شرح خبر

معاون سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: سهم ۴۴ درصدی درآمدهای دولت از مالیات ها

یکشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۵

معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سهم بودجه کشور از درآمدهای مالیاتی نزدیک 44 درصد است و هنوز به نیمی از درآمد کل کشور نرسیده است. نادر جنتی در گفت و گو با خبرنگاران در زنجان افزود: برای امسال 870 هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی پیش بینی شده است که 60 درصد آن از طریق مالیات های مستقیم دریافت می شود. وی یادآورشد: مالیات های مستقیم شامل مالیات بر درآمد شرکت ها و اشخاص حقوقی، کارکنان دولتی و خصوصی و مشاغل می شود.

جنتی با بیان اینکه سهم مشاغل مختلف در دریافت مالیات مستقیم بالا نیست، اظهار کرد: از 500 هزار میلیارد ریالی که باید وصول کنیم، حدود 6 درصد سهم بازار و کسبه و مشاغل می شود. معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مشاغل شامل تمام بازاریان، اصناف، پزشکان، وکلا، دفاتر اسناد رسمی، داروخانه ها، آزمایشگاه ها، پیمانکاران، شخص حقیقی و بازرگانان می شود.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین سهم پرداخت مالیات مستقیم مربوط به شرکت ها و اشخاص حقوقی است. جنتی ادامه داد: سهم کارمندان بخش خصوصی و دولتی از پرداخت مالیاتی به 12 درصد می رسد.

معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور گفت: هیچ شخصی ناراضی نیست از اینکه مالیات پرداخت شود و ممکن است بگویند که این روند عادلانه نیست. وی اضافه کرد: در صورتی که درآمد هر شخصی به شکل شفاف وارد نظام مالیاتی شود، هر شخصی به اندازه درآمد خود مالیات پرداخت می کند. جنتی ابراز کرد: محل مصرف این مالیات ها، بیمارستان ها، مدارس، راه ها و فرودگاه ها است.

معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور گفت: رسانه ها باید کمک کنند و فرهنگ پرداخت مالیات را در جامعه ترویج دهند. وی افزود: لایحه مالیات بر ارزش افزوده در آینده نزدیک راهی مجلس می شود و در کمیسیون های مربوطه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

جنتی یادآورشد: انتظار داریم که تا بهمن امسال این لایحه تصویب و وارد عرصه اجرا شود. معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در صورتی که 100 درصد مودیان مالیاتی همه مالیات خود را پرداخت کنند، 2 برابر بودجه مورد نیاز کشور از همین طریق حاصل می شود.