شرح خبر

تثبیت نسبی و عدم نوسان‌های زیاد نرخ ارز , حل اختلاف مالیاتی درون سازمانی , امکان جست و جو در بانک شناسه ارزش و مشاهده سابقه ارزش کالا ها , وظایف حسابرس در انبار گردانی

پنجشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

روابط عمومی اتاق تهران:



تثبیت نسبی و عدم نوسان‌های زیاد نرخ ارز، مهم‌تر از قیمت آن است



 



نوشته‌ای از مهدی شریفی نیک‌نفس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران



 



در لایحه بودجه 96، دلار 3300 تومان در نظر گرفته‌شده است. قیمتی که می‌تواند برای فعالان اقتصادی مهم باشد و فعالیت‌ آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. اما آنچه مسلم است، این است که قطعا قیمت دلار هرچقدر به نرخ واقعی نزدیک‌تر باشد، به نفع صادرات کشور است. اما این مساله تنها در بخش صادراتی کشور صادق است. به همین دلیل باید روی دیگر قضیه که واردات است را هم بررسی کرد.



 



افزایش قیمت دلار برای واردات به‌گونه‌ای دیگر عمل می‌کند. چراکه اگر قیمت دلار افزایش پیدا کند قطعا قیمت کالاهای سرمایه‌ای را بالا می‌برد. به‌این‌ترتیب ممکن است بر مجموعه تولیدکنندگانی که مواد اولیه‌شان را از خارج وارد می‌کنند تأثیر بگذارد و قیمت تمام‌شده آن‌ها را بالا ببرد. اما به‌هرحال همان‌طور که گفتم برای صادرکنندگان مطلوب است.



 



علاوه بر این مساله که تعیین نرخ ارز گفته می‌شود، واقعی بودن آن هم مطرح است. اینکه قیمت دلار روی چه عددی بایستد ابزار محاسباتی خاص خودش را می‌خواهد و این مساله را حتما اقتصاددانان بررسی کرده‌اند. اما در واقع آنچه برای فعالان اقتصادی مهم تر از واقعی شدن و البته قیمت ارز است، تثبیت نسبی آن است. چراکه این نوسانات و هیجان‌های بازار و بالا و پایین رفتن‌های قیمت دلار بیشتر آسیب‌زننده است تا قیمت بالا یا پایین آن. چرا که ابتدای سال فعال اقتصادی روی یک قیمت برنامه‌‌ریزی می‌کند، اما به یکباره نوسان نرخ ارز تمام اقدامات و معادلات او را بهم می‌ریزد.



 



بحث تثبیت نرخ ارز هم نیاز به مدیریت دارد. اگر این مدیریت وجود داشته باشد، می‌توان برای یک سال برنامه‌ریزی انجام داد. به‌هرحال همه فعالان اقتصاد نیاز به‌ پیش‌بینی در بازار دارند. اگر این پیش‌بینی وجود داشته باشد آن‌ها می‌توانند فعالیت‌های خود را با مدیریت بیشتر و ریسک کمتری انجام دهند. به‌این‌ترتیب ما می‌توانیم هجینگ کنیم تا در بازارهای جهانی ریسک‌های نوسان قیمت ارز پوشش داده شود.



 



به‌هرحال زمانی که برنامه‌ریزی و مدیریت و قابلیت پیش‌بینی در بازار وجود نداشته باشد، ریسک بالا می‌رود.



 



قابل توجه شرکت های حمل زمینی



 



 با توجه به محدود بودن سطح دسترسی ویرایش بارنامه ها برای شرکت های حمل؛ دقت داشته باشید که اطلاعات اظهار ترانزیت حتما از مبدا صحیح باشد.



چنانچه سطح دسترسی شرکت ها محدود شود،کلیه مسئولیت تاخیر بار بر عهده ی شرکت حمل می باشد، چرا که اظهار صحیح و دقیق ترانزیت بر عهده ی شرکت حمل (و یا فورواردر) می باشد.



