شرح خبر

مصادیق جعل اسناد و مجازات های آن , بخشنامه سازمان توسعه تجارت , پیش‌فاکتور مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود , فاکتور فروش معتبر , آیا مشاورین هم مشمول قانون کارند؟ , قانون_تجارت

پنجشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

 



 



مصادیق جعل اسناد و مجازات های آن



جعل و تزویر از جرایمی است که اعتماد عمومی جامعه را نسبت به اسناد و مدارک سست و بی رنگ می سازد.از این رو جعل را از جرائم علیه امنیت یا مرتبط با امنیت و آسایش عمومی می دانند و هدف متقنن از برخورد با جاعلین و استفاده کننده گان از سند جعلی نیز حمایت از نوشته ها ، اسناد و مدارک و اعتبار آنهاست . برای ادامه مطلب لطفا روی لینک https://goo.gl/NclR46  کلیک کنید



 



صورت معاملات فصلی و رددفاتر



آیا رد نکردن گزارش صورت معاملات فصلی باعث رد دفاتر می شود؟



 



اگر معامله در دفاتر باشد ولی در معاملات ارسال نشده باشد، فقط جریمه عدم ارسال معاملات فصلی تعلق میگیرد.اما اگر درآمد باشد و در دفاتر ثبت نشده باشد، کتمان درآمد بوده و اگر هزینه باشد، عدم ثبت رویداد مالی میشود که هر دو مورد باعث رد دفاترمی شود.



 



 



متن / بخشنامه سازمان توسعه تجارت



 



شماره ۶۸۱۲۸/ ۲۱۰/ ۹۵ تاریخ ۱۲/ ۱۱/ ۹۵



 



در مورد لزوم اخذ مجوزهای ورود کالا (ثبت سفارش) و تعیین منشا ارز توسط بازرگانان صرفاً از طریق سامانه جامع تجارت از تاریخ ۱۳۹۵/۱۰/۲۵



 



مدیر کل دفتر مقررات، صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران بخشنامه شماره ۶۸۱۲۸/۲۱۰/۹۵ مورخ ۱۲/۱۱/۱۳۹۵ را خطاب به مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر اعلام نموده است:



 



به پیوست تصویر نامه شماره ۲۳۶۹۴۳/۶۰ مورخ ۴/۱۱/۱۳۹۵ سرپرست امور اقتصادی و بازرگانی وزارت متبوع مبنی بر اینکه، از تاریخ ۲۵/۱۰/۱۳۹۵ تمامی بازرگانان به منظور جلوگیری از ایجاد خلل در روند صادرات و واردات کالا جهت اخذ مجوزهای ورود (ثبت سفارش) و تعیین منشا ارز (اعم از بانکی و غیر بانکی) صرفاً از طریق سامانه www.ntsw.ir می بایست اقدام نمایند جهت اطلاع و هرگونه اقدام لازم با رعایت سایر مقررات ارسال می گردد.



 



یادآور می شود متن بخشنامه شماره ۲۳۶۹۴۳/۶۰ مورخ ۴/۱۱/۱۳۹۵ وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرح زیر اعلام نموده است:



 



پیرو نامه شماره ۲۲۱۵۰۷/۶۰ مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۵ در خصوص راه اندازی سامانه جامع تجارت که با هماهنگی ستاد با قاچاق کالا و ارز اکنون در حال بهره برداری می باشد.



 



مقرر گردید که از تاریخ ۲۵/۱۰/۱۳۹۵ تمامی بازرگانان جهت اخذ مجوزهای ورود (ثبت سفارش) و تعیین منشا ارز (اعم از بانکی و غیر بانکی) از طریق سامانه مذکور اقدام نمایند، لذا به منظور جلوگیری از ایجاد خلل در روند صادرات و واردات کالا، لطفاً دستور فرمایید اطلاع رسانی مجدد به بازرگانان و متقاضیان صورت گیرد.



