شرح خبر

پیشخوان خدمات الکترونیکی گمرکی , زمان کار با کامپيوتر , انواع مالیات , آیا باید از اقتصاد ایران نا امید بود , تفاوت های دو حساب اندوخته و ذخیره

سه شنبه, ۱۵ فروردین ۱۳۹۶

با راه اندازی پیشخوان خدمات الکترونیکی گمرکی، به زودی دسترسی همگانی به اطلاعات تجارت خارجی فراهم می‌شود.



 



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پیشخوان خدمات الکترونیکی گمرک به زودی به آدرس http://www.club.irica.co راه‌اندازی می‌شود.



 



این پایگاه داده‌های عمومی تجارت خارجی را که در سامانه جامع امور گمرکی (پنجره واحد تجارت فرامرزی) ثبت می‌شود در اختیار همه‌ی ایرانیان قرار می‌دهد. برای استفاده از این سامانه کافی است با وارد کردن شماره‌ی ملی و شماره‌ی تلفن همراه و دریافت کد تأییدیه وارد این سامانه شد و پس از تکمیل اطلاعات هویتی و سازمان متبوع به اطلاعات تجارت خارجی دسترسی پیدا کرد.



 



حجم، ارزش و مبدأ و مقصد واردات و صادرات کشور در بازه‌های زمانی مشخص و هم‌چنین امکان استعلام کد اختصاصی همه محموله‌های وارداتی از اطلاعاتی است که این سامانه ارائه می‌کند.



 



با استفاده از این سامانه، تولیدکنندگان داخلی، سرمایه‌گذاران و بازرگانان می‌توانند با دانستن مبدأ و مقصد و حجم و ارزش تجارت خارجی کشور، با برنامه‌ریزی دقیق‌تری کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ خود را توسعه دهند و مدیریت کنند.



 



هم‌چنین خبرنگاران، پژوهشگران دانشگاهی و غیردانشگاهی و مسئولین نهادهای مختلف دولتی می‌توانند در کم‌ترین زمان به اطلاعات تجارت خارجی کشورمان که مستند به سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی است دست پیدا کنند و تحلیل‌ها و گزارش‌های خود را مبتنی بر اسناد دقیق و به‌روز تهیه کنند.



 



پیشخوان خدمات الکترونیکی گمرک، هم‌چنین با استفاده از کد اختصاصیِ محموله‌های وارداتی، امکان پیگیری آن‌ها را نیز فراهم کرده است. یک انباردار می‌تواند با استعلام کد محموله‌ای خاص، از قانونی بودن آن اطمینان پیدا کند و از پذیرش کالای قاچاق اجتناب کند.



 



این سامانه در راستای تحقق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، روندهای زمان‌بر و معیوب نامه‌نگاری برای دسترسی به اطلاعات تجارت خارجی را دور می‌زند و دسترسی سریع و آسان به اطلاعات را ممکن می‌کند. راه‌اندازی این سامانه، با به وجود آوردن امکان دسترسی همگانی به اطلاعات تجارت خارجی، نظارتی همگانی را بر این بخش مهم اقتصاد کشور فراهم می‌کند.



 



به گزارش تسنیم،  طراحی سامانه پنجره واحد تجارت  فرامرزی، از سال 90 توسط پژوهشگران دانشگاه تهران آغاز شد و هم‌اکنون تمام روندهای گمرکی و اکثر ارتباطات گمرک با نهادهای دیگر را به صورت سیستمی درآورده است.



 



یادداشت / پرسش و پاسخ حقوقی



 



شرایط حضانت و مجازات پس ندادن طفل



 



آیا می‌دانید :



 



در صورت فوت پدر، حضانت طفل با مادر زنده است هر چند این طفل جد پدری یا قیم داشتہ باشد مگر در صورت عدم صلاحیت مادر.



 



آیا می دانید :



 



فرزند دختر تا ۹ سال قمری و فرزند پسر تا ۱۵ سال قمری تحت حضانت والدین خود هستند.



