف مالیات علی الراس



 



از ابتدای سالجاری بر اساس اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم و در راستای تحول نظام اقتصادی کشور و صیانت هر چه بیشتر از حقوق مودیان و رضایتمندی آنان و نیز به منظور تحقق عدالت مالیاتی، مبنای تشخیص درآمد مشمول مالیات، اسناد و مدارک و اطلاعات مالی خواهد بود.



 



به عبارتی دیگر، حذف تشخیص مالیات به صورت علی‌الراس و جایگزینی شیوه رسیدگی مبتنی بر دلایل و شواهد عینی است که امید می رود با اتخاذ ساز وکارهای مناسب شیوه جدید کارآمد شده و به عدالت مالیاتی کمک شایانی نماید.



بر این اساس رسیدگی به پرونده های مالیاتی با شیوه جدید مستلزم استقرار نرم‌افزار یکپارچه مالیاتی است تا با شناسایی دقیق اطلاعات درآمد مشمول مالیات مودیان و وصول مالیات از آنان بتواند ضمن رعایت عدالت مالیاتی در اخذ مالیات در استیفای حقوق دولت نیز موثر واقع شود.



عدم ارائه ترازنامه و حساب سود زیان در موعد مقرر، تمکین نکردن به درخواست اداره امور مالیاتی در زمینه ارائه دفاتر و مدارک حساب و غیرقابل رسیدگی بودن و مخدوش بودن مدارک توسط مودی از جمله مواردی بود که ممیزان مالیاتی با استناد به آن می‏توانستند نسبت به تشخیص علی الراس مالیات اقدام کنند.



خوشبختانه طی سالیان اخیر، زیرساخت ها و بسترهای لازم برای اجرای طرح جامع مالیاتی با کمک کارشناسان متبحر داخلی و خارجی در برخی استان ها پیاده سازی شده و زمینه بسیار مناسبی جهت تشخیص درست و دقیق درآمد مشمول مالیات و حذف سنتی تشخیص مالیات علی الراس فراهم نموده است.



بدین ترتیب، با حذف مالیات علی الراس از نظام مالیاتی امور در مسیر انضباط بیشتر و شفافیتی بیش از پیش قرار می گیرد،



همراهی و تعامل بین اصناف، بنگاه های اقتصادی و به بیان دیگر مودیان با سازمان امور مالیاتی بیشتر می شود و با اعتماد به مردم و ملاک قرار گرفتن اطلاعات مودیان می‌توان امیدوار بود که زمان وصول مالیات نیزکمتر شود.



در همین راستا، راه اندازی طرح جامع مالیاتی و تمهیدات دیگری از قبیل نصب سامانه های صندوق فروش موجب خواهد شد مالیات ها بر اساس اطلاعات متقن و دقیق اخذ شود و زمینه بکارگیری روش تشخیص علی الراس به صورت کامل از بین برود. تحقق این هدف چند مزیت عمده دارد.



مالیات ستانی بر اساس اطلاعات متقن به دست آمده از پایگاه ها و سامانه‏های اطلاعاتی از یک طرف به گسترش پایه های مالیاتی خواهد انجامید و راه را بر فرار مالیاتی خواهد بست و زمینه مساعدی را برای دستیبابی به درآمدهای پایدار برای تامین هزینه های عمومی و عمرانی فراهم خواهد کرد.



از طرفی، با شفاف سازی فعالیتهای اقتصادی فعالان اقتصادی می توان انتظار داشت که با تعیین دقیق درآمد مشول مالیات، رضایت مندی مودیان افزایش یافته و نظام مالیاتی به تحقق عدالت مالیاتی نزدیکتر گردد.



منبع:سازمان امورمالیاتی



 



مضرات چای کله مورچه ای و باروتی



از انواع چاي موجود در بازار مي توان به چاي شکسته، برگي، قلمي و انواعي که از برگچه‌هاي بالايي بوته چاي تهيه شده باشد اشاره کرد، اين چاي ها به عنوان چاي هاي درجه سه محسوب مي شوند که به هيچ عنوان داراي کيفيت و ارزش تغذيه اي نمي باشند.



 دکتر محمد حسين عزيزي افزود: بهترين نوع چاي آن است که پس از دم کشيدن، برگ هاي آن در قوري مشخص، باز و مسطح شود، عطر و طعم طبيعي چاي را داشته باشد و رنگ آن قهوه اي و در غلظت کم باشد و مزه‌اي گس و طعمي اندکي تلخ داشته باشد. اغلب چاي هايي که روي بسته‌بندي آن کلمات شکسته، برگي، قلمي و تهيه شده از برگچه هاي بالايي بوته چاي نوشته شده باشد از ارزش و مرغوبيت بالايي برخوردارند و نشانه‌اي براي تشخيص چاي خوبند.