 



ضمناً به منظور جمع آوری اطلاعات تکمیلی راجع به سامانه جامع تجارت سایت www.ntsw.ir معرفی و جایگزین سایت قبلی گردد



 



اداره کل مبارزه با فرار مالیاتی را راه اندازی کردیم



 



با همکاری اداره کل مبارزه با پولشویی ۲۲۰ مودی جدید را شناسایی و ۹۹۰ میلیارد تومان درآمد کسب کردیم.



 



تقوی نژاد با بیان اینکه عمده فعالیت مان را پوشش مالیاتی بنا گذاشتیم ودر جهت شناسایی مودیان جدید و گسترش پایه مالیاتی کار کرده ایم خبر داد: از شهریور ماه امسال اداره کل مبارزه با فرار مالیاتی را در سازمان امور مالیاتی کشور راه اندازی کردیم که تا مودیان جدید را شناسایی کنیم و در این زمینه از اداره کل مبارزه با پولشویی در وزارت اقتصاد و دارایی کمک گرفتیم که در این رابطه ۲۲۰ فقره به ما معرفی شدند که به ۹۰ فقره رسیدگی کردیم؛ از این تعداد ۱۳ مورد کسانی هستند که مالیات خود را پرداخت که و ۷۷ مورد نیزکسانی هستند که مودی ما نبودند اما در اقتصاد فعالیت می کردند که آن ها را فرا خواندیم و با اسناد و مدارکی که به آن ها نشان دادیم بدهی مالیاتی شان را وصول کردیم که بر این اساس ۹۹۰ میلیارد تومان در این سه ماه مالیات کسب کردیم.



 



 



پیش‌فاکتور مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود



 



بر مبنای بخشنامه‌ی جدید سازمان امور مالیاتی  ، از این پس پیش‌فاکتورها و فاکتورهایی که به معامله ختم نشده باشند، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شوند.



 



بر این اساس مؤدیانی که اقدام به ارائه‌ی فاکتور یا پیش فاکتور برای عرضه کالا یا خدمات می‌کنند، در صورتی که با توافق طرفین  و با ارائه‌ی اسناد معتبر، معامله صورت نگرفته باشد، مطالبات مالیات و عوارض ارزش افزوده از خریدار و فروشنده اخذ نمی‌گردد.



 



همچنین در صورتی که اطلاعات مربوط به این پیش فاکتورها در سامانه مالیاتی ثبت شده باشد، طرفین باید نسبت به اصلاح آن در سامانه اقدام کنند.



 



 



از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (مصوب 92/10/03 ):



 



ماده ۱۳- به منظور شناسايي و رهگيري كالاهاي خارجي كه با انجام تشريفات قانوني وارد كشور مي شود و تشخيص آن‌ها از كالاهاي قاچاق يا فاقد مجوزهاي لازم از قبيل كالاي جعلي، تقلبي، غير بهداشتي و غير استاندارد، ترخيص كالاي تجاري منوط به ارایه گواهي هاي دريافت شناسه كالا، شناسه رهگيري، ثبت گواهي ها و شماره شناسه هاي فوق توسط گمرك است. در هر حال توزيع و فروش كالاهاي وارداتي در سطح بازار خرده فروشي منوط به نصب اين دو شناسه است و در غير اين صورت كالاهاي مذكور قاچاق محسوب مي شوند.



تبصره۱- وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف است با همكاري دستگاه هاي تخصصي مرتبط، براي شناسايي و رهگيري كالا از بدو ورود تا سطح عرضه سامانه اي با بهره گيري از فناوري هاي نوين از جمله رمزينه دو يا چند بعدي، ايجاد و امكان بهره گيري دستگاههاي مرتبط را از سامانه مزبور فراهم نمايد.



