شرح خبر

ورود نخستین قطار باری چین به ایران

یکشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

ایرنا/ قطار باری چین نخستین قطار باری چین بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته امروز (23 بهمن ماه) از مرز سرخس وارد کشور می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ نخستین قطار کانتینربری چین که قصد سیر به ایران را دارد و روز پنجشنبه 8 بهمن ماه از ایستگاه راه آهن شهر ای وو در استان جه جیانگ واقع در شرق چین به سمت ایران طی مراسمی به حرکت درآمد و بر اساس برنامه زمانبندی روز 23 بهمن ماه از مرز سرخس وارد کشور می شود.

این قطار طبق برنامه تعیین شده از طریق گذرگاه آلاتا در منطقه مسلمان نشین سین کیانگ در شمال غرب چین از محدوده مرزهای این کشور خارج می شود و پس از عبور از قزاقستان و ترکمنستان وارد جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

حسین عاشوری معاون بهره برداری و سیر و حرکت شرکت راه آهن گفت: طی دو سال گذشته نشست های فراوانی با مسئولان ریلی دو کشور قراقستان و ترکمنستان برای فعال کردن کریدور شمال-جنوب و حتی شرق و غرب برگزار شده است.





وی افزود: قزاقستان به دنبال این است که خود را به عنوان کشوری کریدوری در حوزه ریلی به جهان معرفی کند و با چین برای انتقال بار از مسیر قزاقستان و ترکمنستان به مقصد ایران وارد مذاکره شد.

عاشوری با بیان اینکه این قطار به منظور چک و تست مسیر و زمانبندی های صورت گرفته شروع به حرکت کرده است٬ افزود: این قطار به صورت استثنا از مرز سرخس وارد کشور می شود، ولی برنامه کلی این است که با فعال شدن این کریدور ریلی قطارهای باری چین از مرز اینچه برون وارد شود.

معاون بهره برداری و سیر و حرکت شرکت راه آهن ادامه داد: این قطار باربری 10 هزار و 339 کیلومتر را در 14 روز طی کرده است. 

وی راه اندازی قطارهای برنامه ای باری در مسیر چین به آب های خلیج فارس را اتفاقی بزرگ در جابه جایی بارهای شرق آسیا به خلیج فارس دانست و گفت: هدف این است که با راه اندازی این مسیر ریلی مهم، بارهای شرق آسیا با استفاده از مسیر ایران به آب های آزاد خلیج فارس راه پیدا کند و به مقصد اروپا نیز ترانزیت شود و به برای تست این مسیر این قطار وارد ایران می شود.

این مقام شرکت راه آهن با بیان اینکه این قطار 15 بهمن ماه وارد قزاقستان شده و در روز 20 بهمن ماه از مرز قزاقستان وارد ترکمنستان می شود٬ اضافه کرد: 

این قطار پس از ورود به ایران٬ به سمت تهران می آید و کار تشریفات گمرکی کالاهای این قطار در گمرک غرب تهران انجام خواهد شد. این قطار کانتینری حامل 32 کانتینر 40 فوتی با بارهای متفرقه بوده که محموله هایی از کالاها و اقلام ریز ساخت چین را حمل می کند.

انتظار می رود که با این سفر و شروع فعالیت های تجاری از طریق خطوط ریلی مرتبط با برنامه احیای جاده ابریشم ، سهم تجارت چین با خاورمیانه از جمله با ایران افزایش چشمگیری داشته باشد.