 



آیا می‌دانید :



 



فرزند دختر پس از اتمام سن ۹ سالگی و فرزند پسر پس از اتمام سن ۱۵ سالگی در تعیین محل زندگی خود ( نزد پدر یا مادر) مختار مے‌‌باشند.



 



آیا می‌دانید :



 



پدر یا مادری ڪه حضانت طفل به آنها داده شده حق ندارند طفل را به محلی غیر از محل اقامت طرفین یا خارج از ڪشور ببرد یا بفرستد مگر با ڪسب اجازه از دادگاه.



 



آیا می دانید :



 



اگر در صورت انحطاط اخلاقی پدر یا مادری ڪه طفل در حضانت اوست سلامت روانی و جسمی طفل دستخوش خطر قرار گیرد این دادگاه است ڪه برای حضانت طفل تصمیم لازم را خواهد گرفت.



 



آیا می‌دانید :



 



مادر در قبال قبول حضانت و نگهداری طفل نمی‌‌تواند مطالبه اجرت نماید چراڪه نگهداری اطفال هم حق و هم تڪلیف ابوین است، لڪن نفقه فرزند بر عهده پدر و سپس جد پدری است.



 



آیا می‌دانید :



 



چنانچه پدر یا مادری ڪه حضانت طفل بر عهده وی است به بیماری لاعلاج و واگیردار دچار شود حق حضانت ساقط می شود مگر اینڪه شخص بتواند در این خصوص پرستار بگیرد.



 



آیا می دانید :



 



اگر ڪسی ڪه حضانت طفل بر عهده اوست پس از اتمام زمان حق حضانت، از دادن طفل به شخصی ڪه قانوناً حق مطالبی دارد خودداری ڪند برابر قانون به مجازات۳ تا ۶ ماه حبس و یا جزای نقدی از یڪ میلیون و پانصد هزار تا سه میلیون ریال محڪوم خواهد شد.



 



 



قراردادآزمایشی کار



 



ماده 11 قانون_کار



 



طرفین می توانند با توافق یکدیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند.



 



در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد بدون اخطار قبلی و بی آن که الزام به پرداخت خسارت داشته باشد ، رابطه کار را قطع نماید. در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نمایند کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود .



 



تبصره- مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود . حداکثر این مدت برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا سه ماه می باشد .



 



 



شناسنامه بدو بیمه‌شدن ،ملاک تشخیص سن برای برخورداری از مزایای تأمین‌اجتماعی



 



ملاک تشخیص سن برای برخورداری از مزایای تأمین‌اجتماعی، شناسنامه‌ای است که در بدو بیمه‌شدن به این سازمان ارائه شده یا می‌شودو هرگونه تغییراتی که پس از آن در شناسنامه بیمه‌شده روی دهد برای سازمان تأمین‌اجتماعی معتبر نخواهد بود.



 



هرگونه تغییراتی که پس از آن در شناسنامه بیمه‌شده روی دهد برای سازمان تأمین‌اجتماعی معتبر نخواهد بود.گفتنی است، افراد تحت‌تکفل بیمه‌شده نیز مشمول این قانون هستند.



 



از آنجایی که سن افراد در احراز شرایط قانونی پرداخت مستمری بازنشستگی و بازماندگان مؤثر است، قانون مزبور در تاریخ ٨ /٨/ ٧٩ به قانون تأمین‌اجتماعی الحاق و از همان تاریخ نیز اجرا شد، بنابراین تاریخ تولد مندرج در شناسنامه اولیه‌ای که بیمه‌شدگان اصلی و یا تبعی در بدو بیمه‌شدن به شعب تأمین‌اجتماعی ارائه می‌کنند، ملاک عمل خواهد بود و هرگونه تغییری که پس از تصویب این قانون در تاریخ تولد بیمه‌شدگان انجام شود، سازمان تأمین‌اجتماعی آن تغییرات را لحاظ نخواهد کرد



 



 



نکات ساده و مهم  در زمان کار با کامپيوتر



 



۱- به طور مرتب از پشت ميز کامپيوتر بلند شويد و با نرمش هاي خيلي ساده، گردن، بازو، مچ دست و پاها را حرکت دهيد. براي اين کار را مي توانيد با کمک نرم افزار Stretch Break انجام دهيد. اين نرم افزار در مدت زمان هايي که از طرف خود شما مشخص مي شود بر روي صفحه مانيتور شما ظاهر مي شود و انواع نرمش ها را به شما نشان مي دهد تا شما به همراه آن نرمش هايي را انجام دهيد.



