شرح خبر

جزئیات مالیات بر خانه های خالی

سه شنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۵

صحبت های اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد مالیات بر واحدهای خالی مسکن سبب شد تا سوالات گوناگونی در این زمینه ایجاد شود. اگرچه مظاهریان گفته است که از امسال قانون مالیات بر خانه های خالی اجرا می شود اما اطلاعات دیگری در زمینه این نوع مالیات وجود دارد که می تواند به شما کمک کند:



سال اول مالیاتی اخذ نمی شود

اگرچه قانون مالیات بر خانه های خالی از سال 95 اجرایی می شود اما بنابر ماده 54 مکرر در سال اول هیچ گونه مالیاتی بر خانه های خالی وضع نمی گردد.



نرخ مالیاتی تا 3 سال افزایشی است

اگرچه صاحبان خانه های خالی در سال اول(1395) مالیاتی را پرداخت نمی کنند اما از سال دوم به بعد مشمول مالیات بر درآمد اجاره می شوند. مالیات سال اول برابر با نصف مالیات متعلقه به واحد مسکونی است و در سال دوم با مالیات متعلقه برابر می شود. اما در سال سوم، در صورتی که فردی خانه خالی داشته باشد، باید 1.5 برابر مالیات متعلقه مالیات بپردازد. منظور از مالیات متعلقه، مالیاتی است که بر اجاره واحد مسکونی وضع می گردد.



خانه های خالی چگونه شناسایی می شوند؟

شناسایی خانه های خالی دشوار ترین بخش این قانون است. براساس تبصره7 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، وزارت راه و شهرسازی موظف است حداکثر شش ماه پس از تصویب قانون «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» را ایجاد کند. این سامانه باید به گونه‌ای طراحی شود که در هر زمان امکان شناسایی برخط مالکان و ساکنان یا کاربران واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی و اداری و پیگیری نقل و انتقال املاک و مستغلات به صورت رسمی، عادی، وکالتی و ... را در کلیه نقاط کشور فراهم سازد. این سامانه مبنای تصمیم گیری مالیاتی در مورد خانه های خالی است. با این حال، معاون وزیر راه وشهرسازی گفته است که این اتفاق کار سختی است اما وی ابراز امیدواری کرده است که در نیمه‌سال ۹۵ این سامانه اجرایی ‌شود.



مستثنی شدن شهرهای زیر 100 هزار نفر

بنابر ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم، تنها صاحبان واحدهای خالی بالای 100هزار نفر باید مالیات بپردازند و شهرهای زیر 100 هزار نفر از پرداخت این نوع مالیات مستثنی هستند.



مبلغ اجاره خانه های خالی چگونه محاسبه می شود؟

تعیین ارزش معاملاتی املاک به ‌عهده کمیسیون تقویم ‌املاک است. این کمیسیون درشهرستان ها از مدیران کل یا رؤسای ادارات امور مالیاتی‌، مسکن و شهرسازی ، جهاد کشاورزی و ثبت اسناد و املاک و سه نفر معتمد محل، بصیر و مطلع در امور تقویم املاک تشکیل می شود.