شرح خبر

موارد تشخیص علی_الرأس درآمد مشمول مالیات مؤدی , اشخاص_وابسته و نحوه برخورد استاندارد حسابداری با آنها

سه شنبه, ۱۵ فروردین ۱۳۹۶

قاچاق سازمان یافته ۱۶کانتینر اسباب بازی در استانهای جنوبی کشور با همکاری یک شرکت خصوصی پیمانکار، درنتیجه هماهنگی دستگاههای اجرایی و انتظامی کشف شد.



 



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  در ماههای اخیر مبارزه با قاچاق کالا روند رو به جلویی را در پیش گرفته است. انتشار پیاپی اخبار مربوط به قاچاق کالا و کشف و شناسایی باندهای سازمان یافته قاچاق در کشور  از جمله پرونده قاچاق 210کانتینری می‌تواند مهر تاییدی بر این ادعا باشد.



 



در نمونه‌ای از قاچاق سازمان یافته در استانهای جنوبی کشور، با تلاش مامورین و کارکنان دستگاههای متولی مبارزه با قاچاق کالا، باند واردات قاچاق متشکل از چندین ترخیص‌کار و کارمند شناسایی می‌شود. به بیان ساده این شبکه قاچاق اقدام به واردات بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی میکرده است که یک نمونه آن واردات بدون پرداخت حقوق دولتی محموله اسباب بازی بود.



 



در پرونده مذکور، قاچاقچیان  16کانتینر کالا  محتوی اسباب بازی و مصنوعات دکور چوبی به ارزش بیش از 2میلیارد تومان، بدون اظهار به گمرک و بدون پرداخت حقوق  ورودی و عوارض متعلقه به همراه دیگر کانتینرهای اظهاری را با تبانی یک شرکت خصوصی پیمانکار با صدور بیجکهای صوری  و جعلی از گمرکات جنوبی به کشور وارد کرده‌اند.



 



در این مورد شرکت آ.م.ج به عنوان وارد کننده اصلی فعالیت کرده است که در هنگام خروج 6 کانتینر کالای مذکور  از گمرک، این محموله توسط یگان انتظامی به ظن قاچاق متوقف شده و مشاهده می‌شود که کالای توقیفی از نظر نوع و وزن  با کالای اظهاری کاملا مغایر میباشد. بررسیهای  بیشتر یک کارگروه کارشناسی نشان می‌دهد تعدادی از کانتیرها بدون انجام تشریفات مقدماتی نظیر اظهار و ارزیابی خارج شده‌اند. در این پرونده هنوز مشخص نشده است که آیا بیجکهای جعلی مستند خروج کالا بوده است یا خیر؟



 



سوالی دیگری که در خصوص این پرونده وجود دارد این است که در صورت صدور بیجکهای خروج توسط شرکت خصوصی  پیمانکار سازمان بنادر، علت عدم انطباق با اظهارنامه ی تنظیمی چه بوده است؟



 



یک مقام مطلع به خبرنگار تسنیم میگوید: در شرایط فعلی هیچ گاردی از گمرک ایران در درب خروج بندر مربوطه حضور ندارد. در صورت صحت این موضوع می توان گفت که ناهماهنگی بین دستگاههای متولی تجارت خارجی بار دیگر باعث ناکارامدی و ایجاد رخنه های جدی برای قاچاق کالا شده است.



 



قاچاقچیان 26خرداد ماه سال جاری دو کانتینر کالا را به وزن 18 تن با اخذ بیجک صوری در جوف کالای اظهارنامه کوتاژ مشخص قرار میدهند. در مورد دیگر سه دستگاه کانتینر جمعا به وزن 22تن اسباب بازی با اخذ بیجکهای صوری در جوف کالای اظهار نامه کوتاژ مشخص در 11خرداد ماه به صورت غیر قانونی خارج میشود. این موارد 10کانتینر دیگر در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری نیز تکرار میشود. در مجموع 11 مورد از این تخلف سازمان یافته در طی دو ماه انجام شده و 16کانتینر به صورت قاچاق و غیر قانونی از گمرکات خارج میشود.



 



از آنجا که بهای کالای از دست رفته بیش از دو میلیارد تومان بوده است، با توجه به مجاز بودن واردات این کالا و به استناد ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبلغ 2 میلیارد و 200میلیون تومان به عنوان بهای کالای از دست رفته و حداکثر 6میلیارد تومان به عنوان جریمه و در مجموع 8میلیاردو 800میلیون تومان از از قاچاقچیان  مطالبه گردید.



