شرح خبر

یک طراح هلندی در هفتۀ طراحی پکن، از برج دود زدای هفت متریِ خود در چین رونمایی کرده است./اظهارنامه_ارزش_افزوده خود را با گزارشات_فصلی لینک کنید/مجازات فروش مال غیر چیست؟/اقتصاد "شیشه شکسته یک پنجره"

دوشنبه, ۱۴ فروردین ۱۳۹۶

یک طراح هلندی در هفتۀ طراحی پکن، از برج دود زدای هفت متریِ خود در چین رونمایی کرده است.



پرس تی وی نوشت، این برج، که یک تصفیه‌کنندۀ هوای غول‌پیکر به حساب می‌آید، با همکاری دانشگاه صنعتی دلفتِ هلند و یک شرکت فعال در زمینۀ فناوری نانو در هلند، ساخته شده‌است.



براساس گزارش شبکۀ خبری سی‌ان‌انِ امریکا، دَن روسِگارد، طراح هلندی این برج، آن را «بزرگترین دستگاه مکش دود در دنیا» توصیف کرده است.ین برج دودخوار، با استفاده از فناوری یون کار می‌کند. در واقع دستگاه با ارسال یون‌های مثبت به هوا، ذرات آلودگی را جذب کرده و می‌مکد. این ذرات آلودگی در درون برج، خود را به یک سطح پایۀ بار منفی متصل میکنند که الکترود شمارنده نامیده میشود.



در نهایت دریچه‌هایی در بخش پایینی برج، هوای پاک شده را خارج می‌کنند.



روسِگارد دربارۀ عملکرد برج می‌گوید: «این برج در هر ساعت ۳۰ هزار متر مکعب از هوا یا به صورت تقریبی هوای یک استادیوم فوتبال را در روز پاک می‌کند.»این طراح هلندی مدعی است که این روند، کیفیت هوای اطراف برج را ۷۵ درصد بهبود میبخشد و به دلیل اینکه ذرات با ولتاژ مثبت بار می‌گیرند و نه منفی، از تولید اُزون جلوگیری میشود.



علاوه بر این، برج دودخوار نهایتاً ۱۴۰۰ وات، معادل آن‌چه برای فعال‌سازیِ یک دیگ بخار لازم است، انرژی مصرف میکند .



روسِگارد و گروهش همچنین ذرات معلق جمع‌ شده در برج را به سنگ‌هایی قیمتی مبدل می‌کنند. براساس اعلام طراح، از هر یکهزار متر مکعب هوای تصفیه شده، می‌توان یک سنگ به دست آورد.طراح هلندیِ برج دودخوار، طرح خود را در سال ۲۰۱۳ به پکن ارائه داد و چین از اجرای آن حمایت کرد.



وزارت حفاظت از محیط‌زیست چین در حال حاضر از روسگارد حمایت میکند و از وی خواسته است که طرح خود را در سراسر کشور گسترش دهد.



براساس گزارش‌ها، چین در حال حاضر چهار شهر دیگر را بعد از پکن برای استقرار برج دودخوار در نظر گرفته است.روسِگارد در این باره میگوید: «از زمان نصب برج در پکن، دودی که روزانه جمع‌آوری کرده است به اندازۀ میزان دودی است که طی دو هفته در هلند جمع‌آوری میکند. این مسئله‌ای است که طی یک شب و یا با یک برج حل نمیشود



براساس پژوهشی که سال گذشته در مجلۀ نیچر (Nature) منتشر شد، آلودگی هوا به عنوان یکی از خطرناک‌ترین مشکلات قرن ۲۱، هر ساله موجب مرگ زودرس دستکم ۳ میلیون نفر می‌شود و در شرایط موجود این رقم تا سال ۲۰۵۰ دو برابر خواهد شد.



سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که چین به عنوان دارندۀ یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد در جهان، مرگبارترین هوا را نیز در اختیار دارد.



البته قطعاً چینی‌هایی که ساکن شهرهای بزرگ این کشور هستند، از شنیدن این خبر شوکه نشدند، چرا که سالها است که آلودگی هوا به یکی از مسائل روزمرۀ زندگی آن‌ها مبدل شده و خرید ماسک‌های ضدآلودگی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف برای آنها عادی شده است.



