شرح خبر

دانستنی های مربوط به چک , مفسدان، هر روز مکارتر از دیروز , رسیدگی به تراکنشهای بانکی افراد ,

پنجشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

دانستنی های مربوط به چک 



 



چنانچه چک بر فرض مثال در وجه «آقای… و شرکاء» صادر شده باشد، بایستی به چه صورت عمل کرد؟ آیا در خصوص چنین چکی می بایست گواهی عدم پرداخت صادر نمود یا اینکه می توان وجه آن را پرداخت کرد؟



 



مستفاد از ماده ۳۱۲ قانون تجارت، در متن چک بایستی تصریح گردد که چک در وجه چه شخصی است (در وجه شخص معین یا در وجه حامل)، لذا نام شخصی که در متن چک به آن تصریح شده است ملاک عمل خواهد بود. علیهذا از آنجایی که در مثال فوق الذکر، اولاً واژه ” شرکاء ” مبهم بوده و به شخص معینی اشاره نداشته و همچنین تعداد شرکاء نامعلوم است و ثانیاً بانک هم تکلیفی به رجوع به سایر اسناد ندارد، بنابراین چنین چکی قابل پرداخت نبوده و در نتیجه چک بلااقدام خواهد بود؛ مگر اینکه صادرکننده چک در ظهر چک، مبادرت به اصلاح نام شخصی که چک را در وجه وی صادر نموده، نماید



یادداشت / رانندہ فاقد گواهینامه و تصادف منجر به فوت



 



باور غلطی بین مردم رواج یافته است که اگر رانندہ وسیله نقلیه گواهینامه نداشته باشد و مقصر تصادف منجر به فوت کسی شود مرتکب قتل عمد شدہ است !



 



متاسفانه همین باور غلط باعث شدہ است که بیشتر این رانندگان  به زعم قتل عمد و به دلیل ترس ، از صحنه تصادف فرار کنند.



 



بر طبق مادہ ۷۱۴ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی ، مجازات قتل غیر عمد ناشی از تصادف علاوہ بر پرداخت دیه ، ۶ ماہ تا ۳ سال حبس می باشد ولی اگر رانندہ گواهینامه نداشته باشد از عوامل تشدید مجازات است و بر طبق مادہ ۷۱۸ همان قانون ، قاضی نمی تواند به او تخفیف بدهد و کمتر از ۲ سال حبس تعیین کند علاوہ بر حداقل دو سال حبس ، مرتکب از ۱ تا ۵ سال از رانندگی محروم می گردد



بر اساس مطالعاتي كه در سال 1954 توسط گروه تحقيقاتي Matson  با هدف توسعه حمل و نقل و سيستم توزيع كالا صورت گرفت مشخص گرديد كه تقريبا 50 درصد از هزینه هاي حمل و نقل کالا (از ابتدا تا انتها) مستقيماً مربوط به تخلیه و بارگیری از كشتي بوده است.



اولین بار در سال 1956 یک کامیون دار به نام Mclean  تصمیم گرفت با ابتکار جالبی زمان و هزینه تخلیه و بارگیری را کاهش دهد.



وی با جمع کردن تعدادی تریلر کامیون با بار عدل پنبه  و قراردادن آنها روی کشتی اقدام به بارگیری کالا از مبدأ در این تریلرها نمود.



با این ابتکار هزینه و زمان تخلیه کالا در مقصد کاهش چشمگیری پیدا کرد. بدین ترتیب اولین کشتی کانتینری با 58 باکس کانتینر در سال 1956 وارد بندر هوستون آمریکا و نیز اولین کشتی کانتینری در سال 1966 وارد اروپا شد.



آقاي مك لين در واقع يك شبه باعث ايجاد انقلابي در صنعت حمل و نقل و تغيير چشمگيري در اقتصاد حمل و نقل كالاها گرديد و بعد ها بعنوان پدر کانتینر در دنیا شناخته شد.



http://telegram.me/karvarzmehr



مفسدان، هر روز مکارتر از دیروز!