تبصره۲- توزيع و فروش كالاهايي كه با استفاده از هرگونه معافيت قانوني از قبيل ملواني و تعاوني مرزنشيني به كشور وارد شده است در هر نقطه از كشور منوط به نصب شناسه كالا و شناسه رهگيري مي باشد. تشريفات قانوني اين كالاها با رعايت ماده (۹) قانون ساماندهي مبادلات مرزي مصوب ۶/ ۷/ ۱۳۸۴ و ماده (۱۲۰) قانون امور گمركي مصوب ۲۲/ ۸/ ۱۳۹۰ انجام مي شود.



تبصره ۳- آيين نامه اجرائي اين ماده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همكاري ستاد و دستگاه هاي اجرایي عضو آن با لحاظ زمانبندي، اولويت كالايي و روش نصب شناسه كالا و شناسه رهگيري بر روي كالا و نحوه تخصيص نيازهاي فني هر دستگاه، ظرف سه ماه تهيه مي شود و به تصويب هيأت وزيران مي رسد



 



چرا ما راحت تحریم می‌شویم؟



 



نوشته‌ای از محمود سریع‌القلم



 



چرا ایران به راحتی مورد هدف قرار می‌گیرد؟ چرا هر نسبتی دادن به ایران تقریباً مجانی است؟ چرا پیوسته ما را متهم می‌کنند؟ چرا بیشتر وقت سخنگوی وزارت خارجه صرف رد اتهام است تا تبیین سیاست خارجی کشور؟ چرا از جیبوتی گرفته تا همسایگان بزرگ و قدرت‌های جهانی ما را نفی می‌کنند؟ چرا تقریباً همه اعضای سازمان کنفرانس اسلامی علیه ایران رأی دادند؟



 



از منظر علم روابط بین الملل، پاسخ به این پرسش‌ها بسیار ساده و روشن هستند. اما قبل از طرح پاسخ به این نکته توجه فرمایید: با سرمایه‌گذاری و همکاری بین‌المللی که عربستان طی ۴۰ سال گذشته انجام داده به مهم‌ترین بازیگر انرژی چه در قالب اوپک و غیر اوپک تبدیل شده‌است. ۱۰ میلیون کارگر خارجی با درآمدی حدود ۱۸ میلیارد دلار در این کشور کار می‌کنند. حدود ۴۴۰۰۰ نفر متخصص عرب و غیر عرب در بهداشت، صنعت، آموزش و غیره از دولت عربستان حقوق معادل پنج میلیارد دلار دریافت می‌کنند. اروپا در تحریم روسیه بعد از الحاق کریمه، بسیار ملایم تر از آمریکا رفتار کرد. چون اتحادیه اروپا، حدود نیم تریلیون دلار با روسیه تجارت می‌کند. تجارت آمریکا با روسیه حدود ۴۰ میلیارد دلار است که در مقیاس جهانی بسیار ناچیز است و بنابراین، تحریم روسیه بسیار آسان و کم‌هزینه بود. آمریکا با چین بسیار محتاطانه عمل می‌کند چون نیم تریلیون دلار با آن کشور تبادل دارد. چینی‌ها بقدری آرام و پیچیده عمل می‌کنند که غربی‌ها به طور دقیق از قدرت مالی و نظامی آن‌ها، اطلاعات دقیقی ندارند و بیشتر حدس می‌زنند. در نهایت آمریکا در قبال مکزیک کوتاه خواهد آمد چون بدون نیروی کار مکزیک، بخش کشاورزی و خدمات در آمریکا دچار اختلال جدی می‌شود. اروپایی‌ها به شدت یکدیگر را رعایت می‌کنند چون ۷۰ درصد تجارت آن‌ها در میان اعضای اتحادیه اروپاست. همه به آلمان احترام می‌گذارند چون مازاد تجاری آن در سال ۲۰۱۶، رتبه اول جهانی را آورد: ۲۸۵ میلیارد دلار. نیم میلیون مهندس چینی فقط در آفریقا، مشغول تولید و ساخت عمرانی هستند. یک شرکت مسافری هوایی رتبه سوم هندی، اخیراً ۲۰۵ هواپیمای ایرباس سفارش داد. سالانه حدود ۱۷۰ میلیون نفر خارجی از ۵۳۵ راه ورودی، به آمریکا سفر می‌کنند. ۹۰۰ نفر افسر مسلمان در اداره پلیس شهر نیویورک کار می‌کنند. پنج میلیون انگلیسی در اسپانیا ویلا دارند. در سال حدود ۱۳ میلیون نفر خارجی از دوبی بازدید می‌کنند. شش میلیون هندی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس کار می‌کنند. و هزاران آمار دیگر در تبادلات و ارتباطات متقابل میان کشورها.



