شرح خبر

گمرکات ایران و روسیه برای ایجاد «کریدور سبز گمرکی» به توافق رسیدند.

چهارشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، این توافق که بزرگ ترین سند همکاری های گمرکی تاریخ دو کشور به شمار می رود در سفر «ولادیمیرمالینین» معاون اول رئیس کل گمرک فدراسیون روسیه به تهران و در دیدار با مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران نهایی شد.

بنابراین گزارش محتوای کامل این سند به زودی منتشر خواهد شد، اما براساس توافق های انجام شده، یکی از مهم ترین محورها، توافق برای صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه است.

براساس این توافق، گمرک روسیه ترخیص محصولات کشاورزی فاسدشدنی ایران را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد. علاوه بر این محصولات کشاورزی ایران در کریدور سبز گمرکی روسیه قرار می گیرد و گمرک ایران متعهد شده اطلاعات و ارزش گمرکی این کالاها را به گمرک روسیه ارسال کند تا نسبت به ترخیص سریع محصولات کشاورزی ایران اقدام شود.

معاون اول رئیس کل گمرک فدراسیون روسیه در این زمینه گفت: با هیچ کشور دیگری غیر از ایران مسائل گمرکی را با این سرعت حل نکرده ایم.

براساس این یادداشت تفاهم، گمرکات ایران و روسیه درخصوص سایر کالاها نیز اقدام به مبادله داده ها پیش از ورود کالا خواهند کرد تا از ارزش گمرکی کالاهای اظهارشده اطمینان حاصل کنند.

همچنین گمرکات دو کشور توافق کردند ارزش گمرکی کالاهای صادراتی و وارداتی ایران به زبان روسی ترجمه و در سایت گمرک ایران قرار داده شود تا صادرکنندگان و واردکنندگان بدانند ارزش های گمرکی ایران چگونه است. 

ایجاد پنجره واحد تجاری از دیگر مواردی است که دو طرف درباره آن به توافق رسیدند و مقرر شد این موضوع در موافقت نامه تجدیدنظر شده همکاری های گمرکی گنجانده شود.

از دیگر مواردی که براساس یادداشت تفاهم کریدور سبز گمرکی اجرایی خواهد شد، توسعه ترانزیت میان ایران و روسیه است. که در بخش جاده ای، دریایی و ریلی صورت خواهد گرفت و تسهیلات کریدور سبز گمرکی شامل بخش ترانزیت نیز می شود. 

گمرکات دو کشور همچنین توافق کردند تا مسیر ریلی را از طریق کشور آذربایجان توسعه دهند و ترانزیت دریایی نیز با محوریت بنادر آستراخان، ماخاچ قلعه و بندر علیا از طرف کشور روسیه و بنادر آستارا، انزلی، امیرآباد و نوشهر توسعه یابد.

در این زمینه مسیر ترانزیت ریلی با توجه به استقبال تجار و بازرگانان دو طرف مورد تأکید قرار گرفت. بر پایه این گزارش، پیشنهاد روسیه مبنی بر ایجاد یک سازمان منطقه ای گمرکی با حضور کشورهای عضور اوراسیا و ایران مورد پذیرش طرف ایرانی قرار گرفت.

به گفته کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران با اجرای یادداشت تفاهم کریدور سبز گمرکی، پیش بینی می شود سطح روابط تجاری دو کشور به 10 برابر افزایش یابد و 30 میلیارد دلار اجرای پروژه مشترک میان دو کشور نیز تعریف شده است.

این گزارش می افزاید: متن پیش نویس یادداشت تفاهم کریدور سبز گمرکی و تبادل ارزش گمرکی کالاها بین دو کشور در حضور مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران به امضای ولادیمیر مالینین معاون اول رئیس کل گمرک فدراسیون روسیه و بهزاد شیری معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران رسید.

براساس این گزارش، جزئیات بیشتر درباره یادداشت تفاهم کریدور سبز گمرکی میان گمرکات ایران و روسیه بزودی منتشر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، تحریم های اروپا علیه روسیه و همچنین مناقشات مسکو و آنکارا، فرصت صادرات کالاهای ایرانی به این کشور را افزایش داده است.

کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور آبان ماه امسال در روسیه توافق کردند ارزش روابط اقتصادی تهران و مسکو را از نزدیک به دو میلیارد دلار کنونی به 10 میلیارد دلار در آینده ای نزدیک افزایش دهند.