 



گفتنی است در این پرونده علیه مدیر عامل شرکت خصوصی ص.س طرف قرارداد با یکی از سازمانها به دلیل مشارکت در قاچاق سازمان یافته و  جعل اسناد اعلام جرم صورت گرفت. همچنین از مقام قضایی برای ترخیص کاران این محموله به عنوان عاملین و  مباشرین اصلی قاچاق سازمان یافته و به کارگیری اسناد مجعول، تعقیب کیفری درخواست شد.



 



به گزارش تسنیم، چندین شرکت دیگر از جمله شرکتهای ش.ک.ب و ف.ت.پ به همین روش و البته با استفاده از کارت بازرگانی یکبار مصرف اقدام به قاچاق انواع کالاها نموده‌اند. در خصوص این پرونده گفتنی است نامی از دلالان اصلی به هیچ عنوان در اظهار نامه‌ها دیده نمی‌شود اما با پیگیری‌هایی که از سوی ماموران انتظامی و اجرایی به عمل میاید نفرات اصلی دخیل در این پرونده شناسایی و دستگیر میشوند. بنا بر اطلاعات موجود با توجه به حجم بسیار گسترده این تخلف بعد از دستگیری دلالان اصلی برای سه برادر بیش از صد میلیارد تومان قرار تعیین میشود.



 



متن / قانون مالیاتهای مستقیم



 



ماده ۱۴۵ : سود دریافتی به هر عنوان در موارد زیر از پرداخت مالیات معاف است:



 



۱ . سود متعلق به سپرده‌های مربوط به كسور بازنشستگی و پس انداز كارمندان و كارگران نزد بانك‌های ایرانی در حدود مقررات استخدامی مربوطه.



 



۲ . سود یا جوایز متعلق به حساب‌های پس انداز و سپرده‌های مختلف نزد بانك‌های ایرانی یا مؤسسات اعتباری غیر بانكی مجاز.



این معافیت شامل سپرده‌هائی كه بانك‌ها یا مؤسسات اعتباری غیر بانكی مجاز نزد هم می‌گذراند نخواهد بود.



 



۳ . جوایز متعلق به اوراق قرضة دولتی و اسناد خزانه.



 



۴ . سود پرداختی بانك‌های ایرانی به بانك‌های خارج از ایران بابت اضافه برداشت (اوردرافت) و سپردة ثابت به شرط معاملة متقابل.



 



۵ . سود و جوایز متعلق به اوراق مشاركت.



 



تبصره - در مواردی كه در قانون مالیات‌های مستقیم به بانك‌ها اشاره می‌شود، امتیازات، تسهیلات، ترجیحات و تكالیف ذكر شده شامل مؤسسات اعتباری غیر بانكی كه به موجب قانون یا با مجوز بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده‌اند یا می‌شوند، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع كوچك، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الكترونیك، صنایع دریایی و بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش كشاورزی نیز خواهد شد.



 



 



وجود اصل چک، در دست افراد، به خودی خود نشان دهنده طلب آنهاست.



 



در اکثر موارد، دادگاهها بقاء اصل چک و اصل گواهینامه عدم پرداخت و مستندات در نزد افراد را نشان دهنده باقی بودن دین و عدم تسویه وجه چک می دانند و در نتیجه حکم به استحقاق دارنده چک، می دهند.



 



بنابراین توصیه می شود در هر موردی که قصد تسویه وجه چک را داشتید اصل چک و اصل گواهی عدم پرداخت بانک را همزمان با تسویه وجه چک، از دارنده چک، بازپس بگیرید.



ثبت شرکت در عمان



 



خدمات ثبت شرکت در عمان شامل اخذ اقامت ممتاز ۲ ساله عمان می باشد به همراه ثبت شرکت – که اقامت ممتاز ۲ ساله عمان قابلیت تردد در حاشیه خلیج فارس رادارد بدون ویزا و به همراه لیبل ویزای ۲ ساله یک ID کارت ۲ ساله به متقاضی داده میشود که قابلیت افتتاح حساب بانکی شخصی در بانک های لوکال و بین المللی را دارد.