 



چاي معروف به «کله مورچه» و «باروتي» نخريد



رئيس انجمن صنايع غذايي ايران با اشاره به اينکه به برگ هاي بالايي بوته چاي، غنچه هاي برگي چاي نيز گفته مي شود اضافه کرد: اين برگ ها نرمي و لطافت بيشتري دارند و ريزتر و پرزدارترند، اسانس و عطر بيشتر و طعم گس‌تري دارند و جزو چاي‌هاي درجه ۱ محسوب مي شوند. برگ هاي کمي درشت‌تر، چاي درجه ۲ و چايي که از برگ هاي بزرگ و پير و ضخيم پاييني بوته‌ها تهيه شده باشد چاي درجه ۳ ناميده مي شود که تلخ‌تر است. در ميان انواع چاي، بسته‌بندي‌هاي معروف به کيسه اي هم از خاکه هاي بي کيفيت چاي تهيه مي شوند که اغلب حاوي عطر و طعم شيميايي‌اند.



لطفا براي سلامتي خود ارزش قائل باشيم، همچنين خواهشمنديم با جست و جو در سايت از نظرات متخصصان طب سنتي در مورد چاي سياه هم باخبر شويد.  



به گفته اين عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس، چاي کله مورچه و باروتي که خيلي سريع رنگ مي دهند و چه بسا به همين دليل هم بسيار مورد استقبال مردم قرار گرفته اند، چاي درجه ۳ هستند که از مخلوط کردن خرده ها و پودر کهنه چاي با رنگ و اسانس تهيه مي‌شوند. اين نوع چاي‌ها را فرم مي‌دهند يا به شکل گلوله در مي‌آورند و چون به اين نوع چاي رنگ سنتزي مي زنند پس از مدتي رنگ آن تغيير کرده و کدر، تيره و مات مي شود که همين نشانه‌ها و خصوصيات مشخص مي‌کند چنان چايي حاوي مواد رنگي و بي کيفيت است.



وي همچنين درباره چاي ارگانيک که اين روزها در برخي مراکز عرضه مي شود گفت: نمي توان به ارگانيک بودن اين نوع محصولات اعتماد کرد اما براي خريد چاي بهتر است سراغ برندهاي معتبر و معروف رفت و هرگز چاي فله اي خريداري نکرد چون اين نوع چاي‌هاي فله‌اي کارشناسي نشده‌اند و اغلب هم در شرايط غير بهداشتي نگاهداري مي‌شوند 



 



چک سفید امضا یعنی چه ؟



 آیا چک بابت تضمین تخلیه را میشود اجرا گذاشت؟



منظور از سفید امضاء بودن چک امضاء نداشتن چک نمی باشد زیرا در چنین صورتی سند مزبور چک نمی باشد (دارای اعتبار نمی باشد)، بلکه حالتی را بیان می کند که چک امضاء دارد اما از جهت محتوا و سایر موارد سفید است.



در صورت درج شرط در چک، چک قابلیت تعقیب کیفری خود را از دست می دهد، اما از طریق اجرای ثبت نیز می توان نسبت به آن اقدام کرد. بنابراین در این حالت مطالب و ادعاهای مربوط به شرط در اداره ثبت قابل رسیدگی نمی باشد و فقط وجه مرقوم در چک قابل صدور اجراییه در اداره ثبت می باشد.



چنانچه در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است. به طور مثال چکی را که مستاجر بابت تخلیه ملک در سره وعده به موجر می دهد.



 بنابراین در صورتی که مستاجر با انقضای مدت اجاره ملک را تخلیه نکند، موجر نمی تواند علیه مستاجر به واسطه داشتن چک تخلیه، شکایت کیفری مطرح نماید. این در حالی است که موجر این امکان را خواهد داشت تا از طریق محاکم حقوقی وجه چک را مطالبه نماید... 



 



شماره ۳۱/ ۹۳/ ۲۰۰ تاریخ ۷/ ۳/ ۹۳



 نحوه ممنوع الخروج نمودن بدهکاران مالياتی



 پـيـرو بـخـشنـامه شماره ۱۱۶۶۰/ ۲۰۰/ د  مورخ ۳۰/ ۴/ ۹۲ در خصوص ممنوع الخروج نمودن بدهکاران مالياتي، از آنجا که ممنوع الخروجي بدهکاران مالياتي از کشور، محروم کردن آنان از حقوق اجتماعي شان محسوب مي شود و چنين روالي در شرايط عادي برخلاف مصلحت و در تزاحم با اصول حکومت و مغاير اصل اساسي ضرورت اعتماد و احترام متقابل بين دولت و مردم است و با تأکيد بر اهميت ويژه بر آزادي هاي شخصي و حقوق اجتماعي افراد و لزوم استفاده از ساير ظرفيتها و ابزارهاي قانوني در وصول حقوق حقه دولت و بنا به اختيار حاصل از مقررات ماده ۲۰۲ قانون مالياتهاي مستقيم ، بدينوسيله مقرر مي دارد در خصوص ممنوع الخروجی مؤديان دارای بدهي مالياتی قطعي شده (اعم از اشخاص حقيقی و يا مديران اشخاص حقوقي حسب مقررات مربوط) به شرح زير اقدام شود:



۱ . ضمن استفاده از کليه ظرفيت ها، ابزارها و اختيارات قانوني نسبت به شناسايي اموال، مطالبات و ساير دارايي هاي مؤدي اقدام گردد.