۲ صفحه مانيتور را طوري تنظيم کنيد تا ستون فقرات شما به صورت مستقيم قرار گرفته و چشمانتان با قسمت بالايي صفحه نمايش در يک خط مستقيم قرار بگيرند. در اين حالت چشما ن شما وضعيت بهتري خواهند داشت.



۳- ۵۰ تا ۶۰ سانتي متر فاصله مناسبي است که بايد بين چشمان شما و صفحه مانيتور باشد.



۴- هر ۳۰ دقيقه به اشيائي که در فاصله ۶ متري قرار دارند، چند دقيقه خيره شويد.



 



۵توجه داشته باشيد که ارتفاع ميز کامپيوتر شما بايد بين ۶۶ تا ۷۱ سانتي متر باشد.



۶- در محيط کار بهتر است که از يک زير پايي استفاده کنيد و پاهايتان را روي آن بگذاريد. زير پايي به شما کمک مي کند که پاهايتان وضعيت راحت تري داشته باشد.



۷- به اين نکته توجه کنيد که ميز کارتان بايد طوري قرار بگيرد که روشنايي لامپ هاي سقف در دوسمت شما باشد و نه در محلي که نور لامپ مستقيماً در برابر شما باشد. اگر قصد داريد از روشنايي طبيعي استفاده کنيد نبايد صفحه مانيتورتان مقابل پنجره قرار بگيرد.



۸- سطح صفحه کليد، بايد تقريباً هم ارتفاع با دسته صندلي و آرنج تان باشد و مچ ها به طور عادي روي صفحه کليد و به طوري ساعدها تقريباً موازي با افق قرار بگيرد. زاويه بين مچ دست و ساعدتان در زمان کار بايد بين ۵ تا ۱۰ درجه باشد. موقعيت mouse در همان ارتفاع و فاصله نسبت به صفحه کليد است.



 



۹- در رابطه با روشنايي اتاق کار گفته مي شود که بايد مخلوطي از نورسفيد و زرد بوده و ترجيحاً از لامپ مهتابي استفاده شود. شدت روشنايي اتاق را حدود ۳۰۰ لوکس تعريف کرده اند.



۱۰- براي اينکه فشار بر روي گردن و کمرتان در هنگام تايپ يک نوشته يا نامه به حداقل برسد بايد از نگه دارنده هاي کاغذ براي قرار دادن نامه روي آن استفاده کنيد.



۱۱- دماي ۲۳-۱۹ درجه سانتي گراد و رطوبت حدود ۵۰ درصد ميزان استانداردي است که براي اتاق کار در نظر گرفته شده است.



۱۲- تا مي توانيد درب و پنجره هاي اتاق کارتان را باز کنيد و يا دستگاه تهويه اي را تعبيه کنيد تا هواي اتاق عوض شود.



 



۱۳- براي اينکه پاهايتان وضعيت راحتي داشته باشند از زير پايي استفاده کنيد.



 



 



 



شرایط پرداخت کمک هزینه بارداری (مرخصی_زایمان)



 



کمک هزینه بارداری کارگران زن بیمه شده، در شرایط زیر پرداخت می شود:



 



1 ظرف یکسال پیش از زایمان، حق بیمه شصت روز کار، به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده باشد.



 



2 کارگر، در مدت استراحت ایام بارداری، به کار اشتغال نداشته باشد.



