شرح خبر

آیا تهدید کردن جرم است , شواهد مربوط به معاملات با اشخاص وابسته , تاریخ تعلق مالیات در قانون مالیات بر ارزش افزوده , دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

سه شنبه, ۱۵ فروردین ۱۳۹۶

آیا تهدید کردن جرم است؟



 



جرم تهدید از جمله جرایمی است که بزهکاران برای رسیدن به مقاصد خود به آن متوسل می‌شوند و قانون مجازات اسلامی ایران، آن را جرم دانسته است.



 



بر اساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یاضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خودیا بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال‌ یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم‌خواهد شد.



 



با توجه به متن ماده قانونی و ذکر عبارت به هر نحو باید گفت: در ماده ۶۶۹ قانونگذار عبارت تهدید را به کار برده لیکن از قید به هر نحو که در ابتدای امر قرارداده دایره وسیعی از تهدید را ترسیم کرده و شامل تهدید شفاهی، کتبی، ایماء و اشاره و … می‌شود.



 



 



شواهد مربوط به معاملات با اشخاص وابسته



 



اگر هنگام انجام دادن معامله ای یک طرف معامله بتواند ظرف دیگر را به گونه ای تحت نفوذ قرار دهد که آن طرف نتواند منافع مستقل خود را در معامله محفوظ دارد به طرفین این معامله اشخاص وابسته گویند مثل معامله شرکت با مدیران ، سهامداران اصلی ، شرکتهای وابسته و فرعی نمونه هایی از اشخاص وابسته می باشند به عبارت دیگر اشخاصی نسبت به هم وابسته تلقی می شوند که یکی از آنها بتواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر تصمیم گیری های عمده مالی و عملیاتی طرف دیگر کنترل یا نفوذ قابل ملاحظه ای اعمال کند یا هر دو تحت کنترل مشترک شخص ثالثی باشند .معاملات با اشخاص وابسته یعنی انتقال منافع یا تعهدات بین اشخاص وابسته صرفنظر از به حساب گرفتن یا نگرفتن کل یا بخشی از ما به ازای آنها.



 



حسابرس باید طبق استانداردهای حسابرسی روشهایی را اجرا کند که برای کسب شواهد کافی و قابل قبول درباره اقدامات مدیریت به منظور شناسایی و افشای روابط با اشخاص وابسته و اثر آن گروه از معاملات با اشخاص که به گونه ای با اهمیت بر صورتهای مالی موثر است طراحی شده است اما از حسابرس نمی توان انتظار داشت که کلیه معاملات با اشخاص وابسته را کشف کند.



 



از آنجاییکه معاملات با اشخاص وابسته ممکن است در روال عادی عملیات واحد تجاری نباشد شناسایی و افشای معاملات با اشخاص وابسته در یادداشت های صورتهای مالی صاحبکار نکته اصلی مورد توجه حسابرسان است حسابرسان در رسیدگی به معاملات اشخاص وابسته باید شواهد کافی و قابل قبولی را درباره درستی ثبت و کفایت افشای آن معاملات به دست آورند



 



 



بندر صحار عمان و درس‌هایی برای سرمایه‌گذاری خارجی



 



دکتر پیمان مولوی



 



مشاور‌ارشد تامین‌مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی



 



بندر و منطقه آزاد صُحار (Port & Freezone Sohar) مدتی است به عنوان یکی از حامیان سمینار‌ها و کنفرانس‌های بیشمار با موضوع ایران پس از برجام و برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی حضور گسترده‌ای دارد؛ این بندر را می‌توان یکی از موفق‌ترین طرح‌های کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس برای در هم آمیختن مدل‌های نوین تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی و نیز ایجاد زیرساخت‌های استراتژیک برای کشور دانست.



 



صحار در کشور عمان واقع شده و کمتر از 10 سال توانسته است حدود ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب کند، در۱۰ سال گذشته ایران به طور متوسط سالیانه ۳ میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشته است و این با توجه اندازه و سایز اقتصادی ایران تقریبا ناچیز است.