۲ . براي شناسايي دارايي ها و نشاني واقعي مؤدياني که در نشاني قانوني اعلامي حضور ندارند، حسب مورد از مراجعي که مي توانند اطلاعات مذکور را داشته باشند، در اجراي مواد ۲۳۰ و ۲۳۱ اقدام نموده و سپس نسبت به ابلاغ اوراق مالياتي به هر دو محل، نشاني واقعي و قانوني اعلام شده اقدام نمايند. به عنوان مثال در خصوص نشاني از اداره ثبت شرکتها، ثبت احوال و يا اتاقهاي بازرگاني يا اصناف و امثالهم و در مورد اموال و دارايي ها از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شرکت مخابرات، شرکت سپرده سرمايه گذاري مرکز اوراق بهادار و تسويه وجوه و ... استعلام نمايند.



۳ . اقـدامات اجرايي به منظور وصول بدهي هاي مالياتي اينگونه مؤديان مي بايست از طريق توقيف و برداشت از حسابهاي بانکي مؤدي، وصول مطالبات مؤدي نزد اشخاص ثالث، فروش و حراج اموال توقيف شده و ساير ابزارهاي مشابه صورت پذيرد.



۴ . چنانچه استفاده از ابزارهاي قانوني و راهکارهاي اجرايي منجر به وصول ماليات نگرديد، نسبت به ممنوع الخروجي بدهکاران مالياتي بر اساس مبالغ بدهي مالياتي تعيين شده در بخشنامه شماره ۲۴۲۴۶/ ۲۰۰ مورخ ۲۸/ ۱۲/ ۹۲ اقدام گردد.



 ۵ . در راستاي بخشنامه هاي صادره، ضروري است ادارات يا واحدهاي وصول و اجراء قبل از پيشنهاد ممنوع الخروج نمودن اشخاص، ضمن ابلاغ"اخطار قبل از ممنوع الخروجي" و انقضاي مهلت يک ماه از تاريخ ابلاغ نسبت به ممنوع الخروج نمودن مؤدي اقدام نمايند.



۶ . پس از ممنوع الخروج شدن مؤدي داراي بدهي مالياتي توسط مراجع ذي صلاح، مي بايست مراتب توسط اداره امور مالياتي مربوط به مؤدي مالياتي نيز اعلام گردد.



مجدداً تأکيد مي نمايد، چنانچه نشاني هاي متفاوتي از مؤدي در دست باشد موارد بندهاي ۵ و ۶ به کليه نشاني هاي مذکور ابلاغ شود.  



الزام دفاتر اسناد رسمی به اخذ گواهی ماده_187ق.م.م



 از ابتداي امسال با توجه به اصلاحيه قانون ماليات هاي مستقيم مصوب 1394/4/31 ثبت و نقل و انتقال املاک در دفاتر اسناد رسمي بدون اخذ گواهي موضوع ماده 187 قانون ماليات هاي مستقيم مغاير با قانون خواهد بود.



در کليه معاملاتي که به موجب اسناد رسمي صورت مي گيرد صاحبان دفاتر اسناد رسمي مکلفند قبل از ثبت و يا اقاله يا فسخ سند معامله، مراتب را به اداره امور مالياتي اعلام و پس از اخذ گواهي مذکور، شماره آن را در سند معامله قيد نمايند.



 



البته پيش از اين بر اساس «قانون تسهيل تنظيم اسناد در دفاتر اسناد رسمي» اشخاص مي‌توانستند در صورت قبول بدهي بدون اخذ مفاصاحساب اقدام به نقل و انتقال کنند، اما از امسال هرگونه نقل و انتقال بدون اخذ گواهي ماده 187 خلاف قانون است.



براساس قانون جديد ماليات هاي مستقيم، دفاتر اسناد رسمي مکلفند از ابتداي سال 1395 قبل از ثبت يا اقاله يا فسخ سند معامله گواهي انجام معامله موضوع ماده 187 قانون ماليات‌هاي مستقيم را از ادارات امور مالياتي دريافت نمايند  



 



 تفاوت ها حق ڪسب و پیشه و سرقفلی



حق ڪسب و پیشه عبارت است از ڪسب شهرت و رونقی ڪه در ملڪ به واسطه اقدام مستاجر به وجود امده است .



حق سرقفلی دارای اوصاف زیل است:



این حق به تبع مالڪیت منافع ، برای مستاجر محل ڪسب ایجاد می شود .



