شرح خبر

ده نکته مهم در خصوص نوشتن چک/سن شعور رانندگی در ایران چند است؟/کنترل داخلی خريد برای خریدهایی که از طريق مراجعه مستقیم مأموران خريد انجام میشوند :/نماد اعتماد الکترونیکی چیست ؟/عدم ثبت ارزش افزوده برگ سبز گمرکی واردات کالا در قیمت تمام شد

دوشنبه, ۱۴ فروردین ۱۳۹۶

 



ده نکته مهم در خصوص نوشتن چک



 



چند نکته در نوشتن چک:



 



مبلغ چک باید به حروف نوشته شود و معمولاً مبلغ چک را یک بار به ریال و یک بار به تومان پشت سر هم می نویسند. مثلاً مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال را اینگونه می نویسند : ده میلیون ریال معادل یک میلیون تومان.



 



درقسمت در وجه باید نام کسی را که می خواهید چک را به او بدهید بنویسید. شما می توانید نام کامل و شناسنامه ای شخص را بنویسید و یا از واژه ی حامل و یا آورنده استفاده کنید. اما نکته ی قابل توجه این است که در هنگام نقد کردن چک، باید شخص دارنده چک، آن را پشت نویسی و امضاء کند. اگر چک در وجه شخص مشخصی باشد، تنها آن شخص می تواند مبلغ آن چک را با ارایه مدرک شناسایی معتبر دریافت کند و بانک آن مبلغ را به کس دیگری نمی پردازد. یعنی اگر چنین چکی مفقود شود یا به سرقت برود، قابل نقد شدن نیست. ولی چکی که در وجه حامل یا آورنده (فارسی واژه ی حامل) صادر شده باشد، بعد از پشت نویسی توسط هر شخصی قابل نقد شدن است.



 



مبلغ چک به عدد: در قسمت پایین سمت چپ چک معمولاً کادری قرار دارد که باید مبلغ چک را به عدد و در واحد ریال در آن بنویسیم. دقت کنید که صفرها را حتماً به صورت دایره هایی بنویسید که به عدد ۵ شبیه نباشند و همچنین از نوشتن نقطه به جای صفر خودداری کنید.



 



امضاء: امضاء شخصی صادر کننده چک باید پای چک باشد تا این برگه معتبر شود.



 



اگر می خواهید بین تاریخ عددی و حروفی یکی را انتخاب کنید، حتماً تاریخ را به حروف بنویسید.



 



سعی کنید از یک خودکار شخصی برای نوشتن چک استفاده کنید و از خودکار دیگران برای این کار استفاده نکنید، برخی خودکارها دارای جوهری هستند که بعد از نوشتن و گذشتن مدت زمانی، خودبه خود پاک خواهند شد و یا این قابلیت را دارند که با پاک کن، پاک شوند.



 



بر روی بخش های دست نویس خودتان نوار چسب بچسبانید و با ناخن روی آنرا خط بیاندازید تا تا در صورت برداشت چسب، جوهر را از روی چک جدا کند.



 



در کنار امضاء خود نام خود را بنویسید تا از روی دست خط شما امکان جعل آن از بین برود.



 



مبلغ چک را که باید روی قسمت جدا نشدنی دسته چک بنویسید، به نحوی بنویسید که بخشی از آن روی قسمت جدا شدنی دسته چک (چک) بیفتد و وقتی آن ها را کنار هم قرار می دهید، عدد کامل دیده شود



 



سن شعور رانندگی در ایران چند است؟



/يک کارشناس بيمه و خسارت خودرو در همدان اکثر حوادث رانندگي در ايران را ناشي از بالا بودن سن شعور رانندگي دانست



کاظم عظيمي سن شعور رانندگي در ايران را ۳۸ سالگي عنوان کرد و افزود: سالانه در ايران بيش از ۱۸ هزار نفر در حوادث جاده‌اي کشته و زخمي مي‌شوند که علاوه بر کيفيت خودرو و جاده‌ها، مهمترين عامل در تصادفات فرهنگ رانندگي شخص است.



وي اکثر حوادث رانندگي در ايران را ناشي از بالا بودن سن شعور رانندگي دانست و افزود: درست رانندگي کردن ارتباطي به تحصيلات، ثروت و يا فقير بودن ندارد.



 



عظيمي با اشاره به تحقيقات صورت گرفته در رابطه با سن شعور رانندگي ادامه داد: در ايران اين سن ۳۸ سالگي اعلام شده است به طوريکه در اين سن رانندگان دير رسيدن را بر نرسيدن ترجيح داده و از سمت راست سبقت نمي‌گيرند.



 



اين کارشناس بيمه و خسارت خودرو تصريح کرد: در اين سن هنگام ورود به ميدان و خيابان‌هاي اصلي ايست کرده و با احتياط وارد مي‌شوند.



عظيمي ادامه داد: در اين سن رانندگان متوجه مي‌شوند در زمان خواب‌آلودگي نبايد رانندگي کنند و مي‌دانند پس از دوساعت رانندگي بايد يک ربع استراحت کرد.