 



مقایسه کنید این واقعیات جهانی را با هیجان و خندۀ افراد اجرایی در راهروی هواپیمای ایرباس که به ایران تحویل داده شده بود. حقیقت این است که ایران یک کشور صرفاً وارد کننده‌است. استقبال اروپایی‌ها از برجام به خاطر فروش کالا و خدمات است. آمریکا به ایران نیازی ندارد اما به عربستان، ترکیه و مصر نیاز دارد. بخش اعظم احترامی که یک کشور به کشوری دیگر می‌گذارد به خاطر نیاز است و نه اخلاق. روابط بین الملل در سه واژه خلاصه می شود (به ترتیب): نیاز،ترس و بنابراین احترام.



 



چرا هر حرفی و اتهامی به ایران روا داشتن بدون هزینه است؟ افرادی هستند حتی نمی‌توانند بگویند که ایران کجای کرۀ زمین است اما هرچه می‌خواهند نسبت می‌دهند. چرا؟ چون بود و نبود ایران برای آن‌ها اهمیت ندارد. کدام کشور و صنعت و شرکت به ما نیازمند است؟ کدام کشور از ما می‌ترسد؟ اصل اجتناب‌ ناپذیری (Indispensability) به این معناست. هندی‌ها برای آنکه توازنی در روابط با همسایه چینی خود ایجاد کنند، تبادلات وسیع و عمیق عمرانی و خدماتی با ژاپن برقرار کرده‌اند. عربستان ۲۰ میلیارد دلار در روسیه سرمایه‌گذاری کرده تا سیاست‌های مسکو را تعدیل کند. وقتی کشوری بخصوص همسایگان را به خود وابسته کند به طور طبیعی مانع از رفتار و گفتار خصمانه آن‌ها می‌شود. نفت و گاز و محصولات پتروشیمی ما به وفور در بازارهای بین‌المللی قابل یافت است. محصولات کشاورزی ایران، رقبای خارجی نیز دارد ضمن اینکه فرش هندی، ترکیه‌ای و چینی، خریداران متوسط را راضی کرده‌است.



 



بنابراین، استراتژی ما برای آنکه حداقل تعدادی از کشورها را به خود نیازمند نماییم چیست؟ دستگاه دیپلماسی به معنای علمی و کاربردی مفهوم، استراتژی سیاست خارجی نداشته است زیرا سیاست خارجی = ملاقات، جلسه و سفر. سیاست خارجی = اعلام مواضع، رد اتهام و دفاع از خود. سیاست خارجی = موعظه و دعوت به مراعات کردن و انسان خوب بودن. کدام اندیشه‌های اقتصادی، فنی و سیاسی، ارتباطات خارجی کشور را تئوریزه کرده است؟



 



ادامه این یادداشت را در لینک زیر بخوانید:



 



http://www.sariolghalam.com/?p=996



 



 



 



یادداشت / فاکتور فروش معتبر برای سازمان امور مالیاتی چه ویژگی هایی دارد؟



 



  مشخصات چاپ فاکتور رسمی (مالیاتی ، صورتحساب فروش کالا و خدمات ) به شرح ذیل می باشد :



 



تعداد نسخ آن به انتخاب اشخاص بوده که می تواند ۲ برگی و یا ۳ برگی باشد و همچنین در مورد سایز کاغذ عموما انتخاب اشخاص حقیقی و حقوقی سایز A4 بوده ولی انتخاب سایز A5 نیز ایرادی نخواهد داشت .