چنین حقی برای مستاجر به صورت قهری ایجاد می شود و ارتباطی به اراده طرفین و شروط ضمن عقد ندارد .



حق ڪسب و پیشه هر منفعت و مزیتی است ڪه در یڪ رشته ڪسبی در ارتباط با مشتریانش دارد و تدریجی الحصول است و بستگی به عمل مستاجر دارد .



 حق سرقفلی مالی است ڪه در بدو اجاره به مالڪ پرداخت می شود و ذاتا قائم و متڪی به محل است و متضمن هیچ نوع شهرت تجارتی یا توجه خاص یا استقرار یافته مشتریان نیست و حق سرقفلی تابع موقعیت و مرغوبیت محلی ، ڪیفیت و تجهیزات به کار گرفته شده در عین مستاجره است . این حق قطعی الحصول و به محض پرداخت مبلغ یا وجهی از جانب مستاجر به موجر به وجود می اید .



حق ڪسب و پیشه یا تجارت موضوع قانون روابط موجر و مستاجر سال ۵۶ بوده ڪه در قانون جدید سال ۷۶ به طور ڪلی حذف و حق سرقفلی جایگزین آن شده است .



حق ڪسب و پیشه یا تجارت جنبه قهری و غیر ارادی دارد؛ در حالیڪه سرقفلی پدیده ای ناشی از اعمال ارادی طرفین است.



در قانون قدیم ( سال ۵۶ ) هر محلی ممڪن بود به عنوان محل ڪسب و ڪار اجاره داده شود حتی اگر این محل به موجب گواهی پایان ڪار یا پروانه ساختمان مسکونی محسوب می شد .لذا طبق آن قانون تجاری نبودن ملڪ از نظر ضوابط شهرداری مانع ایجاد حق ڪسب و پیشه به مستاجری ڪه با اذن یا اجازه مالڪ ، محل را به عنوان محل ڪسب و ڪار مورد استفاده قرار داده بود ، نیست



اما در خصوص سرقفلی با توجه به صراحت قانونگذار در ماده ۶ جدید ، سرقفلی صرفا در خصوص ملڪی ایجاد می شود ڪه قانونا تجاری باشد و ملاڪ تجاری بودن نیز مندرجات پروانه ساختمانی است ڪه طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری تعیین می شود .



بنابراین در خصوص ملڪ مسکونی یا اداری نمی توان حق سرقفلی قرار داد به دلیل آن ڪه به حڪم قانون سرقفلی مختص ملڪ تجاری تلقی شده و لا غیر .



 



مخارج قابل تخصیص به اموال



موارد زير نمونه‌هايي از مخارجي است که بر اساس #استاندارد شماره 11حسابداری بطور مستقيم يا غيرمستقيم به قیمت تمام شده دارايي اضافه میشوند:✅



الف. هزينه حقوق و مزاياي کارکناني که بطور مستقيم در ساخت دارايي ثابت مشهود مشارکت داشته‌اند



ب . مخارج آماده‌سازي محل نصب



ج . مخارج حمل و نقل اوليه



د . مخارج نصب و مونتاژ



ﻫ . مخارج توليد آزمايشي دارايي، پس از کسر خالص عوايد حاصل از فروش اقلام توليد شده (نظيرنمونه‌هاي توليد شده هنگام آزمايش تجهيزات)



و . حق‌الزحمه خدمات فني و حرفه‌اي



ز . مخارج سربار عمومي مرتبط با رساندن دارايي به وضعيت قابل بهره‌برداري مانند حقوق مدير پروژه‌هاي سرمايه‌اي



موارد زير نمونه مخارجي است که بر اساس استاندارد شماره 11 حسابداری در بهاي تمام شده داراييهاي ثابت مشهود منظور



نمي‌شود:



الف. مخارج افتتاح تأسيسات جديد



ب . مخارج معرفي کالا يا خدمات جديد(شامل مخارج تبليغات و آگهي)



ج . مخارج برقراري فعاليتهاي تجاري در مکانهاي جديد يا با مشتريان جديد (شامل مخارج آموزش کارکنان)



د . مخارج اداري به استثناي موارد مرتبط با داراييهاي ايجاد شده موضوع بند 6 ” الف“ استاندارد حسابداري شماره 24 با عنوان ” گزارشگري مالي واحدهاي تجاري در مرحله قبل از بهره‌برداري“



ﻫ  . ساير مخارج سربار عمومي‌ غيرمرتبط با رساندن دارايي به وضعيت قابل بهره‌برداري. 



 



برگ متمم_تشخیص_مالیات  چیست؟



مطابق با ماده 157 ق.م.م مرور زمان مالیاتی 5 سال است.



سازمان امور مالیاتی در هر زمان تنها می تواند تا 5 سال قبل از تاریخ جاری رو در صورت وجود شواهد جدید مورد بررسی قرار دهد.



