شرح خبر

نحوه محاسبه هزینه های گمرکی

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۶

 نحوه محاسبه هزینه های گمرکی



تجار برای اينكه متضرر نشوند قبل از واردات كالا بايد هزينه های گمركی كالا را بدانند که ما در زیر به اختصار روش محاسبه حقوق و عوارض گمرکی و هزینه های مربوط به آن را تشریح می نماییم :



 فرمول محاسبه حقوق گمرکی



حقوق گمرکی (ارزش سیف X  نرخ ارز X نرخ تعرفه)

شما تجار گرامی برای انجام عملیات گمرکی باید مبالغی را بپردازید که به آن هزینه های گمرکی می گویند.



 فرمول محاسبه سود بازرگانی



سود بازرگانی (ارزش سیف X  نرخ ارز X نرخ تعرفه)

هزینه های گمرکی هنگام ترخیص کالا از شما اخذ می گردد، این هزینه ها را بابت: انبارداری، باربری، صفافی (بارچینی)، تخلیه، تعرفه بندی، آزمایش، بارگیری، کارشناسی و بدرقه کالا می پردازید.



 فرمول محاسبه هزینه انبارداری



هزینه انبارداری = مدت X نرخ انبارداری X وزن ناخالص

هزینه انبارداری متناسب با زمان توقف کالا در گمرک و نوع انبار مشخص می شود.هزینه انبارداری از روز ورود کالا به گمرک تا روز ترخیص آن محاسبه می گردد.



 فرمول محاسبه ارزش CIF کالا



مبلغ ارزی کالا X نرخ ارز اعلامی توسط گمرک + هزینه بیمه (اگر کالا FOB خریداری شود)

هزینه های گمرکی را با حقوق ورودی کالا و سود بازرگانی اشتباه نگیرید، حقوق ورودی مربوط به واردات قطعی است که گمرک آن را جداگانه می گیرد.



ضمناً هزینه های گمرکی، حقوق گمرکی، سود بازرگانی، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض هلال احمر، هزینه تخلیه و بارگیری کالا را نیز در بر می گیرد.



 البته هزینه هایی همچون انبارداری متناسب با زمان توقف کالا از گمرک و هزینه های تخلیه و بارگیری و سایر هزینه های مربوطه نیز به جمع هزینه های گمرکی افزوده می گردد. با تمام این تفاصیل، جالب است بدانید که به صادرات تعرفه گمرکی تعلق نمی گیرد و  کالاهای صادراتی از پرداخت ۷۵%هزینه باربری و تخلیه و بارگیری و انبارداری معاف هستند.