 



3 کارگر، در مدت استراحت، از کارفرما حقوق دریافت نکرده باشد.



 



4 کارگر، روز قبل از شروع استراحت، مشغول به کار بوده باشد.



 



5 پزشک معتمد تامین اجتماعی، استراحت پزشکی بیمه شده و تغذیه احتمالی نوزاد با شیر مادر را، تایید کند.



 



 



 



انواع مالیات



 



مالیات ها عموما به دو گروه مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم تقسیم می شوند که هر کدام هم دارای انواع گوناگونی به شرح زیر می باشد:



 



1 مالیات های مستقیم:



 



مالیات هایی هستند که به صورت مستقیم از درآمد یا دارایی اشخاص حقیقی یا حقوقی دریافت می شود و شامل انواع زیر می باشد:



 



الف- مالیات بر درآمد شامل:



 



مالیات بر درآمد املاک:



 این نوع مالیات از درآمد اجاره دریافت می شود.



 



مالیات بر درآمد مشاغل:



مالیاتی است که از درآمد شخص حقیقی وصول می گردد.



 



مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی:



 مالیاتی است که از جمع درآمد شرکتها و همچنین درآمد ناشی از فعالیتهای انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود دریافت می گردد.



 



مالیات بر درآمد اتفاقی:



 مالیاتی است که از درآمد نقدی و یا غیرنقدی که شخص حقیقی یا حقوقی به صورت بلاعوض و یا از طریق معاملات محاباتی و یا به عنوان جایزه یا هر عنوان دیگر از این قبیل تحصیل می نماید دریافت می شود.



 



ب- مالیات بر دارایی شامل:



 



مالیات بر ارث:



مالیاتی است که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی بر اموال باقی مانده متوفی طبق قانون تعلق می گیرد.



 



مالیات حق تمبر:



نوعی مالیات مستقیم است که از طریق الصاق و ابطال تمبر بر اسناد، اوراق و مدارک به منظور رسمیت بخشیدن یا لازم الاجرا نمودن آنها، از مودی گرفته می شود.



 



2 مالیات های غیر مستقیم:



 



 ماليات‌هائى که پرداخت‌کننده آن مشخص و معين نبوده و تحقق ماليات بستگى به يک قسمت از فعاليت‌هاى اقتصادى و عمليات افراد داشته و قابليت انتقال آنها بسيار زياد باشد و شامل موارد زیر است:



 



الف- مالیات بر واردات:



 



مالیات بر حقوق گمرکی



مالیات بر سود بازرگانی



مالیات بر حق ثبت سفارش کالا



مالیات بر واردات اتومبیل



مالیات بر حق ثبت



 



ب- مالیات بر مصرف و فروش:



 



مالیات بر فرآورده های نفتی



مالیات بر تولید الکل طبی و بهداشتی



مالیات بر فروش سیگار



مالیات بر اتومبیل



مالیات بر نقل و انتقال اتومبیل



مالیات بر ارزش افزوده



 



 



 



آیا باید از اقتصاد ایران نا امید بود؟



 



تداوم بحران رکود و دومینوی ورشکستگی نظام اعتباری ، باعث ناامیدی نسبی در میان بسیاری از دانش آموختگان مالی و اقتصاد در ایران شده.سوالی که پشت سر هم تکرار می شود این است:"آیا اصلا امیدی به برون رفت از این اوضاع هست؟"



 



بگذارید دوباره همه مواردی را که به عنوان گسل های بحران اقتصادی می دانیم بازبینی کنیم: نقدینگی بسیار زیاد  یک تریلیون تومانی اگر چه تلخ است اما به معنای ان است که درکشور معادل 300 میلیارد دلار ، پول یا شبه پول وجود دارد  اگر چه که راهی برای سرمایه گذاری آن نیافته ایم.



 



بدهی حدودا 500 هزار میلیارد تومانی دولت اگر چه خیلی بزرگ است اما کمتر از یک سوم تولید ناخالص ملی یکسال ایران است. در واقع این بدهی بزرگ نیست، صرفا بلاتکلیف است.



