شرح خبر

تفاوت حق اولاد و حق عایله‌مندی

دوشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

تفاوت حق اولاد و حق عایله‌مندی



تفاوت حق اولاد و حق عایله‌مندی در چیست؟ آیا با هم تفاوت دارند؟ اگر ندارند چرا در لیست حقوق برخی شرکت‌ها در دو گزینه مجزا آورده می‌شوند؟ برخی کارشناسان بر پرداخت هردو تاکید دارند؟



آنچه در مواد 86 و 87 قانون تامین‌اجتماعی ذکرشده، اگرچه تحت عنوان عائله‌مندی آمده ولی درواقع حق اولاد است و پرداخت آن بابت فرزندان است و همسر را شامل نمی‌شود. مورد دیگری که مربوط به حق عائله‌مندی باشد، در قانون کار نیامده است، مگر اینکه کارفرما در این زمینه مزایای دیگری برای کارگر یا کارگران خود منظور کرده باشد که تعهدات مربوط به آن معتبر و قابل‌اجرا خواهد بود. 



مبلغ کمک عائله‌مندی برای هر فرزند در ماه معادل سه برابر حداقل مزد روزانه کارگر ساده در مناطق مختلف است و شرایطی دارد بدین قرار: 



بیمه‌شده حداقل سابقه پرداخت حق‌بیمه 720 روز کار را داشته باشد. 



  سن فرزندان او از 18 سال کمتر باشد یا منحصرا به تحصیل اشتغال داشته باشند و تا پایان تحصیل یا در اثر بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده 91 قانون تامین‌اجتماعی قادر به کار نباشند. 



کارفرما قبل از پرداخت حق عائله‌مندی لازم است سابقه بیمه کارگر را از سازمان استعلام کند و در صورت وجود سابقه لازم (720 روز) حق عائله‌مندی را بپردازد. 



توضیح کانال تازه های حسابداری : بموجب قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده سقف تعداد فرزند برای پرداخت حق اولاد حذف شده است