حال اگر در این مدت شواهدی دال بر کتمان درآمد شناسایی گردد و در محدوده مرور زمان مورد نظر باشد و اگر برگ تشخیص برای آن سال مورد نظر صادر شده باشد، اداره امور مالیاتی می بایست در قالب برگ متمم مالیاتی نسبت به مطالبه مالیات و جرایم مربوطه بر اساس شواهد جدید اقدام نماید.



 در قانون مالیات بر ارزش افزوده مرور زمان وجود ندارد، لیکن براساس ماده ۳۴، مودیان مالیاتی تکلیف دارند تا ده سال مدارک را نگهداری و درصورت درخواست ماموران مالیاتی به آنها ارایه نمایند. 



 



نمونه هایی از شاخص های فرار_مالیاتی



عدم ثبت درآمد در دفاتر و یا کمتر ثبت کردن آنها از طریق به وجود آوردن خریداران ساختگی و کد اقتصادی جعلی و یا کد دیگران، مخصوصاً موسساتی که فروش کالای آنها از طریق شعبه، نمایندگی،کارگزار و توزیع کننده به عمل می آید.



حساب سازی و حساب به حساب کردن ثبت فروش یا درآمد در حساب های بستانکاران، جاری شرکاء و غیره.



ثبت خرید کالا و دارایی در حساب هزینه بر خلاف موازین مربوطه. اضافه منظور نمودن قیمت خرید کالا و دارایی از طریق به وجود آوردن فروشندگان و فاکتورهای ساختگی ویا ثبت خرید کالا و هزینه هایی که واقعیت ندارند.



کمتر تحویل گرفتن مقدار یا تعداد کالاهای خریداری داخل یا وارداتی و ثبت تمامی مبلغ خرید در دفاتر.



ثبت هزینه های مستقیم خرید یا واردات کالا در حساب هزینه های جاری.



متورم کردن مبلغ مندرج در فاکتورهای خرید و هزینه ها از طریق تبانی با مشتری.



منظور نمودن هزینه های واهی و شخصی به حسا ب هزینه های موسسه



ارائه صورتحسابهای خرید و هزینه ها بیش از یک بار به حسابرسان.



خارج کردن کالای سالم از حساب ها به عنوان ضایعات و عدم ثبت فروش آنها در دفاتر.



دست کاری در وسایل اندازه گیری کالا ( کم فروشی ) و سوء استفاده از صندوقهای فروش نقدی و عدم ثبت فروش واقعی در دفاتر.



منظور نمودن مطالبات لا وصول واهی ویا عدم ثبت وصول مطالبات حذف شده .



بستانکار نمودن حساب مشتریان بابت برگشت واهی کالا و منظور نمودن تخفیفات نقدی ساختگی به حساب مشتریان.



خارج نمودن دارایی های مستهلک شده از حساب ها به منظور کتمان درآمد و فروش آنها در زمان واگذاری یا انحلال.



تسعیر غیر واقعی نرخ ارز به منظور کتمان سود و نشان دادن زیان .



انعقاد قرارداد های صوری و فاکتورهای ساختگی خرید مواد و کالا و اسناد هزینه.



عدم ثبت برخی از هزینه ها به منظور کتمان برخی از درآمدها.



ارائه قیمت تمام شده کالای ساخته شده بیشتر از قیمت واقعی از طریق افزایش غیر واقعی قیمت مواد یا موادی که خریداری نشده دستمزد و سربار تولید.



جایگزین کردن مواد اولیه ارزان قیمت به جای مواد گران قیمت.



کم فروشی کالا از طریق چاپ وزن بیشتر کالا روی قوطی یا جعبه یا بسته بندی.



 



تخلفات کامپیوتری شامل :



– تغذیه کامپیوتر با اطلاعات ورودی ساختگی.



– تغییر دادن اطلاعات ورودی جهت پردازش.



– حذف اطلاعات ورودی به منظور تقلب.



– تغییر محتویات پرونده های اصلی به وسیله برنامه های غلط کامپیوتری.



ایجاد اطلاعات غلط در پرونده های اصلی( ایجاد فروشندگان و خریداران ساختگی در سیستمهای معین بستانکاران و بدهکاران ).



تغییر محتوای برنامه کامپیوتری با هدف تقلب.



از بین بردن گزارشهای خروجی و جایگزین نمودن گزارشهای خروجی و جعلی به جای گزارشهای خروجی اصلی.



حذف ، الحاق و تغییر اعداد و اطلاعاتی که قبلا به کامپیوتر داده شده است،از طریق دستکاری در برنامه کامپیوتر.



ارائه دستور العمل و برنامه ساختگی کامپیوتری به ماموران تشخیص مالیات.



استفاده از نرم افزارهای متعدد به منظور تهیه صورتهای مالی متفاوت برای شرکت و برای سازمان امور مالیاتی.