 



نظام بانکی دارای مشکلات جدی است ولی نزدیک به دو تریلیون تومان دارایی دارد.راه مورد نیاز برای تبدیل به اوراق کردن این دارایی ها هنوز پیموده نشده است و اگرنه دو تریلیون تومان دارایی معادل 600 میلیارد دلار است. با فرض خطای بالا در ثبت دارایی های بانک ها باز هم حتی درصدی از این عدد ، بسیار بسیار بزرگ و کارگشاست.



 



اقتصاد ایران نه به خاطر تایید مک کنزی بلکه به خاطر ویژگی های خاص خودش بزرگ و به مراتب متنوع تر از اقتصاد کشورهای نفتی دیگر است. ایران سریعتر از هر کشور نفتی دیگری منابع درامدی خود را به سمت مالیات برد و اگر چه به همه ما فشار اقتصادی بالایی آمد اما همه ما ایرانیها به طور میانگین بهتر از عربستان یا ونزوئلا در این آزمون عمل کردیم. راه حل مشکلات افسوس نیست، دیدن الویت ها و اصلاح شجاعانه آن هاست.



*منبع:  كانال اقتصاد سياسى



 



 



فردی که هیچ منبع درآمدی، به جز ملک خود ندارد و از طریق اجاره دادن آن، امرار معاش می کند؛ لازم است وضعیت خود را عیناً در فرم مخصوصی به اداره دارایی تسلیم کند.



 



این افراد تا سقف معافیت مالیاتی که هر سال اداره دارایی مشخص می کنند، (156 میلیون ریال درآمد در سال 95) از پرداخت مالیات معاف هستند و مازاد بر آن مشمول مالیات خواهد شد.



 



در صورتی که فرد بخواهد از این معافیت سوء استفاده کند و درآمد دیگری هم داشته باشد، به عنوان جریمه مکلف به پرداخت دو برابر مالیات متعلقه، خواهد بود.



 



 



انواع معاملات_ارزی را بیشتر بشناسیم



 



به عملیات تبدیل پول ملی یک کشور به پول ملی سایر کشورها معامله ارزی گفته می شود. این معاملات به سه نوع عمده تقسیم می شود.



 



1- معاملات نقدی(Spot Transactions)



معاملات ارزی که سررسید مبادله از حداکثر چند روز بیشتر نشود. این نوع معاملات به صورت مستقیم(تعیین نرخ مبادله ارز مبدا به ارز مقصد) یا غیر مستقیم(تعیین نرخ مبادله بر حسب دلار آمریکا) انجام می شود.



 



2- معاملات سلف(Future Transactions)



معاملات ارزی که سررسید آنها بیش از چند روز باشد. این نوع معاملات در دوره های یک تا چند ماهه و برخی مواقع بیش از یکسال انجام می شود. هدف از این نوع معاملات پرهیز از ریسک نوسان نرخ ارز می باشد.



 



3- معاملات تعویضی(Swap Transactions)



معاملات تعویضی عبارتند از ترکیب یک معامله نقدی و یک معامله سلف که به طور همزمان و در ارتباط با هم انجام می شود. هدف از این نوع معاملات پرهیز از مخاطرات نوسان نرخ ارز و نیز پوشش وضعیت منفی یک حساب ارزی با موجودی مثبت ارزی حسابهای دیگر و نیز انجام آربیتراژ(خرید یک ارز با نرخ ارزان از یک بازار و فروش آن با نرخ بالا در بازار دیگر) می باشد.