 



ثبت شرکت در عمان به ۲ صورت انجام می پذیرد:



ثبت شرکت در عمان نوع اول



۱ثبت شرکت صد در صد لوکال و به نام عمانی ثبت می شود و وکالت تام الاختیار به به شریک ایرانی داده می شود و شرکت ۵ ساله بوده و سالانه هزینه کفیل تمدید خواهد شد و خوبی این نوع شرکت این است که به هیچ عنوان این شرکت ایرانی حساب نمی شود و یک شرکت عمانی شناخته شده البته با وکالت کامل به شریک ایرانی



ثبت شرکت در عمان نوع دوم



۲در این ثبت شرکت شریک ایرانی می تواند ۷۰ درصد سهام را دارا باشد به شرط اینکه علاوه بر اسناد شرکت ایران و سوء پیشینه خود پیرینت حساب بانکی شخصی وی دارای موجودی معادل ۵۰۰۰۰۰ دلار امریکا باشد و مدیریت این شرکت نیز با شریک ایرانی می باشد.



 



ثبت شرکت در عمان با مسئولیت محدود



۱- شرکت با مسئولیت محدود رایج ترین نهاد کسب و کار برای راه اندازی یک شرکت در کشور عمان است. مانند همیشه، این شرکت یک نهاد حقوقی یا حقیقی است. به طور خاص، یک شرکت شامل صاحبان آن، سهامداران و مدیران و افرادی که آن را اداره می کنند.



۲- یک شرکت مسئولیت LCC عمانی با اعضای خارجی باید ۱) حداقل یک مدیر و دو سهامدار ۲) میزان سهم سرمایه حداقل ۳۹۰ هزار دلار ۳) دفتر کار محلی را در اختیار داشته باشد



۳- در شرکت عمانی باید حداقل ۳۰ درصد از سهام متعلق به عمان، ایالات متحده، و یا شهروند شورای همکاری خلیج فارس باشد مگر در مواردی که توسط وزارت صنعت و معدن مجاز شناخته شده باشد.



۴- طبق قانون سرمایه گذاری خارجی (۱۹۹۴) نیاز به یکی از شرایط ذیل ضروری است.  



مالکیت ۱۰۰٪ توسط عمان، اتباع شورای همکاری خلیج فارس و یا آمریکا



مالکیت ۱۰۰ درصدی خارجی با تایید وزارت تجارت و صنعت برای فعالیت های که اقتصاد عمان را بهره مند می سازد و پرداخت سهم سرمایه ۱.۳ میلیون دلار



مالکیت ۱۰۰ درصدی خارجی برای شرکت های که برای قراردادهای دولت عمان کار می کنند



حداقل ۳۰٪ مالکیت محلی و پرداخت سهم سرمایه ۳۹۰ هزار دلار آمریکا



تاسیس شرکت در منطقه آزاد تجاری



 



مزایای ثبت شركت در عمان



 



۱- اتباع كشوری های عضو شورای همکاری خلیج فارس GCC مجاز به مالكیت ۱۰۰ درصد ثبت شركت در عمان می باشند.



۲- عمان دارای سه منطقه آزاد تجاری برای ثبت شركت در عمان و چندین ناحیه صنعتی است كه به شركتهای خارجی ۱ ) حق مالكیت خارجی ۲) تا ۵۰ سال معافیت مالیاتی ۳) حمایت های ویژه زیر ساختی ارائه می دهد.



۳- شركت با مسئولیت محدود LLC كه در عمان به ثبت رسیده متحمل پرداخت مالیات تكلیفی ۱) سود سهام ۲) اموال یا ۳) مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد.



۴- عمان مایل به تکرار موفقیت دبی است و به ادامه آزاد سازی و رشد ۷٪ برای آینده قابل پیش بینی پرداخته است.  



۵- مخارج دولتی نمایانگر ۳۲٪ از کل تولید داخلی این كشور است. اخذ قراردادهای دولتی می تواند فوق العاده پر سود باشد. شرکت های خارجی مجری قراردادهای دولتی می تواند ۱۰۰٪ مالکیت خارجی داشته باشند.



 



منبع:مجله واردات صادرات



جدید ترین اخبار بازرگانی، ترخیص کالا ، بخشنامه های گمرکی و بازرگانی



ترخیص کالا . صادرات . واردات . ترانزیت  www.karvarz.com



 



متن / قانون مالیاتهای مستقیم



 



ماده ۱۵۳ : درآمد مشمول مالیات املاكی كه به اجاره واگذار می‌گردد عبارت است از كل مال‌الاجاره، اعم از نقدی و غیر نقدی، پس از كسر بیست و پنج درصد بابت هزینه‌ها و استهلاكات و تعهدات مالك نسبت به مورد اجاره.



