شرح خبر

سازماندهی وضعیت مرزی کشور برای مقابله با قاچاق/ وجود دو گمرک در کشور؟!

یکشنبه, ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

معاون فنی و امور گمرکی گمرک گفت: می‌توان از «تعدد سازمان‌های مجوزدهنده»، «سازمان‌های همجوار و فعال در عرصه تجارت مثل سازمان توسعه تجارت، مناطق آزاد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز» و همچنین وجود «قوانین متعدد و چندگانه» به عنوان مزاحمان استقلال گمرک نام برد.



فرود عسگری معاون فنی و امور گمرکی گمرک در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» گفت: مشکلی که بین سازمان گمرک با سازمان مناطق آزاد وجود داشت، این بود که در اکثر مناطق آزاد، گمرک در مبادی ورودی آنها حضور نداشت. 



وی افزود: بر این اساس، دولت یک مصوبه را ابلاغ کرد که به موجب آن گمرک در این مناطق، مثل همه جای جهان مستقر شود.



وی اضافه کرد: از آن‌سو، در آیین‌نامه مقررات سازمان مناطق آزاد، گمرکی غیر از گمرک ایران تعریف شده بود که خود آن هم مشکلاتی را ایجاد کرده بود؛ یعنی ما در یک سرزمین دو گمرک داشتیم؛ یک گمرک جمهوری اسلامی ایران و دوم گمرک منطقه آزاد. 



معاون فنی و امور گمرکی گمرک خاطرنشان ساخت: این موضوع، باز یکسری تعارضاتی را ایجاد می‌کرد. بنابراین نبود ما در این مناطق و وجود دو گمرک در کشور، سبب بروز مشکلاتی شد، اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، دولت دو مصوبه را به تصویب رساند. 



عسگری افزود: یک مصوبه این بود که در همه جای کشور، گمرک جمهوری اسلامی ایران مثل همه جای دنیا وجود داشته باشد و در ورودی مناطق نیز مستقر شود تا تعقیب کند چه کالاهایی وارد مناطق می‌شود. 



وی اضافه کرد: البته در خود قانون مناطق آزاد ویژه هم در ماده 8 قانون مناطق آزاد و ماده 14 مناطق ویژه هم آورده شده که باید ورود و خروج کالا در گمرک به ثبت برسد، ولی هنوز سازوکارش در مناطق آزاد ایجاد نشده است، اما اکنون گمرک به طور ویژه در مناطق آزاد مستقر است و تعاملات وجود دارد.



معاون فنی و امور گمرکی گمرک درخصوص وضعیت مرزهای کشور گفت: در مرز اکنون با وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های دیگر به یک جمع‌بندی رسیدیم که «مدیریت واحد مرزی» را اعمال کنیم و تقریباً یک تفاهمنامه نوشتیم. 



عسگری افزود: «مدیریت واحد مرزی» بر اساس قانون گمرکی به سازمان گمرک محول شده؛ یعنی در مرزها مدیریت کارها و امور بر عهده گمرک کشور است. 



وی اضافه کرد: اکنون نزدیک به هشت ماه است که بحث مدیریت مرزی به ما محول شده و دیگر شاهد بی‌نظمی حین ورود کالاها به کشور در نقاط مرزی نیستیم. به عبارت دیگر، باید گفت که ویترین تجارت خارجی کشور همین گمرک مرزی در مرزهاست.



معاون فنی و امور گمرکی گمرک تاکید کرد: اگر ما بتوانیم در مرزها انسجام لازم را داشته باشیم و بالاخره واردات کالا زیر یک سقف گمرکی درستی ارائه شود، هم توانسته‌ایم فضا را برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کنیم و هم اینکه رضایت تجار و کسانی را که این مسیر ترانزیتی را طی می‌کنند، جلب کرده‌ایم.