 



اظهارنامه_ارزش_افزوده خود را با گزارشات_فصلی لینک کنید



 



یکی از بزرگترین مشکلات  در بسیاری از پرونده های مودیان ، مغایرت های غیر قابل قبول است . یکی از این مدل مغایرت ها در ۲ حوزه مالیات بر ارزش افزوده و گزارشات فصلی اتفاق می افتد. درست زمانی که مودی جهت تمدید و یا دریافت گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده به حوزه مربوطه مراجعه می کند و با مغایرت گزارشات فصلی خود مواجه می شود و آن اینکه گزارشات قبلی در سامانه ماده ۱۶۹ شما متفاوت با همان گزارشات در همان دوره مالیات بر  ارزش افزوده است .



 



همانطور که می دانید سامانه گزارشات الکترونیکی به صورت آنلاین و آفلاین ، یک نرم افزار گزارش دهی است که سازمان امور مالیاتی برای کنترل خرید و فروش مشاغل و افراد راه اندازی کرده است .



 



اما باید دید صحت کنترل و ارائه اطلاعات ثبت شده در این سامانه چگونه از طرف سازمان امور مالیاتی کنترل و تایید می شود . یکی از مهمترین کانال های کنترل این سامانه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده است .



 



این بدان معنی است که  مبالغ ناخالص شما در اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ، باید کاملاً منطبق با سامانه TTMS باشد ، اما چگونه ؟



 



در ارائه اظهارنامه مالیات برارزش افزوده ، فقط کالا ها و خدماتی را وارد می کنیم  که مالیات و عوارض به آنها تعلق گرفته است ، ولی در عوض در سامانه ماده ۱۶۹ ، شما هم کالاهای مشمول و هم غیر مشمول را به یکباره در سامانه ثبت و گزارش می کنیم.



 



سازمان امور مالیاتی می تواند در پایان دوره مالی میزان گزارشات را با اظهارنامه عملکرد ( هزینه ها و دارائیها و درآمدها) کنترل کند.یک راه کنترل گزارشات  ، مالیات بر ارزش افزوده است ، به همین علت خیلی بهتر است که اظهارنامه  کاملاً منطبق با سامانه ماده ۱۶۹ باشد.



 



می توانید با وارد کردن کالاهای غیر مشمول در ستون مخصوص اظهارنامه مالیات برارزش افزوده که از همان جداول اکسل بارگذاری می شود ، اظهارنامه ۳ ماهه خود را گزارشات الکترونیکی ۳ ماهه برابر کنید .



 



نکته پایانی : تمامی گزارشات همزمان شما در دو سامانه ماده ۱۶۹ و ارزش افزوده منوط به راه اندازی و طراحی یک سیستم مرتب و ایده آل حسابداری می باشد



 



مجازات فروش مال غیر چیست؟



 



انتقال مال غیر جرمی مستقل است و با کلاهبرداری فرق دارد اما مجازات این دو جرم یکسان است ، بنابراین کسی که اقدام به انتقال مال غیر می‌کند به همه ی مجازات‌های زیر (که مجازات جرم کلاهبرداری هم هستند) محکوم می‌شود:



 



حبس از يک تا هفت سال ،



پرداخت جزای نقدی معادل مالی که به دیگری منتقل کرده است،



رد مال منتقل شده به صاحبش .



ضمنا اگر متهم به دلایلی مستحق تخفيف مجازات باشد؛ (مانند رضايت شاکي خصوصی، کهولت سن، نداشتن سابقه و ... ) دادگاه نمی‌تواند مجازات حبس او را از يک سال کمتر کند.



همچنین اگر مرتکب جرم ، از کارکنان دولت باشد به انفصال دائم از خدمات دولتی نیز محکوم خواهد شد .



 



اقتصاد "شیشه شکسته یک پنجره"



هانری هازلی



 



فرض کنید جوان لاتی تکه آجری را برداشته و به سوی پنجره یک نانوایی پرت می‌کند. صاحب این نانوایی با حالتی برافروخته بیرون می‌دود، اما پسرک فرار کرده است. عده‌ای جمع می‌شوند و به تکه‌ شیشه‌های خرد و خمیر‌ شده‌ای که روی نان‌ها ریخته و به سوراخی که در پنجره دهان باز کرده است، خیره می‌شوند.



