شرح خبر

جنايت در موارد زير عمدي محسوب مي‌شود , پایان عمر کارت های بازرگانی یکبار مصرف کلید خورد , پروژه درب خروج هوشمند

پنجشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

جنايت در موارد زير عمدي محسوب مي‌شود:



الف- هرگاه مرتكب با انجام كاري قصد ايراد جنايت بر فرد يا افرادي معين يا فرد يا افرادي غيرمعين از يك جمع را داشته باشد و در عمل نيز جنايت مقصود يا نظير آن واقع شود، خواه كار ارتكابي نوعاً موجب وقوع آن جنايت يا نظير آن بشود، خواه نشود.



ب- هرگاه مرتکب، عمداً كاري انجام دهد كه نوعاً موجب جنايت واقع شده يا نظير آن، مي‌گردد، هرچند قصد ارتکاب آن جنايت و نظير آن را نداشته باشد ولي آگاه و متوجه بوده كه آن كار نوعاً موجب آن جنايت يا نظير آن مي‌شود.



پ- هرگاه مرتکب قصد ارتکاب جنايت واقع شده يا نظير آن را نداشته و كاري را هم كه انجام داده است، نسبت به افراد متعارف نوعاً موجب جنايت واقع شده يا نظير آن، نمي‌شود لكن درخصوص مجنيٌ‌عليه، به علت بيماري، ضعف، پيري يا هر وضعيت ديگر و يا به علت وضعيت خاص مکاني يا زماني نوعاً موجب آن جنايت يا نظير آن مي‌شود مشروط بر آنكه مرتکب به وضعيت نامتعارف مجنيٌ‌عليه يا وضعيت خاص مکاني يا زماني آگاه و متوجه باشد.



ت- هرگاه مرتکب قصد ايراد جنايت واقع شده يا نظير آن را داشته باشد، بدون آنكه فرد يا جمع معيني مقصود وي باشد، و در عمل نيز جنايت مقصود يا نظير آن، واقع شود، مانند اينكه در اماکن عمومي بمب‌گذاري كند.



تبصره 1- در بند(ب) عدم آگاهي و توجه مرتكب بايد اثبات گردد و در صورت عدم اثبات، جنايت عمدي است مگر جنايت واقع شده فقط به علت حساسيت زياد موضع آسيب، واقع شده باشد و حساسيت زياد موضع آسيب نيز غالباً شناخته شده نباشد كه در اين صورت آگاهي و توجه مرتكب بايد اثبات شود و در صورت عدم اثبات، جنايت عمدي ثابت نمي‌شود. 



تبصره 2- در بند(پ) باید آگاهی و توجه مرتکب به اینکه کار نوعاً نسبت به مجنيٌ‌عليه ، موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن می‌شود ثابت گردد و درصورت عدم اثبات، جنایت عمدی ثابت نمی‌شود.



 



http://telegram.me/karvarzmehr



خبر فوری



 



پایان عمر کارت های بازرگانی یکبار مصرف کلید خورد



 



تازه ترین قابلیت های سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی با حضور دکتر علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ،معاونین و مشاورین ایشان رسما رونمایی شد که یکی از  قابلیت های ویژه آن اعتبار سنجی هوشمند دارندگان کارت های بازرگانی و در مجموع، ذی نفعان گمرک است.



اتصال به سازمان امور  مالیاتی جهت کنترل  اعتبار سنجی ذینفعان شامل صاحبان کارت های بازرگانی،حق العمل کاران امور گمرکی،شرکت های حمل و نقل و حتی اعتبار سنجی پرسنل فعال آنها از تازه ترین قابلیت های ویژه سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی است.



با اجرایی شدن قابلیت جدید سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک شناسایی صاحبان کارت های بازرگانی یکبار مصرف به راحتی امکان پذیر خواهد بود.



با اتصال گمرک به بخش اعتبار سنجی سازمان امور مالیاتی زمانی  که صاحب کارت بازرگانی اقدام به اظهار کالای خود در گمرک می کند به صورت هوشمند سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک اعتبار صاحب کارت و حتی حق العمل کار یا پرسنل وی را بررسی و مشخص می کند که صاحب کارت بازرگانی یا سایر ذی نفعان در گمرک اعتبار کافی را برای انجام عملیات گمرکی دارند یا خیر، که در صورت تایید اعتبار امکان ادامه عملیات گمرکی برای وی فراهم و در غیر این صورت ادامه انجام تشریفات گمرکی امکان پذیر نخواهد بود.



گمرک ایران موفق شده است به همت دانش پژوهان داخلی تمامی فرآیندهای گمرکی را الکترونیکی نماید که این عملیات از مرحله اظهار تا درب خروج گمرک را شامل می شود.



بزرگترین دستاورد گمرک در دولت راه اندازی گمرک الکترونیک در ایران بود،به نحوی که با استفاده از دانش پژوهان داخلی موفق شده با راه اندازی و اجرای سامانه جامع گمرکی بیش از 40عملیات گمرکی را الکترونیکی کند.



راه اندازی بزرگترین بانک اطلاعات تجارت خارجی  کشور،پنجره واحد  تجاری مجازی،کیف پول الکترونیکی،پروانه الکترونیکی،سامانه آنلاین ارزش،دوراظهاری واردات،دوراظهاری صادرات،دوراظهاری ترانزیت،طرح کارشناسی مجازی،مانیفست الکترونیکی،صندوق الکترونیکی،کنترل الکترونیک بدهی ها،سامانه جامع بازبینی،توزین هوشمند،بایگانی دیجیتال،اعمال بخشنامه ها به صورت الکترونیکی،سامانه ثبت و دریافت شماره سریال گوشی های تلفن همراه،سامانه هوشمند بیمه و تیر الکترونیکی از جمله مهمترین دستاوردهای گمرک الکترونیک است.



