شرح خبر

صدای اعتراض تولیدکنندگان به مالیات , اصطلاحات تجاری , 3 نکته درباره ارز و بازار

پنجشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

خبر / صدای اعتراض تولیدکنندگان به مالیات



 



سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که در ‌سال ٩٥ مالیات اضافه از بازاری‌ها دریافت نمی‌کند و مبلغ مالیات اصناف معادل رقم‌ سال گذشته است.



 



بازاری‌ها در شرایطی دو‌ سال پیاپی تخفیف مالیاتی می‌گیرند که مالیات تولیدکنندگان به‌طور میانگین در ٤‌سال گذشته ٢٠‌درصد افزایش داشته است؛ اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که مالیات شرکت‌های دولتی در ٤‌سال گذشته نه‌تنها افزایشی نداشته است که روند کاهشی را تجربه کرده و تنها در ‌سال گذشته افزایش جزیی ٣‌درصدی داشته است.



 



محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت که نسبت به ثبات نرخ مالیات بازاری‌ها و افزایش مالیات تولیدکنندگان انتقاد دارد، اعلام کرد که در ‌سال ٩١ تولیدکنندگان کشور پنج‌برابر بازاری‌ها مالیات پرداخته‌اند .



 



براساس اعلام سازمان امور مالیاتی بار مالیات ایران تنها بر دوش ٤٠‌ درصد اقتصاد است و ٦٠‌درصد فعالان اقتصادی یا معاف از پرداخت مالیات هستند و یا جزو فراریان مالیاتی به شمار می‌آیند.



 



مجموع این رخدادها در شرایطی است که تولیدکنندگان کشور روزگار سختی را تجربه می‌کنند و پس از تحریم‌های سنگین و تعطیلی گسترده واحدهای تولیدی، آنهایی که سرپا مانده‌اند با بازار راکد داخل و سهم به یغما رفته‌شان در بازار جهانی مواجه شده‌اند.



 



این موضوع صدای اعتراض تولیدکنندگان را بلند کرد و در نشستی که تشکل‌های تولیدی با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری داشته‌اند، مالیات داغ‌ترین بحث این جلسه شد. تولیدکنندگان به جهانگیری گفتند در حالی‌که بخش گسترده‌ای از اقتصاد کشور مالیات نمی‌دهند، نباید فشار مالیاتی به قشر قانونمند و شناسنامه‌دار کشور تحمیل شود . اقتصاد آنلاین



 



اصطلاحات تجاری



 



Shipping Documents



 



مفهوم آن اسناد حمل است. این اسناد در واقع اسنادی است که فروشنده جهت اخذ پول آن را تهیه و به بانک خود تحوبل می دهد.



 



 



یانک فروشنده - ذینفع اعتبار- این اسناد را بررسی و برای بانک خریدار ارسال می نماید. بانک خریدار نیز پس از بررسی اسناد و نیز تائید آن نسبت به اخد تائید از خریدار و نیز صدور دستور پرداخت اقدام می نماید.



 



این اسناد شامل این اقلام می باشد:



 



فاکتور یا همان Invoice : که شامل مبالغ مربوط به اعتبار می باشد.



 



  لیست بسته بندی کالا یا همان Packing List: که تعداد یا همان Quantity را به همراه وزن خالص New weight و وزن ناخالص Gross weight و نوع بسته بندی Mode of packaging را نشان می دهد.



 



بارنامه یا همان Bill of Lading که نشان دهنده تحویل کالا به شرکت حمل می باشد.



 



گواهی مبداء یا همان Certificate of Origin که نشان دهنده کشور سازنده این کالا می باشد.



 



اعلامیه حمل یا همان Shipping advice که نشان دهنده حمل کالا می باشد.



 



فاکتور کرایه حمل یا Freight Invoice که نشان دهنده مبلغ واقعی پرداخت شده به شرکت حمل بابت کالای مربوط به این اعتبار می باشد.



 



گواهی بازرسی یا همان Inspection Certificate که نشان دهنده تطابق کالای ارسالی با کالای خریداری شده اولی می باشد. این سند توسط شرکت های بازرسی معتبر و مورد تائید بانک مرکزی صادر می شود.



 



3 نکته درباره ارز و بازار



 



احمد حاتمی یزد کارشناس بانکی



 



1. دعوت بانک مرکزی از فعالان اقتصادی برای تهیه ارز موردنیاز از بانک‌ها به قیمت ارز بازار در هفته جاری به‌عنوان مقدمه‌ای برای تک‌نرخی کردن ارز تا پایان سال آینده تعبیر شده است اما تک‌نرخی کردن ارز الزاماتی دارد که به نظر  نمی‌رسد در فضای فعلی اقتصادی کشور محقق شده باشد. تا امروز با چند بانک بزرگ کشور درباره بخشنامه بانک مرکزی صحبت کردم و این بانک‌ها از دریافت این بخشنامه برای خریدوفروش ارز به نرخ بازار اظهار بی‌اطلاعی کردند و تاکنون هیچ شعبه‌ای مبادرت به خریدوفروش ارز نکرده است.



 



2. مهم‌ترین الزام و به‌عبارت‌دیگر مهم‌ترین مقدمه برای تک‌نرخی کردن ارز تسهیل نقل‌وانتقال ارز به ایران و از ایران است. ورود ارز به کشور و خروج آن در شرایط فعلی آسان نیست. بانک‌های اروپایی، ژاپنی، کره‌ای، هندی و غیره برای بانک‌های ایرانی و اشخاص  ایرانی حساب باز نمی‌کنند. در هر شرایطی باید ارز مورد مبادله به یک حساب بانکی واریز شود اما در حال حاضر نقل‌وانتقال وجوه در سطح بین‌المللی برای ما آسان نیست. در این شرایط معاملات ارزی از طریق حواله‌های صرافی و اقدامات زیرزمینی انجام می‌شود و تا وضعیت این است، تک‌نرخی شدن ارز منتفی است. اگر مسئولان بانک مرکزی تک‌نرخی کردن ارز تا پایان سال جاری را وعده دادند، امید به حل مشکلات مالی با بانک‌های اروپایی داشتند که با توجه به پیروزی ترامپ در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا بعید به نظر می‌رسد که بتوانیم به‌زودی مشکلات بانکی بین‌المللی‌مان را حل کنیم.



 



3. افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر بیش از هر عامل دیگری به کسری بودجه دولت وابسته است. دولت می‌خواهد با افزایش نرخ ارز درآمد بیشتری کسب کند تا بتواند کسری بودجه را جبران کند. از سوی دیگر اختلاف قیمت دلار در برابر یورو پدیده‌ای است که همیشه در هفته آخر سال میلادی اتفاق می‌افتد. در هفته آخر دسامبر بانک‌های اروپایی تلاش می‌کنند افزایش دارایی‌هایشان را در ترازنامه‌ها منعکس کنند و این اختلاف  قیمت دلار و یورو تا پس از ژانویه به همین دلیل ادامه پیدا می‌کند.