مأخذ : کتاب حسابرسی مالیاتی تالیف محمدعلی بیگ پور  



 



امضاء کنندگان چک چه مسئولیتهایی دارند ؟



صادر کننده چک :



صادر کننده ، چک را ایجاد می کند و به دارنده آن تسلیم می نماید و با صدور چک باعث ایجاد مسئولیت برای انجام دستور پرداخت خواهد شد و چنانچه دستور او در سر رسید چک انجام نگیرد مسئول خسارت وارده به دارنده آن می باشد، زیرا نمی توان سند را به جریان گذاشت ومسئولیت اجرای آن را به عهده نگرفت.



ظهر نویسان چک :



ظهر نویس، دارنده ی چکی است که چک خود را به وسیله  ظهر نویسی به دیگری انتقال می دهد. ظهر نویسی فقط یک انتقال طلب ساده نیست،بلکه ظهر نویس پرداخت وجه چک را هم تضمین می کند.



با انتقال چک رابطه بین ظهر نویس و دارنده چک قطع نمی شود، بلکه ظهر نویس در مقابل دارنده جدید چک ودارنده بعدی ضامن پرداخت است (ماده ۲۴۹ قانون تجارت)



قانون چک در خصوص ضامنین مقرراتی را ذکر ننموده، بلکه اجازه داده با رجوع به قانون تجارت این مسئله حل شود.



در این خصوص بند آخر ماده ۲۴۹ قانون تجارت مقرر می دارد :(ضامن که ضمانت برات دهنده یا محال علیه یا ظهر نویس را کرده با کسی مسئولیت تضامنی دارد که از او ضمانت نموده است.)بنابراین، مسئولیت ضامن برات یا چک، بسته به این است که از چه کسی ضمانت نموده است. 



شرایط بازنشستگی پیش از موعد به شرح زیر می باشد :



 



وقتی که بیمه شده مرد یا زن حداقل ۳۰ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، سن وی برای بازنشستگی از ۶۰ سال به ۵۰ سال برای مردان و از ۵۵ سال به ۴۵ سال برای زنان کاهش می یابد.



 



بیمه شدگانی که حداقل ۳۵ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، شرط حداقل سن برای بازنشستگی آنان حذف می شود و این عده از بیمه شدگان با هر سنی می توانند درخواست بازنشستگی کنند.



 



زنان بیمه شده مشمول قانون کار با ۲۰ سال سابقه کار و پرداخت حق بیمه و ۴۲ سال سن با ۲۰ روز حقوق می توانند بازنشسته شوند.



 



آقایان ۶۰ ساله  و خانم های ۵۵ ساله (و بالاتر ) می توانند با داشتن ۱۰ سال تا ۱۹ سال سابقه هم تقاضای بازنشستگی بدهند که مستمری این دسته بر اساس میزان سابقه آنها پرداخت می شود (برای مثال اگر با ۱۶ سال سابقه بیمه بازنشسته شوند فقط مستمری ۱۶ روز را دریافت می نمایند) حتی با سابقه کمتر از ۱۰ سال (مثلا ۷سال) می توانند با خرید تفاوت سابقه ... 



 



 



 متن / قانون مالیاتهای مستقیم



 



 ماده ۱۰۱ قانون مالیاتهای مستقیم



 



 تبصره ۲ الحاقی مورخ ۳۱/ ۴/ ۱۳۹۴ قابل اجرا از اول سال ۱۳۹۵ /



 



 متن تبصره :



 



در صورتی که هر شخص حقیقی دارای بیش از یک واحد شغلی باشد ، مجموع درآمد واحدهای شغلی وی با کسر فقط یک معافیت مالیاتی پایه سالانه ، مشمول مالیات به نرخهای مذکور در ماده ۱۳۱ قانون مالیاتها می شود "



 



تبصره الحاقی فوق همان مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف بوده است که طی اصلاحیه مورخ ۲۷/ ۱۱/ ۱۳۸۰ حذف گردید بوده با این تفاوت که در تبصره ۲ الحاقی به شرح فوق  فقط مجموع درآمد ناشی از واحدهای شغلی مدنظر قرار گرفته است .



 



فلذا با اجرای طرح جامع مالیاتی و یکپارچه بودن برنامه مشاغل ، مجموع درآمدِ مشمول مالیات مودیِ صاحبِ فعالیتِ شغلی متعدد ( در سطح ادارات امور مالیاتی ) پس از کسر یک معافیت مالیاتی پایه ی سالانه ، به نرخ ماده ۱۳۱ قانون مالیاتهای مستقیم ، مشمول مالیات خواهد بود .



 



 



رونمایی از سیم کارت های چندشماره ای در نمایشگاه تله کام



شرکت ايرانسل از سيم کارت هاي چند شماره اي رونمايي کرد. اين سيم کارت ها که قابليت برخورداري از چند شماره به صورت همزمان را دارند در نمايشگاه تله کام 2016 معرفي شد و به زودي در بازار عرضه خواهند شد.



