شرح خبر

دولت باید به سمت تک‌نرخی کردن دلار با عدد 3800 تا 4000 تومان حرکت کند

پنجشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

اسدالله عسگراولادی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران



 



دولت باید به سمت تک‌نرخی کردن دلار با عدد 3800 تا 4000 تومان حرکت کند



 



رئیس اتاق ایران و چین اعتقاد دارد دولت باید برای تک نرخی کردن دلار با پایه چهار هزار تومان برنامه‌ریزی کند. اسدالله عسگراولادی می‌گوید: تک‌نرخی کردن ارز با دلار پایه 4 هزار تومان یک اقدام مهم است که دولت باید آن را انجام دهد؛ باید نرخ‌هایی که الان داریم مثلاً 3200 تومان ارز دولتی را برداریم، مجلس هم 3300 تومان که در بودجه سال آینده دیده‌شده را تغییر دهد . با توجه به شرایط بازار عددی بین 3800 تا 4000 هزار تومان رقم مناسبی برای دلار است که طبق آن باید به سمت تک‌نرخی حرکت کنیم.



 



در شرایطی که در بازار آزاد قیمت دلار حدود 4 هزار تومان است نرخ ارز 3600 تومانی اصلاً تحقق‌پذیر نیست و اگر دولت به سمت این عدد حرکت کند بازهم شاهد اختلاف بین دلار دولتی و قیمت بازار آزاد خواهیم بود.



 



جلوگیری کردن از افزایش تورم با تولید حاصل می‌شود، باید تولید و صادرات را افزایش دهیم و در آن شرایط تورم خودبه‌خود مهار خواهد شد نرخ ارز در همه دنیا شناور است و تورمی با خود به همراه نخواهد آورد؛ الان نوسانات برابری ارزها را در بازارهای جهانی می‌بینیم مثلاً یورو را، آیا این تورم می‌آورد؟ نه در حال حاضر تورم سوئیس صفر است، آلمان 2 است باوجوداینکه ارزش یورو سقوط کرده است.



آنچه ما در کشور شاهدش هستیم تعصب روی حفظ ارزش پول ملی است ما چاره‌ای نداریم که این ذهنیت را کنار بگذاریم و ببینم دنیا چه‌کاری انجام می‌دهد، دنیا با صادرات، افزایش سرمایه‌گذاری با رشد تولید جبران می‌کند و توسعه اقتصادی را رقم می‌زند.



افزایش قیمت ارز در بازار و تثبیت آن روی 4000 هزار تومان اصلاً باعث نارضایتی نخواهد شد، نسبت به نرخ ارز همیشه یک نگرانی در بین مردم و بازار وجود دارد ولی نباید به آن اهمیت داد با سرمایه‌گذاری، افزایش تولید و صادرات باید این را جبران کنیم.



آیا روش تعیین دستمزدها تغییر خواهد کرد؟



سازوکار روش منطقه‌ای شدن دستمزدها چگونه است؟



حجت میرزایی، معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید:



هزینه و مخارج یک خانوار کرمانی 40 درصد هزینه‌های خانوار تهرانی است. یا در قم هزینه مخارج خانوار 46 درصد هزینه‌های خانوار تهرانی است. یا در سیستان و بلوچستان این میزان 47 درصد هزینه خانوار تهرانی است. همچنين درآمد سرانه سيستان و بلوجستان 27 درصد درآمد سرانه تهران است.



تعیین حداقل دستمزد واحد، الزاما اهدافي چون عادلانه بودن،كمك به كارایي و برخورداري از كفايت و حفظ قدرت خريد كارگران را تامين نمي‌كند و قطعا سیاست مطلوبی نیست اما سیاست ممکن و سهل‌الوصولی است.



ما به دلیل ناکارآمدی بوروکراسی و نظام ضعيف سياستگذاري امکان استفاده از روش‌های پیچیده را نداریم و علاوه بر این، چون یک جریان گفت‌وگوی فعال بین دولت، كارفرمايان و تشکل‌های کارگری در گذشته وجود نداشته، امکان اعمال سياست‌هاي دستمزد منطقه‌اي و ساير سياست‌هاي تنظيم‌كننده بازار كار منطقه‌اي فراهم نبوده است.



وقتی دستمزد را منطقه‌ای کنید عملا آن حداقل دستمزد هم به جای یک رقم واحد برای کل کشور، رقم‌های حداقلی متفاوت دستمزد برای استان‌های مختلف کشور خواهد شد. یعنی ما در هرکدام از این استان‌ها سیاست حداقل دستمزد را خواهیم داشت.



براي سياست‌گذاري منطقه‌اي بازار كار تنها تعيين منطقه‌اي دستمزد كافي نيست بلكه مجموعه‌اي از سياست‌هاي فعال و منفعل منطقه‌اي بايد به طور مستمر طراحي و اجرا شود.



 



هرچند بعید می‌دانم این طرح امسال برای تعیین حداقل مزد سال آینده اجرایی شود، اما این یک طرح موضوع ذهنی‌ای است برای اینکه در آینده می‌تواند به یک روش اجرایی مناسب‌تر تبدیل شود.



پرسش پاسخ مالیاتی



آيا تجديد يا تمديد كارت بازرگانی و يا پروانه كسب يا كار اشخاص حقيقی و حقوقی بدون ارائه گواهی از اداره امور مالياتی امكان پذير است؟



خير اگر چنين كاری صورت پذيرد، يعنی تجديد يا تمديد موارد فوق صورت پذيرد، صادر كنندگان آنها نسبت به پرداخت بدهی ماليات های افراد فوق دارای مسئوليت تضامنی خواهند بود.