شرح خبر

صف خودروهای وارداتی پشت در گمرک

پنجشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۴

با وجود ایجاد برخی گشایش‌های بین‌المللی در اقتصاد کشور پس از آغاز اجرای «برجام»، «رکود اقتصادی» سال 94 همچنان گریبان‌گیر بازار خودرو به ویژه بازار خودروهای وراداتی است و خرید و فروش وارداتی‌ها سخت‌تر از قبل انجام می‌شود.



 Image result for ‫خودروهای وارداتی‬‎



از سویی، روابط سیاسی و اقتصادی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس که عمده مبدا واردات خودرو هستند نیز اخیرا دچار تنش شد که این موضوع در نوسان قیمت و فروش خودروهای وارداتی از این ناحیه نیز بی‌تاثیر نبوده است. در همین حال، سازمان استاندارد کشور، برخی معیارهای واردات خودرو را با هدف افزایش کیفیت خودروهایی که در ایران تردد می‌کنند، تغییر داده و در این زمینه، استانداردهای تبیین شده برای واردات خودرو از کشورهای حاشیه خلیج فارس، دیگر مورد قبول ارگان‌های مسوول نظارت بر واردات نیست که این امر منجر به دپوی خودروهای وارداتی در انبار گمرکات شده است.

 بر این اساس نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد گفته است: سطح استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج فارس از سطح استانداردهای ما پایین‌تر است و به همین دلیل، خودروهای وارداتی باید براساس استانداردهای ایران به روزرسانی شوند. وی در این باره اعلام کرد: سازمان ملی استاندارد، نصب مه‌شکن را برای خودروهای وارداتی اجباری کرده و همین امر موجب شده که تعداد زیادی خودرو وارداتی از امارات در گمرک جنوب کشور و سلفچگان انبار شود؛ چراکه ترخیص این خودروها منوط به نصب چراغ مه‌شکن است اما برخی واردکنندگان برای انجام این کار مقاومت می‌کنند. رییس سازمان ملی استاندارد تصریح کرد‌: طبق استاندارد کشورهای حوزه خلیج فارس، اجباری برای نصب چراغ مه‌شکن خودرو وجود ندارد اما نصب این قطعه در ایران، کشورهای اروپایی و برخی ایالات امریکا اجباری است. پیروزبخت ادامه داد: در این میان متوجه شدیم که برخی خودروهای موجود در گمرک با وجود اینکه فاقد محل قرارگیری چراغ مه‌شکن هستند با ترفندهایی نسبت به سیم‌کشی و نصب این چراغ روی آنها اقدام می‌شود که از نظر ما قابل قبول نیست. وی با بیان اینکه سازمان استاندارد سخت‌گیری‌های لازم در مورد رعایت استاندارد خودروهای وارداتی را اعمال می‌کند، گفت: به همین دلیل به واردکنندگان اعلام کردیم که اجازه واردات خودروهای فاقد چراغ مه‌شکن را نمی‌دهیم، مگر اینکه نسبت به نصب این قطعه روی خودرو اقدام کنند.

 امکان ترخیص ثبت ‌سفارش‌های قبلی

در این باره اما رییس انجمن واردکنندگان خودرو ضمن ابراز امیدواری از رفع نگرانی‌ها و بازگشت رونق به بازار خودروهای وارداتی، مصوبه دولت در زمینه ارتقای استانداردهای کیفی واردات خودرو را تشریح کرد و به اینکه از سال گذشته مصوبه جدیدی ابلاغ شد که براساس آن، خودروهای وارداتی باید از مهر ماه 93 به بعد، تمام استانداردهای اروپایی را دارا باشند، اشاره کرد و گفت: به این ترتیب خودروهای وارد شده براساس استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در گمرک مانده است و امکان ترخیص ندارند. فرهاد احتشام‌زاده در گفت‌وگویی با بیان اینکه براساس مصوبه مذکور، واردات خودروها باید مطابق با استاندارد یورو 5 صورت گیرد، گفت: البته خودروهایی که پیش از مصوبه مذکور، ثبت سفارش و از تاریخ 15آذر ماه 93 از طریق کلیه گمرکات وارد شده‌اند امکان ترخیص دارند. رییس انجمن واردکنندگان در ادامه گفت: براساس مصوبه‌یی که عنوان شد، خودروها بدون نصب مه‌شکن امکان وارد شدن ندارند و از این رو واردکنندگان باید با بررسی عملکرد سیستم خودروها اقدام به نصب مه‌شکن کنند تا بتوانند رضایت شرکت بازرسی را جلب کرده و این شرکت بر عملکرد مه‌شکن خودروها صحه گذارد و شرکت مادر نیز تضمین خدمات را دهد؛ در آن صورت قابلیت ترخیص خواهند داشت. اما به دلیل اینکه این فرآیند طی نشده است، برخی از خودروها در انبار‌های گمرک مانده‌اند. اما بازار خودروهای وارداتی نیز شرایط خوبی ندارد و از این رو حتی خودروهایی که امکان ترخیص دارند در گمرک مانده‌اند. به گفته وی در عین حال، ثبت سفارش عمده خودروهای 2016 در بهمن ماه سال گذشته صورت گرفته و عملا این خودروها باید براساس استانداردهای اروپا و نه استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد شوند. احتشام‌زاده همچنین با اشاره به لغو تحریم‌های بین‌المللی گفت: فروش بازار خوشبختانه با توجه به نزدیک شدن به روزهای اوج، رو به بهبود است و نگرانی‌ها درحال رفع شدن است.

