شرح خبر

پیشنهاد گمرک برای ساماندهی واردات و قاچاق پوشاک در کشور

سه شنبه, ۲۹ فروردین ۱۳۹۶

مسعود کرباسیان رییس کل گمرک ایران برای دومین بار در یک هفته میزبان دبیر کل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی ایران ،رییس اتحادیه تولید و فروش پوشاک و اعضای کارگروه ساماندهی واردات پوشاک بود. 

در این جلسه علاوه بر معاون فنی و گمرکی گمرک ایران به دستور رییس کل گمرک ایران وبا توجه به اهمیت موضوع ؛ مدیران کل دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات،صادرات،واردات و تعرفه و تعیین ارزش و همچنین دیگر مسئولان بخش فنی نیز حضور داشتند. 

مسعود کرباسیان در جلسه‌ با فعالان صنعت نساجی و نمایندگان وزارت صنعت، سازمان حمایت از مصرف کننده، اتحادیه پوشاک، انجمن صنایع نساجی تصریح کرد: واردات پوشاک باید به سمتی برود که دیگر خروج کالا توسط فرد صورت نگیرد و روند واردات از طریق برند اتفاق بیفتد تا مشکلات حل شود. 

وی با بیان اینکه پوشاک کالایی است که در داخل می توان تولید کرد و نیازی به واردات 

هم نیست ، گفت : تا زمانی که قاچاق کالا از طریق ته لنجی و کوله بری وارد شود ، نمی توانیم شاهد تحول در صنعت تولید داخلی باشیم. اکنون بیشتر واردات غیر قانونی پوشاک از طریق کوله بری و ته لنجی وارد می شود که تولید داخل را با مشکل روبه‌رو کرده است. 

رئیس کل گمرک ایران در ادامه این جلسه افزود: کارت هایی به نام افراد حقیقی صادر می شود که الفبای تجارت را نمی دانند و از آنها برای واردات سوء استفاده می شود. 

جالب است در کارت بازرگانی آنها ذکر می شود که رشته فعالیت واردات قطعات یدکی است اما پوشاک وارد می کنند. به نظر می رسد برای حل این موضوع باید دو راهکار را عملی کنیم. یکی واردات از طریق برند و حقوقی و دیگری فرد وارد کننده کالای مرتبط با رشته فعالیت خود را وارد کند. 

گلناز نصرالهی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این جلسه گفت: باید از گمرک ایران برای فعالیت هایی که در مبارزه با قاچاق کالا و صنعت نساجی انجام داده تشکر کنیم و امیدواریم که این همکاری ادامه دار باشد تا تولید داخلی با قوت بیشتری کار خود را ادامه دهد. 

رضا محمد جعفر عضو کارگروه ساماندهی واردات نیز اظهار کرد: ورود پوشاک به کشور بسیار نابسامان بود و گزارش هایی که به گمرک داده شد این سازمان با گوش شنوا و دلسوزانه در مورد صنایع کشور وارد عمل شد و اکنون مبارزه با قاچاق و همچنین واردات کالا از طریق مبادی قانونی کاملا حس می شود. 

وی با تشکر از گمرک ایران گفت: به طور معمول در پایان دولت سرمایه گذاران برای مشخص شدن بازار، سرمایه های خود را نگه می دارند تا تکلیف مشخص شود اما اقداماتی که گمرک انجام داده باعث افزایش سرمایه گذاری در بخش پوشاک شده است. 

قاسمی، نماینده سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده در این جلسه تاکید کرد: آماری داریم که نشان می دهد برخی افراد نام خود را به عنوان برند ذکر می کنند و برخی برندهایی هستند که نشانی از پوشاک ندارند اما پوشاک وارد می کنند. 

کرباسیان در پاسخ به صحبت های قاسمی گفت: گمرک آمادگی کامل دارد تا کارها را از طریق واردات حقوقی حل کند و وزارت صنعت باید همراه ما باشد. 

 

تقدیر از عملکرد گمرک در حوزه دولت الکترونیک 

 

 

معاون اول رییس جمهورهم در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور گفت : 

پیشرفت ها در ایجاد دولت الکترونیک ؛ ارزشمند و از کارنامه های درخشان است. 

دستاوردهای حاصل شده در ارائه خدمات الکترونیکی باید به زبان ساده به مردم اطلاع رسانی شود. 