 



«دزدها همیشه از پلیس­ها جلوترند». این عبارت در اکثر اوقات درست در می‌­آید. یعنی هر چقدر که پلیس و قوای ناظر تلاش می­‌کنند تا راه­ها را بر مفسدان اقتصادی ببندند، باز هم روزنه‌­های جدیدی برای دزدها باز می­‌شود. اما گاهی حیله­‌های قدیمی نیز از چشم پلیس دور می­‌ماند. در این زمینه یکی از پرونده­‌های فساد اقتصادی را که در چند سال اخیر در آمریکا خبرساز شده است بررسی کنیم: کلاه­برداری برنارد مَدُف.



 



برنارد مدف در سال 1938 به دنیا آمد، کار خود را با سرمایه 5 هزار دلار آغاز کرد، شرکت خود را در سال 1960 تأسیس کرد، در سال 2008 میلادی میلیاردها دلار سرمایه داشت و در سال 2013 میلادی برای روزی 40 دلار در زندان کار می­‌کرد! داستان وی آن وقت جالب‌تر می­‌شود که بدانیم وی 16519 شاکی از میان سرمایه‌­گذاران دارد از جمله استیون اسپیلبرگ کارگردان معروف آمریکایی.



 



حیله‌­ای که مدف بکار برد به «نقشه پُنزی» (پنزی نام کسی است که اولین بار این حیله را بکار برد) مشهور است. این نقشه این گونه پیش می‌رود که یک شرکت ادعا می­‌کند می­تواند سرمایه شما را در تولید و مانند آن بکار انداخته و ماهیانه یا سالیانه، مبلغی را به عنوان سود به شما بدهد. شما با توجه به سوابق خوب آن شرکت به سرمایه‌­گذاری در آن اقدام می‌­کنید و هر ماه نیز سود خود را دریافت می­‌کنید. لابد تصور می­‌کنید این مبلغ سود، نتیجه سرمایه‌­گذاری شرکت یادشده در یک کارخانه پیشرفته، صادرات به کشورهای دیگر، جاده­‌سازی یا چیزی مانند اینها است. اما اشتباه می‌­کنید! آنچه به شما داده شده، بخش اندکی از سرمایه‌­ای است که شخص دیگری چند روز بعد از شما به آن شرکت داده است!



 



مدف در دسامبر 2008 میلادی بر اثر مشکلات مالی شرکتش به دلیل عدم دریافت سرمایه­‌های جدید، قادر به ادامه کار نبود و در نتیجه خود را به پلیس معرفی کرد. وی در ژوئیه 2009 میلادی به 150 سال زندان محکوم شد و چندی بعد، فرزندش مارک مدف خودکشی کرد. تا کنون حدود 10 میلیارد دلار از سرمایه­‌هایی که وی دریافت کرده بود، به صاحبانش برگشته است



فن آوری جدید ،دزد خودرو را به دام انداخت



 فناوري جديد مورد استفاده شرکت بي ام و در خودروهاي توليدي اين شرکت باعث شد تا يک دزد اتومبيل از راه دور در ماشيني که به سرقت کرده بود به دام بيفتد و قادر به بازکردن درب هاي قفل شده خودرو نباشد.



 



به گزارش سي نت، پليس سياتل ديروز اعلام کرد توانست با همکاري بي ام و يک دزد خودرو را از طريق قفل شدن خودکار درب هاي اين اتومبيل به دام بيندازد.



 



دزد اين خودرو پس از سرقت آن تصميم گرفت در اتومبيل مذکور چرتي بزند، ولي پليس توانسته بود خودروي مذکور را ردگيري کند و پس از توقف درب هاي آن را با همکاري بي ام و از راه دور قفل کرده بود. اين دزد پس از بيدارشدن عليرغم تلاش فراوان نتوانست درب هاي بي ام و را باز کرده و از آن خارج شود.



 



نکته جالب در اين ميان پخش پيام هايي براي ترساندن دزد توسط کارکنان بي ام و از طريق سيستم صوتي خودرو بوده است. در اين پيام ها از قول خودروي بي ام و اين جمله تکرار مي شد: من با شما در اينجا گير نيفتاده ام. تو در اينجا با من گير افتاده اي.



 



دزد 38 ساله که مقدار کمي مواد مخدر با خود به همراه داشت، توسط پليس به زندان منتقل شده و در انتظار محاکمه و رسيدگي به اتهامات خود است.



