شرح خبر

دریافت اطلاعات گواهی مبدا از چین الکترونیکی شد

سه شنبه, ۷ آذر ۱۳۹۶

100 درصد کالاهای وارداتی از گمرک کنترل می شود / دریافت اطلاعات گواهی مبدا از چین الکترونیکی شد



گمرک ایران اعلام کرد : تمامی کالاهای وارداتی به گمرکات سراسر کشور به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی کنترل می شود و رصد کالاهای وارداتی با استفاده از فن آوری اطلاعات هوشمند شده است .



بر اساس اعلام گمرک ایران ؛ هم اکنون اطلاعات کالاهایی که به کشور وارد می شود به صورت هوشمند با بارنامه الکترونیک ، مانیفست الکترونیک ، فاکتور الکترونیک ، عدل بندی الکترونیک ، اظهار الکترونیک ، گواهی مبدا ، قبض انبار الکترونیک و مجوزهای الکترونیکی سازمان های همکار گمرک تطبیق و در صورت هر گونه مغایرت سامانه جامع گمرکی به صورت خودکار  از ادامه مراحل انجام تشریفات گمرکی جلوگیری می کند . 



یکی از مزیت های مهم سامانه های الکترونیکی گمرک ، ذخیره سازی اطلاعات تمامی کالاهای وارداتی و چگونگی اظهار و اسناد مرتبط با کالاها است که این اطلاعات از ابتدای راه اندازی سامانه جامع گمرکی در بانک اطلاعات این سامانه ذخیره سازی و در خدمت مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفته است .



هم اکنون گمرک ایران برای مبارزه با تخلفات در مرحله نخست اطلاعات اظهاری صاحب کالا یا نماینده قانونی وی را با اطلاعات بارنامه ، مانیفست ، بیمه ، ثبت سفارش ، قبض انبار ، مجوزهای سازمان های همکار ، گواهی مبدا ، فاکتور خرید ، عدل بندی ، نظر ارزیاب و کارشناس به صورت هوشمند و کاملا الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی تطبیق می دهد و در صورت هر گونه مغایرت در هر مرحله روند تشریفات گمرکی به صورت خودکار قفل می شود . 



گمرک ایران با اجرای سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی هم‌اکنون در سطح ملی با بیش از 27  سازمان به صورت الکترونیک نسبت به تبادل اطلاعات و مجوزها اقدام می‌کند. ازجمله با بانک مرکزی به منظور تبادل اطلاعات ارزی، نیروی انتظامی به منظور استعلام الکترونیکی کالاهای مظنون به قاچاق، دریافت الکترونیکی اطلاعات محموله‌ها از بنادر و ارسال الکترونیکی اطلاعات بارنامه‌ها به سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌ها.



گمرک جمهوری اسلامی ایران در چارچوب منطقه‌ای نیز با راه‌اندازی دروازه مشترک مرزی به صورت مجازی نسبت به تبادل اطلاعات اظهارنامه‌های گمرکی با کشورهای آذربایجان و ترکیه اقدام نموده و تبادل الکترونیکی اطلاعات به صورت آزمایشی با کشورهای روسیه، ارمنستان و افغانستان آغاز شده  است و در سطح بین‌المللی دریافت اطلاعات گواهی مبدأ به منظور انجام کنترل‌های لازم درخصوص اصالت اطلاعات محموله‌های ارسالی از کشورهای کره جنوبی و چین به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد. 



در ادامه تلاش ها و برنامه های گمرک ایران برای ارتقای کارکرد سامانه های الکترونیکی در گمرک از ابتدای سالجاری هوشمند سازی تمامی اطلاعات کالاهای وارداتی با هدف مبارزه با تخلفات  با موفقیت کلید خورد و با الکترونیکی شدن اطلاعات بارنامه ، فاکتور خرید ، عدل بندی و منشا ارز ، تطبیق اطلاعات کاملا هوشمند سازی شد و  سامانه جامع گمرکی هم اکنون این قابلیت را پیدا کرده است که به طور کامل در زنجیره ورود اطلاعات ترخیص ، داده ها را تطبیق و علاوه بر پیشگیری از قاچاق کالا به صورت خودکار هر گونه تخلف احتمالی را شناسایی کند .