 



تغییر مهم و جدید در مالیات_براجاره



 



این قانون درباره مالیات بر اجاره املاک می گوید: درآمد اجاره بر اساس قرارداد اعم از رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات قرار می گیرد و در مواردی که قرارداد وجود نداشته باشد یا از ارائه آن خودداری گردد و یا مبلغ مندرج در آن کمتر از 80 درصد ارقام مندرج در جدول املاک مشابه تعیین و اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور باشد، میزان اجاره بها بر اساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین خواهدشد.



 



تغییر مهم این قانون آن است که از سال 94 و به قبل، اگر قرارداد رسمی در دفتر خانه ثبت گردیده بود، حتی اگر با مبلغ بسیار ناچیز هم بود، ملاک محاسبه قرار می گرفت. اما با تغییر قانون و بر اساس اصلاحیه جدید قانون مالیاتها، رقم اجاره با امکلا مشابه سنجیده شده و اگر کمتر از 80% آن بود، میزان اجاره بر اساس املاک مشابه تعیین می گردد.



 



 



قاعده 2 الف سیستم هماهنگ شده  طبقه بندی کالا و سامانه های الکترونیکی در گمرک



 شرکت‌های بزرگ برای گریز از پرداخت حقوق ورودی یا واضح تر بگوییم احتراز از سیاست‌های مالی کشورهای  بازار های هدف اقدام به  تفکیک و جداسازی قطعات هنگام ورود و مونتاژ دوباره آن در قلمرو گمرکی می‌نمایند. این سیاست‌های مالی می‌تواند پشتیبانی از تولید داخل و یا تامین منابع مالی مورد استفاده دولت باشد. در نظام هماهنگ طبقه‌بندی برای پیشگیری از چنین رویه‌ای چاره‌ای اندیشیده اند.



 



قاعده 2 الف – این قاعده گسترش‌دهنده قلمرو هر شماره نه تنها به کالای کامل بلکه به اجزاء و قطعاتی است که خصوصیت اساسی کالای کامل را داشته باشند. در این راستا این شرکت‌ها اقدام به  ورود کالاها به نام دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی می‌نمایند. سازمان جهانی گمرک  به گمرکات کشورها اختیار داده که در این مورد هم می‌توانند  قاعده 2 الف را اجرا نمایند. با ایجاد سامانه جامع  امور گمرکی آسانتر می‌توان  به داده‌هایی در زمینه واردات  دست یافت، یعنی دیگر امکان ورود کالای کامل از یک برند به نام قطعات وجود ندارد. اینک با تجمیع  اطلاعات با احراز اینکه  قطعه‌ای به نام شرکتی و قطعات دیگر با کارت  یکبار مصرف وارد شوند در صورت  اثبات شمول قاعده 2 الف – که خود مسئله‌ای فنی و تخصصی است – موضوع  به عنوان تخلف  قابل پیگیری بوده و بایستی حقوق ورودی کالای کامل به وسیله  شرکت، برند یا نمایندگی آن پرداخت  شود. به زبان ساده می‌توان گفت اگر صاحب کالا، کالایی مانند کولر را طی دو اظهارنامه به گمرک اظهار کند که در یک اظهارنامه پنل داخلی با ماخذ حق ورودی 20درصد و در اظهارنامه دیگر قسمت بیرونی با ماخذ حقوق ورودی 20درصد باشد، طبق قاعده 2 الف در هر دو اظهارنامه باید جهت دریافت حقوق دولت تعرفه کالای کامل، یعنی کولر با ماخذ حقوق ورودی 40 درصد ملاک عمل قرار گیرد یا اینکه محرز شود این قطعه را صاحب کالا با یک کارت بازرگانی دیگری وارد کرده است.لیکن چنانچه کالای وارده به صورت SKD که تحت عنوان اجزا و قطعات اظهار شده است به نحوی باشد که شرایط اعمال قاعده 2- الف را داشته و اطلاع اظهارکننده درخصوص موضوع محرز باشد،می‌توان مقررات فصل دوم از بخش هشتم قانون امور گمرکی را اعمال نمود .لیکن با توجه به اینکه استنباط مشمول قاعده 2- الف در مورد کالا یک امر تخصصی بوده که در صلاحیت گمرک است و تشخیص احراز به سادگی مقدور نمی‌باشد، در صورتی که به تشخیص گمرک کالا مشمول قاعده 2- الف باشد، موضوع مشمول فصل اول از بخش هشتم قانون امور گمرکی (ماده 108 قانون امور گمرکی) می‌باشد که البته تشخیص گمرک یک نظریه قطعی تلقی نشده و صاحبان کالا حق اعتراض به نظریه را در کمیسیون‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به اختلافات گمرکی و تا مرحله دیوان عدالت اداری خواهند داشت.