 



درآمد مشمول مالیات در مورد اجارة دست اول املاك مورد وقف یا حبس بر اساس این ماده محاسبه خواهد شد.



 



در رهن تصرف، راهن طبق مقررات این فصل مشمول مالیات خواهد بود.



 



هرگاه موجر مالك نباشد، درآمد مشمول مالیات وی عبارت است از مابه‌التفاوت اجارة دریافتی و پرداختی بابت ملك مورد اجاره.



 



حكم این ماده در مورد خانه‌های سازمانی متعلق به اشخاص حقوقی در صورتی كه مالیات آنها طبق دفاتر قانونی تشخیص شود جاری نخواهد بود.



 



یادداشت / صدور چک از حساب مسدود



 



صدور چک از حساب مسدود، کلاهبرداری، به شمار نمی رود ولی برابر قانون صدور چک، این اقدام (صدور چک‌ از حساب مسدود) در حکم صدور چک بی محل، شناخته شده و جرم، محسوب می شود.



آیا کارفرما نسبت به پرداخت مزد و مزایای کارگران در ایام بیماری تکلیفی دارد؟ 



 



اقلامی از مزد و مزایای جنبی که وفق مقررات مربوط مشمول کسر حق بیمه قرار می گیرد و مالاً سازمان تامین اجتماعی نیز از بابت آنها در ایام بیماری اعم از کوتاه مدت و دراز مدت غرامت مزد پرداخت می نماید کارفرما تکلیفی نسبت به این قبیل پرداخت ها در ایام بیماری کارگران پیدا نمی کند بدیهی است آن قسمت از دریافتی های کارگر در زمان اشتغال مانند عیدی و پاداش، بن کارگری و عائله مندی که مشمول اخذ حق بیمه نمی باشد و در نتیجه سازمان تامین اجتماعی از این بابت در ایام بیماری کارگران به آنان غرامتی پرداخت نمی کند لذا از آنجا که مستنداً به ماده 74 قانون کار ایام بیماری کارگران که به تأیید سازمان تامین اجتماعی رسیده باشد جزء روزهای کار آنان به حساب می آید بنابراین پرداخت مزایای یاد شده در ایام مذکور به عهده کارفرما خواهد بود



 



 



یادداشت / اطلاعات حقوقی



 



صرف امضای چک توسط صادرکننده و ظهرنویس



 



اصولا، صرف امضای چک، توسط صادرکننده و ظهرنویس،  موجب ایجاد تعهد برای امضاء کننده می ‌شود. بنابراين، نوشتن متن چک یا متن پشت چک توسط صادرکننده يا  شخص ديگر، تأثيری در موضوع، نخواهد داشت و باعث سلب مسئولیت از امضاء کننده چک یا ظهرنویس، نخواهد شد.



 



بنابراین، پیشنهاد می کنیم پیش از امضا اسناد و از جمله چک، متن سند و کیفیت و نوع تعهداتی که در آن آمده است را به دقت، مطالعه فرمایید



تکلیف کسر مالیات_تکلیفی طرف حسابهای ما



 



نحوه عمل درخصوص مالیات تکلیفی افرادی که در استخدام ما هستند و یا برای ما کار میکنند بدین شرح است:



 



اگر کارفرما با کارپذیر قرارداد پیمانکاری منعقد کند، مجاز به کسر هیچگونه مالیاتی نیست .



 



اگر رابطه حقوق و دستمزدی باشد دو حالت زیر اتفاق میفتد :



 



1- بیمه شده هم باشد که به اندازه معافیت اعلام شده سالیانه معاف و بقیه مشمول کسر مالیات مطابق قانون خواهد شد.



 



2- بیمه شده ما نباشد آنگاه :



 



الف - اگر از مشاغل موضوع تبصره ماده 86 اصلاحی باشد تمام دستمزد مشمول مقطوعاً ده درصد مالیات خواهد شد .