 



جمعیت عمان معادل ۴.۵ میلیون نفر با تولید ناخالص داخلی ۷۰ میلیارد است؛ اما پرسش این است که چطور این کشور با جمعیتی حدود ۱۷ برابر کوچکتر و تولید ناخالص داخلی ۶ برابر کوچکتر از ایران توانسته است در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق‌تر و توانمند‌تر عمل کند؟ (البته این پرسش را می توان برای پروژه‌های بین‌المللی و روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای همسایه دیگری مانند آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، امارات و... هم مطرح کرد، زیرا همه این کشورها تاکنون جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری نسبت به ایران داشته‌اند.)



 



بنابر بررسی‌های انجام شده، بندر و منطقه آزاد صحار یک مشارکت بین سلطان‌نشین عمان و بندر رتردام (Rotterdam Port of) هلند است؛ به زبان بسیار ساده سلطان‌نشین عمان با دارا بودن منابع کافی برای سرمایه‌گذاری و مالکیت ۱۰۰ بنادر و منطقه آزاد با بزرگترین و موفق‌ترین بندر جهان شریک شده است.



 



وقتی شما با بزرگترین بندر اروپا در ساخت مناطق آزاد و بنادر خود مشارکت می‌کنید، نخستین نکته حایز اهمیت توجه سرمایه‌های جهانی به ساختار مشارکت و رتبه‌بندی اعتباری صاحبان پروژه است که هرچه مشارکت‌کنندگان دارای رتبه اعتباری بهتری باشند جذب سرمایه‌گذاری خارجی با سهولت‌تر بیشتری انجام می‌شود.



 



با بررسی بیشتر متوجه خواهید شد که ایجاد این بندر و منطقه آزاد در راستای سلسله سرمایه‌گذاری‌های مشترکی است که بندر رُتردام هلند با سایر کشورها برای ایجاد شبکه جهانی بنادر (World Port Network) در برزیل، عمان، هند، و اندونزی ایجاد شده است. به این معنی که قرار‌گیری در یک نقشه و طرح جهانی بزرگ‌تر، عمق بیشتری به تمامی سرمایه‌گذاران بالقوه نشان می‌دهد که این موضوع قابلیت همکاری‌های بین‌المللی را البته نه در حرف بلکه در عمل و در زنجیره تجارت جهانی اثبات می‌کند.



 



منطقه آزاد و بندر صحار فقط یک بندر یا منطقه آزاد ساده مانند مناطق آزاد ما نیست؛ بلکه برای آن تعریفی بین‌المللی و اهداف بلند پروازانه‌ای در نظر گرفته شده است؛ «صُحار» تکمیل‌کننده زنجیره بنادر Rotterdam port در هلند، (Poroto Central )در برزیل و (Adani) در کشور هند است که به معنی فعالیت آن با بزرگترین اقتصاد‌های نوظهور جهان است.



 



به طور حتم، بدون در نظر گرفتن زنجیره‌های جهانی ارزش نمی‌توان انتظار جذب سرمایه‌گذارانی را که دقیقا روی همین طرح جامع جهانی سرمایه‌گذاری می‌کنند را داشت.



 



شعار اصلی منطقه آزاد و بندر صحار تبدیل شدن به یکی از سریع‌ترین و بزرگترین بنادر جهان است که این یعنی انتخاب شعاری جهانی، عملکرد مدیریتی جهانی و انتقال دانش از گروه‌های مدیریتی بزرگترین و پیشرفته‌ترین بنادر اروپا.



 



عمان با ثبات اقتصادی خود جزو کشورهایی است که در ۵۰ سال گذشته در‌آمد سرانه‌اش را از ۹۵۰ دلار به ۲۰ هزار دلار رسانده،  که این مهم جز با رویکرد تفکر بین‌المللی، دانش‌جهانی و تخمین درست نیازهای بین‌المللی به دست نمی‌آید.