 خودروهای آلمان و امریکا در راه ورود به ایران

در همین زمینه با کمرنگ شدن واردات خودرو از کشورهای حاشیه خلیج فارس همزمان با رفع تحریم‌های بین‌المللی، بوی بهبود از بازار خودروهای وارداتی به مشام می‌رسد. چنانچه هفته گذشته، دایملر آلمان از حضور در ایران خبر داد تا همکاری مشترکی با ایران خودرو داشته باشد. در همین زمینه موضوع حضور خودروهای امریکایی نیز برای حضور در ایران مطرح شده است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این باره گفت: امروز هیچ منعی برای ورود خوروسازان امریکایی به بازار ایران وجود ندارد و چنانچه با شرایط کشورمان آمادگی همکاری داشته باشند، مشکلی نیست. محمدرضا نجفی‌منش افزود: ممنوعیت واردات کالای امریکایی برای کالاهای مصرفی است و سرمایه‌یی را شامل نمی‌شود. عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: بیشتر خودروهای تولید کشور ما، حاصل همکاری ایران با دو شرکت خودروساز فرانسوی است. به گفته نجفی‌منش، شرکت‌های یاد شده نسبت به دیگر خودروسازان خارجی در ایران آمادگی بیشتری دارند زیرا زیرساخت‌ها در کشور وجود دارد و آنها می‌توانند همکاری‌های مناسبی در ایران داشته باشند. وی اضافه کرد: شرکت‌های خودرو‌سازی پژو و رنو قرار است با پنج مدل تازه خودرو وارد ایران شوند در عین حال هر خودروساز که به ایران بیاید باید 40درصد ساخت داخل و 30درصد صادرات داشته باشد و ایران از این امر استقبال می‌کند. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: خودروسازانی که فقط به فروش خودرو در ایران می‌اندیشند، نمی‌توانند آینده‌یی را ترسیم کنند بنابراین باید خودرو در داخل تولید شود زیرا به این ترتیب ارزان‌تر تمام می‌شود و فضای رقابتی کمتری هم خواهد داشت.

 کاهش سود و اشباع خودرو وارداتی

اما با وجود خوشبینی رییس انجمن واردکنندگان خودرو نسبت به رفع رکود بازار خودروهای وارداتی یک فعال بازار خودروهای وارداتی گفت: بازار خودروهای وارداتی همچنان در رکود به سر می‌برد و در این میان گمرک بر سر موضوع آپشن برخی خودروها از قبیل مه‌شکن عقب، ورود خودروهای وارداتی را متوقف کرده است. مسعود مرکزی همچنین گفت: سود خودروهای وارداتی به‌ شدت پایین آمده است؛ به خصوص در مورد بی‌ام و که با پایین‌ترین سود به فروش می‌رسد؛ چراکه درحال حاضر بازار از خودرو، اشباع شده و سودها بسیار کاهش پیدا کرده است. این گزارش البته حاکی است که با نزدیک شدن به بازار شب عید و برداشته شدن تحریم‌ها از پیش پای فعالان اقتصادی، انتظار بازگشت رونق به بازار خودرو وجود دارد.



منبع:قطره