شرح خبر

نوسازی گمرکات مرزی ایران و ترکیه برای جهش تجارت دوجانبه

پنجشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

 



در دیدار معاون وزارت گمرک و تجارت ترکیه با رییس اتاق تهران، بر تقویت زیرساخت‌های مرزی دو کشور و حرکت در مسیر تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری دو طرف، تاکید شد.



torkie



در این دیدار مسعود خوانساری به برخی مشکلات مرزی در ترانزیت و جابه‌جایی کالا میان دو کشور اشاره کرد و رفع سریع مشکلات و موانع زیرساختی در این بخش را در رونق تجارت دو طرف موثر دانست. وی با بیان اینکه در حال حاضر حجم عمده جابه‌جایی کالا میان دو کشور از طریق مرز بازرگان-گوربلاغ صورت می‌گیرد، افزود: آمار گمرک ایران نشان می دهد که طی سال ۹۴ معادل ۶۱ درصد واردات ایران از ترکیه و ۲۱ درصد صادرات ایران به ترکیه از طریق این مرز صورت گرفته است. به گفته رییس اتاق تهران، در حال حاضر روزانه ۴۰۰ دستگاه کامیون ایرانی و ترک از طریق این مرز وارد ایران می‌شود و حدود ۲۵۰ دستگاه کامیون در روز نیز از این مرز به ترکیه می‌رود.



خوانساری، افزایش ساعات کاری مرز بازرگان-گوربلاغ و نیز تجهیز زیرساخت‌های سایر درگاه‌های گمرکی دو کشور را مورد تاکید قرار داد تا به گفته وی، دو کشور بتوانند در مسیر افزایش حجم روابط تجاری با یکدیگر گام بردارند. رییس اتاق تهران همچنین به برنامه‌ریزی و اقدامات گمرک ایران در راستای مبارزه با قاچاق کالا میان دو کشور اشاره کرد و یادآور شد که تجهیزات مدرن از سوی گمرک ایران برای جلوگیری از تجارت غیرقانونی میان دو کشور آماده شده است. معاون وزارت گمرک و تجارت ترکیه نیز در این دیدار، با اشاره به برنامه‌ریزی دو کشور برای تحقق تجارت مشترک ۳۰ میلیارد دلاری، گفت: برای دستیابی به این مهم، افزایش و فعال کردن درگاه‌های مرزی متعدد اهمیت بسزایی دارد که در این زمینه، وزارت گمرک و تجارت ترکیه دستورالعمل‌های جدی در پیش دارد.جناپ آشچی از نوسازی و تجهیز مرزهای گمرکی ترکیه با ایران خبر داد و افزود: زیرساخت‌های لازم برای حمل‌ونقل کالایی و نیز تسریع رفت‌وآمد کامیون‌های دو کشور ایجاد شده است. او به توافقنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور که سال گذشته به امضا رسید اشاره کرد و گفت: به‌رغم گذشت نزدیک به یکسال از امضای این توافقنامه، همچنان مشکلاتی برسر راه اجرایی کردن آن وجود دارد که قرار است طی نشستی که هفته آینده میان کارشناسان دو کشور برگزار می‌شود، موانع و مشکلات مورد بررسی و حل‌وفصل قرار بگیرد.  به گفته وی، در حال حاضر ایران و ترکیه از چهار مرز گمرکی مشترک برخوردار هستند که سه مرز فعال وجود دارد و ترکیه در تلاش است تا تعداد درگاه‌های مرزی خود با ایران را گسترش دهد.