شرح خبر

تغییر ماخذ و تعرفه و ارزش کالا , ماليات بر درآمد مشاغل در اصلاحيه قانون مالياتها , قابل توجه کلیه انبارهای شهری و متصدیان استریپ کالا در سراسر کشور

سه شنبه, ۱۵ فروردین ۱۳۹۶

 



تغییر ماخذ و تعرفه و ارزش کالا



 



با توجه به توضیحات فوق سوال این است که چگونه این قاعده می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد، لازم به ذکر است شکل سوء استفاده در اینجا متفاوت است. شاید ساده ترین شکل آن اظهار بخشی از کالا در یک گمرک مثلا گمرکی در شمال کشور و اظهار بخشی دیگر در گمرکی در جنوب کشور توسط یک صاحب کالا باشد. این موضوع امروز تا حدی کنترل شده است اما شکل پیچیده آن سوء استفاده از قاعده 2الف در فضای مناطق ویژه و آزاد اقتصادی است. همانگونه که توضیح داده شد در فضای منطقه آزاد امکان تغییر مالکیت وجود دارد. بنابراین اگر در مثال بالا یک شرکت حمل و نقل بین المللی تمام کالای فوق الذکر را به منطقه آزاد ترانزیت خارجی نماید و بخشی از کالا (مثل پنل داخلی) را با ظهر نویسی قبض انبار به شرکت دیگری واگذار کند و اصطلاحا تغییر مالکیت دهد و سایر قسمتهای کالا (مثل موتور بیرونی و لوله رابط ) را نیز باز از طریق واگذاری  قبض انبار به شرکت دیگری بسپارد یا خود اقدام به واردات قطعی آن نماید عملا کالایی کامل تحت نام دیگر و با حقوق ورودی با ماخذ کمتر اظهار و ترخیص میشود.



 



 



همانگونه که می دانیم بزرگترین زیان قاچاق کالا از بین بردن قدرت رقابت شرکتهای تولیدی داخلی و در نتیجه عوارضی چون بیکاری، فلج شدن اقتصاد داخلی و مواردی از این دسنت است و با علم بر این موضوع که در کشور ما تعرفه ابزار برای حمایت از تولیدات داخلی است با روند توضیح داده شده این ابزار کارکرد خود را از دست می دهد.



 



به نقل از نشریه گمرک ایران



 



ماليات بر درآمد مشاغل در اصلاحيه قانون مالياتها



 



 



يکي از مهم‌ترين تغييرات در قانون جديد تغيير مهلت ارائه اظهارنامه‌هاي مالياتي صاحبان مشاغل (اشخاص حقيقي) از تير ماه به خردادماه مي باشد که با هدف تسهيل و تسريع در ارائه اظهارنامه مالياتي، افزايش اعتماد و اطمينان موديان به ثبت اطلاعات و داده هاي مربوطه و افزايش راندمان ارائه خدمات به موديان مالياتي صورت گرفته است.



 



از ديگر تغييرات صورت گرفته، کاهش نرخ ماليات بر درآمد اشخاص حقيقي ازجمله صاحبان مشاغل همسو با اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم مي باشد. از اينرو بمنظور رعايت حقوق موديان، نرخ هاي مالياتي اشخاص حقيقي (ماده 131 قانون) که در پنج طبقه از 15 تا 35 درصد تقسيم بندي گرديده بود در قانون جديد به سه طبقه از 15 تا 25 درصد کاهش پيدا نموده و بر اساس تبصره ماده 131 ، به ازاي هر 10 درصد افزايش درآمد ابرازي مشمول ماليات نسبت به سال گذشته، يک درصد و حداکثر تا پنج درصد از نرخ هاي فوق الذکر نيزکاسته مي شود.



 



ماده 95 قانون که بر اساس آن موديان به گروه هاي سه گانه الف و ب و ج تقسيم مي شدند تغيير کرده و اين تقسيم بندي (ماده 96 ق.م.م) حذف شده و مبناي اخذ ماليات از هر طبقه شغلي، ميزان فعاليت و درآمد آن گرديده است.بنابراين کليه موديان ملزم به داشتن دفاتر قانوني و سيستمهاي حسابداري وفق قانون تجارت شده اند.



 



همچنين بر اساس ماده 97 قانون اصلاحي، ملاک پرداخت ماليات اظهار نامه مودي قرار گرفته است و در صورت عدم ارائه اظهارنامه، نظام محاسبه علي الراس برچيده شده و بجاي آن سازمان امور مالياتي نسبت به تهيه اظهارنامه مالياتي برآوردي بر اساس اطلاعات موجود در سامانه جامع مالياتي که کليه فعاليتها، دارائي ها و عملکرد حسابهاي بانکي و غيره موديان در آن ثبت مي گردد، اقدام نموده و ماليات مطالبه خواهد شد و در اداراتي که اين نظام جامع راه اندازي نشده است به مدت سه سال ، مواد 97 و 98 ، 152 الي 154 و 271 قانون مالياتهاي مستقيم مصوب سال 1380 مجري خواهد بود.



 



در پايان ذکر اين نکته ضروري است که شرط برخورداري از تمام اين معافيت‌ها منوط به ارائه اظهارنامه مالياتي و پرداخت به‌موقع ماليات است و اگر فردي در موعد مقرر اظهارنامه مالياتي خود را ارائه نکند ضمن اينکه نمي‌تواند از معافيت‌ها و تسهيلاتي که در قانون پيش‌بيني شده استفاده نمايد، به هر ميزان درآمدي که کسب ‌کند ماليات به وي تعلق گرفته و مشمول جريمه نيز مي‌شود



شرایط بیمه_هیات_مدیره



 



اعضاء هیأت مدیره شرکت های تجاری صرفاً در مواردی مشمول مقررات قانون کار خواهند بود که جدا وصرف نظر ازروابط تجاری باشرکت تصدی یکی از وظایف و مسئولیت هایی را که در شرکت به عنوان (شغل) شناخته شده است همانند مشاغل مدیریت مالی ،مدیریت اداری و... راعهده دارباشند.



 



دراین صورت شمول مقررات قانون کار به آنها صرفا درارتباط باتصدی وظایف و مسئولیت های شغلی یاد شده خواهد بود ولی آن قسمت ازدریافتی این افراد که در ارتباط با عضویت در هیأت مدیره پرداخت می شود جزء حق السعی آنان منظورنخواهدگردید.



 



اطلاعیه دوم سامانه انبار شهری:



 



قابل توجه کلیه انبارهای شهری و متصدیان استریپ کالا در سراسر کشور



 



پیرو اعلام قبلی :  با توجه به راه اندازی نرم افزار جدید انبار شهری از روز دوشنبه مورخ  1395/08/03 ؛ کلیه عملیات صورت گرفته در انبارهای شهری اعم از تخلیه کالاهای خارج شده از گمرک و همچنین خروج کالا از انبار در سامانه انبارهای شهری به آدرس http://wms.irica.co قابلیت انجام دارد و با استفاده از این نرم افزار امکان استعلام پیامکی و آنلاین برای پاسگاه های نیروهای انتظامی  فراهم می گردد.



لذا از کلیه انبارهای شهری تقاضا می شود اطلاعات خود را جهت دریافت نام کاربری و رمز عبور برای فعالیت در سامانه انبار شهری به آدرس ایمیل  epl@irica.org  ارسال کنند.



 



 



 



شایان ذکر است انبارهای شهری استان هرمزگان نیز از تاریخ مذکور میبایست از سامانه جدید برای ثبت اطلاعات ورود و خروج کالا استفاده کنند.