با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاونین ایشان انجام شد



 



رونمایی رسمی از تازه ترین قابلیت های سامانه جامع گمرکی وپنجره واحد تجارت فرامرزی



 



تازه ترین قابلیت های سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی ،معاونین و مشاورین ایشان رسما رونمایی شد.



به گزارش روابط عمومی گمرک ایران،قابلیت های جدید سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرآمرزی که به دست توانمند دانش پژوهان داخلی و با مشارکت کارشناسان دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران اجرایی شده است در راستای تکمیل گمرک الکترونیک و تکمیل روند هوشمند سازی فرآیند انجام تشریفات گمرکی پیاده سازی و اجرایی شده است.



تازه ترین قابلیت های سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرآمرزی بدین شرح است:



تازه‌ترین قابلیت‌های سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی



 



اتصال الکترونیکی بارنامه به سامانه جامع



تله‌های الکترونیکی گمرک برای مبارزه با قاچاق کالا با اتصال الکترونیکی بارنامه به سامانه جامع امور گمرکی تکمیل و تبادل الکترونیکی اطلاعات میان انبارهای سازمان بنادر و گمرک آغاز شد.



براساس این برنامه در گام اول قبض انبار الکترونیک انبارهای طرف قرارداد با سازمان بنادر و دریانوردی از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در منطقه ویژه شهید رجایی به بارنامه متصل شده و با فراهم شدن این امکان، خروج کانتینرهای موضوع بارنامه‌های اظهاری به گمرک بعد از صدور پروانه‌های الکترونیکی از محوطه‌های بندری و انبارهای طرف قرارداد با سازمان بنادر و دریانوردی امکان‌پذیر خواهد بود. دریافت الکترونیکی این اطلاعات در راستای پوشاندن خلا موجود و با توجه به مدل تبادل داده سازمان جهانی گمرک برمبنای دریافت اطلاعات بارنامه‌ها از مبدأ انجام می‌شود و با اجرایی شدن این برنامه، تله‌های الکترونیکی گمرک برای مبارزه با قاچاق کالا تکمیل خواهد شد.



برنامه اصلی گمرک دسترسی به مانیفست بار کشتی‌ها و یا اصطلاحاً کریرها در زمان تخلیه بار و صدور تالی بوده و این موضوع  اجرایی شده است.



مانیفست کشتی فهرست کل کالاهای موجود در کشتی است که در اختیار ناخدای هر کشتی بوده و در زمان تخلیه از روی مانیفست کشتی، اصطلاحاً تالی تخلیه صادر می‌شود و سپس به چندین بارنامه و هر بارنامه به نام یک شخص تقسیم می‌گردد. بنابر اعلام گمرک اطلاعات مانیفست کشتی، اطلاعات قابل اتکایی هستند و در صورت ورود اطلاعات براساس تالی تخلیه در بنادر، زنجیره داده‌ها در سامانه جامع گمرکی تکمیل و کلیه اطلاعات ورودی برمبنای مانیفست الکترونیکی، بارنامه، قبض انبار، اظهارنامه و بیجک انبارها تقاطع‌گیری می‌شود و عملاً امکان تخلف از بین می‌رود.



 



پروژه درب خروج هوشمند



 



این پروژه بخش دیگری از برنامه گمرک الکترونیکی است که اجرایی شدن آن حتی اجازه ورود و خروج بار از گمرکات به روش الکترونیکی انجام خواهد شد.



با اجرایی شدن این پروژه، تشریفات گمرکی کالا در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی انجام و بعد از اتمام تشریفات ترخیص کالا، اطلاعات وارد شده در سامانه جامع گمرکی به راهبندهای هوشمند در درب خروج گمرکات منتقل و فقط پس از تأیید سامانه از طریق سیستم پلاک خوان الکترونیکی اجازه خروج کامیون داده می‌شود و با این کار عملاً راهبندهای هوشمند دستور را از پلاک‌خوان‌ها می‌گیرند.



با توجه به اینکه پلاک و مشخصات کامیون‌ها برای بارگیری در سامانه جامع گمرکی ثبت می‌شود، با نصب و راه‌اندازی سیستم راهبند و پلاک خوان، کلیه اطلاعات بار با کامیون بارگیری شده به صورت خودکار تطبیق و به صورت کاملاً هوشمند اجازه خروج به کامیون‌های بارگیری شده داده می‌شود. با این روش از ورود و خروج کانتینرها و کالاهای غیرمجاز به صورت خودکار ممانعت به‌عمل می‌آید، ضمن اینکه اطلاعات ورود و خروج کامیون‌ها و درب خروج به صورت آنلاین به مرکز منتقل و رصد عملیات گمرکی آسان‌تر شده و نظارت دفاتر ستادی بر عملکرد گمرکات اجرایی راحت‌تر صورت می‌گیرد.



این پروژه به طور کامل توسط اداره کل توسعه و تجهیز گمرک ،کاشناسان دفتر فن آوری اطلاعات گمرک و دانش‌پژوهان پژوهشکده سامانه‌های هوشمند دانشگاه تهران طراحی و اجرایی و راه اندازی شده است.