 



اکنون باتوجه به بررسی بندر صُحار به عنوان نمونه موفقی از جذب سرمایه‌گذار خارجی است؛ باید ببینیم آیا ما نیز در شرایط کنونی و در دوران پسا برجام، آمادگی‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم کرده‌ایم؟ به طرح‌های کلان اندیشیده‌ایم؟ می‌خواهیم با بزرگان و بهترین‌های جهان در حوزه‌های مورد علاقه جهانی مشارکت داشته باشیم؟ هنر جذب سرمایه‌های بین‌المللی را فرا خواهیم گرفت؟ و از همه مهمتر آیا مدیرانی در سطح بین‌المللی تربیت خواهیم کرد؟



 



جدید ترین اخبار بازرگانی، گمرکی، مالیاتی، بخشنامه های گمرکی و بازرگانی



ترخیص کالا . صادرات . واردات . ترانزیت در کانال کارورزمهر



Tel : 66899020



www.karvarz.com



Karvarz@gmail.com



 



https://telegram.me/karvarzmehr



 



 



توجه کنید وقتی مرتب با فرزندتان صحبت می کنید و در گفتگوها گوشزد می کنید که در این زندگی، چقدر سختی و عذاب کشیده اید چقدر رنج دیده اید و چه فداکاریها که نکرده اید...



 



در واقع مرتب به فرزندتان القا می کنید که من قربانی این زندگی هستم و تو تنها چشم امید و ناجی من هستی.



حالا او خودش را نجات دهنده شما تصور می کند و هیچ لحظه ای را برای نجات شما از دست نمی دهد، غافل از اینکه خودش تمام زندگیش را با نگرانی برای شما از دست میدهد.



در قبال رسیدگی و عشقی که به فرزندانمان میدهیم آنها را مدیون و بدهکار و ناامن نکنیم، به آنها کمک کنیم زندگی های مستقل و ذهن های آرام داشته باشند.



قابل توجه کلیه انبارهای شهری و متصدیان استر یپ کالا در سراسر کشور



 



با توجه به راه اندازی نرم افزار جدید انبار شهری از روز دوشنبه مورخ  1395/08/03 ؛ کلیه عملیات صورت گرفته در انبارهای شهری اعم از تخلیه کالاهای خارج شده از گمرک و همچنین خروج کالا از انبار در سامانه انبارهای شهری به آدرس http://wms.irica.co قابلیت انجام دارد و با استفاده از این نرم افزار امکان استعلام پیامکی و آنلاین برای پاسگاه های نیروهای انتظامی  فراهم می گردد.



لذا از کلیه انبارهای شهری تقاضا می شود اطلاعات خود را جهت دریافت نام کاربری و رمز عبور برای فعالیت در سامانه انبار شهری به آدرس ایمیل uwarehouse.s@gmail.com ارسال کنند



 



شایان ذکر است انبارهای شهری استان هرمزگان نیز از تاریخ مذکور میبایست از سامانه جدید برای ثبت اطلاعات ورود و خروج کالا استفاده کنند.



 



تاریخ تعلق مالیات در قانون مالیات بر ارزش افزوده



 



در مورد عرضه کالا : تاریخ صورتحساب، تاریخ تحویل کالا، تاریخ تحقق معامله کالا، حسب مورد، هر کدام که مقدم باشد. در صورت استفاده از سامانه های مکانیزه فروش، تاریخ تعلق مالیات، تاریخ ثبت فروش در سامانه مذکور می‌باشد.



 



در مورد برداشت: تاریخ برداشت برای مصارف شخصی.



 



در مورد معاوضه: تاریخ معاوضه کالا و خدمات.



 



در مورد ارائه خدمات: تاریخ صورتحساب یا تاریخ ارائه خدمت، هر کدام که مقدم باشد، حسب مورد.



 



در مورد صادرات کالا: هنگام صدور به خارج از کشور (از حیث استرداد).



 



در مورد واردات کالا: تاریخ ترخیص کالا از گمرک.



 



در مورد واردات خدمت: تاریخ ثبت در دفاتر و یا تاریخ پرداخت ما به ازاء، هر کدام که مقدم باشد.