 



مهم ترین شاخصه چاپ فاکتور رسمی (مالیاتی ، صورتحساب فروش کالا و خدمات ) ، نوع چاپ شماره سریال آن می‌باشد که می بایست به روش چاپ افست یا ملخی برنگ قرمز و کمی برجسته انجام پذیرد ، که به راحتی قابل تشخیص برای رسیدگی کننده باشد و کاملا با چاپ دیجیتال و شماره زنی دستی متمایز است .



 



از آنجایی که واحدهای تجاری صورتحساب فروش کالا و خدمات و یا ارائه خدمات دریافتی از دیگر واحدهای تجاری را در حسابهای هزینه و یا دارایی ثبت می‌نمایند جهت تعیین قابل پذیرش بودن وجوه پرداختی به عنوان هزینه، پیشنهاد می‌گردد ماده ۱۴۷ قانون مالیاتهای مستقیم و نیز ماده ۱۴۸ مطالعه گردد



 



باسلام



 



احتراما با توجه به راه اندازی سامانه هوشمند اداره امور مالیاتی کشور در خصوص تشخیص سیستمی خوش حسابی واردکنندگان کالا از حیث عدم پرداخت مالیات 4% مشمول به اطلاع می رساند نامه های خوش حسابی صادر شده توسط حوزه های مالیاتی از تاریخ جاری فاقد اعتبار بوده و صرفا برابر تائیدیه سیستم عمل خواهد شد.



 



لذا مقتضی است ضمن مراجعه به حوزه مالیاتی مربوطه از تائید بودن خوش حسابی سازمان خود در سامانه مذکور اطمینان حاصل نمائید



 



نصب نرم افزار مبارزه با پولشویی در بانکها



 



یک مدیر بانکی از نصب نرم افزار مبارزه با پولشویی در بانکها خبر داد و گفت: بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی گشایش ال سی با دلار ٣٦٠٠ تومانی آغاز شد.



 



به گزارش خبرنگار مهر، محمد ابراهیم مقدم مدیرعامل بانک تجارت گفت:  به ازای هر دلار ال سی باید ٣٦٠٠ تومان دریافت کنیم و وقتی افتتاح ال سی صورت گرفت بانک مرکزی فیش ارزی برای متقاضی  صادر می کند و در روز گشایش قطعی اعتبار نرخ روز ارز را رصد کرده و هر نرخی که کمتر بود ملاک تسویه قرار می گیرد.



 



وی اظهار داشت: بخش های مالی باید براساس IFRS شفاف شود همان چیزی که در اقتصاد مقاومتی در یک بند به عنوان شفاف سازی ابلاغ شده است البته باید توجه داشت که این کار باید به تدریج انجام شود چراکه افراد باید آموزش بیینند



 



درج تاریخ سی و یکم در چک در ماه سی روزه



 



در خصوص چکهایی که به تاریخ سی ویکم ماه (در خصوص ماه های سی روزه) کشیده شده اند، آیا شعب باید چنین چکهایی را نقد نمایند یا به علت مغایرت در تاریخ برگشت بزنند؟



 



در خصوص صدور چک در تاریخ سی و یکم، راجع به ماههای ۳۰ روزه، وصول مبلغ چک در روز بعد تاریخ درج شده(تاریخ یکم ماه بعد) و پس از آن بلا مانع می باشد



 



آیا مشاورین هم مشمول قانون کارند؟



 



افرادی که خدمات خود را به صورت کار مشاوره ای و کارشناسی در اختیار کارفرمایان قرار می دهند و در مقابل کار ارائه شده مزد دریافت می دارند، در صورت عدم شمول مقررات استخدامی دیگری به رابطه قراردادی فی ما بین تحت پوشش قانون کار قرار گرفته و به نسبت ساعات کار از امتیارات پیش بینی شده در این قانون و مقررات تبعی منجمله سنوات خدمت و مزایای حین کار بهره مند خواهند بود.



