شرح خبر

‌حساب‌ اجاره‌اي از راه رسيد

پنجشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

یکشنبه در بازارهای مالی چه شد؟



 



دلار در مرز قیمت 4100 تومان قرار گرفت



 



قیمت دلار در بازار امروز 1.26 درصد رشد کرد و به قیمت 4088 تومان رسید. البته اسکناس سبز آمریکایی امروز در بیشترین مقدار تا 4095 تومان هم بالا رفته بود و در کمترین میزان به قیمت 4034 تومان فروخته شد. قیمت دلار مبادله‌ای امروز 3231 تومان بود.



 



بازار سکه امروز هم کلا سبز رنگ بود و رشد قیمت داشت. سکه بهار آزادی رشد 10 هزار تومانی داشت و به قیمت یک میلیون و 140 هزار تومان فروخته شد.



سکه امامی هم رشد 10100 تومانی داشت. قیمت سکه امامی در بازار روز یکشنبه یک میلیون و 166 هزار و 900 تومان بود.



 



نیم‌سکه و ربع‌سکه هم در بازار امروز رشد 5 هزار تومانی داشتند. قیمت نیم سکه 610 هزار تومان و قیمت ربع سکه 327 هزار تومان بود



یادداشت / فرار مالیاتی با شگرد حساب اجاره‌ای



 



هرچند حساب‌های اجاره‌ای و فرار از مسئوليت پرداخت حق حاكميتی دولت از سوي فعالان اقتصادی سابقه‌ای طولاني دارد ولی در يكی ، دو سال اخير كه به دليل كاهش درآمدهاي نفتي، تأكيد بيشتري بر ماليات مي‌شود، چنين اقداماتي گسترش چشمگیری پيدا كرده است.



 



متخلفان اقتصادي هم به خوبي مي‌دانند راهكار فرار از پرداخت ماليات و عوارض چيست؛ «دفاتر ثبت اسناد رسمي»، بخشي كه زيرمجموعه دولت نيست و به دلیل منفك‌بودنش از قوه مجريه، درگاهي براي متخلفان شده است.



 



‌حساب‌ اجاره‌اي  از  راه رسيد /



 



حميد حسيني، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی مي‌گويد: از وقتي وزارت اقتصاد تصميم به بررسی و نظارت حساب اشخاص گرفته، متخلفان اقتصادي در دفاتر اسناد رسمی وکالت می‌گیرند و حساب اجاره‌ای باز می‌کنند.



 



حسینی به فعاليت اقتصاد غيررسمي در دفاتر ثبت اسناد اشاره مي‌كند و مي‌گوید: فعالان اقتصاد زيرزميني چند وقتي است كه كارت‌هاي اعتباري و حساب‌‌هاي بانكي اجاره‌اي به نام افراد ديگر باز مي‌كنند تا از پرداخت ماليات بگريزند.



 



دريافت اقراريه از صاحب حساب اجاره‌ای /



 



او در پاسخ به اينكه فردي كه حساب به نام او گشوده شده است، چه تضميني وجود دارد زير توافق خود با فرد متخلف نزند، مي‌گويد: فرد متخلف از همان ابتدا دسته‌چك يا كارت اعتباري را به صاحب اصلي حساب نمي‌دهد تا اطلاعي از پروسه فعاليت او نداشته باشد. موجودي حساب، پيامك و ... همه به نام فرد متخلف مي‌رود نه فردي كه مالك آن است، بنابراين او اطلاعي از آنچه در حال رخ‌دادن است، نخواهد داشت. علاوه بر آن فرد متخلف از صاحب حساب در محضر اقراريه مي‌گيرد كه محتويات حساب مربوط به اوست و صاحب حساب، هرچند حساب به نام اوست، اختياري در قبال آن ندارد.



 



هشدار به صاحبان حساب اجاره‌ای /



 



به‌هرحال تقلب و فرار مالیاتی در همه‌جای دنیا وجود دارد و این‌گونه اعمال مسبوق‌به‌سابقه است، اما در یکی، دو سال اخیر به‌ویژه بعد از صدور بخش‌نامه تراکنش‌های مالی مشکوک، بسیاری از این اعمال رایج شده است و چون نرخ بی‌کاری بسیار بالا و افراد نیازمند بسیار زیاد است، دارندگان ثروت، از فقر افراد استفاده کرده و با مبالغ ناچیزی به‌عنوان حق‌الوکاله کارت یا حساب بانکی، عملیات بانکی خود را در آن حساب‌ها متمرکز می‌کنند