شرح خبر

رئیس کل گمرک ایران: قاچاق کالا 10 میلیارد دلار کاهش یافت

یکشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۵

رئیس کل گمرک ایران که به همراه وزیر امور اقتصادی و دارایی به استان سمنان سفرکرده است، گفت: قاچاق کالا به میزان 10 میلیارد دلار کاهش یافته است. 

اشاره مسعود کرباسیان پیش تر به برنامه های دولت در مبارزه با قاچاق کالا و ارز برمی گردد که اجرای این برنامه ها در کاهش قاچاق مؤثر بوده و مورد تأیید صاحب نظران و مسؤولان نیز هست.

مسعود کرباسیان در تشریح دلایل کاهش 10 میلیارد دلاری قاچاق کالا عنوان کرد: روند اداری سنتی و نبود سامانه های ثبت الکترونیکی از عوامل مهم قاچاق کالا در گذشته بود که الکترونیکی شدن این فرآیندها در کاهش قاچاق بسیار موثر بوده است.

کرباسیان در ادامه به الکترونیکی شدن صدور پروانه های واردات و صادرات در گمرک اشاره کرد که نقش مهمی در کاهش قاچاق داشته است. گفته می شود در زمانی که پروانه های گمرکی کاغذی صادر می شد بسیاری با جعل این پروانه ها در شهرهای جنوبی اقدام به قاچاق کالا می کردند که با الکترونیکی شدن صدور پروانه ها یکی از گلوگاه های مهم قاچاق از بین رفته است.

علاوه بر پیشگیری از جعل این پروانه ها اشاره رئیس کل گمرک ایرانبه امکان استعلام آسان تر پروانه های الکترونیکی هم بود که سامانه های گمرک امکان استعلام الکترونیکی صحت پروانه ها یا مجوزها را فراهم کرده و نیروی انتظامی در مدت زمان کمتر از یک دقیقه می تواند از قاچاق یا غیرقاچاق بودن یک محموله مطلع شود.

کرباسیان دلیل دیگر کاهش قاچاق را شفاف سازی اطلاعات عنوان کرد که تأثیر قابل توجهی در پیشگیری از قاچاق کالا داشته است. گمرک در این دولت به کمک سامانه های خود ارتباط الکترونیکی با بانک مرکزی برقرار کرد و موفق شد از قاچاق ارز که قبلاً در ارتباط کاغذی وجود داشت .