 



 



 



فهرست انواع اسلحه و مواد منفجره آتش زا مشمول مجوز وزارت دفاع (ناریه)



گروه بخشنامه   واردات



عنوان بخشنامه   فهرست مواد ناریه نیازمند به اخذ مجوز از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در هنگام ثبت سفارش (فروردین ۹۴)



تاریخ   ۱۳۹۴/۱/۱۵



شماره بخشنامه   ۹۴/۲۱۰/۴۳۹



مرجع صدور   دفتر مقررات صادرات و واردات



تصویر بخشنامه   دانلود فایل



 



در اجرای تبصره (۲) ماده یک قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و قاچاقچیان مسلح مصوب ۱۳۵۰ و قانون اصلاح تبصره (۲) آن قانون مصوب ۱۳۵۴، فهرست انواع اسلحه سرد جنگی و شکاری، مواد منفجره و محترقه ، سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طی نامه‌ای به روزنامه رسمی کشور فهرست جدید انواع اسلحه سرد، جنگی، شکاری و مواد منفجره و محترقه را اعلام و ابلاغ کرد که در شماره ۱۹۲۸۰ مورخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ این روزنامه منتشر شد.



 



فهرست جدید، جایگزین فهرست قبلی که در بیست و سوم بهمن ماه سال ۱۳۵۳ ابلاغ شده بود، شد.



این فهرست شامل موارد زیر است:



 



الف) سلاح سرد جنگی:



 



۱- انواع سرنیزه قابل نصب بر روی اسلحه‌های جنگی و انواع کاردهای سنگری متداول در نیروهای مسلح یا مشابه آنها.



 



۲- افشانه‌های اشک آور گازی در انواع مختلف که منجر به اختلال تنفسی و یا بینائی کوتاه و بلندمدت می‌گردد.



 



۳- افشانه‌های گازی تهوع‌آور، خواب‌آور، بیهوش کننده.



 



۴- شوکرهای الکتریکی در انواع مختلف که منجر به اختلال عصبی می گردد.



 



۵- انواع مختلف تفنگ و کلت بادی یا گازی شبه سلاح(اسلحه بادی شبیه سلاح جنگی)



 



۶- انواع پرتاب کننده سوزنهای آلوده به سموم بیولوژیکی.



 



ب) سلاح شکاری:



 



۱- تفنگ های شکاری ساچمه زن و گلوله زن در انواع مختلف



 



۲- انواع اسلحه‌های بیهوش‌کننده جانداران و مخصوص شکار حیوانات آبزی



 



۳- انواع تفنگ و تپانچه خفیف با کالیبرهای ۲۲/۰ الی ۳۸/۰ اینچ (۶/۵ الی ۶/۹ م.م)



 



۴- انواع تفنگ ورزشی اهداف پروازی و ثابت ساچمه زن با کالیبر ۱۲ م.م



 



ج) مواد منفجره:



 



۱- باروت سیاه (معدن)



 



۲- فتیله کندسوز



 



۳- فتیله انفجاری



 



۴- آنفو



 



۵- امولسیون های انفجاری (امولایت و اسلاری)



 



۶- دینامیت



 



۷- انواع بوسترها



 



۸- انواع چاشنی های الکتریکی و غیرالکتریکی



 



۹- اسید پیکریک و نمکها و استرهای آن



 



۱۰- انواع پودر آذر



 



۱۱- انواع گلوله‌های مشبک کاری و میخ کوب



 



۱۲- انواع ترکیبات آلی نیتره شده (نیترو سلوز، نیترو گلیسیرین، تی ان تی)



 



۱۳- انواع چاشنیهای الکتریکی و غیرالکتریکی تأخیری یا آنی



 



د) انواع مواد محترقه:



 



۱- باروت شکاری



 



۲- انواع اقلام نورافشانی سبک و سنگین



 



۳- فسفر سفید ، قرمز



 



۴- انواع پراکسیدهای معدنی از قبیل آب اکسیژنه ۶۰% به بالا، پراکسید سدیم پتاسیم و اکسید سرب Pbco4



 



۵- انواع پراکسید آلی از قبیل بنزوئل پراکسید، استیل پراکسید



 



۶- انواع پرکلرات از قبیل پرکلرات آمونیم و پرکلرات پتاسیم



 



۷- انواع اکسیدکننده‌های قوی از قبیل نیترات، آمونیوم و کلرات پتاسیم.