 



ب- اگر از مشاغل موضوع تبصره ماده  86 اصلاحی نباشد آنگاه کارفرما تکلیفی به کسر مالیات ندارد



یادداشت / اظهارنامه مالیاتی عملکرد ۱۳۹۵



 



آنچه که  " مهم " است در تکمیل اظهارنامه مالیاتی عملکرد ۱۳۹۵ به آن " توجه " داشته باشیم ؛؛؛



 



موارد مدنظر در اظهارنامه مالیاتی گروه های شغلی سه گانه برابر آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم /



 



فرم اظهارنامه مالیاتی برای صاحبان مشاغل موضوع آیین نامه یادشده برای هر یک از گروه های اول ، دوم و سوم باید حداقل شامل موارد زیر باشد ؛



 



گروه اول :



 



۱ . اطلاعات هویتی ( اطلاعات هویتی و مکانی - مجوزهای فعالیت اقتصادی )



۲ . درآمد مشمول مالیات ، بخشودگی های مالیاتی ، معافیت های قانونی و مالیات متعلق



۳ . موجودی مواد و کالا در اول و پایان دوره



۴ . واردات و صادرات کالاها و خدمات



۵ . صورت حساب سود و زیان



۶ . ترازنامه



۷ . اطلاعات شرکاء



۸ . اطلاعات حساب هاب بانکی مربوط به فعالیت شغلی



 



گروه دوم



 



۱ . اطلاعات هویتی ( اطلاعات هویتی و مکانی - مجوزهای فعالیت اقتصادی )



۲ . درآمد مشمول مالیات ، بخشودگی های مالیاتی ، معافیت های قانونی و مالیات متعلق



۳ . موجودی مواد و کالا در اول و پایان دوره



۴ . صورت درآمد و هزینه ( اطلاعات خرید و فروش کالا و خدمات و هزینه های مربوط )



۵ . اطلاعات اموال و دارایی ها مربوط به فعالیت شغلی



۶ . اطلاعات شرکاء



۷ . اطلاعات حساب های بانکی مربوط به فعالیت شغلی



 



گروه سوم :



 



۱ . اطلاعات هویتی ( اطلاعات هویتی و مکانی - مجوزهای فعالیت اقتصادی )



۲ . درآمدمشمول مالیات ، بخشودگی های مالیاتی ، معافیت های قانونی و مالیات متعلق



۳ . خلاصه درآمد و هزینه ( اطلاعات خرید و فروش کالا و خدمات و هزینه های مربوط )



۴ . اطلاعات شرکاء



۵ . اطلاعات حساب های بانکی مربوط به فعالیت شغلی



 



نکته مهم : در موادی که هر یک از اقلام اطلاعاتی فرم اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل برای هریک از مودیان فاقد موضوعیت باشد عدم تکمیل آن " خللی به اعتبار اظهارنامه " وارد نخواهد کرد .



 



آنچه که در این تکلیف مهم است ... حساب بانکی مرتبط با شغل مودی است که اگر اعلام و ابراز نشود اظهارنامه اعتبار لازم را نخواهد داشت و چه بسا پس از ارتباط با سامانه بانکی و اخذ حساب بانکی مرتبط با شغل مودی ، اظهارنامه تنظیمی و برآوردی اداره امور مالیاتی ملاک تعیین درامد و مالیات قرار گیرد



یادداشت / چک بلامحل . تعقیب صادر کننده چک



 



پرسش : شخصی چکی را دریافت کرده که بلامحل اعلام گردیده است، آیا می تواند جهت استیفای حقوق خود و تعقیب صادر کننده چک بلامحل، بصورت همزمان علاوه بر مراجعه به اداره ثبت محل، مبادرت به طرح شکایت کیفری و طرح دادخواست حقوقی در دادگاه بنماید؟



 



پاسخ : از نظر کیفری چنانچه کسی برای صدور چک بلامحل به دایره اجرای ثبت مراجعه کند و همزمان نیز شکایت کیفری طرح نماید عمل وی خلاف نبوده و رجوع به اجرای ثبت در مقام مطالبه حقوق خصوصی، انصراف از شکایت تلقی نمی شود. بنابرین جهت وصول حقوق خصوصی خود می تواند به اجرای ثبت مراجعه و صادر کننده چک بلامحل را از طریق طرح شکایت کیفری تحت تعقیب قراردهد و این دواقدام مخالف با یکدیگر نخواهد بود



 



اما از نظر حقوقی مطالبه وجه چک از دو مرجع بطور همزمان امکان پذیر نیست. اگر خواهان در پرونده مطالبه وجه چک اقدام به طرح دادخواست حقوقی نماید، نمی تواند به اجرای ثبت مراجعه کند و بلعکس، در این صورت دعوی خواهان در دادگاه قابل استماع نیست.