جهانگیری افزود: خوشبختانه امروز مردم کشور بسیاری از خدمات را بدون مراجعه حضوری و از طریق الکترونیکی در منزل دریافت می کنند و کوتاهی هیچ دستگاه اجرایی برای تکمیل روند ایجاد دولت الکترونیک قابل پذیرش نیست. 

وی اظهار داشت : استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه نقش موثری در شفاف سازی بیشتر و ارائه خدمات بهتر دارد. 

جهانگیری در ادامه این جلسه پس از ارائه گزارش رییس کل گمرک در خصوص استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه، استقرار سامانه ی الکترونیک گمرک را مهم و تاثیر گذار ارزیابی کرد و افزود: همواره یکی از دغدغه ها این بوده است که کسانی که برای واردات کالا ارز دریافت می کنند، آیا واقعا کالایی وارد و در بازار عرضه می شود یا خیر؛ که خوشبختانه با استقرار گمرک الکترونیک بخش زیادی از این دغدغه مرتفع می شود. 

جهانگیری همچنین با اشاره به کاهش زمان ترخیص واردات از 26 روز به 4 روز و کاهش زمان ترخیص صادرات از 7 روز به 1 روز، این دستاوردها را از جمله اقدامات مهم گمرک جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: براساس گزارش دکتر کرباسیان رییس کل گمرک با محاسبه بررسی میزان واردات در سال گذشته و نیز میانگین زمان ترخیص کالا می توان محاسبه کرد که با اجرای سامانه ی جامع گمرکی، صرفه جویی در چرخه ی تجارت کشور تقریباً معادل 33 هزار میلیارد تومان است که این دستاورد جای قدردانی و تشکر فراوان دارد. 

بنابر گزارش گمرک ایران ؛ در پایان این جلسه کرباسیان رییس کل گمرک هم گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه و مبارزه با قاچاق کالا ارائه کرد و گفت: استقرار گمرک الکترونیک با هدف تسریع و تسهیل در انجام تشریفات و رویه های گمرکی و افزایش دقت و کنترل جهت تقویت انضباط، سلامت و شفافیت به اجرا درآمده است. 

وی با اشاره به فرآیندهای سنتی و نرم افزارهای جزیره ای گمرک تا سال 92 گفت: تا سال 92 صدور اسناد به صورت کاغذی و مراجعات مردم حضوری انجام می شد ضمن آنکه برای فرآیند ها امکان مکانیزاسیون وجود نداشت، کنترل بدهی ها به صورت مکانیزه انجام نمی شد و دریافت مجوزهای ترخیص و ورود کالا به دلیل عدم اتصال به سازمان های همجوار بصورت الکترونیکی قابل انجام نبود. 

رئیس کل گمرک همچنین با اشاره به عدم امکان نظارت و مدیریت ارز ، عدم امکان تبادل الکترونیک اطلاعات گمرکات مبدأ و مقصد و عدم وجود مکانیزم بایگانی اسناد به صورت دیجیتال، به وضعیت موجود پس از استقرار سامانه ی جامع و پنجره ی واحد تجاری فرا مرزی برای حل بسیاری از این مشکلات اشاره کرد و گفت: کاهش زمان ترخیص واردات از 26 روز به 4 روز، کاهش زمان ترخیص صادرات از 7 روز به 1 روز، صرفه جویی در چرخه ی تجارت کشور به میزان تقریباً‌33 هزار میلیارد تومان،‌کشف حدود 349 تن پیش ساز مواد مخدر طی سال های 93 تا 95، ارتقاء 23 پله در شاخص عملکرد گمرک در گزارش لجستیک بانک جهانی در سال 2016، تسویه ردیف های مرزی ترانزیتی به لحظه و به محض حصول کامیون حامل بار به گمرک مقصد، ارتباط الکترونیکی با بیش از 22 سازمان ذی مدخل در تشریفات گمرکی و ترخیص کالا و صدور مجوزها و تبادل اطلاعات به صورت الکترونیک و آنلاین که منجر به جلوگیری از ارائه اسناد جعلی شده است و جلوگیری از جعل اسناد کاغذی با راه اندازی اسناد الکترونیک از جمله دستاوردهای استقرار پروژه ی گمرک الکترونیک و یکپارچه است. 

وی همچنین از مجهز شدن گمرکات اصلی کشور به دستگاههای ایکس ری خبر داد و گفت: با تجهیز گمرکات اصلی کشور به ایکس ری میزان قاچاق کالا و مواد مخدر و ورود کالاهای غیرمجاز به کشور به میزان چشمگیری کاهش یافته است.