جدید ترین اخبار بازرگانی، گمرکی، مالیاتی، بخشنامه های گمرکی و بازرگانی



ترخیص کالا . صادرات . واردات و ترانزیت در www.karvarz.com



 



تفاوت های دو حساب اندوخته و ذخیره



 



اصطلاحات اندوخته و ذخیره در بسیاری از موارد بجای یکدیگر استفاده می گردند.اما می توان موارد کاربرد آنها را به شرح زیر تفکیک نمود:



 



اندوخته ها ( به طور مثال اندوخته قانونی) مبلغی است از یک ماخذ مشخص (مثل نسبتی از سرمایه) که میبایست قبل از تقسیم سود در حسابی به این عنوان .جداگانه نگهداری شود تااز خروج این مبلغ از چرخه دارائی شرکت جلوگیری گردد.ضمنا موعد تاریخ مشخصی برای آزاد شدن آن مشخص نمیباشد و بنا بر قانون و یا تصمیم سهامداران شرکت سقف مشخصی دارد . بوجود آوردن اندوخته حتما بایستی سودی موجود باشد ، اما برای بوجود آوردن ذخیره چنین الزامی لازم نیست .



 



همچنین اندوخته قانونی هر ساله به میزان ۵ درصد سود سال جاری در نظر گرفته میشود و این عمل تا زمانی که اندوخته قانونی به میزان۱۰ درصد سرمایه شرکت برسد الزامی و ببیشتر از ۱۰ درصد اختیاری میباشد.



 



ذخیره  مخزنی از هزینه های تحقق یافته پرداخت نشده است و سقف مشخصی ندارد ونیز تصمیم سهامداران شرکت در تعیین میزان آن دخالت ندارد . در واقع ذخیره به هزینه های گذشته اشاره میکند ولی اندوخته ارتباطی با هزینه ها در زمان گذشته ندارد .در بعضی کتابهای قدیمی اندوخته و ذخیره و انباشته به یک معنی مورد استفاده قرار میگرفتند.



 



اصطلاحات اندوخته و ذخیره در بسیاری از موارد بجای یکدیگر استفاده می گردند.اما می توان موارد کاربرد آنها را به شرح زیر تفکیک نمود:



 



۱. اصطلاح اندوخته در موارد زیر به کار می رود:



 



تخصیص و محدودیت در سود انباشته عموما بر اساس پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی و یا بموجب رعایت مفاد قراردادها و یا الزامات قانونی انجام شده و یکی از شیوه های گزارشگری تخصیص و محدودیت در سود انباشته ، نمایش مجزای آن در ترازنامه می باشد.این تخصیص و محدودیت در سود انباشته ،اندوخته نامیده می شود. مانند:اندوخته قانونی، اندوخته احتیاطی(عمومی)، اندوخته اختیاری(قراردادی) و……



 



۲. اصطلاح ذخیره معمولا در موارد زیر کاربرد دارد:



 



الف- جهت حسابهای دارایی ها که اینگونه حسابها نشان دهنده کاهش شناسایی شده در بهای تمام شده برخی اقلام دارایی بوده و باعث می گردند که داراییها مذکور به خالص ارزش بازیافتنی منعکس شوند.مانند: ذخیره مطالبات مشکوک الوصول، ذخیره کاهش ارزش موجودیها و سرمایه گذاریها.



 



نکته :  هرچند استهلاک انباشته نیز یک نوع حساب دارایی  می باشد ولی به جهت تفاوت در نوع کاهش در داراییهای ثابت مشهود(استهلاک، کاهش ارزش داراییهای ثابت مشهود محسوب نمی شود) از اصطلاح ذخیره در این خصوص استفاده نمی شود.



 



ب- جهت بدهیهایی که زمان تسویه و یا تعیین مبلغ آنها، توام با ابهام نسبتا قابل توجه است.مانند: ذخیره مزایای پایان خدمت، ذخیره مالیات بر درآمد، ذخیره تضمین کالا و ……….