شرح خبر

رئیس کل گمرک و معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: درآمد کشور در سال ۹۵ نسبت به سال قبلش ۶۱ درصد رشد داشت.

سه شنبه, ۲۹ فروردین ۱۳۹۶

رئیس کل گمرک و معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: درآمد کشور در سال ۹۵ نسبت به سال قبلش ۶۱ درصد رشد داشت.



مسعود کرباسیان با اشاره به درآمد کشور اظهار داشت: سال ۹۵ در زمینه درآمد نسبت به سال قبل از آن ۶۱ درصد رشد داشتیم یعنی ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد حقوق ورودی بوده و این درحالی است که ماده گروه ۱۰ نداشتیم.



وی افزود: سطح تعرفه‌ها به‌واسطه آن گروه ۱۰ قاعدتا بالا آمده ولی چون ارزش‌گذاری و آن سامانه توانسته کمک کند، درآمدها افزایش پیدا کرده است.



رئیس کل گمرک و معاون وزیر امور اقتصاد و دارائی تصریح کرد: سال گذشته صادرات کشور ۴۴ میلیارد دلار بوده که ۴۳٫۸ یعنی با فاصله ۳۰۰ میلیون دلار تراز مثبت تجاری داشتیم و این نشان می‌دهد که برای بار دوم تراز تجاری کشور مثبت بوده است.



کرباسیان بیان کرد: یک مالیات ارزش افزوده واردات هم می‌گیریم که در این زمینه ۳۱ درصد رشد داشتیم، حدود ۲۲ نوع عوارض می‌گیریم که آن هم ۳۰ درصد رشد داشته و همه اینها را به خزانه می‌ریزیم و این نشان می‌دهد که واردات از سایر مبادی به سمت رسمی شدن تبدیل می‌شود.



وی ادامه داد: اتفاقی که افتاده و شاید کمتر به آن پرداخته شده اینکه یک تعرفه ساده داریم که روی کل کتاب است، اما یک تعرفه موثر هم داریم که چه مقدار تعرفه موثر عملا در راستای حمایت از تولید عمل کرده است، یعنی میزان واردات به نسبت دریافتی، این نشان می‌دهد که چه مقدار تعرفه و نرخ حقوق ورودی عمل شده است.



رئیس کل گمرک و معاون وزیر امور اقتصاد و دارائی عنوان کرد: از ۶ درصد که در سال ۹۱ بوده به ۱۲ و نیم درصد در سال گذشته رسیدیم، یعنی نرخ حمایت از تولید داخلی کشور عملا دو برابر شده است.



کرباسیان اضافه کرد: این درحالی است که در حدود ۹۰ درصد عوارض کشور با تعرفه کمتر از ۱۰ درصد می‌آید چون کالای اساسی، مواد مصرفی و ماشین‌آلات است.



وی خاطرنشان کرد: گمرک کشور در زمینه کشفیات قاچاق هم ۵۰ درصد رشد داشته است.