شرح خبر

چگونه بیل و ملیندا گیتس جان ۱۲۲ میلیون نفر را نجات دادند؟

یکشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۶

چیزی که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، بزرگترین پروژه بشردوستانه تاریخ است. این پروژه بشردوستانه مانند آن است که بتمن و سوپرمن به یکدیگر بپیوندند تا با جنایات جهان بجنگند.



حدود ده سال پیش، وارن بافت، دومین فرد ثروتمند دنیا و رئیس شرکت برکشایر هاتاوی، وعده داد که بیشتر ثروت خود را به تنها فرد ثروتمندتر از خودش، بیل گیتس، اهدا کند. این هدیه ۳۰ میلیارد دلار ارزش داشت. هدف وارن بافت از اهدای چنین هدیه‌ای، گسترش دادن تلاش‌های بنیاد بیل و ملیندا گیتس برای نجات کودکان در کشورهای در حال توسعه بود. بیل گیتس معتقد است که «همه جان‌ها به یک اندازه ارزش دارند».



رابطه وارن بافت و بیل گیتس همیشه نزدیک بوده است. خانواده گیتس هر سال تعطیلات ژانویه را با خانواده بافت  سپری می‌کنند و نامه سالانه آنها که به صورت یک گزارش برای بافت در مورد هدیه ارزنده‌اش تهیه می‌شود، پر از جوک‌ها و لطیفه‌های میلیاردرها است: چگونه بافت بیسکویت‌های اوریو را برای صبحانه میل می‌کند و یا زمانی که وارن بافت در هنگ‌کنگ از کوپن برای پرداخت هزینه شام در مک‌دونالد استفاده کرد. 



در این تعطیلات، علاوه بر سرگرمی، داده‌ها نیز بررسی می‌شوند. آن‌ها در مورد اینکه پول بیل گیتس و هدیه وارن بافت چه میزان توانسته است میزان بیماری‌ها را کاهش دهد، بحث می‌کنند. هدف آنها این است تا بیماری‌ها را ریشه‌کن کنند.



از سال ۱۹۹۰ تاکنون جان ۱۲۲ میلیون کودک نجات یافته است. البته بسیاری از اتفاقات قبل از تاسیس بنیاد بیل و ملیندا گیتس افتاده است، اما اهداف توسعه هزاره اغلب از سال ۲۰۰۰ اندازه‌گیری می‌شوند. این زوج ادعا نمی‌کنند که توانسته‌اند جان ۱۲۲ میلیون نفر را نجات دهند. بیل گیتس می‌گوید:




اگر به کاهش نرخ مرگ ومیر کودکان نگاه کنید، می‌بینید که واکسن‌هایی که برای روتاویروس و سینه پهلو تولید شده‌اند،‌ بیشترین نقش را در کاهش مرگ و میر کودکان داشته‌اند و ما در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ با کمک شرکایمان، GAVI را برای واکسن‌ها و Global Fund را برای ایدز، وبا و مالاریا تاسیس کردیم. من فکر می‌کنم که بدون دو برنامه دولتی و برنامه بنیاد گیتس این اتفاق نمی‌افتاد.




در حال حاضر، ۸۶ درصد کودکان در دنیا واکسیناسیون دریافت می‌کنند. این میزان پوشش، بهترین در طول تاریخ بوده است و یکی از مهمترین دلایل کاهش مرگ و میر کودکان است. بیل گیتس می‌گوید به ازای هر دلاری که برای واکسیناسیون کودکان صرف می‌شود، ۴۴ دلار مزایای اقتصادی ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که یک کودک مریض شود، پدر و مادر او قادر به کار کردن نخواهند بود، چون باید از فرزند خود مراقبت کنند.



در نهایت، حدود ۳۰۰ میلیون زن در کشورهای در حال توسعه از روش‌های جدید جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند. این موضوع، یکی از مواردی بوده است که بافت و بیل گیتس به آن توجه زیادی داشته‌اند. بیل در نامه خود خطاب به بافت می‌نویسد:




وارن، تو فلسفه سرمایه‌گذاری خود را با علم ضربه‌زدن تد ویلیامز (یکی از مشهورترین بیس‌بال‌بازان تاریخ آمریکا) مقایسه کرده‌ای. ویلیامز منتظر زمان مناسب برای ضربه‌زدن می‌ماند و تو برای معامله مناسب صبر می‌کنی. وارن، این یک معامله خوب است. روشهای پیشگیری از بارداری مانند واکسن‌ها، یکی از مهمترین اختراعات حیات‌بخش در تاریخ بشری بوده‌اند.



اما نباید جنبه‌های منفی وضعیت سلامتی در دنیا را نادیده گرفت. هنوز هم یک میلیون کودک در روز تولد خود می‌میرند. نیمی از این کودکان به دلیل عفونت خونی، خفگی به دلیل نبود اکسیژن کافی و تولد زودرس از بین می‌روند. ملیندا گیتس می‌گوید:




دهه‌هاست که متخصصان سلامتی سعی می‌کنند تا از این شرایط جلوگیری کنند و یا آنها را درمان کنند، اما موفقیتی نداشته‌اند.




کشور رواندا می‌تواند الگوی خوبی برای کاهش میزان مرگ و میر نوزادان به هنگام تولد باشد. کارهایی همچون تغذیه از شیر مادر در ساعت اول، تغذیه از شیر مادر به طور انحصاری برای شش ماه اول، بریدن بند ناف به صورت علمی و بهداشتی برای جلوگیری از عفونت و مراقبت زیاد مادر باعث شد که میزان مرگ و میر نوزادان کاهش پیدا کند. رواندا همچنین میزان زایمان به وسیله پرستاران حرفه‌ای را دوبرابر کرد. مجموعه این اقدامات باعث شد تا میزان مرگ و میر نوزادان بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵، ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. 



جنبه منفی دیگر، میزان مرگ و میر بر اثر سوتغذیه است. بر اساس آمار فعلی، ۴۵ درصد از مرگ و میر افراد در کشورهای در حال توسعه ناشی از سوتغذیه است. بیل گیتس همیشه سعی می‌کرده است که سن کودکان آفریقایی را حدس بزند؛ اما همیشه اشتباه می‌کرده است، چون کودکان به دلیل تغذیه نامناسب رشد معمولی نداشته‌اند. علاوه بر کاهش رشد جسمی، سو تغذیه باعث می‌شود تا رشد فکری کودکان نیز ناقص باشد. بیل گیتس می‌گوید:




تغذیه بزرگترین فرصت از دست رفته در بهداشت جهانی است. رسیدگی به این موضوع می‌تواند موجی از پتانسیل‌های انسانی ایجاد کند، اما تنها یک درصد از کمک‌های خارجی به تغذیه اولیه اختصاص پیدا می‌کند.




اما بیل و ملیندا گیتس امید خود را از دست نمی‌دهند و بلندپروازی زیادی دارند. این زوج قصد دارند تا میزان ابتلا به بیماری‌های مرگ‌آور را به صفر برسانند. بیل گیتس در پایان نامه خود به وارن بافت می‌نویسد:




ما می‌خواهیم نامه خود را با جادویی‌ترین عددی که می‌شناسیم، به پایان برسانیم: عدد صفر. این عددی است که ما هر روز در بنیاد گیتس سعی می‌کنیم به آن برسیم. هدف ما به صفر رساندن میزان ابتلا به مالاریا، ایدز، وبا و ... است. هدف ما این است که تفاوت سلامت یک کودک در جهان فقیر و جهان ثروتمند به صفر برسد.