وي در پايان عنوان کرد: بايد از تمام افرادي که سن‌شان زير ۳۸ سال است و قانونمند رانندگي مي‌کنند، تشکر  کرد



کنترل داخلی خريد برای خریدهایی که از طريق مراجعه مستقیم مأموران خريد انجام میشوند :



 



1 خريد از طريق مراجعهٔ مستقيم مأموران خريد بايد به حداقل رسانده شود. اين نوع خريدها بايد محدود باشد به موارد استثنائى که خريد به ناچار بايد از طريق استعلام بهاء به‌طور حضورى و شفاهى صورت گيرد و يا مقدار و مبلغ آن جزئى باشد.



 



2 مقدار و نوع اجناس موضوع خريد بايد طبق ”سفارش خريد“ که از طرف ادارهٔ خريد (و يا در موارد استثنائى از طرف قسمت درخواست کننده) صادر مى‌شود کاملاً مشخص باشد و مأمور خريد قبل از اقدام به خريد، برحسب مقررات آئين‌نامه يا دستورات داخلى دستگاه از فروشندگان کالا به تعداد کافى استعلام بهاء نمايد.



 



3 به‌عنوان يک کنترل اضافي، ممکن است قيمت اجناس به‌طور مستقل از مأمور خريد، از فروشندگان مختلف استعلام گردد و قيمت‌هاى وى با آمارى که بدين ترتيب تهيه مى‌شود به‌طور آزمایشی مقایسه گردد.



 



4در صورتى‌که براى پرداخت صورت‌حساب‌هاى خريد وجوهى در اختيار مأمور خريد قرار داده مى‌شود، اين وجوه بايد به‌صورت تنخواه‌گردان بوده و حساب آن در فواصل هر چه کوتاه‌تر واريز شود. مبلغ تنخواه‌گردان بايد ثابت باشد و هرگز اجازه داده نشود جمع وجوهى که در اختيار مأمور خريد است بدون جلب توجه از ميزان ثابت تنخواه‌گردان تجاوز نمايد. در موقع واريز اسناد بايد توجه شود که حتى‌الامکان از فروشندگان کالا صورت‌حساب اخذ شده باشد و صورت‌حساب‌هاى مربوطه علاوه بر نام و نشان رسمى و چاپى فروشنده داراى تاريخ و امضاء باشد. در هر مورد بايد رسيد فروشندهٔ کالا مبنى بر دريافت وجه يا در متن صورت‌حساب و يا به‌صورت رسيد جداگانه ضميمه اسناد باشد.



 



5 در مواردى‌که خريد از طريق مراجعه جنبهٔ استمرار دارد بهتر است دستگاه با فروشنده يا فروشندگان به‌خصوصى قرارداد منعقد نموده (يا قيمت‌هاى قابل انعطاف برحسب نرخ بازار) و مراجعهٔ مأموران خريد فقط به خاطر تعيين مقدار کالا در هر نوبت خريد و يا کنترل کيفيت ظاهرى آن باشد. البته در چنين موارد، اکثراً بهتر است از مراجعهٔ مأموران خريد به دستگاه فروشنده اصولاً جلوگيرى شود و تماس‌ها به‌صورت کتبى و رسمى درآيد  



 



نماد اعتماد الکترونیکی چیست ؟



 



یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی می باشد .



 



با توجه به بررسی های انجام گرفته ، مهمترین عوامل مراجعه و اعتماد خریداران به فروشگاه های مجازی به شرح ذیل می باشند :



 



۱- شناسایی مالک فروشگاه و امکان مراجعه در صورت بروز اشکال.



۲- کامل و صحیح بودن اطلاعات کالا یا خدمات ارائه شده.



۳- گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش.



۴- واضح بودن روند برگرداندن کالا و بازپس گیری پول.



۵- محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران.



۶- تایید امنیت سایت توسط یک موسسه و مرکز ملی اعتماد.



 



طبق مطالعات انجام شده تائید فروشگاه مجازی توسط یک موسسه و مرکز ثالث ، بیشترین تاثیر در مراجعه و اعتماد خریداران به فروشگاه مجازی را دارد . در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شو د ، می تواند برای شکایت از فروشگاه مجازی متخلف به مراجع قانونی مراجعه نماید.



 



در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به فروشگاه های مجازی را برعهده دارد.



 



اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وب‌سایت های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت فروشگاه‌های مجازی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در بالای سایت‌هایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. ساماندهی سایت‌های تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی به‌خصوص B2C خواهد بود. به نحوی‌که مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌که سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می کنند.



 



 



عدم ثبت ارزش افزوده برگ سبز گمرکی واردات کالا در قیمت تمام شده



 



ارزش افزوده پرداختی در برگ سبز گمرکی واردات کالا را نباید به حساب قیمت تمام شده خرید کالا ثبت کرد چون توسط واحد مالیاتی رسیدگی کننده مالیات عملکرد ، برگشت داده میشود و از طرفی دیگر نیز بعنوان اعتبار ارزش افزوده پرداختی توسط واحد مالیاتی رسیدگی کننده ارزش افزوده نیز مورد قبول قرار نخواهد گرفت.



 



بدین جهت ؛ مبالغ عوارض و مالیات ارزش افزوده مندرج در برگ سبز را در حساب پیش پرداخت عوارض و مالیات ارزش افزوده ثبت و در پایان هر فصل به عنوان اعتبار با ارزش افزوده دریافتی حسب مورد تهاتر نمایید.