شرح خبر

خطوط کشتی‌رانی , کشف ۳۰کیلو گرم تریاک , اطلاعات عمومی , مرخصی استحقاقی , مقررات گمرکی , مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک

پنجشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

 



 



 



 



ویژگی‌های خطوط کشتی‌رانی منظم (Liner)



 



۱ـ بنادر مبدا، بین سفر، و مقصد، از قبل مشخص شده است.



 



۲ـ برنامه‌ی سفر، زمان ورود و خروج، به، یا از بنادر، پیشاپیش، پیش‌بینی، و به عموم، اطلاع داده می‌شود.



 



۳ـ در خطوط منظم، تمام فضای بارگیری، به یک صاحب کالا، اختصاص نمی‌یابد، بلکه کالاهای متفاوت، متعلق به صاحبان مختلف، فضای انبارهای کشتی را، پر می‌کند.



 



۴ـ دریک مسیر، اغلب، چند کشتی، از یک شرکت، فعال هستند، و یکی پس از دیگری، با فواصل زمانی مشخص، بنادر موردنظر را، تحت پوشش قرار می‌دهند.



 



۵ـ کشتی‌های خطوط، در بنادر تحت پوشش، هر دو عمل تخلیه و بارگیری را، انجام می‌دهند.



 



۶ـ هزینه‌های جاری خطوط کشتی‌رانی، به‌مراتب، بیش‌تر از کشتی‌های اجاره‌ی سفری و زمانی است. خطوط کشتی‌رانی بزرگ، به‌منظور کاهش هزینه‌ها، سعی می‌کنند تا، تعداد بنادر تحت پوشش خود را، کاهش دهند.



 



۷ـ گردانند‌گان خطوط کشتی‌رانی منظم، ممکن است صاحب کشتی، اجاره‌کننده‌ی کشتی، از صاحبان دیگر، یا خریدار فضای بارگیری، بر روی کشتی‌های خطوط دیگر، باشند.



 



۸ـ مشتریان خطوط کشتی‌رانی، فرستند‌گان کالا (shippers)، هستند.



 



۹ـ فرستند‌گان کالا (shippers)، ممکن است بارفرابر (Freight forwarder)، حمل‌کننده‌گان بدون کشتی (NVOC)، یا صاحب کالا باشند.



 



ـ درمقابل کشتی‌های دارای برنامه‌ی منظم (LINER)، کشتی‌های گذری TRAMP، هستند، که برنامه‌ی منظمی ندارند، و بین بنادر مشخص، رفت‌وآمد نمی‌کنند. از این کشتی‌ها، بیش‌تر درحالت اجاره، یا اجاره‌ی دربست (CHARTER)، استفاده می‌شود



 



کشف ۳۰کیلو گرم تریاک از داخل دستگاه دوغ ساز!



 



‌‌‌ماموران گمرک موفق به کشف ۳۰ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک از داخل یک دستگاه دوغ ساز شدند.



 



این محموله قبل از ورود به محوطه گمرک غرب تهران توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران مورد رصد واقع و قبل از ارزیابی و انجام تشریفات گمرکی بلافاصله به محض ورود به داخل انبار شماره ۷ گمرک غرب تهران، توسط تیم سگ های موادیاب بازرسی شد.سگ های مواد یاب به داخل آن مشکوک و در نهایت با برش جداره و دیواره دستگاه دوغ ساز تعداد ۳۰بسته تریاک وکیوم شده با فویل پرسی به وزن ۲۹کیلو و ۱۰۰گرم کشف و ضبط می شود.



 



گمرک ایران در سالهای اخیر علاوه بر تجهیز گمرکات به دستگاههای کنترلی پیشرفته تیم سگ های موادیاب را تقویت نموده و اکیپ های بیشتری را در گمرکات سراسر کشور مستقر و همچنین دوره های آموزشی پیشرفته ای را با کمک دیگر کشورها از جمله ژاپن برای مربیان سگ های موادیاب برگزار نموده است.



 



 



 



یادداشت / اطلاعات عمومی



 



برابر ماده ۱۶ دستور العمل حساب جاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تحویل دسته چک جدید منوط به بازگشت چهار، پنجم از برگه های آخرین دسته چک، به دارنده حساب جاری، اعم از برگه های صادر یا برگه های ابطال شده، به بانک، خواهد بود.



 



 



یادداشت / مرخصی های استفاده نشده کارگران



 



میزان مرخصی استحقاقی که کارگر می تواند هر سال برای سنوات بعد ذخیره نماید ۹ روز می باشد .



 



به این ترتیب برای مثال کارگران می توانند برای ده سال سابقه ۹۰ روز مرخصی ذخیره داشته باشند .



 



لازم به یادآوری است در قرارداد کار مدت موقت چنانچه در انقضای مدت هر قرارداد بین طرفین تسویه حساب به عمل آمده وسنوات خدمت کارگر پرداخت شده ومتعاقب آن تجدید قرارداد به عمل آید کارفرما مکلف است در پایان هر قرارداد مزد و مزایای تمام مرخصی استفاده نشده کارگر را پرداخت نماید.