 



آخرین اخبار رسمی و واقعی ،انتصابات، اطلاعات وبخشنامه های گمرک را در این کانال می توانید دنبال کنید.



 



 



با این لینک به کانال ما بپیوندید:



 



https://telegram.me/karvarzmehr



مدیرکل دفترمبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: با توجه به متنی که از گمرک اعلام شد و اینکه پرونده به سازمان تعزیرات ارسال نشد بنابراین اقدام شرکت کره ای که منجر به جریمه ۳ هزار میلیاردی تومانی شد، تخلف گمرکی است.



 



به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پی انتشار خبر تسنیم با عنوان"تخلف برند مشهور لوازم خانگی کره‌ای در ایران" ، سید عبدالمجید اجتهادی به شبکه خبر افزود: گمرک بر اساس ماده 143 قانون امور گمرکی مصوب سال 1390 ، حتی پس از ترخیص کالا هم می تواند در مدت مشخص اسناد آن را بررسی و چنانچه که تخلفی مشاهده کند حسب مورد با ارسال پرونده به مراجع مربوط یا خود با آن برخورد می کنند.



 



وی گفت: اگر تشخیص داده شود که این تخلف قاچاق گمرکی است پرونده به سازمان تعزیرات ارسال می شود.



 



اجتهادی اضافه کرد: پرونده ای در استان البرز با 67 میلیارد تومان و پرونده ای در استان هرمزگان با 27 میلیارد تومان داشتیم که مشابه این پرونده بود.



 



مدیرکل دفترمبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: بر اساس آنچه مطلع شدم شرکت کره ای قطعاتی را از گمرکات مختلف با استفاده از کارت اشخاص مختلف وارد کرد.



 



وی ادامه داد: اگر اظهار کالا به عنوان قطعه باشد امّا کالای کامل وارد کرده باشد قاچاق محسوب می شود و گمرک پرونده را به سازمان تعزیرات ارسال می کند.



 



اجتهادی افزود: در خصوص پرونده تخلف شرکت کره ای، آن ها قطعات مربوط به یک کالا را از یک گمرک وارد نکردند و برخی قطعات را از بقیه گمرکات وارد کردند که تخلف گمرکی محسوب می شود.



 



وی با بیان اینکه جریمه 3 هزار میلیارد تومانی این شرکت کره ای قطعی نیست و قابل اعتراض است، اضافه کرد: این شرکت حق اعتراض دارد و در کمیسیون ها و مراجع رسیدگی به حل اختلاف بررسی می شود.



 



اجتهادی در ارزیابی طرح برخورد با لوازم خانگی قاچاق در سطح عرضه گفت: مبارزه با قاچاق بین بخشی است و سازمان تعزیرات و یا اصناف به تنهایی نمی تواند با قاچاق مبارزه کنند و همه دستگاه ها باید درکنار هم باشند.



 



وی افزود: عزم جدی مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه هنوز ایجاد نشده است.



 



مدیرکل دفترمبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در خصوص طرح مبارزه با قاچاق درعرضه لوازم خانگی، پرونده خاصی به سازمان تعزیرات ارسال نشده و مسؤلیت مبارزه با این کالاهای قاچاق با اصناف مربوط است .



 



 



کشف یک کیلو و 690گرم تریاک توسط ماموران گمرک فرودگاه امام خمینی(ره)



 



ماموران گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) موفق به کشف یک کیلو و 690 گرم تریاک از یک بسته پستی  شدند.



این میزان تریاک داخل بسته گز لقمه ای جاسازی شده بود که با هوشیاری ماموران گمرک هنگام بازرسی از محموله های هوایی  کشف گردید.



 



مواد مخدر کشف شده جهت انجام تشریفات قانونی تحویل دایره مواد مخدر پلیس فرودگاه امام خمینی (ره) شد.



