شرح خبر

ماده ای قانونی با تاثیر نامرئی

دوشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

 ماده ای قانونی با تاثیر نامرئی



حسابداری سنتی تا امروز یادگرفته بود نگاه کند ببیند چه کارهایی می‌تواند برای مالیات عملکرد ، مالیات حقوق و مالیات تکلیفی انجام بدهد . اما اخیرا تغییرات زیادی ، هم در اجرا و هم در قانون‌گذاری قوانین مالیاتی دیده می‌شود که اگر به این تغییرات توجه کافی نداشته باشیم شرکت ما را دچار چالش خواهدکرد و یکی از این چالش‌ها مالیات ماده 169 ق.م.م است .



بیائید باهم کمی تمرکز کنیم و ببینیم اصلا مالیات ماده 169 ق.م.م چیست ؟



   ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم یکی از موضوعات مهم و نامرئی امروز کسب و کارها است . قابل کسر به عنوان مالیات از هیچ منبعی نیست  و عدم رعایت آن صرفا شرکت را مشمول جریمه می نماید . تا امروزه برگه‌های مطالبه کمی از این بابت صادر شده و بسیاری از شرکت ها با همان نگاه سنتی صرفا به فکر مالیات عمکرد و حقوق و تکلیفی خود هستند و هیچ برنامه و کنترلی در جهت رعایت مفاد این ماده ندارد.



بررسی جدول زیر مساله را واضح‌تر می‌کند :

 

البته ماده 169 ملاحظات دیگری هم دارد .



یک سوال برای درک ارتباطات جدول فوق  : به نظر شما اگه فروشنده کالا  کد اقتصادی شرکت ما را بر روی فاکتور صحیح وارد نکند کدام گزینه اتفاق می‌افتد ؟



الف ) شرکت ما جریمه نمی شود     

ب) شرکت ما جریمه می شود  

ج ) شرکت فروشنده جریمه می شود

د ) گزینه ب و ج



شاید شکل این سئوال شما را به یاد سئوال‌های بی‌خاصیت دوران دبیرستان بیاندازد ،  اما جواب درست به این سوال میتواند روی سرنوشت یک شرکت اثر بگذارد .