 



در مورد صادرات خدمت: تاریخ صدور صورتحساب و یا دریافت ما به ازاء، هر کدام که مقدم باشد .



 



 



راه‌اندازی سامانه جدید راستی آزمایی برخط اظهارنامه‌های مالیاتی



 



رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سامانه جدید و الکترونیکی مالیاتی بزودی راه‌اندازی و در آن اظهارنامه‌های مؤدیان با اطلاعات برخط همه منابع اطلاعاتی موجود راستی آزمایی می‌شود.



 



سید کامل تقوی‌نژاد افزود: اعداد قید شده در اظهارنامه در سامانه جدید وارد و با اطلاعات اخذ شده از منابع بانکی، بیمه، گمرک، حمل ونقل، شهرداری، راه و شهرسازی، ثبت اسناد و املاک، ثبت احوال و شرکت پست راستی آزمایی خواهد شد.



 



به گفته او «البته هم‌اکنون نیز اطلاعات گمرک، ثبت احوال و شرکت پست به صورت برخط و سایر دستگاه‌ها به صورت آفلاین در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد



 



معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: با اجرای سامانه جدید انتظار می‌رود حدود ۹۰ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی پذیرفته و تنها به ۱۰ درصد اظهارنامه ها رسیدگی شود.



 



آنچنان که تقوی‌نژاد گفت، هم‌اکنون محاسبه مالیات توسط سازمان امور مالیاتی (علی الراس) از روی ناچاری صورت می‌گیرد اما بزودی این شیوه هم حذف می‌شود که امیدواریم این حذف از استان کرمانشاه کلید بخورد.



 



رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین درباره چگونگی همخوانی شعار رونق تولید با افزایش درآمد مالیاتی گفت: ما معتقدیم که بخش عمده‌ای از اقتصاد با عنوان خاکستری و سیاه مالیات نمی‌دهند که مربوط به حوزه قاچاق و سایر بخش‌های پنهان مالی است که به فرار مالیاتی مشهور است.



 



تقوی‌نژاد عنوان کرد: از نظر سازمان امور مالیاتی کشور مؤدیان مالیاتی راستگو هستند و درصد کمی هم که ممکن است اطلاعات غلط بدهند با ابزارهای مختلف از جمله کنترل حساب بانکی راستی آزمایی می‌شوند.



 



 



 



در کارگاهی صاحب کارگاه با برادر خود اشتغال به کار دارد آیا این کارگاه با استناد به ماده ۱۸۸ قانون کار یک کارگاه خانوادگی شناخته شده و از شمول مقررات قانون کار خارج می باشد؟



 



نظر به اینکه برابر ماده ۱۸۸ قانون کار صرفاً کارگران کارگاههای خانوادگی که انجام کار در آنها منحصراً توسط صاحب کار و همسر و خویشاوندان نسبی درجه یک از طبقه اول وی انجام می شود از شمول این قانون مستثنی شناخته شده اند .



 



از طرفی برادر و خواهر به موجب ماده ۱۰۳۲ قانون مدنی جزء خویشاوندان طبقه دوم محسوب می گردند لذا به این اعتبار، کارگاهی که در آن کار توسط برادر و خواهر انجام می شود کارگاه خانوادگی تلقی نشده و مشمول قانون کار خواهد بود.



 



 



قابل توجه خدمت گیرندگان محترم گمرک بوشهر1



 



از  روز دوشنبه مورخ 1395/08/3 اظهار واردات فقط از طریق پنل " دور اظهاری واردات با بارنامه " انجام خواهد شد و اظهار از پنل  " دور اظهاری واردات " امکان پذیر نخواهد بود.



 



 



 



لذا مطلوب است از صحت اطلاعات بارنامه ( کد تعرفه ، تعداد ، وزن ، شماره کانتینر و ... ) قبل از اظهار اطمینان حاصل فرمایید و در صورت مشاهده مغایرت ، به شرکت حمل صادر کننده ترخیصیه الکترونیک مراجعه کرده و نواقص را برطرف نمایید.



