شرح خبر

روش کار در آینده تغییر می‌کند؟ اگر دانش و مهارت شما به‌روز نشود...

پنجشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۶

روش کار در آینده تغییر می‌کند؟

اگر دانش و مهارت شما به‌روز نشود... 

35 درصد از مهارت‌های امروزی در صنایع آینده کاربردی ندارد

مدل‌های کسب‌وکار در سال‌های آتی تغییرات زیادی می‌کند و این تغییرات روی شمار فرصت‌های شغلی و نرخ اشتغال در سال‌های آتی تأثیر می‌گذارد. البته نمی‌توان گفت که فرصت‌های شغلی کم می‌شود. عبارت صحیح‌تر این است که فرصت‌های شغلی تغییر می‌کند و مشاغلی که امروزه در کشورهای مختلف وجود دارد از بین می‌رود. 

در این شرایط افرادی کارشان را از دست می‌دهند که خود را برای پاسخ‌گویی به نیازهای تازه بازار کار آماده نکرده‌اند و به مهارت‌هایی که در سال‌های گذشته کسب کرده‌اند و با استفاده از آن توانستند شغلی به دست آوردند اکتفا کردند. مجمع جهانی اقتصاد در سال‌های اخیر تاکید زیادی روی تغییرات فضای کاری کرده است و فهرستی از مشاغل موردنیاز آینده و مهارت‌هایی که باید کسب شود ارائه داده است. ولی گزارش اخیر مجمع را می‌توان یکی از کامل‌ترین و مهم‌ترین گزارش‌های آن دانست.

 در این گزارش در مورد مشاغلی که در سال‌های آتی کمتر موردنیاز است و مهارت‌هایی که باید مردم کسب کنند تا بتوانند شغل کنونی خود را حفظ کنند صحبت شده است. نکته‌ای که در این گزارش موردتوجه قرار گرفت این است که این تغییر در فضای کار دنیا در سال‌های اخیر حس شده و تا سال 2020 میلادی فشار ناشی از این تغییر بیشتر می‌شود. درواقع از سال 2015 این تغییرات محسوس شد و به‌تدریج شدت آن بیشتر شد ولی اوج این تغییرات در سال 2020 مشاهده می‌شود. 

در فاصله سال‌های 2020 تا 2025 تغییر محسوسی در نیاز بازار کار پیش‌بینی نمی‌شود و اگر شاغلان امروزی اقدام به کسب مهارت‌های جدید بکنند تا انتهای سال 2025 تغییرات محسوسی در نیازهای بازار کار حس نمی‌کنند. از طرف دیگر در دنیای آینده مشاغلی وجود خواهد داشت که شاید امروزه هیچ آگاهی و اطلاعی در مورد آنها وجود نداشته باشد و نمی‌توان به‌طورقطع در مورد نیازهای آنها هم‌صحبت کرد ولی می‌توان با اطمینان گفت که در بسیاری از مشاغل آینده، دیگر مهارت‌های امروزی کاربردی ندارد. در حالت کلی 65 درصد از مهارت‌های مورداستفاده در نیروی کار فعال در صنایع مختلف تا سال 2020 همچنان موردنیاز خواهد بود و 35 درصد از این مهارت‌ها تا انتهای دهه جاری کاربردی ندارد. به‌عنوان‌مثال در سال 2020 در صنعت سرگرمی و رسانه‌ای دنیا 27 درصد از مهارت‌هایی که امروزه جزئی از مهارت‌های ضروری کار است، اهمیتی ندارد و افرادی می‌توانند کارشان را در این صنعت حفظ کنند که مهارت‌های موردنیاز برای آن دوره را کسب کرده باشند