 



 



 



خبرگزاری آفتاب / سیدکامل تقوی‌نژاد ، رییس سازمان امور مالیاتی کشور : هرگونه خرید و فروش ( الزاماً از ۵ میلیون تومان به بالا ) باید از طریق شبکه بانکی انجام شود و با توجه به سیستم‌های قوی موجود، سپرده‌گذاران به طور دقیق شناسایی خواهند شد.



 



طبیعتا در این زمینه باید با همکاری مراکز مبارزه با پولشویی و شبکه بانکی نسبت به شناسایی حساب‌ها و معاملات صوری اقدام شود و با این افراد برخورد جدی صورت گیرد.



 



 



مقررات گمرکی کالای ایرانیان مقیم خارج



 



لوازم خانه و اشیای شخصی مستعمل ایرانیان مقيم خارج اعم از مسافر با گذرنامه عادی، خدمت و يا سياسی كه مدت اقامت آنان در خارج يك سال يا بيشتر بوده و لوازم خانه و اشياء مستعمل اتباع خارجی كه برای اقامت به ايران وارد می‌شوند،از پرداخت حقوق ورودی معاف است مشروط بر اينكه:



 



الف) لوازم و اشيای مزبور از كشور و محل اقامت مسافر حمل و يكماه قبل تا نه ماه بعد از ورود مسافر به گمرك برسد.



ب) لوازم و اشيای مزبور با وضع و شئون اجتماعی آنان مناسب بوده و جنبه تجاری نداشته باشد.



ج) ظرف مدت پنج سال قبل از آن از چنين معافيتی استفاده نكرده باشند.



د) كارمندان دولت كه برای انجام مأموريت يك ساله و يا بيشتر به خارج اعزام می‌شوند در صورتی كه قبل از پايان مأموريت و توقف يك ساله وارد كشور شوند مشمول شرط مدت يكساله توقف مذكور در اين بند نخواهند بود.



 



منظور از اشياء و لوازم شخصی مذكور در اين قانون اشيايی است كه عرفاً فقط مورد استفاده صاحب آن قرار گيرد و منظور از لوازم خانه اشيايی است كه عرفاً مورد استفاده خانواده صاحب آن اشياء هنگام اقامت در يك محل باشد و به تشخيص گمرک با وضع و شئون اجتماعي آنان متناسب بوده و جنبه تجاری نداشته باشد.



 



خودرو، موتورسيکلت و قايق موتوری شخصی مشمول مقررات فوق‌الذکر نمی‌باشد.



 



 



 



« اطلاعیه»



 



 



مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، در راستای ارائه خدمات گمرکی مطلوب به مراجعین و تسهیل و تسریع در انجام خدمات گمرکی اطلاعیه‌ای صادر کرد. متن این اطلاعیه خطاب به ناظرین و مدیران گمرکات اجرایی به شرح زیر است:



 



1-با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و با عنایت به تغییرات احتمالی مأخذ تعرفه های گمرکی در راستای تسهیل ارائه خدمات گمرکی به خدمت گیرندگان محترم، ترخیص کالا تا پایان سال در گمرکات کشور بصورت 24 ساعته انجام خواهد گردید. همچنین در ایام نوروز گمرکات اجرایی با استقرار پرسنل کشیک به نحوی اقدام خواهند نمود که ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی بصورت مستمر انجام پذیرد.



 



2-گمرکات مستقر در مبادی ورودی و خروجی مسافری نیز با بکارگیری حداکثر نیرو بصورت شبانه روزی در خدمت به مسافرین محترم خواهند بود. ضروری است مسافرین خروجی نسبت به مطالعه قوانین کشورهای مقصد در خصوص کالاهای ممنوعه همراه مسافرآگاهی لازم داشته باشند و نسبت به رعایت مقررات مسافری در هنگام ورود به کشور نیز اقدام لازم مبذول نمایند. جهت بهره بردای مسافرین به منظور اطلاع از مقررات موصوف ،گمرک ایران نسبت به تهیه کاتالوگ  و بروشور مربوطه اقدام و در مبادی ورودی و خروجی در اختیار مسافرین محترم قرار داده است ، لذا انتظاردارد نسبت به مطالعه آن اقدام نمایند.



 



3-با عنایت به تبصره یک ذیل ماده 6 قانون امورگمرکی «افزایش حقوق ورودی شامل کالاهای موجود در اماکن گمرکی نیست.» همچنین با استناد به ماده 11 آئین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات، کالاهائی که سود بازرگانی آنها به موجب جدول پیوست آئین نامه یا تصویب نامه های خاصی از طرف دولت در جهت افزایش تغییر می یابد و کالاهایی که ممنوع اعلام می شود و همچنین کالاهایی که شرط ورود آنها در جهت محدودیت تغییر می کند در صورت انطباق با یکی از شرایط مندرج در بندهای ذیل ماده مذکور و بارعایت مقررات قبل از ممنوعیت توسط دولت و یا تغییر شرط ورود و یا افزایش سود بازرگانی قابل ترخیص خواهد بود.



لازم به ذکر است نظر به اینکه کالاهای وارده به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در صورت اظهار به گمرک و اخذ شماره ثبت (کوتاژ) به منزله ورود به قلمرو گمرکی محسوب می گردند لذا مقتضی است جهت استفاده از تسهیلات ذکر شده تا قبل از پایان سال جاری نسبت به اظهار‌ کالاهای وارده و اخذ شماره ثبت (کوتاژ) اقدام نمایند.