شرح خبر

کالاهای آمریکایی قبل از ممنوعیت وارد شدند

دوشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

کالاهای آمریکایی قبل از ممنوعیت وارد شدند



هرچند هرگونه ثبت سفارش واردات از آمریکا ممنوع شده است اما همچنان این واردات ادامه دارد که به گفته یک مقام سازمان توسعه تجارت آمارهایی که احیاناً در مراجع رسمی دیده می‌شود مربوط به دوره‌های قبل از این ممنوعیت است.



Image result for ‫کالای آمریکایی‬‎



در حالی که معاون کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرده «هرگونه ثبت سفارش واردات از آمریکا ممنوع شده است و انجام نمی‌شود»، بر اساس آمارهای رسمی گمرک ایران در 10 ماهه سال 94 معادل 90 میلیون و 565 هزار دلار کالا از آمریکا به ایران وارد شده است. بخش عمده این کالاها نیز دستگاه‌های پزشکی مختلف و دارو بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، آن طور که  محمدرضا مودودی، معاون کل سازمان توسعه تجارت، در مصاحبه با  رادیواقتصاد اظهار کرده است: «بعد از اینکه مقام معظم رهبری دستور اخیر را فرمودند هرگونه ثبت سفارش واردات از آمریکا ممنوع شده است و انجام نمی‌شود.» او در همین رابطه اضافه کرده است: «آمارهایی که احیاناً در مراجع رسمی دیده می‌شود مربوط به دوره‌های قبل از این ممنوعیت است که البته مقدار اندکی هم به نظر می‌رسد.»

شکل‌های زیر را بر اساس آمار رسمی گمرک از تجارت ایران و آمریکا در 10 ماهه سال 94 تهیه شده است. طبق این بررسی‌ها سه محصول خیر چوب، مکمل غذایی و مکمل دارویی سه قلم عمده وارداتی ایران از آمریکا بوده است. همچنین در مقابل این واردات، ایران هم به آمریکا صادراتی داشته که سه محصول کف‌پوش، میگو و مبلمان سه قلم عمده صادراتی ایران به آمریکا بوده است.



منبع:قطره