 



 



پرسش : دارنده چک بلامحلی به اداره ثبت محل مراجعه و درخواست اجرا نموده است ، آیا صاحب حساب می تواند با طرح ادعای جعلیت چک عملیات اجرای چک را متوقف نماید؟



 



پاسخ : ادعای مجعولیت سند رسمی عملیات اجرائی راجع به آن را موقوف نمی کند، مگر پس از اینکه مستنطق قرار مجرمیت متهم به جعل را صادر و مدعی العموم هم با آن موافقت کرده باشد. بنابرین چون چک در حکم اسناد لازم الاجرا می باشد در صورتی که حکم قطعی مبنی بر جعلی بودن چک صادر شده باشد اجرای ثبت به استناد ماده ۹۹ قانون ثبت و نظریه شماره ۱۶۳۶/۷ مورخ ۱۶/ ۳/ ۸۳ اداره حقوقی قوه قضائیه و درخواست ذی نفع می تواند ادامه عملیات اجرائی را متوقف کند



مهمترین تغییرات طبق آئین نامه جدید معاملات_فصلی  سال 95 موضوع ماده169 مکرر ق.م.م



 



1تاریخ لازم الاجرا برای آیین نامه اجرایی جدید معاملات فصلی



 



با اینکه تاریخ اجرای آیین نامه اجرایی جدید معاملات فصلی از ابتدای فصل بهار95 می باشد اما نحوه ارسال فهرست معاملات فصل بهار و تابستان سال 95 کماکان مطابق مقررات و دستورالعملهای قبلی صادره سازمان امور مالیاتی است  .



 



 2اشخاص مشمول ارسال معاملات فصلی



 



1- کلیه اشخاص حقوقی.



2-اشخاص حقیقی که بر اساس 7 مرحله فراخوان مشمول اجرای مالیات بر ارزش افزوده شده اند.



3-اشخاص حقیقی دارای بیش از 30 میلیارد ریال فروش کالا و خدمات در سال.



4- اشخاص حقیقی که 10 برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده آنها در  سال 91 بیش از 30 میلیارد ریال است.



 



 3مهلت ارسال معاملات فصلی



 



مهلت ارسال فهرست معاملات هر فصل تا یکماه و نیم پس از پایان هر فصل میباشد.



 



فصل بهار تا 15 مرداد



فصل تابستان تا 15 آبان



فصل پاییز تا 15 بهمن



فصل زمستان تا 15 اردیبهشت سال بعد



 



 4نصاب معاملات فصلی



 



قبلا" برای کلیه معاملات (شامل خرید و فروش) زیر 10% نصاب معاملات کوچک دولتی ، نیاز به ثبت شماره اقتصادی طرف معامله نبود اما در آیین نامه جدید شرایط محدود شده به این شکل که:



 



1- ثبت تجمیعی و بدون شماره اقتصادی محدود به عملیات خرید بوده و شامل فروش نمیباشد.



 



2-فقط اشخاص حقیقی را میتوان بصورت تجمیعی ثبت نمود و کلیه اشخاص حقوقی حتی اگر معامله با آنها زیر نصاب باشد را باید با شماره اقتصادی و بصورت غیر تجمیعی ثبت نمود.



 



3- نصاب از 10%  به  5%  کاهش یافته است.



بدین صورت ؛ در سال 95 که نصاب معاملات کوچک دولتی 200.000.000 ریال است تا 5% آن یعنی 10.000.000 ریال برای خریدهای از اشخاص حقیقی نیاز به ثبت شماره اقتصادی نبوده و میتوان آن معاملات را بصورت تجمیعی ثبت نمود.



 



 



 5مهلت رسیدگی معاملات فصلی



 



طبق آیین نامه اجرایی جدید ماده 169 مکرر ؛ مهلت رسیدگی سازمان امور مالیاتی به چگونگی انجام تعهدات مودیان،  5 سال تعیین شده است.



بدین صورت ؛ نگهداری اسناد و دفاتر و مدارک حسابداری حداقل تا 5 سال جهت رسیدگی معاملات فصلی اجباری میباشد.



