شرح خبر

نکات حقوقی تنظیم چک در معاملات و مراودات , قانون مالیات بر ارزش افزوده , مراحل اظهار ارز همراه مسافر به گمرک اعلام شد

پنجشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

نکات حقوقی تنظیم چک در معاملات و مراودات



 



اگر در معامله ای که انجام می دهید، خریدار دو نفر است و چکی که پرداخت می شود متعلق به یکی از خریداران؛



 



حتماً خریدار دیگر هم پشت چک را به عنوان ضامن امضاء کند و در قرارداد نیز میزان دین وی مشخص شود.



 



مولف : علیرضا برنجی؛ کارشناس ارشد حقوق و مدرس دانشگاه



 



 



متن / قانون مالیات بر ارزش افزوده



 



ماده ۱۷ - مالیاتهایی که مؤدیان در موقع خرید کالا یا خدمت برای فعالیتهای اقتصادی خود به استناد صورتحسابهای صادره موضوع این قانون پرداخت نموده‌اند، حسب مورد از مالیاتهای وصول شده توسط آنها کسر و یا به آنها مسترد می‌گردد. ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید نیز از جمله کالای مورد استفاده برای فعالیتهای اقتصادی مؤدی محسوب می‌گردد.



 



تبصره ۱ - در صورتی که مؤدیان مشمول حکم این ماده در هر دوره مالیاتی اضافه پرداختی داشته باشند، مالیات اضافه پرداخت شده به حساب مالیات دوره‌های بعد مؤدیان منظور خواهد شد و در صورت تقاضای مؤدیان، اضافه مالیات پرداخت شده از محل وصولی‌های جاری درآمد مربوط، مسترد خواهدشد.



 



تبصره ۲ - در صورتی که مؤدیان به عرضه کالا یا خدمت معاف از مالیات موضوع این قانون اشتغال داشته‌باشند و یا طبق مقررات این قانون مشمول مالیات نباشند، مالیتهای پرداخت شده بابت خرید کالا یا خدمت تا این مرحله قابل استرداد نمی‌باشد.



 



تبصره ۳ - درصورتی که مؤدیان به عرضه توأم کالاها یا خدمات مشمول مالیات و معاف از مالیات اشتغال داشته‌باشند، صرفاً مالیاتهای پرداخت شده مربوط به کالاها یا خدمات مشول مالیات در حساب مالیاتی مؤدی منظور خواهدشد.



 



تبصره ۴ - مالیات برارزش افزوده و عوارض پرداختی مؤدیان بابت کالاهای خاص موضوع تبصره ماده (۱۶) و بندهای (ب)، (ج) و (د) ماده (۳۸) این قانون، صرفاً در مراحل واردات، تولید و توزیع مجدد آن کالاها توسط واردکنندگان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان آن، قابل کسر از مالیاتهای وصول شده و یا قابل استرداد به آنها خواهدبود.



 



تبصره ۵ - آن قسمت از مالیاتهای ارزش افزوده پرداختی مؤدیان که طبق مقررات این قانون قابل کسر از مالیاتهای وصول شده یا قابل استرداد نیست، جز هزینه‌های قابل قبول موضوع قانون مالیاتهای مستقیم محسوب می‌شود.



 



تبصره ۶ - مبالغ اضافه دریافتی از مؤدیان بابت مالیات موضوع این قانون، در صورتی که ظرف سه ماه از تاریخ درخواست مؤدی مسترد نشود، مشمول خسارتی به میزان دو درصد (۲%) در ماه نسبت به مبلغ مورد استرداد و مدت تأخیر خواهدبود.



 



تبصره ۷ - مالیاتهایی که در موقع خرید کالاها و خدمات توسط شهردایها و دهیاریها برای انجام وظایف و خدمات قانونی پرداخت می‌گردد، طبق مقررات این قانون، قابل تهاتر و یا استرداد خواهدبود.



 



 



عدم نیاز به انجام معاینات پزشکی



 



متقاضیان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، اختیاری و سایر بیمه ها با ماهیت   غیراجباری درصورت داشتن یک سال سابقه بیمه پردازی متوالی نیازی برای انجام معاینات پزشکی اولیه برای عقد قرارداد و ادامه بیمه پردازی ندارند مشروط به آنکه  بیش از 9 ماه از قطع ارتباط بیمه ای آنان سپری نشده باشد .



 



مراحل اظهار ارز همراه مسافر به گمرک اعلام شد



گمرک ايران با اعلام اينکه همراه داشتن ارز خارجي بيش از ۱۰ هزار دلار مستلزم اظهار به گمرک است، مراحل اظهار الکترونيکي ارز همراه مسافر را اعلام کرد. بر اين اساس، عدم رعايت مقررات فوق، مشمول مجازات مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال ۱۳۹۲ خواهد شد و خروج ارز فيزيکي صرفاً توسط شخص اظهارکننده و به همان نوع ارز اظهار شده مجاز است.



 



بنابراين گزارش کليه دارندگان اظهارنامه‌هاي قبلي (غيرالکترونيکي) از تاريخ ۱/۹/۹۵ حداکثر به مدت ۶ ماه فرصت دارند تا با مراجعه به آدرس اينترنتي http://cdf.irica.co نسبت به ثبت اطلاعات اظهارنامه‌هاي خود اقدام و کد رهگيري دريافت نمايند.



 



همچنين شماره تلفن‌هاي ۵۱۰۰۷۵۲۱ و ۵۱۰۰۴۵۱۱ آماده پاسخگويي به سئوالات شما هموطنان گرامي مي‌باشد.