 



 



یادداشت / مراحل حل اختلاف مالیاتی



 



حل اختلاف مالیاتی درون سازمانی



 



۱ . حل اختلاف اداری



۲ . هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی



۳ . هیات حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر



۴ . هیات موضوع ماده ۲۱۶ ق.م.م



۵ . شورای عالی مالیاتی



۶ . هیات موضوع ماده ۲۵۷ ( هم عرض )



 



حل اختلاف مالیاتی فوق العاده



 



هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر



 



حل اختلاف مالیاتی برون سازمانی



 



دیوان عدالت اداری



 



امکان جست و جو در بانک شناسه ارزش و مشاهده سابقه ارزش کالا ها



 



در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات , گمرک جمهوری اسلامی ایران برآن شده تا با نمایش اینترنتی تاریخچه ی اطلاعات ارزش اعم از حذف و ویرایش اطلاعات شناسه های ارزش (TSC)، گامی بلند در راه رسیدن به این هدف بردارد.



شما می توانید با مراجعه به صفحه



جست و جوی شناسه های ارزش(TSC) در آدرس epl.irica.ir/TscViewPage و جست و جوی کالای مورد نظر، ارزش گمرکی تعیین شده برای آن کالا و همچنین تاریخچه تغییر ارزش تعرفه مورد نظر را مشاهده نمایید.



 



این صفحه در بستر اینترنت و قابل دسترسی برای همه می باشد.



 



قابل توجه شرکتهای تولیدی و تجاری وارد کننده کالا



با درود وعرض ادب



 احتراما ضمن ارسال 2 فقره فایل آموزشی ثبت انبارهای تجاری در سامانه وزارت صنعت و تجارت با توجه به اینکه جهت اعلام بار کالا های وارداتی نیاز به ثبت مقصد کالا در سامانه گمرک میباشد و انبار مقصد نیز باید دارای شناسه از سایت فوق باشد لذا خواهشمند است به قید فوریت نسبت به ثبت اطلاعات انبار مقصد و دریافت شناسه از سایت فوق اقدام فرمایند



بدیهی است پس از اخذ پروانه گمرکی بدلیل نامشخص بودن مقصد بدون شناسه گمرک اجازه بارگیری تاثبت اطلاعات مقصد صادر نمی نماید



سامانه ثبت اطلاعات انبار ها



http://wms.irica.co/



با سپاس و احترام



 



وظایف حسابرس در انبار گردانی



 



1‌) تشكیل جلسات قبل از شروع انبار گردانی به منظور تدوین برنامه انبار گردانی .



 



2) ارائه آموزش كافی به افرادی كه در انبار گردانی شركت می نمایند .



 



3) مطالعه برنامه انبار گردانی توسط حسابرس و تذكر موارد قابل اصلاح به مسئولین شركت .



 



4) حضور حسابرس در انبار گردانی و تفهیم این مطلب به مسئولین شركت كه مسئولیت انبار گردانی با آنان است نه حسابرسان مستقل .



 



5) تكمیل پرسشنامه نظارت بر انبارگردانی توسط حسابرس.



 



6) اطمینان از مخدوش نبودن موجودی های نوشته شده و یا جلوگیری از هرگونه تعییر در مقادیر.



 



7)درخصوص موجودیهای امانی موسسه نزد دیگران تائیدیه لازم اخذ گردد.



 



8) اطمینان از شمارش همه موجودی ها حداقل 2 بار ( شمارش دوم باید توسط افرادی غیر از گروه اول باشد ) .



 



9‌) شمارش تعدادی كه از اقلام توسط حسابرسان.



 



10) مطلع بودن حسابرس از كلیه مكانها و محلهای انبار.



 



11) اعضای تیم انبار گردانی باید اشخاصی به غیر از انبارداران باشند.



 



12‌) انباردارها برای ادای توضیحات ویا رفع اشکال باید در مجل شرکت و انبارها حضور داشته باشد.



 



13) اطمینان حسابرس از توقف ورود و خروج كالا در حین انبار گردانی.



 



14) اطمینان از اینكه هیچ كالایی 2 بار شمارش نشده باشد.



 



15)اطمینان از كالاهایی كه اصلاً وجود خارجی ندارد و اینكه جزء موجودی كالا هم منظور نگردیده باشد.