 



اين سرويس به مشترکان اجازه مي‌دهد تا چند شماره تلفن همراه را در يک سيم کارت فعال کرده و از همه آنها به صورت همزمان استفاده کنند. در اين سيم کارت ها امکان قرار گيري حداکثر ده شماره اعتباري يا تجاري در شبکه ايرانسل وجود خواهد داشت.



 



با استفاده از سيم کارت هاي چند شماره اي مشترکان مي‌توانند چندين شماره را در يک سيم کارت داشته باشند تا از همراه داشتن چند گوشي تلفن همراه بي‌نياز شوند. اين سرويس به دو صورت ارائه خواهد شد. روش اول به صورت شماره حقيقي است که چند سيم کارت به يک سيم کارت متصل شده و مشترک مي‌تواند چندين شماره را روي گوشي تک سيم کارته خود استفاده کند. در روش دوم که روش شماره مجازي ناميده مي‌شود مشترک سيم کارت فيزيکي را تحويل نمي‌گيرد و با خريد چند شماره آنها روي يک سيم کارت استفاده مي‌کند.



 



هزينه استفاده از اين خطوط ثابت بوده و تفاوتي بين آنها وجود نخواهد داشت و مشترکان مي‌توانند از طريق کد دستوري و با ورود شماره مورد نظر روي سيم کارت اوليه آن را فعال کنند. گفته مي‌شود که در اين سرويس همه شماره‌ها بايد مربوط به يک اپراتور باشند و امکان استفاده از چند شماره از اپراتورهاي مختلف بر روي يک سيم کارت وجود ندارد.



سيم کارت هاي چند شماره‌اي توسط شرکت ايرانسل در نمايشگاه تله کام 2016 رونمايي شد و شنيده‌ها حاکي از آن است که ظرف چند ماه آتي اين سرويس تجاري سازي شده و به صورت عمومي ارائه مي‌شود.



 



 



جربمه سنگین فروش گوشی های قاچاق اعلام شد



 اتحاديه صنف دستگاه‌هاي مخابراتي تاريخ رسمي جمع‌آوري کالاي قاچاق از واحدهاي اين صنف را اعلام کرد و هشدار داد: متخلفان با جريمه نقدي ۶ برابري، نصب پارچه يا تابلو بر سر در محل کسب و تعطيلي ۶ ماهه محل کسب روبرو مي‌شوند.



 



اتحاديه صنف دستگاه‌هاي مخابراتي ارتباطي و لوازم جانبي آغاز طرح جمع‌آوري کالاي قاچاق از 15 مهرماه 95 را به واحدهاي صنفي تحت پوشش اين اتحاديه اعلام کرد.



 



بنابر اعلام اين اتحاديه براساس دستور ستاد مبارزه با کالاي قاچاق و ارز استان تهران و نامه اتاق اصناف طرح‌جمع‌آوري کالاي قاچاق از نيمه ماه جاري و طبق اعلام قبلي عملياتي مي‌شود از اين رو از واحدهاي صنفي تحت پوشش درخواست مي‌شود از نگهداري، حمل و فروش کالاي قاچاق خودداري کنند درغير اين صورت متخلفان به موجب ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا مشمول جريمه نقدي معادل 6 برابر ارزش کالا و نصب پارچه يا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفي و تعطيلي محل کسب به مدت 6 ماه خواهند شد.



 



کارشناسان برخي مزاياي استفاده از باد نيتروژن را اين گونه برشمرده‌اند:



افزايش فوق‌العاده عمر لاستيک: به دليل سرد بودن دائمي لاستيک با استفاده از اين گاز، عمر لاستيک تا 40 درصد افزايش مي‏يابد.



نرم شدن کمک فنرهاي خودرو: به دليل نرم شدن لاستيک‏ها، جلوبندي خودرو استهلاک کمتري خواهد داشت و اين باعث سالم ماندن اتاق خودرو مي‏شود و چرخ‏ها تا 70 درصد بالانس مي‏شوند.



تنظيم دائمي باد لاستيک‏ها: به دليل اين که مولکول‏هاي نيتروژن درشت‏تر از هوا يا اکسيژن هستند، هواي گرم و سرد تأثير زيادي روي اين گاز ندارد و هميشه ثابت است. در نتيجه خروج مولکول‏هاي بزرگ‌تر از لاستيک زمان بيشتري نياز دارد.



 



کاهش مصرف سوخت: چون به دليل تزريق گاز نيتروژن به لاستيک، اصطکاک آن با زمين کاهش مي‏يابد، در نتيجه مصرف سوخت به ميزان 10 تا 15 درصد کاهش خواهد يافت.



عملکرد عالي ترمز خودرو در سرعت‏هاي بالا: به دليل نرمي بيش از حد لاستيک‏ها با گاز نيتروژن، عملکرد ترمز خودرو تا 30 درصد بهبود مي‏يابد.