البته رسیدگی ارزش افزوده نیز تاکنون فاقد سقف زمانی میباشد.



 



 



6جرائم عدم انجام تکالیف قانونی مقرر در  ماده 169



 



1-عدم صدور صورتحساب فروش کالا و ارائه خدمات - 1% مبلغ مورد معامله



 



2- عدم درج شماره اقتصادی خود یا طرف معامله -2% مبلغ مورد معامله



 



3-استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود -2% مبلغ مورد معامله



 



4-عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی طبق روشهای تعیین شده -1% مبلغ معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است.



 



تبصره- درصورت انجام همزمان تخلفات ردیف 1 و 2 در هر معامله ، جریمه قابل محاسبه و مطالبه حداکثر معادل 2% مبلغ همان معامله میباشد.



 



 



دعوای الزام به تنظیم سند رسمی



 



نخستین اثر حقوقی قولنامه، تنظیم سند رسمی است؛ اعم از اینکه، آن را قولنامه (تعهد فروش) یا مبایعه‌نامه (سند فروش) بنامیم . قولنامه حاوی یک تعهد و قول است.



 



هنگامی که خریدار و فروشنده قصد انجام معامله‌ای را دارند اما هنوز مقدمات لازم را فراهم نکرده‌اند، قراردادی منعقد کرده و در آن، دو طرف تعهد می‌کنند که معامله را با شرایط معین و ظرف مهلتی خاص انجام دهند. این توافق‌ها مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی است.



 



موضوع مهم، این است که سند مورد نظر، اثبات‌کننده وقوع معامله و مالکیت باشد و حال آنکه قولنامه چنین اثری را ندارد. به این معنا که تا زمانی که فروشنده در دفتر اسناد رسمی ملک را منتقل نکرده است، نه خریدار می‌تواند ادعای انجام معامله را داشته باشد و نه اشخاص ثالث می‌توانند به وقوع معامله بین طرفین استناد کنند. در روند عادی، طرفین در دفترخانه حاضر و با رعایت تشریفات مورد نیاز، اقدام به ثبت مالکیت می‌کنند که این مهمترین اثر حقوقی قولنامه است.



 



حال اگر یکی از طرفین معامله از تعهدات خود سر باز زند چه اتفاقی می‌افتد؟ در این فرض، مهمترین اثر قولنامه که تنظیم سند و انتقال است، آشکار می‌شود و متعهدله می‌تواند الزام متعهد را به انجام تعهد بخواهد.



 



محکمه نیز با توجه به مفاد قرارداد و اوضاع و احوال، امارات و قراین موجود، حکم خود را صادر می‌کند و تا زمانی که به این تعهد عمل نشود، همچنان به قوت خود باقی است و حتی مرگ متعهد نیز نمی‌تواند تعهد را از بین ببرد و این تعهد به وراث منتقل می‌شود و در صورت امتناع آنها، دادگاه می‌تواند الزام آنها به تنظیم سند را بخواهد .



این حسابها مشکوک به پولشویی است



يسنا/ «پولشويي» واژه غريبي در نظام بانکي نيست و خاصه مشتريان بانک ها به دفعات آن را شنيده اند، به ويژه اينکه در ماههاي اخير هم بارها اين موضوع با پيش آمدن ماجراي FATFمطرح و مورد توجه قرار گرفت. اما با اين حال شايد اين ابهام براي مخاطبان شبکه بانکي وجود داشته باشد که کدام حسابها مي تواند مشکوک به پولشويي بوده و رمينه آن را فراهم آورد؟



 



به گزارش ايسنا، پولشويي بيان کننده فرآيندي است که در مسير آن پول کثيف و در واقع پول حاصل از عمل يا اقدامات مجرمانه پاک مي‌شود به طوري که داراي ظاهري مشروع و بدون هيچ اثري که منشاء آن جرم باشد تبديل خواهد شد. اين در حالي است که حدود ۲۷ سال است که واژه پولشويي به ادبيات حقوقي و قانون‌گذاري در اين زمينه وارد شده و اکنون اغلب کشورهاي جهان قوانيني دارند که به موجب آن عمل پولشويي به صراحت جرم تلقي مي‌شود. همچنين چارچوب ها و مقررات منطقه اي و بين المللي قابل توجهي در زمينه مبارزه با پولشويي تدوين شده که از جمله مهمترين آنها مي توان به گروه ويژه اقدام مالي اشاره کرد که اخير نام ايران را از ليست سياه خود خارج کرده است.