 



 



پرسش پاسخ  قانون_تجارت



 



هیات_مدیره



 



آیا پرداخت پاداش و حق حضور به شخص حقیقی (نماینده شخص حقوقی) مجاز میباشد؟



 



پرداخت پاداش و حق حضور مربوط به اشخاص حقوقی (عضو هیئت مدیره) به سایرین از جمله نماینده معرفی شده توسط وي، باید بر اساس مجوز کتبی (صاحبان امضاي مجاز شرکت سرمایه گذار) صورت گیرد.



 



آیا پاداش مربوط به عضو حقوقی هیئت مدیره باید جزو ارقام درآمد شرکت سرمایه پذیر منظور گردد؟



 



پاداش دریافتی بخشی از درآمدهاي شرکت سرمایه گذار تلقی میگردد.



 



در صورت عدم رعایت مقررات فوق، نحو برخورد حسابرس و بازرس چگونه خواهد بود؟



 



عدم رعایت مقررات فوق باید طبق " دستورالعمل تهیه و ارائه گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی" در بخش "گزارش در مورد سایر الزامات قانونی و مقرراتی" به نحو مقتضی منعکس گردد



 



آژانس عکس معتبر و معروف  Getty Images که معمولا همه مسابقات ورزشی مهم جهان را پوشش می دهد و گزارش تصویری از آنها منتشر می کند، تصاویری اختصاصی هم از بازی روز سه شنبه استقلال – السد منتشر کرده است. جالب اینکه یکی از عکس های برجسته این سایت، مربوط به لیزاندازی های متعدد یکی تماشاگران حاضر در آزادی بر روی صورت ژاوی در طول این دیدار است. اتفاق تاسف برانگیزی که قطعا در هیچ جای دنیای کار پسندیده ای نیست بخصوص که بازیکن مورد حمله یکی از اسطوره های قابل احترام و خوش نام جهان فوتبال باشد.



تصویر زیر مربوط به زمانی است که ژاوی در حال آماده شدن برای زدن یک ضربه ایستگاهی است و لیزر تماشاگر خاطی به خوبی روی صورت او دیده می شود.  



 



به گزارش بولتن نیوز، سردار عزیزالله ملکی، از شناسایی یک باند بزرگ قاچاق لاستیک خبر داد و گفت: با تعامل و همکاری پلیس و گمرک استان 36 کانتینر حامل لاستیک های قاچاق شناسایی و توقیف شد.



 



وی افزود: قاچاقچیان با شیوه و شگرد دست کاری اسناد مبدأ (بارنامه، ترخیصیه و قبوض انبار) و ارائه اسناد خلاف واقع به عنوان بارنامه کائوچو با تعرفه پنج درصد ، محوله های لاستیک قاچاق را با عوارض 20 تا 32 درصدی از گمرک خارج کرده اند که با تعامل صورت گرفته این محموله ها توسط مأموران کشف شد.



 



 



سردار ملکی با اشاره به کشف 21 هزار و 962 حلقه لاستیک خودرو در بازرسی از کانتینرهای توقیف شده تصریح کرد: ارزش محموله های کشف شده  100 میلیارد ریال برآورد شده است.



 



وی در ادامه به دستگیری فرد جاعل به همراه آلات و ادوات جرم خبر داد و گفت: در این رابطه پنج تن  از متهمان پرونده شناسایی و تحت تعقیب پلیس قرار گرفته اند.



 



فرمانده انتظامی هرمزگان در پایان با بیان اینکه تلاش پلیس برای دستگیری دیگر متهمان این پرونده ادامه دارد، اظهارداشت: پدیده قاچاق به اقتصاد و بسیاری دیگر از مسائل کشور ضربه می زند از این رو پلیس تمام سعی و تلاش خود را بکار گرفته تا با همکاری و همدلی مردم و دیگر سازمان های مرتبط و گمرک استان بتواند این پدیده شوم را به حداقل ممکن رساند.