 



مدتی بعد، جمعیت نیاز به تامل فلسفی را در خود حس می‌کند. افراد زیادی تقریبا یقین دارند که باید به یاد یکدیگر و نانوا بیندازند که این بد‌بیاری، به هر صورت جنبه مثبتی هم دارد. این اتفاق، کاری را برای شیشه‌ بر ترتیب می‌دهد. جمعیت با فکر کردن به این مساله آن را طول و تفصیل می‌دهد و به جزئیات بیشتری درباره آن می‌پردازد. نصب یک شیشه جدید برای این پنجره، چه مقدار هزینه خواهد داشت؟ دویست و پنجاه دلار؟ خب، این مبلغ زیادی است، اما گذشته از همه اینها اگر هرگز هیچ شیشه‌ای نمی‌شکست، چه اتفاقی برای کسب‌و‌کار مربوط به آن رخ می‌داد؟ واضح است که این بحث پایانی ندارد.



 



حال شیشه‌ساز 250 دلار بیشتر برای خرید از کاسب‌های دیگر دارد و الی آخر. این شیشه شکسته، پیوسته پول و اشتغال را در چرخه‌هایی که دائما گسترده‌تر می‌شوند، به وجود خواهد آورد. نتیجه منطقی همه این گفته‌ها، اگر جمعیت به این مرحله از بحث می‌رسید، آن بود که جوان لاتی که تکه آجر را پرت کرده، نه تهدیدی عمومی، بلکه یک خیر و نیکوکار عمومی است.



 



حال بیایید نگاهی دوباره به این ماجرا بیندازیم. جمعیت، حداقل در نتیجه اولی که گرفته، درست می‌گوید. این خرابکاری کوچک، در وهله اول، به معنای کسب‌و‌کار بیشتر برای یک شیشه‌بر خواهد بود. وقتی که این فرد از ماجرا خبر‌دار می‌شود، ناراضی‌تر از مامور کفن‌ و ‌دفنی که از مرگ یک نفر مطلع می‌شود، نخواهد بود، اما صاحب مغازه نانوایی، 250 دلاری را که برای خرید یک دست کت‌و‌شلوار نو روی آن حساب کرده بود، از دست می‌دهد. به این خاطر که مجبور شده شیشه را عوض کند، باید کت‌و‌شلوار (یا نیاز مشابهی به یک کالای عادی یا تجملی دیگر) را از ذهن بیرون براند.



 



او حالا به جای آنکه یک شیشه به همراه 250 دلار پول داشته باشد، تنها یک شیشه دارد. یا در حالی که مشغول برنامه‌ریزی برای خرید کت‌و‌شلوار در عصر همان روز بود، حالا باید به جای برخورداری از یک شیشه و یک دست کت‌و‌شلوار، به داشتن شیشه بدون کت‌و‌شلوار راضی باشد. اگر او را بخشی از یک جامعه در نظر بگیریم، این جامعه کت‌و‌شلوار جدیدی را که در غیر این صورت ممکن بود به وجود بیاید، از دست داده و به همین اندازه فقیر‌تر شده است.



 



در یک کلام، رونق کسب‌و‌کار شیشه‌بر، صرفا به معنای لطمه به کسب‌و‌کار خیاط است. هیچ «شغل» تازه‌ای ایجاد نشده است. مردمی که در نانوایی جمع شده بودند، تنها به دو طرف این معامله یعنی نانوا و شیشه‌بر فکر می‌کردند و طرف بالقوه سوم، یعنی خیاط را از یاد برده بودند. آنها او را دقیقا به این خاطر فراموش کردند که حالا وارد صحنه نخواهد شد. جمعیت، فردا یا پس فردای آن روز، شیشه نو را خواهند دید، اما هیچ‌گاه کت‌و‌شلوار اضافی کذایی را نخواهند دید، دقیقا به این خاطر که هرگز تولید نخواهد شد. آنها فقط آن چه را که بلا‌فاصله برای چشم قابل رویت است، می‌بینند.