 



اما بر اساس ماده(۲) قانون مبارزه با پولشويي ايران که در بهمن‌ماه ۱۳۸۶ به تصويب رسيده پولشويي اين گونه تعريف مي‌شود که تحصيل، تملک، نگه‌داري و اي استفاده از عوايد حاصل از فعاليت‌هاي غيرقانوين با علم به اينکه به طور مستقيم يا غيرمستقيم در نتيجه ارتکاب جرم به دست‌آمده باشد. همچنين تبديل، مبادله و يا انتقال عوايدي به منظور پنهان کردن منشاء غيرقانوني آن با علم به اينکه به طور مستقيم يا غيرمستقيم ناشي از ارتکاب جرم بوده يا کمک به انجام دهنده آن مي‌کند به نحوي که وي مشمول آثار و تبعات قانوني ارتکاب آن جرم باشد.



 



همچنين در بند ديگري از اين ماده قانوني جرم پولشويي به گونه‌اي ديگر تعريف مي‌شود که بر اساس آن پنهان يا کتمان کردن ماهيت واقعي منشاء، منبع، محل، نقل‌و انتقال، جابه‌جايي يا مالکيت عوايدي که به طور مستقيم يا غيرمستقيم در نتيجه جرم به دست‌آمده باشد.



 



در هر صورت خدمات متنوعي که در بانک‌ها ارائه مي‌شود مي تواند هريک به راهي براي پولشويي تبديل شود از جمله تسهيلات بانکي، گشايش اعتبار اسنادي، صدور ضمانت‌نامه گواهي سپرده، اوراق مشارکت و يا کارت هديه که مي‌توانند براي مقاصدي همچون پولشويي مورد استفاده قرار گيرند.



 



بنابراين هنگام ارائه خدمات به مشتري لازم است که واحدها و شعب مراقبت‌هايي داشته باشند تا بتوانند موارد مشکوک را کنترل و مورد بازبيني دقيق قرار داده و در صورت ظن به استفاده مشکوک به خدمات و محصولات بانکي مراتب را گزارش کنند.



 



اما برخي حساب‌ها و عملياتي که از سوي مشتري مي‌تواند مشکوک به پولشويي باشد در چند مورد قابل بررسي است.



 



وقتي که مشتري درخواست کند مکاتبات بانک با او به آدرس محل سکونت وي ارسال نشود يا اينکه به طور مکرر نماينده معرفي شده از سوي خود جهت انجام عمليات بانکي را بدون دليل موجه تغيير دهد. مشتري از ارائه اصل مدارک هويتي و اطلاعات درخواستي از سوي بانک‌ امتناع کند، به ويژه زماني که مي‌داند اين اطلاعات در سوابق وي بايگاني خواهد شد. وقتي اسنادي ارائه کند که جعلي به نظر مي‌رسد و يا اينکه اصل اسناد درخواستي از بانک‌ را تحويل نداده و تنها کپي آن‌را ارائه مي‌کند، مي‌تواند رفتاري مشکوک باشد.



 



موضوع ديگر به نقل‌وانتقالات ريالي و ارزي مشکوک برمي‌گردد چرا که نوع نقل وانتقال يک حساب شاخص مهمي در تشخيص عمليات حساب براي مقاصد پولشويي محسوب مي‌شود؛ بنابراين شعب در صورت مشکوک شدن به انجام نقل و انتقال يک حساب براي مقاصد پولشويي پس از بررسي سوابق و گردش عمليات حساب در صورت تشخيص عدم تناسب نقل و انتقال و گردش عمليات حساب با حرفه‌اي که مشتري اعلام کرده موضوع را بررسي خواهند کرد.



