شرح خبر

اولین بخشنامه تجاری سال 95/ واردات کالاهای لوکس آزاد شد

سه شنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۵

واردات تمامی کالاهای اولویت ۱۰ با ارز متقاضی آزاد و پرداخت دو برابر سود بازرگانی آزاد شدند. 

مدتی پیش ولی‌الله افخمی، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده بود که دولت یازدهم اعتقادی به هیچ گونه مانع غیر تعرفه‌ای ندارد و به زودی واردات کالاهای اولویت ۱۰ را آزاد خواهد کرد که به نظر می‌رسد با بخشنامه جدید معاون اول رئیس جمهور این وعده عملی شده است.

آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در ابلاغیه‌ای به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی، ثبت سفارش واردات کالاهای گروه ۱۰ (لوکس و غیرضرور) را با ارز متقاضی و پرداخت دو برابر سود بازرگانی مجاز اعلام کرده است. البته این ابلاغیه براساس تصمیم هیات وزیران صورت گرفته است.

در عین حال، ثبت سفارش ورود خودروهای سواری با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سانتی متر مکعب مجاز نیست.

در این مورد مهر گزارش داده که دولت دهم در نیمه دوم سال ۹۱ پس از اتفاقات ارزی، تصمیم گرفت واردات کالاهای اولویت ۱۰ ممنوع شود. دولت دهم در ابتدا پنج گروه اول این اولویت بندی را مشمول ارز مرجع با نرخ ۱۲۲۶ تومان کرد و پس از آن به دلیل کمبود ارز تنها به اولویت ۱ و ۲ این فهرست ارز مرجع اختصاص داد و مابقی اولویت ها تا گروه ۹ مشمول دریافت ارز مبادله‌ای می‌شد اما در دولت یازدهم تمامی کالاها با ارز آزاد و به اصطلاح ارز متقاضی وارد کشور می‌شدند و تنها کالاهای اولویت ۱۰ وارداتشان به کشور ممنوع اعلام شده بود که بهمن ماه ۹۲ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در ابلاغیه‌ای واردات ۴۰ قلم کالای اولویت ۱۰ را آزاد اعلام کرد و هم اکنون نیز دولت تصمیم گرفته است تا واردات تمامی کالاهای اولویت ۱۰ را با ارز متقاضی آزاد و پرداخت دو برابر سود بازرگانی، آزاد شود.



برای دریافت فهرست کالاهای اولویت ده ، لطفا اینجـــــــا را کلیک کنید