 



ضمنا اگر همزمان از طریق دو مرجع جهت وصول مبلغ چک اقدام و مبلغ چک را از طریق آن دو وصول کند، یعنی دو بار مبلغ چک را وصول نماید ، عمل او عملی مجرمانه بوده و از مصادیق کلاهبرداری محسوب می گردد.



 



لازم به توضیح است چکهای وعده دار – ضمانی و امانی وفق قانون جدید صور چک فاقد وصف کیفری هستند و اثبات وعده دار و … بودن چک به عهده صادرکننده چک میباشد.



متن / آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۶۹ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم



 



فصل هفتم : جرائم



 



ماده ۱۹ - عدم انجام هر یک از تکلیف مقرر در ماده ۱۶۹ قانون مشمول جریمه های مقرر در ماده مذکور به شرح زیر می باشد . جرائم مذکور با رعایت مهلت مقرر در ماده ۱۵۷ قانون قابل مطالبه خواهد بود .



 



۱ . عدم صدور صورتحساب فروش کالا یا ارائه خدمت ، ۲% مبلغ مورد معامله



 



۲ . عدم درج شماره اقتصادی خود ، ۲% مبلغ مورد معامله



 



۳ . عدم درج شماره اقتصادی طرف معامله ، ۲% مبلغ مورد معامله



 



۴ . استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران ، ۲% مبلغ مورد معامله



 



۵ . استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود ، ۲% مبلغ مورد معامله



 



۶ . عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان طبق روش های تعیین شده ، ۱% معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است



 



تبصره : در صورت انجام تخلفات موضوع ردیف های ۱ الی ۳ فوق در هر معامله ، جریمه قابل محاسبه و مطالبه حداکثر معادل ۲% مبلغ همان معامله خواهد بود .



 



مدتي است سامانه‌اي براي استعلام تعداد سيم‌کارت‌هاي ثبت شده به نام هر مشترک ايجاد شده و مشترکان مي‌توانند از طريق مراجعه به آدرس http://mobilecount.cra.ir/ با وارد کردن کدملي خود تعداد سيم‌کارت‌هايي که در اپراتورهاي مختلف مانند همراه اول، ايرانسل، رايتل و تاليا به نام آنها ثبت شده مطلع شوند.



 



موارد تشخیص علی_الرأس درآمد مشمول مالیات مؤدی



 



۱- در صورتی که تا موعد مقرر ترازنامه و حساب سود و زیان و یا حساب درآمد و هزینه و حساب سود و زیان، حسب مورد، تسلیم ‌نشده باشد.



 



۲ - در صورتی که مؤدی به درخواست کتبی ادارة امور مالیاتی ‌مربوط از ارائة دفاتر و یا مدارک حساب در محل کار خود خودداری ‌نماید



 



(منظور از محل کار در مورد اشخاص حقوقی نیز همان ‌اقامتگاه قانونی آنها می‌باشد مگر اینکه مؤدی قبلاً مرکز عملیات ‌خود را برای ارائة دفاتر و اسناد و مدارک کتباً به ادارة امور مالیاتی ‌مربوط اعلام نموده باشد.)



 



در اجرای این بند هر گاه  مؤدی از ارائة  قسمتی از مدارک حساب ‌خودداری نماید چنانچه مربوط به هزینه باشد از احتساب آن جزء هزینه‌های قابل قبول خودداری می‌شود و در صورتی که مربوط به‌ درآمد باشد درآمد مشمول مالیات این قسمت از طریق علی‌الرأس‌ تعیین خواهد شد.



 



۳ - در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک  ابرازی  برای محاسبه ‌درآمد مشمول مالیات به نظر ادارة امور مالیاتی غیرقابل رسیدگی ‌تشخیص شود و یا به علت عدم رعایت موازین  قانونی و آیین‌نامة ‌مربوط مورد قبول واقع نشود که در این صورت مراتب باید با ذکر دلایل کافی کتباً به مؤدی ابلاغ و پرونده برای رسیدگی به هیأتی ‌متشکل از سه نفر حسابرس منتخب رئیس کل سازمان  امور مالیاتی ‌کشور احاله گردد.