عملکرد بهتر رينگ‏هاي اسپرت: خشک بودن و کوبيدن رينگ اسپرت خودروها صد درصد برطرف مي‏شود و در نتيجه عمر جلوبندي افزايش پيدا کرده و استهلاک لاستيک‏ها کمتر مي‏شود.



 



 



 



 



پنگونی که هرساله 8000 کیلومتر سفر می کند تا پیرمرد مورد علاقه اش را ببیند



پنگوئني که توسط ماهيگير برزيلي در سال ۲۰۱۱ ميلادي نجات داده شده بود، بار ديگر ۸۰۰۰ کيلومتر را شنا کرد تا وي را ملاقات کند. حيوان دوست داشتني هر سال اين کار را انجام مي دهد تا وفاداري و قدرداني خود را نشان دهد. اين پنگوئن که «دينديم» نام دارد، تقريبا سه هفته پيش در سواحل دهکده «پروِتا» ديده شده است. «ژوائو پِرِيرا دِ سوزا» همان ماهيگير و کارگر ۷۱ ساله است که به پنگوئن مورد نظر ما زندگي دوباره بخشيده بود.



اين حيوان بيچاره بسيار گرسنه بود و کاملا روغني شده بود، اما آقاي «دِ سوزا» آن را نجات داده و دوباره به زندگي باز گردانده است. يک هفته طول کشيد تا روغن سياه به طور کامل از روي پرهاي اين حيوان پاک شود. هنگامي که دينديم سلامتي خود را باز يافت، مرد مهربان برزيلي آن را دوباره به دريا باز گرداند، اما هيچ وقت انتظار نداشت که آن را دوباره ببيند و به دوست خوبي برايش تبديل گردد.



چند ماه بعد، پنگوئن قدرشناس دوباره به محل سکونت ماهيگير برزيلي باز گشت و وي را بسيار حيرت زده کرد. حالا دينديم هشت ماه از سال را در کنار آقاي «دِ سوزا» سپري مي کند و باقي زمان خود را در سواحل آرژانتين و شيلي مي گذراند.



پنگوئن دوست داشتني هر سال ۸۰۰۰ کيلومتر را براي ديدن ماهيگير برزيلي شنا مي کند. وي در اين رابطه مي گويد: “من دينديم را همانند فرزند خودم دوست دارم و گمان مي کنم او نيز همين احساس را نسبت به من دارد. به غير از من، هيچ فرد ديگري نمي تواند به پنگوئن دست بزند. اگر کسي بخواهد چنين کاري را انجام دهد، او عصباني مي شود و نوک مي زند.” آقاي «دِ سوزا» هر روز به پنگوئن ماهي مي دهد و حسابي آن را تقويت مي کند تا بتواند مسير طولاني را شنا کند. 



ماهيگير خوش قلب در ادامه اضافه مي کند: “او مرا ترک نکرد و ۱۱ ماه پيش من ماند و بعد از آن راهي سفر دريايي خود شد. هيچ کس باور نداشت که پنگوئن دوباره پيش من باز گردد، اما دينديم چهار سال بعد از اين ماجرا نيز به ملاقات من آمد. او در ماه ژوئن نزد من مي رسد و ماه فوريه نيز به خانه اش باز مي گردد. به نظر مي رسد پنگوئن هر سال بيشتر از سال قبل از ديدن من خوشحال مي شود.



«پائولو کراجِوسکي» زيست شناسي که آقاي «دِ سوزا» را به برنامه تلويزيوني آورده است در اين رابطه مي گويد: “من هيچ گاه اتفاقي مانند اين را نديده ام. به نظر مي رسد پنگوئن وي را بخشي از خانواده خود مي داند؛ شايد هم گمان مي کند او نوعي پنگوئن است. هنگامي که دينديم آقاي «دِ سوزا» را مي بيند، بسيار خوشحال شده و از سر ذوق صدا مي آورد.”



 



 



برابر اعلام وزارت بازرگانی و در راستای الزامي شدن ضوابط در ثبت سفارش ، دفتر مقررات صادرات و واردات و حوزه ثبت سفارش ملزم مي باشد در هنگام ثبت سفارش لاستيک نسبت به درج عبارت "" الزامي بودن حک حروف SWR بر روي بدنه لاستيک "" براي ثبت سفارش هاي یکم آبان ماه سال جاری به بعد اقدام نمايد , بديهي است مهلت يک ماهه جهت اطلاع رساني متقاضيان به توليدکننده جهت طي نمودن مراحل اخذ ايمارک جديد و اصلاح قالب هاي مربوطه مي باشد و سفارش هاي خريد قبل از اين و يا در راه مي بايست بر اساس ثبت سفارش نمايندگان رسمي ، قبل از تاريخ فوق ترخيص گردند.



 



تاکيد مي گردد محموله هاي سفارش يا خريداري شده و يا رسيده به بنادر بعد از تاريخ فوق که فاقد ثبت سفارش باشد فقط طبق ضوابط جديد قابل ترخيص خواهد بود.