 



در اين مورد نيز چند برخورد مشکوک به پولشويي خواهد بود. اول آنکه در صورت ارائه خدمات بانکي خصوصي طي قراردادي بين بانک و مشتري نقل و انتقال غيرمعمول وجوه بين حساب‌هاي مرتبط يعني حساب‌هاي متعلق به يک شخص حقيقي يا حقوقي که نقل و انتقال بين اين حساب‌ها در قالب خدمات بانکي خصوصي قرار مي‌گيرد، جزوي از عمليات مشکوک باشد.



 



همچنين انتقال وجوه کلان از حساب اشخاص حقوقي به حساب شخصي مديران آن‌ها و انتقال اين قبيل وجوه از طريق ابزارهاي الکترونيکي از يک حساب مشتري خارجي و يا به حساب آن. يا نقل و انتقال مستمر و يا کلان از حساب‌ کارکنان بانک به ساير حساب ها بدون وجود اسناد مثبته يا به اين حساب ها.



 



تقاضاي انتقال وجوه ارزي با مبالغ کلان به خارج از کشور بدون ارتباط با حرفه مشتري، تغيير ناگهاني روش مبادلات ارزي مشتري و عدم تطابق آن با فعاليت‌هاي معمول وي نيز مي تواند حساسيت برانگيز باشد ... از سوي ديگر واريز مکرر نقدي اسکناس خارجي به حساب ارزي گشايش يافته آنهم زماني که با کار مشت



 



ري تناسبي ندارد. به اين مجموعه بايد حواله‌هاي ارزي وارده نامتناسب با فعاليت صاحب حساب و همچنين استفاده مشکوک او از خدمات و محصولات بانکي را اضافه کرد.



 



موارد ديگري نيز در زمره حساب‌هاي مشکوک به پولشويي قرار مي‌گيرد؛ زماني که يک مشتري انواع حساب‌هاي ريالي و ارزي به نام اشخاص حقيقي و حقوقي در شعبه‌هاي مختلف داشته و با فعاليت او هماهنگي ندارد يا هنگامي که حساب‌هاي سپرده وي به دفعات واريز و برداشت يک‌جا و عمده دارد. همچنين حساب مشتري که نوع فعاليت اقتصادي او نقدمحور است و حجم نقل و انتقالات به حساب او بيش از سطح فعاليت انتظاري اش بوده باشد.



 



در رابطه با گشايش حساب‌ها هم بايد چند مورد را يادآور شد که زمره حسابهاي مشکوک قرار دارند. بر اين اساس در حساب‌هاي گشايش يافته به نام فرزندان زير سن قانوني يا وابستگاني که مشتري قيم آن‌ها است اگر واريز و برداشت به دفعات و با مبالغ کلان انجام شود به نحوي که با نوع فعاليت حرفه‌ آن هم‌خواني ندارد. در عين حال که حساب‌هاي وي به نام شخص ديگر وبا ارائه وکالت نامه بوده و يا توسط اتباع خارجي از گردش عملياتي بالايي برخوردار باشد.



 



هنگامي که تغيير قابل توجهي در الگوي گردش عمليات حساب‌هاي گشايش يافته توسط اشخاص حقيقي و حقوقي به ويژه اشخاص فعال در زمينه صادرات و واردات ايجاد مي‌شود مي‌تواند حساسيت‌ها در مورد پولشويي را افزايش دهد. همچنين حساب‌هايي که توسط خيريه‌ها، موسسات غيردولتي عام‌المنفعه و تعاوني ها که داراي گردش عملياتي بالا و عمليات بانکي نا متناسب با زمينه فعاليت آن‌ها باشند جزوي از اين موارد است.



 



در عين حال که گشايش سپرده‌هاي بلند مدت متعدد با مبالغ کلان و انسداد آن‌ها قبل از سررسيد آنهم بدون توجيه منطقي و يافعال کردن حساب‌هاي راکد با ارقام کلان از رفتارهاي مشکوک مشتريان در رابطه با پولشويي است