 



تلگرام قابلیت پین کردن گروه ها و کانال ها را اضافه کرد



تلگرام با قابليت جديد خود که قابليت پين کردن گروه ها و کانال ها است طرفداران خود را غافلگير کرد.



 



تلگرام که به عنوان يکي از سرويس‌هاي پيام‌ رسان در کشورمان کاربران بسياري بدست آورده، بروزرساني جديدي را براي اپليکيشن خود ارائه کرده، قابليت‌هاي جالبي را به اين سرويس افزوده است.



در اين قابليت جديد که پس از گلايه کاربران از پاول دورف در توئيتر به وجود آمد ، تلگرام امکان پين کردن 5 مورد دلخواه به بالاي صفحه را به پيام رسان خود افزود



روش محاسبه قیمت خودروهای وارداتی



 گمرک جمهوري اسلامي ايران چگونگي محاسبه قيمت خودروهاي وارداتي را اعلام کرد که شامل رديف هاي تعرفه اي، حقوق و عوارض گمرکي، ماليات بر ارزش افزوده و ماليات علي الحساب است.



 



به گزارش ايرنا از گمرک، به طور کلي خودروي سواري کمتر از 1500 سي‌سي در جدول مقررات صادرات و واردات طبقه‌بندي مي‌شود و واردات اين خودروها مشمول 40 درصد حقوق و عوارض گمرکي است.



برپايه اين گزارش، واردات خودروهاي سواري بين 1500 تا 2000 سي‌سي نيز شامل 40 درصد حقوق و عوارض گمرکي مي شود.



همچنين به خودروهاي سواري 2000 تا 2500 سي سي حقوق و عوارض گمرکي تعلق مي گيرد، اما واردات خودروهاي سواري بالاي 2500 سي سي ممنوع است.



براساس اين گزارش واردات خودرو مشمول 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده و همچنين چهار درصد ماليات علي‌الحساب است.



برپايه اين گزارش، قيمت خوردهاي وارداتي براساس ارزش‌ خودرو همراه با کرايه حمل محاسبه مي‌شود، ضمن آنکه واردات تمام خودروها در وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش شود



بخشنامه ۵۰۵-۹۵-۲۰۰مورخ۹۵/۲/۴(نحوه بررسی و رسیدگی به تراکنش های بانکی مشکوک)



 



براساس مکاتبه فوق ، رسیدگی به تراکنشهای بانکی افراد بموجب بخشنامه ۵۰۵-۹۵-۲۰۰مورخ۹۵/۲/۴ وارد فاز اجرایی شده است.



 



دربند 2  بخشنامه آمده است:



 



۲-چنانچه تراکنش­های بانکی واصله، متعلق به شخص حقیقی بوده که دارای بیش از یک پرونده در نظام مالیاتی می باشد، حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از دریافت اطلاعات تراکنش­های بانکی، با دعوت کتبی از صاحب یا صاحبان حساب، ضمن اخذ توضیحات کتبی ایشان در ارتباط با تراکنش­های بانکی واصله و ارتباط آنها با هر یک از پرونده­های مالیاتی وی، نسبت به انجام تحقیقات لازم اقدام و با تنظیم فرم شماره یک پیوست که به امضای طرفین رسیده باشد، حسب دستور مدیرکل امور مالیاتی می بایستی این اطلاعات در اختیار گروه رسیدگی ویژه قرار گیرد. چنانچه در اجرای این بند مؤدی از امضای فرم شماره یک استنکاف نمود، یا حداکثر ظرف مدت پنج روز از تاریخ ابلاغ دعوت نامه، به اداره امور مالیاتی مراجعه ننمود و یا به هر دلیلی امکان دسترسی به مؤدی فراهم نشد، مراتب در متن فرم شماره یک قید و به امضای مأمور یا مأمورین مالیاتی ذیربط خواهد رسید. سپس پرونده متشکله به ضمیمه اطلاعات تراکنش­های بانکی واصله، حسب دستور مدیرکل امور مالیاتی در اختیار گروه رسیدگی ویژه قرار گیرد.



 



بااین تفاسیر می توان نتیجه گرفت که اطلاعات بانکی افراد در دسترس سازمان امورمالیاتی قرار گرفته است.



 



لطفامتن کامل بخشنامه را درلینک زیر دنبال کنید:



 



https://goo.gl/xL1AY3