 



مؤدی می‌تواند  ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ با مراجعه به هیأت مزبور نسبت به رفع اشکال رسیدگی و ادای ‌توضیح کتبی در مورد نحوة رعایت  موازین قانونی و آیین‌نامه حسب‌ مورد اقدام نماید و در هر حال هیأت مکلف است ظرف ده روز پس ‌از انقضای یک ماه فوق نظر خود را با توجیهات و دلایل لازم و کافی ‌به ادارة امور مالیاتی اعلام نماید تا براساس آن اقدام گردد.



 



نظر هیأت ‌با  اکثریت مناط اعتبار است و نظر عضوی که در اقلیت قرار گیرد باید در صورت‌ جلسه درج گردد. در مواردی که هیأت نظر ادارة امور مالیاتی را در مورد غیرقابل رسیدگی بودن دفاتر مؤدی مردود اعلام ‌می‌کند باید مراتب را به دادستانی انتظامی مالیاتی نیز اعلام نماید.



 



تبصره ۱ ـ  در اجرای بند ( ۳) این ماده دو ماه به مهلت رسیدگی ‌موضوع ماده (۱۵۶) این قانون اضافه می‌شود.



 



تبصره ۲ ـ  هر گاه طبق اسناد و مدارک ابرازی یا به دست آمده ‌امکان تعیین درآمد واقعی مؤدی وجود داشته باشد، اداره امور مالیاتی مکلف است درآمد مشمول مالیات را بر اساس رسیدگی به ‌اسناد و مدارک مزبور یا دفاتر، حسب مورد، تعیین کند، در صورت ‌داشتن درآمد  ناشی از فعالیت‌های مکتوم که  مستند به دلایل و قراین ‌کافی باشد، درآمد مشمول مالیات آن فعالیتها همواره از طریق ‌علی الرأس تشخیص داده و به درآمد مشمول مالیات مشخص شده قبلی افزوده و مأخذ مطالبه مالیات واقع خواهد شد.



 



در موارد تشخیص علی‌الرأس‌، ادارة امور مالیاتی باید پس از تحقیقات و بررسی‌های لازم و کسب اطلاعات مورد نیاز از مراجع  مختلف اعم از دولتی یا غیردولتی ابتدا قرینه و یا قرائن‌ مذکور در این قانون را که متناسب با وضعیت و موضوع فعالیت ‌مؤدی باشد انتخاب و دلایل انتخاب نوع قرینه یا قرائن و رقم آنها را با توجیه کافی در گزارش رسیدگی قید نماید و سپس با اعمال‌ضریب  یا ضرایب مقرر در قرینه یا قرائن انتخابی درآمد مشمول ‌مالیات مؤدی را تعیین نماید. در صورتی که به چند  قرینه اعمال ‌ضریب شود معدلی که از نتایج اعمال ضریب به دست می‌آید درآمد مشمول مالیات خواهد بود.



 



 



اشخاص_وابسته و نحوه برخورد استاندارد حسابداری با آنها



 



 طبق استاندارد حسابداری ایران، یک شخص در صورتی وابسته به واحد تجاری است که دارای خصوصیات زیر باشد:



 



الف) به طور مستقیم یا غیر مستقیم از طریق یک یا چند واسطه:



 



1- واحد تجاری را کنترل کند یا توسط واحد تجاری کنترل شود یا با آن تحت کنترل واحد قرار داشته باشد(شامل واحدهای تجاری اصلی، واحدهای تجاری فرعی و واحدهای تجاری فرعی هم گروه)



2- در واحد تجاری نفوذ قابل ملاحظه ای داشته باشد یا



3- بر واحد تجاری کنترل مشترک داشته باشد



 



 ب) واحد تجاری وابسته آن واحد باشد(طبق تعریف استاندارد حسابداری شماره 20 با عنوان حسابداری سرمایه گذاری در واحدهای تجاری وابسته)



 



ج) مشارکت خاص آن واحد باشد(طبق تعریف استاندارد حسابداری شماره 23 با عنوان حسابداری مشارکت های خاص)



 



د) از مدیران اصلی واحد تجاری یا واحد تجاری اصلی آن باشد.



 



 ه) خویشاوند نزدیک اشخاص اشاره شده در بندهای الف یا د باشد.



