شرح خبر

واردات بیش از 1700 تن بذر سبزیجات در سال 95 به کشور! +جدول

یکشنبه, ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

آمار گمرک نشان می دهد سال گذشته بیش از هزار و هفتصد تن بذر سبزیجات به کشور وارد شده است.



به گزارش "سپاس"، به نقل از یزدرسا؛ طبق آمارهای رسمی کمرگ در 11 ماهه منتهی به بهمن سال 95،  هزار و 770 تن تخم  سبزیجات  برای  کشت به کشور وارد شده است. این مقدار واردات دو هزار و 792 میلیارد ریال خرج برداشته و خروج حدود 90 میلیون دلار ارز از کشور را در پی داشته است.





این حجم از واردات کالای مذکور از کشورهایی نظیر چین، آمریکا، برزیل، آلمان و تانزانیا به کشور وارد شده است.



 





 



واردات این میزان بذر از آنجایی حائز اهمیت است که احتمال واردات بذرهای تراریخته در این میان نیز وجود دارد چرا که طبق اعلام مسئولین سالانه 5 تا 5.5 میلیارد دلار محصول تراریخته وارد می‌شود.



آزاد عمرانی عضو هیات رئیسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در این خصوص با بیان اینکه کشورهایی مانند آلمان و سوئیس کشت تجاری تراریخته را ممنوع کرده‌اند اما بذر این محصولات را تولید و صادر می‌کنند،می گوید: در این میان سوالی پیش می‌آید که چرا هر دوی این کشورها که سطح زیر کشت وسیع ذرت دارند، بذرهای تراریخته خودشان را مورد استفاده داخلی قرار نمی‌دهند.



وی با اشاره به اینکه ما سال‌ها تحت تحریم ظالمانه کشورهای مختلف از جمله آمریکا بوده‌ایم و درحال حاضر نیز این مساله به طورکامل رفع نشده است، افزود: آمریکایی‌ها به دلیل تحریم، ساده‌ترین ابزارها و کالاها نظیر لاستیک هواپیما و تجهیزات مصرفی آزمایشگاهی را در اختیار ما قرار نمی‌دادند اما چگونه است که  میلیاردها دلارها محصول کشاورزی تراریخته آمریکایی طی این مدت وارد کشور ما شده است؟ آنها همواره نشان داده‌اند که خیرخواه ملت ایران نیستند.



جالب اینجاست که آلمان، سوئیس و آمریکا که عضو هیات رئیسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی از سو نیت آنها و صادرات بذر تراریخته انتقاد کرده بود، در لیست صادر کنندگان بذر سبزیجات به کشورمان حضور دارند.