 



و) توسط اشخاص اشاره شده در بندهای د یا ه کنترل می شود تحت کنترل مشترک یا نفوذ قابل ملاحظه آنان است و یا اینکه سهم قابل ملاحظه ای از حق رای آن به طور مستقیم یا غیر مستقیم در اختیار ایشان باشد و



 



ز) طرح بازنشستگی خاص کارکنان تجاری یا طرح بازنشستگی خاص کارکنان اشخاص وابسته به  آن و همچنین واحدهای تجاری تحت کنترل این گونه طرح ها باشد.



 



طبق استاندارد حسابداری ایران، معاملات با اشخاص وابسته و مانده حساب های فیمابین باید در صورت های مالی کلیه واحدهای تجاری از جمله ورت های مالی جداگانه واحد تجاری اصلی، شریک خاص یا سرمایه گذاری که طبق استانداردهای حسابداری شماره 18، 20 و 23 ارائه می شود افشا گردد.



 



در صورت های مالی یک واحد تجاری معاملات با اشخاص وابسته و مانده حساب های فیمابین با سایر واحدهای تجاری گروه افشا می شود. در صورت های مالی تلفیقی معاملات با اشخاص وابسته درون گروهی و مانده حساب های درون گروهی حذف می گردد.



آيا مي‌توان مرخصي را به ساعت تبديل كرد؟



 



در برخي مواقع به جهت سهولت كار بهتر است مرخصي سالانه كارگران به ساعت تعيين شود تا به عنوان مثال بتوان مرخصي هاي ساعتي و يا مرخصي كارگراني را كه از تعطيل توافقي هفتگي استفاده مي‌كنند سريع‌تر و دقيق‌تر محاسبه نمود. آيا مي‌توان مرخصي را به ساعت تبديل كرد؟



از آنجا كه ميزان مرخصي استحقاقي سالانه كارگران به موجب ماده 64 قانون كار بدون احتساب جمعه و تعطيلات رسمي معادل 26 روز كاري تعيين گرديده و از طرفي با توجه به 44 ساعت كار هفتگي و تعطيل روز جمعه (بدون توجه به توافق هائي كه ممكن است كارگر و كارفرما در زمينه تنظيم ساعت كار نموده باشند) هر روز كار معادل 7 ساعت و 20 دقيقه مي‌باشد (مگر آنكه طرفين با ساعات كار كمتري توافق كرده باشند) لذا هر كارگر (تمام وقت و با ساعت كار قانوني) در ازاء يكسال كار معادل 26 روز كاري كه هر روز آن معادل 7 ساعت و 20 دقيقه محاسبه مي‌شود (جمعاً 190 ساعت و 40 دقيقه) حق استفاده از مرخصي استحقاقي را خواهد داشت.



 



در مناطق آزاد تجاری با توجه به امکان انتقال کالا به شخص دیگر از طریق معامله قبض انبار، زمینه سوء استفاده از یک قاعده مهم گمرکی به نام ۲-الف فراهم شده است



 



در بحث قاچاق کالا یک موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده است سوء استفاده از  یکی از قواعد عمومی تفسیر سیستم هماهنگ  شده به نام قاعده 2-الف به خصوص در فضای مناطق ویژه و آزاد تجاری است که امکان تغییر مالکیت از طریق واگذاری قبض انبار(ظهر نویسی قبض انبار) وجود دارد.



 



 



 طبق قاعده مذکور هر اشاره ای به یک شی در شماره ای معین، شامل این شی می شود ولو به حالت کامل یا تمام نشده باشد، به شرط اینکه به همان صورت مشخصات اساسی شی کامل یا تمام شده را داشته باشد.همچنین  این قاعده به شی کامل یا تمام شده یا اشیایی که طبق سایر قواعد باید کامل یا تمام شده تلقی شوند، وقتی به صورت پیاده شده یا سوار نشده اظهار میشوند، باز میگردد.



 



به زبان ساده می توان گفت اگر صاحب کالا، کالایی مانند کولر را طی دو اظهار نامه به گمرک اظهار کند که در یک اظهار نامه پنل داخلی با ماخذ حق ورودی 20درصد و در اظهار نامه دیگر موتور بیرونی با ماخذ حقوق ورودی 20درصد باشد. طبق قاعده 2 الف در هر دو اظهار نامه باید جهت دریافت حقوق دولت تعرفه کالای کامل، یعنی کولر با ماخذ حقوق ورودی 40 درصد ملاک عمل قرار گیرد